Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8627
En venn har noe vi vil anta er et problem med alkohol. Daglig, med unntaket av søndager så kan man lukte alkohol på denne personen og omtrent like ofte hører man at personer er beruset (snøvlende tale o.l.), grunnene til at denne personen drikker kan være så mangt, alt fra feiring av små ting til depresjon som leder til at alkoholen er beste utvei. Dette er naturlig nok noe som går ut over både personen selv og andre som kjenner denne personen. Vi ønsker ikke at denne personen skal ødelegge seg selv på samme måte som flere andre man kjenner har gjort, det er snakk om en middels stor bygd med en butikk, så det er ingen hemmeligheter her, egentlig, det er bare ingen som sier noe om det.

Ved flere anledninger har vi funnet tomme ølbokser gjemt rundt omkring og personen forsøker å "gjemme" drikkingen fra de rundt, uten at det hjelper. Om personen vet om det ikke hjelper er uvisst. Hender også at om man kommer uventet på besøk til personen blir det meget dårlig stemning ettersom personen ikke får drukket slik som var tenkt, ettersom personen ikke vil "avsløre seg".

Vi har forsøkt å ta opp dette med personen før, men den eneste responsen vi får er sinne fulgt av tristhet og gjerne at personen bare går sin vei for så å dukke opp igjen dagen etter som om ingenting har skjedd.

Har vurdert å ringe til fastlegen til personen for å få han/hun til å ta en prat om dette, men på grunn av utskiftninger i personell og lignende er vi ikke kommet så langt enda.

Går utifra at det er flere her inne som har vært i samme problemstilling, eller kanskje hatt et problem med alkohol selv. Så jeg er egentlig ute etter erfaringer og tips til hvordan man kan ta opp dette med personen på et fornuftig vis uten at det blir alt for sure miner og ingenting skjer.
Er en lang prosess, snakk med personen ofte, fortell om egne problemer etc etter hvert så slenger du inn kilder som sier at alkohol faktisk er det mest skadelige som finnes. Fortell gjerne om egne problemer også, at du f.eks vurdere å kutte helt ut med alkohol. heller ta deg ett glass med vin som er sunnere. Vet ikke har litt samme problemer selv, men en fin måte å få ting gjennom på er å ta en lang prosess. Har han facebook så kan dere jo kanskje ta det via chatt i stedet for face 2 face..
Anbefaler at dere (er han i slekt med deg?) betaler et opphold for ham hos Mestringshusene. Det koster 115.000,- dyrt, men verdt det! Han må dog ha viljen... på Mestringshusene sier de: Gi alkoholikeren valget mellom familien og alkohol.
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Er en lang prosess, snakk med personen ofte, fortell om egne problemer etc etter hvert så slenger du inn kilder som sier at alkohol faktisk er det mest skadelige som finnes. Fortell gjerne om egne problemer også, at du f.eks vurdere å kutte helt ut med alkohol. heller ta deg ett glass med vin som er sunnere. Vet ikke har litt samme problemer selv, men en fin måte å få ting gjennom på er å ta en lang prosess. Har han facebook så kan dere jo kanskje ta det via chatt i stedet for face 2 face..
Vis hele sitatet...
Dette hørtes fornuftig ut helt til jeg kom til facebook og chat. Advarer mot og ta sånne ting på sms, chat osv. Ting kan veldig fort mistolkes. Ansikt til ansikt er best da man kan se reaksjoner og svare deretter.

Fornuftig bortsett fra at vin fortsatt er alkohol.
Sist endret av Kjartan27; 23. desember 2013 kl. 18:54.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Anbefaler at dere (er han i slekt med deg?) betaler et opphold for ham hos Mestringshusene. Det koster 115.000,- dyrt, men verdt det! Han må dog ha viljen... på Mestringshusene sier de: Gi alkoholikeren valget mellom familien og alkohol.
Vis hele sitatet...
I slekt med en ja, ikke meg. Å legge ut 100k er ikke noe vi har råd til i øyeblikket og det blir det nok ikke råd til på noen år uansett, så det er nok uaktuelt.

