Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7184
Hei, er 19 år og går VGS igjen.

Har fått en del fravær, så dette er tydeligvis grunn til å tro jeg "ruser meg".
Har blitt innkalt til rektor, rådgivere flere ganger hvor de ber meg om å ta urinprøver.

Siden jeg er myndig, så kan de ikke tvinge meg. Men de fortsetter stadig å masse selv om jeg sier jeg ikke er med på det, siden jeg syns det er stygge beskyldninger bare fordi jeg har lett for å forsove meg.

Har sluttet å røyke og ruse meg for lenge siden, men syns fortsatt at det er krenkende å beskylde meg for sånn. Burde jeg gi etter og bare ta pisseprøve eller burde jeg stå for mitt og privatlivet mitt?
Jeg hadde gjort det vis jeg viste att det ikke var noe i pisset mitt, men det er kun fordi jeg ikke orker mas fra andre.
Jeg står sterkt imot slike krenkelser og har svært ofte for å bli vanskelig når det kommer krav av slike slag, selv om jeg ikke trenger å ha grunn til bekymring. Et slikt spørsmål vil du aldri få et konkret svar på, bre synsing og hva andre ville gjort. Men jeg ville nektet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du ikke har noe å skjule nå, så hvorfor ikke bare si din mening, så pisse i glasset dems?
Så sitter de der med skjegget i postkassa, og kan tvile på sine metoder
Har du tenkt på hvorfor de spør deg?
Hva er de ute etter å oppnå ved resultatet?

Du sier det er krenkende, de er nok ikke ute etter disse prøve med ett motiv basert på onde hendsikter.

Skolen vil at du skal lykkes og de vil hjelpe deg om du hadde hatt eller har rusproblemer som påvirker skolegangen din.

Om du i tillegg ikke har noe i blod/urin som kan spores tilbake til rusproblemer så ser jeg iallefall ikke hensikting din i å nekte de å ta denne prøven.
Sitat av Grass Vis innlegg
Har sluttet å røyke og ruse meg for lenge siden, men syns fortsatt at det er krenkende å beskylde meg for sånn. Burde jeg gi etter og bare ta pisseprøve eller burde jeg stå for mitt og privatlivet mitt?
Vis hele sitatet...
Hva er viktigst for deg? At de slutter å spørre om urinprøve, eller at du fortsetter å nekte? Hva enn svaret ditt er på dette spørsmålet er det du gjør.
Du må tenke på hva du kan vinne ut av situasjonen.
Hvis du tar den pisseprøven og den er rein, så vil du bare vise dem at du er enda en elev som har forsover seg. Dvs. at du får fravær og annmerkning for den minste ting.
Hvis de mistenker at du ruser deg kan det hende du får særbehandling siden de vil hjelpe deg ut av en dårlig situasjon. Spill på at sympatien dems. Kanskje de legger mer merke til deg, ikke er så nøye med fravær når du forsover deg, hjelper deg mer osv. på skolen.
Sist endret av Ovloz; 10. januar 2014 kl. 19:35.
Kjøp 2 vekkerklokker hvor du plasserer den ene flere meter bortenfor.
Å møte opp i arbeidslivet i hytt og gevær er ikke holdbart hvis du vil tjene skikkelige penger.
Arbeidsgivere gidder ikke å spørre etter pisseprøver, men parkerer deg på ett sidespor kjapt og elegant.
Sitat av Morgul Vis innlegg
Jeg hadde nektet plent. Føkk dem
Vis hele sitatet...
The rebel is strong with this one.

Wow. Such solution, much age wow

Gress:
Følg rådene til disse folka, ber en lærer eller rektor deg om å gjøre noe så bare nekt plent. Årets motto: "Føkk dem"
Hehe..

Bare ta den jævla prøva? Å nekte når du har rent piss blir bare sært. Du lager jo mer kvalm enn de gjør..
Egyptisk Tempelkatt
Ble selv beskyldt for det samme bare fordi jeg forsov meg ofte, jeg sa at jeg kunne pisse men det ble plutselig aldri noe av etter jeg sa det var greit..

Jeg syns det er frekt ja og bare beskylde folk for å ruse seg på ville premisser, men siden du er rein og allerede har nekta en stund syns jeg du bare skal gjøre det en gang, kun én. Neste gang de spør sier du din mening som nevnt over og gjennomfører, det syns jeg er det beste du kan gjøre.