Tror nok også at å snakke med personen ansikt til ansikt er det som vil hjelpe, men det er det med hvordan man skal ta opp denne samtalen uten at pesonen bare blir sint og går sin vei.
Intervensjon (?) eller hva det kalles er kanskje alternativet. Samle hans næreste som vet om dette og be han om å komme på besøk, prat med han om at dere er bekymret og at dere vil at det skal stoppe osv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei,synes det er kult at du tenker som du gjør,mange gir totalt faen.
Var selv dranker i flere år,etter samlivsbrudd,og det eneste mine nærmeste gjorde,var å ta avstand.til slutt stoppet jeg etter å ha nådd bunnen,heldigvis.
Hvor gammel er vedkommende?Det beste rådet jeg kan gi,er å oppsøke personen når du VET at han ikke har drukket,men gjerne bakfull som f!
Da er man gjerne sårbar,og da synker ordene kanskje inn.Sett deg og ta begge hendene til vedkommende,snakk rolig og se personen inn i øynene mens du snakker.Fortell at du sier dette av KJÆRLIGHET og at du er engstelig for personens liv osv.Begynner personen å bli sint,hold deg rolig,prøv gi en god klem,og OM tårene skulle komme,hold rundt vennen din og ikke slipp.
Kontakt og medmenneskelig kjærlighet funker med mindre personen er Hannibal Lecter.da får du ringe snuten;-)Lykke til
Be han over på middag med nærmeste familie, og venner. Under middagen tar dere opp dette temaet og forklarer at dere er bekymret, og ber pent om han kan søke hjelp. Blir man satt i rampelyset på det viset glemmer man det ikke med det første. Beste jeg kan komme med hvertfall. Håper det går bedre, og hold oss oppdatert. Godt nyttår!
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Er en lang prosess, snakk med personen ofte, fortell om egne problemer etc etter hvert så slenger du inn kilder som sier at alkohol faktisk er det mest skadelige som finnes. Fortell gjerne om egne problemer også, at du f.eks vurdere å kutte helt ut med alkohol. heller ta deg ett glass med vin som er sunnere. Vet ikke har litt samme problemer selv, men en fin måte å få ting gjennom på er å ta en lang prosess. Har han facebook så kan dere jo kanskje ta det via chatt i stedet for face 2 face..
Vis hele sitatet...
Som en som kanskje muligens kan innrømme at han har sånn smått med alkohol problemer selv vil jeg si dette er det beste rådet...

intervensjon eller en middag der man lurer personen inn i en slags intervensjon blir litt for angripende syns jeg..

Og å holde hender og snakke om føleleser høres kos ut, men jeg tror ikke det hadde funket så bra i praksis, blir litt for kleint og rart, ville nok bare ledd det bort
Eg hadde/har eit alkoholproblem. Det tok tid før eg innsåg det. Det som hjalp var at madammen satt seg og meg ned, og tok ein skikkelig alvorlig prat. Eg innsåg det endelig etter den praten. Eg kan diverre ikkje hugse kva ho sa, men etter det begynte eg seriøst å trappe ned på alkoholinntaket. Det er ikkje det lettaste eg har gjort.
Men, det å innsjå det var det vanskeligste.

Det finst inga løysning på alkisane sitt problem før dei innser det sjølv. Eg anbefaler å ta ein seriøs prat. Han blir gjerne irritert først, så det er best å gå varsomt fram. Trå forsiktig. Begynn gjerne i det små. Ikkje ta heile praten med ein gong. Også vidare.
Snakker av egen erfaring.

Når folk kom til meg første årene (som jeg nå ser i ettertid) at jeg hadde et alkoholproblemet var jeg arrogant, som en rekke ulike unnskyldninger. Dette til tross at at jeg mistet jobber/ forhold osv osv. Ville ikke eller hadde ikke kunnskapen nok til å se det selv.

Du skal vite at du beveger deg i et minefelt.

Prøv sett deg ned, og om du feks foreslår AA (anonyme alkoholikere) - vil vedkommende trolig steile totalt og gå løs på deg. Sier dette så du er forbedredt.

MEN når vedkommende selv kanskje begynne å se at problemet er der, eller helst før, få ham/ hun til å gå på et møte. AA kommer også hjem til folk, eller cafe, for å snakke. Ofte lettere ta til seg ting fra folk med erfaring, som kan snakke generelt, uten at personen føler seg forhåndsdømt. Ligger også en test på nettet med 12 spørsmål ang. alkoholbruk, der man faller i kategorien alkoholiker ved JA på 3-4 spørsmål. Om vedkommende har et problem vil jeg anslå minst 6-7-8 JA`er på denne testen. Jeg hadde selv 11.

Ingen fasitsvar på hvordan du skal gå fram, men prøv å snakke med ham. Event. ligge "tilfeldigvis" en AA-brosjyre/ info fra nett fra deg et sted vedkommende finner den etter du er gått. Lettere at man da sitter seg ned og leser, og faktisk kanskje ser at en er i farefonen.

LYKKE TIL, men ikke ta dette når personen er dårlig/ bakfull eller full. Er lett for at vedkommende jatter med deg da, for ønsker egentlig bare ta en øl til for å slippe bli dårlig.


T
Sist endret av tommen82; 31. desember 2013 kl. 19:00.
Av egen erfaring nytter det ikke med moralpreken eller "vi er bekymret" talen. Man må ville det selv. holdt meg på vannvogna i 7 år sprakk i sommer...drikker for siste gang i mitt liv i dag. Lykke til til alle som sliter med alko problem
Moralpreiken funker ikke. Men man må ta det opp. Du vill så et frø,la han/hun tenke på d. D nytter IKKE å mase. Har vært der selv,måtte bare nå bunnen og innse det selv. Man mister alle og alt til slutt. Det er ikke synd i oss. Det er egne valg. Man kan velge og ha der bra. Ta imot hjelp når man er klar for det.
Som en som ville være mottaker av læksen dere skal lære...hvis noen brydde seg.. Ingen bryr seg om meg men jeg vet litt.

1. Aldri belær den du (du = dere ) snakker til. Ville du belære andre du snakker med?
2. Aldri snakk om ting som vil bli bedre, fordi de vil ikke bli bedre, uansett hva, de vil ikke bli bedre.
3. Han/hun har en kronisk sykdom. Snakk som om du vil være der for all tid.
4. Problemet er aldri stoffet/alkoholen men tiden. Snakk om aktivitet og fyll dagen tilden X og ikke la kvelden være urørt.
5. Det er en tynn linje mellom folk man stoler på og folk man lyger til. Kroppskontakt og aktivitet gjør under. Klapp han/hun på skulderen men ikke fordi lest her, men fordi du mener det.
6. Be (han/hun er nå hh) se på horisonten mye, og fyll på med minner.
Rus er virkelighetsflukt. Hvis det er virkelighetsflukt, så er det enten på grunn av sorg, mangel på ledelse og\eller mål i livet, så enkelt er det.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Rus er virkelighetsflukt. Hvis det er virkelighetsflukt, så er det enten på grunn av sorg, mangel på ledelse og\eller mål i livet, så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Nei, så enkelt er det for faen ikke. Det er utallige grunner til at folk ruser seg og nesten like mange grunner til at folk "flykter fra virkeligheten". Jeg tror vi alle hadde vært fornøyde hvis du hadde slutta å drite deg ut med dine idiotiske overforenklinger av virkeligheten.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei, så enkelt er det for faen ikke. Det er utallige grunner til at folk ruser seg og nesten like mange grunner til at folk "flykter fra virkeligheten". Jeg tror vi alle hadde vært fornøyde hvis du hadde slutta å drite deg ut med dine idiotiske overforenklinger av virkeligheten.
Vis hele sitatet...
JEG ville blitt mye mer lykkelig hvis folk faktisk greide å utrede svara sine istedenfor bare å slenge dritt til meg på forumet her. Jeg prøver faktisk å komme med noe nyttig.

Det jeg skriver er faktisk sant. Det er kanskje litt vanskelig for deg å fatte.