Og til de som mener det er positivt å bli tatt på pissern på skolen, de tar feil. Det fucker opp alt. Kjenner flere som har blitt nektet adgang til verksted/O.l helt til man er rein som igjen gjør at med lite motivasjon ender du opp med å få stryk i nødvendige fag fordi du ikke får lov å delta, og i enkelte tilfeller blandes politi og bøter inn i bildet. Negativt negativt negativt
Trådstarter
Jeg kunne tatt prøven, for jeg begynner å bli passe lei.

Men problemet er at jeg har røyket daglig i 5 år, så tror THC-en sitter i kroppen i kroppen en stund? Også er det ikke mange månedene siden jeg brukte AAS.

Edit: De vil også blande inn politi, nekte meg adgang til verksted, noe rådgiver selv sa. Så er redd for å ta sjangsen om å pisse reint.
Sist endret av Grass; 10. januar 2014 kl. 21:11.
Om du ikke har røyket på seks uker er du safe så og si uansett.

EDIT: Du må nesten har røyket et gram om dagen i mange uker for at det fortsatt skal være noe igjen i urinen din etter seks uker.
Sist endret av Snilepisk; 10. januar 2014 kl. 21:13.
Delta-9 Tetrahydrocannabinol er ute av blodet og urinen innen 31 dager. Eneste måten dem kan finne på at du har røyka er hårprøve, eller skjære opp hodet ditt og ta ut en del av hjernehinnen.
Du er 19 år. Så lenge du ikke har skrevet under noe avtale angående urinprøver, så kan de ikke tvinge deg.
Jeg hadde aldri i livet gått med på noe slikt. Man skal ikke måtte bevise sin uskyld!
At ledelsen ved skolen er for inkompetente til å se forskjell på deg og dine problemer og en stoner, det er virkelig ikke din skyld. Dersom du samarbeider, så er du med på å videreføre og forsterke et system der bevisbyrden er snudd opp-ned. Barn og unges rettsvern er altfor dårlig, og jo flere som frivillig fraskriver seg de få rettighetene man har, jo verre blir det.
Videre, lærerne ser tydeligvis heller ikke selv at dette er uakseptabel adferd. Samarbeider du, så sementerer du også denne oppfatningen.

Mitt forslag: tenke nøye gjennom hvorfor du oppfatter dette som krenkende. Lag så en liste hvor du punktvis redegjør for ditt syn. Få med ulike årsaker til at du er imot dette, både praktiske, prinsippielle, etiske, juridiske og personlige årsaker. Så forklarer du dem dette på en rolig, saklig og ryddig måte. Gjør dette hver gang de maser. Er du heldig, vil noen av dem før eller siden ta inn over seg at du er en oppegående fyr som ikke sysler med dop. Kanskje vil de forstå at deres egne fordommer står i veien for effektive tiltak hos de som trenger det. Mest sannsynlig er du selvsagt ikke så heldig, men det kan aldri skade deg å ha gode argumenter og begrunnelser tilgjengelige. Det kan ikke skade deg.

Jeg vil på det sterkeste oppfordre deg til å ikke gi etter for presset.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. januar 2014 kl. 22:28.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Delta-9 Tetrahydrocannabinol er ute av blodet og urinen innen 31 dager. Eneste måten dem kan finne på at du har røyka er hårprøve, eller skjære opp hodet ditt og ta ut en del av hjernehinnen.
Vis hele sitatet...
det med 31 dager er bare tull.. har du røyka hver dag hele tida kan det sitte i opptil 8 til 12 uker.

Bare for å legge til jeg selv hadde spor av thc i 9 uker etter ganske mange år med tett røyking.
Sist endret av susiserken; 10. januar 2014 kl. 22:32.
Jeg hadde ikke latt dem få vilja si. Er det ikke lovfestet og hvis det ikke får konsekvenser for deg å si nei, så har de ingenting å si.

Si til dem at hvis de fortsetter å mase så dropper du ut av all fremtidig skole-, utdanning og jobbsystem. Be dem la deg studere i fred og plage noen andre.