Det er et enkelt svar til alt.
Sist endret av Taurean; 3. januar 2014 kl. 02:15.
Bøker kan også være en virkelighetsflukt, selv om det fleste av oss leser fordi vi liker det, og ikke fordi vi ønsker å flykte fra noe.
Sist endret av caperno; 3. januar 2014 kl. 02:18.
Sitat av caperno Vis innlegg
Bøker kan også være en virkelighetsflukt, selv om det fleste av oss leser fordi vi liker det, og ikke fordi vi ønsker å flykte fra noe.
Vis hele sitatet...
Rusmidler lærer man ikke noe nyttig av. Bøker lærer man noe nyttig av, man utvikler seg. Rusmidler fører ikke til utvikling. Det fører til selvdestruksjon. Man kan ikke "ruse" seg til ny informasjon. Informasjon er den eneste måten å utvikle seg på. Og det får man kun gjennom mennesker og bøker.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Rusmidler lærer man ikke noe nyttig av. Bøker lærer man noe nyttig av, man utvikler seg. Rusmidler fører ikke til utvikling. Det fører til selvdestruksjon. Man kan ikke "ruse" seg til ny informasjon. Informasjon er den eneste måten å utvikle seg på. Og det får man kun gjennom mennesker og bøker.
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke informasjon det eneste vi mennesker trenger. Vi trenger også bl.a rekreasjon - og det velger altså noen å gi seg selv via rusmidler. Mens andre velger å utvikle seg via lesestoff som f.eks denne boken:

http://succeedasyourownboss.com/wp-content/uploads/2012/04/iStock_000000535182XSmall.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er et enkelt svar til alt.
Vis hele sitatet...
Nei. Verda er kompleks, og det finst ikkje enkle svar til alt. Tvert imot er det stortsett rimeleg komplekse samanhengar bak mykje. Og ofte ein god dose tilfeldighet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå er jo ikke informasjon det eneste vi mennesker trenger. Vi trenger også bl.a rekreasjon - og det velger altså noen å gi seg selv via rusmidler. Mens andre velger å utvikle seg via lesestoff som f.eks denne boken:

http://succeedasyourownboss.com/wp-content/uploads/2012/04/iStock_000000535182XSmall.jpg
Vis hele sitatet...

Og bli hva? Falsk og dum? Skal heller dø alene spyende i en grøft en å gi oppmerksomhet til uverdige tanker. Jesus kan ete drit.

I min erfaring er folk med avhengighet ofte smartere enn mange og har derfor problemer å forholde seg til resten av verden. Sett det gang på gang hvor folk driver med sitt fordi de analyserer alt til døde noe som driver de inn i en psuedo-paranoia hvor de beste meninger er sett med unødvendig skeptisisme. Og alt det i en verden styrt av følelser og annen gjennomsiktig tankegang.

Hvis avhengighet hadde vært ett mekanisk problem hadde de avhengige løst det for lenge siden, men det er ett stort filosofisk dilemma som ikke kan løses, bare leves med. Du er født homofil, men ikke født avhengig? Vi tenger absolutt ny tenkning på mange områder.

Det som er mest skuffende er hvordan samfunnet generellt takler problemet ved å gjøre sykdommer ulovlig.

Tusen takk folk i norge. Ja du! Tusen takk.

La oss jage politiet på folk som er syk istedet for å være smarte nok til å finne en løsning.

Ete drit sammen med jesus.
Skrue: Er dette ett resultat av at du ikke forstod satiren i innlegget du siterer?
Jeg vet iallefall ikke hva jeg skal svare her.
Sist endret av caperno; 3. januar 2014 kl. 23:20.
Sarkasmen fikk jeg med meg.

Men dette er kroniske problemer like lang som livet. Det er mye som er morsomt med det og vi er ikke folk som aldri ler. Men det er ikke ett problem med en enkel løsning. Tenk. Folk har slitt med avhengighet i tusenvis av år siden sivilasjonen startet men ingen vet hvorfor eller har noen kur for det. Selv om folk tror en universitets utdanning gjør de kapabel.

Lek med noe som er morsomt i ste
takk for feil kp. Jesus eksiterte aldri men er en historie laget av romerene. Har du noen gang møtt en som ligner jesus? Nei. Han var påfunnet. Og det der med sans og sammling kan du bare legge fra deg med en gang. Jeg drikker, er full og kan ta for meg alle problemer du sender min vei.

Noe som betyr at du ikke skjønner problemet med folk som drikker og burde ta jesus til ett sted folk bryr seg. som ingensted.
Sitat av Skrue Vis innlegg
takk for feil kp. Jesus eksiterte aldri men er en historie laget av romerene. Har du noen gang møtt en som ligner jesus? Nei. Han var påfunnet. Og det der med sans og sammling kan du bare legge fra deg med en gang. Jeg drikker, er full og kan ta for meg alle problemer du sender min vei.

Noe som betyr at du ikke skjønner problemet med folk som drikker og burde ta jesus til ett sted folk bryr seg. som ingensted.
Vis hele sitatet...
Det er da greit dokumentert av historikere at Jesus har levd.
Om han virkelig var sønn av Gud er vel ganske diskutabelt, men å hevde at Jesus er en oppdiktet person er ganske far out.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er da greit dokumentert av historikere at Jesus har levd.
Om han virkelig var sønn av Gud er vel ganske diskutabelt, men å hevde at Jesus er en oppdiktet person er ganske far out.
Vis hele sitatet...
Ja, de var en kar som lagde fiskemiddag av noen få fisk, så gikk han på vannet og kastet alle med pengeintersser ut av tempelet, så snekret han litt og vi skal tro alt det der?

Jesus levde ikke
Sitat av Skrue Vis innlegg
Noe som betyr at du ikke skjønner problemet med folk som drikker og burde ta jesus til ett sted folk bryr seg. som ingensted.
Vis hele sitatet...
Er vel plenty av steder med folk som fortsatt bryr seg om religion. Uansett hva enn kan syns om det selv, så er bibelen og kristendommen en kilde til trøst for mange som har hjulpet de gjennom utrolig mye som sorg og andre eksempler som f.eks trådemnet: et alkohol-problem. Tilogmed Harry Potter-serien klarer jo å hjelpe folk gjennom slike ting i livet, så...
Sitat av dazezone Vis innlegg
Er vel plenty av steder med folk som fortsatt bryr seg om religion. Uansett hva enn kan syns om det selv, så er bibelen og kristendommen en kilde til trøst for mange som har hjulpet de gjennom utrolig mye som sorg og andre eksempler som f.eks trådemnet: et alkohol-problem. Tilogmed Harry Potter-serien klarer jo å hjelpe folk gjennom slike ting i livet, så...
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det er noe dårlig, jeg sier bare at det ikke er noen løsning, og at folk bør finne seg i at det ikke finnes en pille eller en kur..

Det er ett problem man må leve med livet ut. Ha forståelse for det og vær glad i de det gjelder. Ikke frys de ut fordi du leter etter en kur som ikke eksisterer..
Sitat av Skrue Vis innlegg
Jeg sier ikke at det er noe dårlig, jeg sier bare at det ikke er noen løsning, og at folk bør finne seg i at det ikke finnes en pille eller en kur..