Godt gjort av deg å holde ut med sånt mas så lenge som du har gjort.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg hadde aldri i livet gått med på noe slikt. Man skal ikke måtte bevise sin uskyld!
At ledelsen ved skolen er for inkompetente til å se forskjell på deg og dine problemer og en stoner, det er virkelig ikke din skyld. Dersom du samarbeider, så er du med på å videreføre og forsterke et system der bevisbyrden er snudd opp-ned. Barn og unges rettsvern er altfor dårlig, og jo flere som frivillig fraskriver seg de få rettighetene man har, jo verre blir det.
Videre, lærerne ser tydeligvis heller ikke selv at dette er uakseptabel adferd. Samarbeider du, så sementerer du også denne oppfatningen.
Vis hele sitatet...
Fyren er tydeligvis 19 år og har røyka daglig i 5 år. Ikke kom her å si at skolen tar feil i sine beskymringer. Det er uakseptabel oppførsel å være ruset på skolen synes nå jeg.
Sist endret av henrikxt; 10. januar 2014 kl. 23:19.
Hadde rett og slett bedt han om å pisse i det glasset selv å reise til helvette.
Jeg hadde gått til ledelsen ved skolen og lagt frem en klage på hele greia. Å bli mistenkt for dette pga høyt fravær høres ikke riktig ut, og ikke prøver tatt av ansatte ved skolen og på skoleområdet heller. Be dem politianmelde deg, og ta det derfra. Høres ut som du er på trygg grunn uansett.

Og som alltid; nekt nekt nekt.
Har hørt av kompiser at de selv har fått dette slengt i fleisen på grunn av høyt fravær. Da ble de kalt inn til rådgiveren, og noe av det første de ble spurt var om de hadde ett rusproblem.
Neste gang de maser, sier du igjen hvorfor hele greia gjør deg pissed, hvor du til slutt tilbyr deg å pisse hvis rektor også pisser
Sitat av Snøbark Vis innlegg
.... hvis rektor også pisser
Vis hele sitatet...
Da er det vel bedre å pisse på rektor, vel?

Jeg hadde ikke orket en lang krangel med skolen hadde jeg vært ren. Urinert og smilt de pent i ansiktet da resultatet dukket opp.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Dette skal du ikke gå med på. Klag til ledelsen, ta kontakt med elevorganisasjonen og skriv inn til media. Tviler på at du trenger å bekymre deg for politiet, da de ikke har noe grunnlag for å ta prøve av deg. Jeg har tidligere hørt at man kan bli nektet adgang til verkstedet hvis man nekter urinprøve , noe som jeg finner uhørt.

Hvis de truer videre, kan du ikke forklare saken som det er? Du er prinsipielt mot det å måtte ta prøve uten noen annen skikkelig begrunnelse enn at du kommer for sent på skolen. Du kan og fortelle at du tidligere har drevet med rusmidler, men nå har sluttet (det Skaun dog gå begge veier)
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Fyren er tydeligvis 19 år og har røyka daglig i 5 år. Ikke kom her å si at skolen tar feil i sine beskymringer. Det er uakseptabel oppførsel å være ruset på skolen synes nå jeg.
Vis hele sitatet...
det er ikke skolen sin jobb å leke politi !
Trådstarter
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Fyren er tydeligvis 19 år og har røyka daglig i 5 år. Ikke kom her å si at skolen tar feil i sine beskymringer. Det er uakseptabel oppførsel å være ruset på skolen synes nå jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært ruset på skolen.

Å være bekymret om at noen er "rus-avhengig" siden de sliter med å stå opp halv 7 er ren idioti. Hvis du mener det motsatte burde du revurdere tankegangen din.
Du sier jo selv at de ikke kan tvinge deg. Bare vær hyggelig med dem og vis at du kan forandre deg.
Dersom du enda ikke klarer å møte på skolen så er jo det et faktisk problem du bør ta tak i eller få hjelp om.
Sitat av Grass Vis innlegg
Å være bekymret om at noen er "rus-avhengig" siden de sliter med å stå opp halv 7 er ren idioti.
Vis hele sitatet...
Å stå opp halv 7 eller tidligere er faktisk noe man bør kunne forvente av voksne folk i dagens samfunn, med mindre du jobber natt eller kveldsskift. Uansett om du jobber på lager, kontor eller er student på universitet eller VGS. Du er tross alt en voksen mann og må klare å stå opp når du skal. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at man er rusavhengig.
Sakawa is the way
27 2
Du har all rett til å være så fri som mulig. Nekt til dagen du dør.
Sist endret av sakawa; 11. januar 2014 kl. 09:20.
Røyka du om kveldene dagene før du kom for seint?
Bare en ting som er ganske vesentlig; du sier at du bare forsover deg og de ''maser'' på det grunnlaget, du har ikke en holdning, oppmøte eller lignende som også spiller med? Sjansene for det er store, sjelden man ser slikt selv.
Sitat av jm2 Vis innlegg
Å stå opp halv 7 eller tidligere er faktisk noe man bør kunne forvente av voksne folk i dagens samfunn, med mindre du jobber natt eller kveldsskift. Uansett om du jobber på lager, kontor eller er student på universitet eller VGS. Du er tross alt en voksen mann og må klare å stå opp når du skal. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at man er rusavhengig.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som bestemmer dette? At vi skal begynne så tidlig på dagen?