Det er ett problem man må leve med livet ut. Ha forståelse for det og vær glad i de det gjelder. Ikke frys de ut fordi du leter etter en kur som ikke eksisterer..
Vis hele sitatet...
Jaja, skjønner hva du mener. Sånn er det jo med avhengighet, enten det er alkohol, heroin eller selvskading. For de fleste vil fristelsen alltid være der, man må bare lære seg å leve uten den. Likevel kan jo ting som litteratur og musikk være en fin støtte og distraksjon for mange som sliter med slike problemer. Bibelen kan være en av de, men såklart er ikke det noen form for en virkelig kur.
løgn er ikke en løsning fordi det er lett gjennomskuelig. Hva avhengige folk vet du om som takler å bli løget til? ingen.
Og distraksjon fra avhengighet? Ja, men ingen liker løgner eller kan basere ett liv på de.
Det handler om noe langt mer interessant enn det. Og feil vei filosofisk hjelper ikke. La relegion være.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Jaja, skjønner hva du mener. Sånn er det jo med avhengighet, enten det er alkohol, heroin eller selvskading. For de fleste vil fristelsen alltid være der, man må bare lære seg å leve uten den. Likevel kan jo ting som litteratur og musikk være en fin støtte og distraksjon for mange som sliter med slike problemer. Bibelen kan være en av de, men såklart er ikke det noen form for en virkelig kur.
Vis hele sitatet...
Som ein som slit med alkoholproblem og som sleit med sjølvskading i mange år må eg sei meg einig her - musikk og litteratur er god terapi. Eg trur musikk har hjulpe meg gjennom mykje meir enn kva psykologane har hjulpe meg gjennom. Merk dykk - eg har ingenting vondt å seie om psykologane eg har hatt opp gjennom åra - dei har vore svært hjelpsame alle saman. Men det mest hjelpsame av terapi og "fornuft" har eg funne gjennom musikk og litteratur.

Det er utrulig kor mykje det kan hjelpe å berre sette på ei plate. Eller sette seg ned med ei bok. Det er ikkje nokon fasit på kva bok det skal vere. Nokon vil ha bibelen. Og det er heilt i orden. Eg fant mykje trøst i Gobi-serien (Tor Åge Bringsværd). Det er ti år sidan eg las serien første gong, og det er framleis favorittbøkene mine. Eg passar på å lese dei ein gong for året, og det har eg gjort i ti år.

Kultur kan hjelpe på så mangt.
beklager..
Alt du kan gjøre er å være med den det gjelder hele tiden og håpe de gode tankene du tenker smitter over.

Aldri sleng skit. Det er hva du føler men det hjelper aldri.

Eneste måten er å være positiv og se fremover. Jeg vet det er tøft. Det er mer tøft for den det gjelder. Hva med kino i morgen? Gjør gode ting hele tiden og lykke til.
Så er det jo en grunn til at mennesker har skapt kunst og, da. Det er en fin måte for mange å utrykke eller kjenne seg igjen i ting man kanskje ikke alltid kan eller vil prate om. Som man kanskje ikke er klar å snakke om eller tror andre forstår. Det hjelper jo så klart ikke som en permanent løsning, men så kan man ikke basere livet sitt på kun en ting heller. Livet er en fin-rar blanding. Man må komme seg ut, leve, feile, alle de tingene. Av og til kan det være kjekt å kunne ligge seg tilbake, puste ut og "leve en løgn", I guess. I nåtidens verden ville jeg følt det adskillig vanskeligere å leve i uten en pustepause i filosofiske ideer, filmer og bøker. Å glemme det ekte i livet og stupe inn i de, however, er som klart en dårlig ide.

Forresten Nekran; flott å høre at du har funnet komfort og glede i kunst. Skjønner veldig godt hva du mener, har selv slitt med vanskelige ting selv og vet virkelig hvor mye det kan hjelpe! (:
Sist endret av dazezone; 4. januar 2014 kl. 01:07.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er da greit dokumentert av historikere at Jesus har levd.
Om han virkelig var sønn av Gud er vel ganske diskutabelt, men å hevde at Jesus er en oppdiktet person er ganske far out.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig det? Hvilke kilder hadde de?
Nå, jeg er hverken teolog eller historiker, men det er faktisk ikke noen akademisk enighet om Jesu' påståtte eksistens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory
https://en.wikipedia.org/wiki/Histor...f_Jesus_Christ

Gå til kildene - finnes det noe som helst som taler for hans eksistens som ikke er skrevet av kristne teologer, eller folk som her lest hva kristne teologer har skrevet? Hvor er alle de romerske rettsdokumentene som kristenfolket hevder beviser hans eksistens? Hvilke facts finnes egentlig?

Og der er vi ved poenget - det finnes knapt noen ting. Så, er det rimelig å anta at en eller annen karismatisk predikant ligger bak Jesusskikkelsen? Selvsagt. det imidlertid være slik? Nei.