Jeg tror bare det er et gammelt idèsett som vi henger oss til fordi det er så godt innarbeidet.

Vi kan jobbe når vi vil, hvordan vi vil. Hvis noen vil jobbe tre uker i strekk (minus søvn), og ta tre uker fri, så er det individuelt.

Vi må lære oss til å gi slipp på gamle tankesett og ta imot mulighetene som ligger foran oss i samfunnet.

Og sånn som det ser ut i dag, så er det ofte slik at det krever langvarig innsats for å få ting til å bli på stående fot. Arbeidsgivere bør få friheten til å la arbeidere jobbe i lange perioder uten å bli straffet for det. Alle tjener på det.
Jeg hadde nektet uansett om jeg ville pisset rent eller ikke.. Kottonmouth Kings summer det ganske greit opp....

I aint gonna piss in a cup for no man,
Cause thats the ultimate personal invasion
A man should be judge by the quality of his work, not by the quality of his piss...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem er det som bestemmer dette? At vi skal begynne så tidlig på dagen?

Jeg tror bare det er et gammelt idèsett som vi henger oss til fordi det er så godt innarbeidet.

Vi kan jobbe når vi vil, hvordan vi vil. Hvis noen vil jobbe tre uker i strekk (minus søvn), og ta tre uker fri, så er det individuelt.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiveren bestemmer at du skal stå opp tidlig. Dersom du ikke klarer det så er det nok mange flere oppgaver i jobben som du også vil ha problemer med. Det er en fordel at folk er på jobben samtidig, det er også en fordel at folk ikke jobber hele dagen(minus søvn).
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem er det som bestemmer dette? At vi skal begynne så tidlig på dagen?

Jeg tror bare det er et gammelt idèsett som vi henger oss til fordi det er så godt innarbeidet.

Vi kan jobbe når vi vil, hvordan vi vil. Hvis noen vil jobbe tre uker i strekk (minus søvn), og ta tre uker fri, så er det individuelt.

Vi må lære oss til å gi slipp på gamle tankesett og ta imot mulighetene som ligger foran oss i samfunnet.

Og sånn som det ser ut i dag, så er det ofte slik at det krever langvarig innsats for å få ting til å bli på stående fot. Arbeidsgivere bør få friheten til å la arbeidere jobbe i lange perioder uten å bli straffet for det. Alle tjener på det.
Vis hele sitatet...
Hva vil du fram til med dette dybdeløse sludderet? At man skal få komme når man vil på skolen? At den butikkansatte på Rema skal jobbe hver dag fra 12 til 8 på natten fordi hun "ønsker det selv"? At konseptet om å drive arbeid på dagen, som alle menneskelige kulturer alltid har drevet med, er poengløst siden det bare er "godt innarbeidet"? Du forstår vel at de fleste jobber innebærer en viss samhandling med andre, og at det dermed er viktig med en struktur?

Det er riktig at det er et gammelt idésett som er godt innarbeidet, men det er en grunn til det.
Sist endret av Olympic; 12. januar 2014 kl. 02:04.
Sitat av susiserken Vis innlegg
det med 31 dager er bare tull.. har du røyka hver dag hele tida kan det sitte i opptil 8 til 12 uker.

Bare for å legge til jeg selv hadde spor av thc i 9 uker etter ganske mange år med tett røyking.
Vis hele sitatet...
Har du kilder til denne påstanden? Spør ut av nysgjerrighet, siden jeg mener å ha lest av ganske så trobare kilder at det skal være ute av kroppen innen ca en mnd. Men, Nå skal jeg si at mange ''troverdige kilder'' Tar også feil.

Et eksempel: Her er en liten tekst jeg hentet fra folkehelseinstituttet (fhi).