Så, jeg vet ikke, for vi kan ikke vite. Men vi trenger ikke å gjenta den 'vedtatte sannheten' om at han har eksistert i en eller annen historisk form, for det er gode grunner til å tvile. Når noe gjentas som fakta, om enn ubetydelig fakta, så sementeres oppfatningen om at alle er enige. Da blir fort de som vil ha mer info stempla som gærne konspirasjonsteoretikere, og det er i dette tilfellet helt ubegrunnet. Det er legitimt å stille spørsmål ved denne figurens påståtte eksistens.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. januar 2014 kl. 01:04.
Og hvordan er biblen ett historisk dokument? Jeg tror fremdeles mer på Titus Flavius Josephus enn hva du mener bibelen sier.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Så er det jo en grunn til at mennesker har skapt kunst og, da. Det er en fin måte for mange å utrykke eller kjenne seg igjen i ting man kanskje ikke alltid kan eller vil prate om. Som man kanskje ikke er klar å snakke om eller tror andre forstår. Det hjelper jo så klart ikke som en permanent løsning, men så kan man ikke basere livet sitt på kun en ting heller. Livet er en fin-rar blanding. Man må komme seg ut, leve, feile, alle de tingene. Av og til kan det være kjekt å kunne ligge seg tilbake, puste ut og "leve en løgn", I guess. I nåtidens verden ville jeg følt det adskillig vanskeligere å leve i uten en pustepause i filosofiske ideer, filmer og bøker. Å glemme det ekte i livet og stupe inn i de, however, er som klart en dårlig ide.

Forresten Nekran; flott å høre at du har funnet komfort og glede i kunst. Skjønner veldig godt hva du mener, har selv slitt med vanskelige ting selv og vet virkelig hvor mye det kan hjelpe! (:
Vis hele sitatet...
Det gir mykje meir hjelp enn ein skulle tru ved første augekast. Kunst hjelper mykje - både det å skape (eg har faktisk, tru det eller ei, ei kunstutdanning) og det å iaktta kunst er viktig. Uansett kva form den kunsten tek.
Og det er alt dere har igjen er det ikke? Tvinge dere inn på debatter om rus hvor folk er usikker. Eneste markene dere kan jakte på er det ikke? Tvinge dere inn på debatter er alt dere kan er det ikke? For ingen hører på dere eller de som går rundt i kjoler. MEN desperasjonen gnager på dere som det ville på alle. Vi har broer nå. Hopp.
Hva i all verden er det du snakker om, Skrue? Det er ingen som forsøker å kristne noen her, og be de se mot Gud for å bli kvitt rusproblemer, hvis det er det du tror.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Og det er alt dere har igjen er det ikke? Tvinge dere inn på debatter om rus hvor folk er usikker. Eneste markene dere kan jakte på er det ikke? Tvinge dere inn på debatter er alt dere kan er det ikke? For ingen hører på dere eller de som går rundt i kjoler. MEN desperasjonen gnager på dere som det ville på alle. Vi har broer nå. Hopp.
Vis hele sitatet...
No skal eg ikkje vere frekk altså, men eg undrast på kva i alle dagar det er du snakkar om?
Føler ikke at jeg eller noen andre tvingte oss inn noen sted. Dette er et forum hvor alle respektfulle mennesker som følger reglene kan snakke om sin mening, tross alt.
Sitat av Nekran Vis innlegg
No skal eg ikkje vere frekk altså, men eg undrast på kva i alle dagar det er du snakkar om?
Vis hele sitatet...
Spekulerte fælt selv. Kanskje det er alkoholen som snakker? Det, eller sinnet.
Sitat av Nekran Vis innlegg
No skal eg ikkje vere frekk altså, men eg undrast på kva i alle dagar det er du snakkar om?
Vis hele sitatet...
Som alltid med avhengingighet må du takle relegiøse tvangstanker. Mye ser ut til å være slettet nå. Hvem ville tro at logiske forklaringer ville gjore det.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Som alltid med avhengingighet må du takle relegiøse tvangstanker. Mye ser ut til å være slettet nå. Hvem ville tro at logiske forklaringer ville gjore det.
Vis hele sitatet...
Eg har ein eller to avhengighetar, og kan ikkje akkurat seie at dei gjer at eg må takle religiøse tvangstankar...
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå er jo ikke informasjon det eneste vi mennesker trenger. Vi trenger også bl.a rekreasjon - og det velger altså noen å gi seg selv via rusmidler. Mens andre velger å utvikle seg via lesestoff som f.eks denne boken: "Bibelen"
Vis hele sitatet...
I det tilfellet TS beskriver, så er det ikke rekreasjon det dreier seg om. Rekreasjon er aktiviteter som vi forbinder med hvile, gøy og avstressing. Rekreasjon er mer forbundet med rusbehandling, å bli rusfri. Eller å bli fri.