''Påvises i blod og urin
THC kan oftest påvises i blodet inntil om lag et halvt døgn etter inntak av en vanlig rusgivende enkeltdose, mens omdanningsstoffet THC-syre kan påvises i urin i flere dager etterpå. Etter betydelig og gjentatt bruk i høye doser kan THC i enkelte tilfeller påvises i blod flere døgn etter siste inntak. ''
Sist endret av BongRips; 12. januar 2014 kl. 22:55.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem er det som bestemmer dette? At vi skal begynne så tidlig på dagen?

Jeg tror bare det er et gammelt idèsett som vi henger oss til fordi det er så godt innarbeidet.

Vi kan jobbe når vi vil, hvordan vi vil. Hvis noen vil jobbe tre uker i strekk (minus søvn), og ta tre uker fri, så er det individuelt.

Vi må lære oss til å gi slipp på gamle tankesett og ta imot mulighetene som ligger foran oss i samfunnet.

Og sånn som det ser ut i dag, så er det ofte slik at det krever langvarig innsats for å få ting til å bli på stående fot. Arbeidsgivere bør få friheten til å la arbeidere jobbe i lange perioder uten å bli straffet for det. Alle tjener på det.
Vis hele sitatet...
Er seriøst lei av å se at du leker poet, psykolog og Einstein over hele forumet her.
Sist endret av Donhin; 12. januar 2014 kl. 23:07.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Har du kilder til denne påstanden? Spør ut av nysgjerrighet, siden jeg mener å ha lest av ganske så trobare kilder at det skal være ute av kroppen innen ca en mnd. Men, Nå skal jeg si at mange ''troverdige kilder'' Tar også feil.
Vis hele sitatet...
Påvisningstider for THC-syre i urin. De angitte tidene forutsetter bruk av ca. 20 ng/ml som påvisningsgrense for THC-syre:

Enkeltinntak: Inntil 1 uke
Moderat bruk (inntil fire dager/uke): 1 – 2 uker
Kronisk, daglig bruk: 4 – 6 uker
Kronisk, daglig bruk – ekstremtilfeller: Inntil 3 måneder

Kilde
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem er det som bestemmer dette? At vi skal begynne så tidlig på dagen?

Jeg tror bare det er et gammelt idèsett som vi henger oss til fordi det er så godt innarbeidet.
Vis hele sitatet...
Samfunnets butikker og bedrifters åpningstider?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi kan jobbe når vi vil, hvordan vi vil. Hvis noen vil jobbe tre uker i strekk (minus søvn), og ta tre uker fri, så er det individuelt.
Vis hele sitatet...
Når han blir kasta ut fra skolen pga. høyt fravær og ikke har mulighet til annet å bli en NAV slave så kan han ikke jobbe når han vil eller hvor han vil. Hadde forventet bedre samfunnforståelse av en 5åring.

Vet ikke lenger om du troller eller om du bare aldri har vært i arbeid selv.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Og sånn som det ser ut i dag, så er det ofte slik at det krever langvarig innsats for å få ting til å bli på stående fot. Arbeidsgivere bør få friheten til å la arbeidere jobbe i lange perioder uten å bli straffet for det. Alle tjener på det.
Vis hele sitatet...
Ja dårlig helse og elendig utførte arbeidsoppgaver grunnet mangel på konsentrasjon - det er noe "vi alle" tjener på.

Sov av deg litt rus og prøv igjen i morgen
Sist endret av Noxaran86; 12. januar 2014 kl. 23:25.
Sitat av caperno Vis innlegg
Påvisningstider for THC-syre i urin. De angitte tidene forutsetter bruk av ca. 20 ng/ml som påvisningsgrense for THC-syre:

Enkeltinntak: Inntil 1 uke
Moderat bruk (inntil fire dager/uke): 1 – 2 uker
Kronisk, daglig bruk: 4 – 6 uker
Kronisk, daglig bruk – ekstremtilfeller: Inntil 3 måneder

Kilde
Vis hele sitatet...
Spørs hvor mye enkeltinntaket er - måtte pisse en gang knappe to dager etter at jeg hadde røyka noe og det kom ut som hvitt.
Sitat av Geekfreak Vis innlegg
Spørs hvor mye enkeltinntaket er - måtte pisse en gang knappe to dager etter at jeg hadde røyka noe og det kom ut som hvitt.
Vis hele sitatet...
Det står at enkeltinntak kan påvises inntil en uke etter inntaket, så det du sier er helt sikkert riktig i ditt tilfelle.