Om det er å lese bibelen, løfte stein og hogge ved hele dagen, gå på spa og svømme, lese psykologi eller løpe fem mil, er individuelt.

Men å ruse seg, altså å påføre seg selv noe som forringer bevissthetsoppfatningen, er alt i alt et ønske om virkelighetsflukt. Ikke rekreasjon. Man flykter fordi man ikke ønsker å være i den virkeligheten man befinner seg i, man ønsker seg til noe bedre. Det er lettere å ruse seg enn å rekke ut. Grunner kan være stolthet, undertrykkelse, frykt for å feile, frykt for å bli kjeftet på, sorg over et stort tap av noen man er glad i, tvangstanker.

Og man har ikke krefter eller kunnskap til å finne ut hva som er feil, man har ikke lenger noe bærekraftig mål å se fram til, eller man føler det er for vanskelig å rekke ut for hjelp.

Det er egentlig en kortvarig løsning til et langvarig problem. Kan ikke løses med rusmidler.

Det løses med informasjon om hvordan underbevisstheten vår fungerer og å lære om sitt eget livsløp, og hvilke hendelser som har ledet en til å ruse seg. Alt kommer tilbake til informasjon, hva man har lært om å se seg selv fra utsiden og å observere sine handlinger i perspektiv, sett helhetlig. Vi mennesker er korttenkte av natur og vi trenger hjelp til å sette ting i perspektiv. Det er et verktøy som kan læres.

Kun ved å få oversikt over sitt eget livsløp og sine egne problemer, kan man VITE hvordan ting har skjedd, legge det bak seg, og gå videre i livet, uten behov for å ruse seg. Alt som har hendt en i livet, har en grunn, uansett hvor vondt det er å høre. Vi har alle ting vi bærer på som vi har vanskelig for å legge bak oss. Men det er en grunn til alt som skjer.


Så hvordan går man frem for å hjelpe noen man mistenker har et rusproblem og man vil hjelpe?

Det er aldri en god idè å anklage noen for noe, uansett. Det vil alltid bli oppfattet som et angrep, og reaksjonen vil bli ett av to: 1) Falske lovnader om forbedring, kun for å unnslippe personen videre. 2) Sinne og avfeielser.

Det vi kan gjøre, er å skape en atmosfære som andre kan svare til. Det kan være å invitere personen til å drive med aktiviteter som er sunne og uten rus. Være en god venn generelt.
Det kan være å prate om temaer som kan gi en ny livsgnist hos personen, uten å handle om rusen. Dreie personen inn på en ny retning i livet som er sunn, indirekte, men i svært små mengder.
Man må få mennesket til å innse at han eller hun er på feil retning i livet, ved å vise livets andre gode sider!

Man må gå foran som et godt forbilde.

Panikk oppstår når vi ikke vet hvordan vi skal forholde oss til en situasjon. Da trenger vi ledelse. Man må utvikle seg til å lede sitt eget liv, uten rus. Man er blitt et offer for sin egen ignoranse eller uvitenhet. Ignoranse og tilbakeholding av informasjon er det som skaper all forvirring.
Sist endret av Taurean; 4. januar 2014 kl. 04:24.