Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6363
Hva synes dere om å bruke rusmidler på jobb?

Jeg personlig mener at man burde holde seg til å drive med det på fritiden.
men om man har kontroll så har jeg ikke noe mot det.

og dere?
Den eneste som måtte mene man har kontroll til å ruse seg på jobb er vel den rusavhengige selv?
Vist piloten må ta seg noen trekk før han skal ut å fly får han no bare gjøre det..
Sant. Men jeg tenkte mer om man tar seg en liten fyrings rett før jobb :P
nei nei nei. Men det spørs vel litt på jobben. Hadde jeg jobba med å klippe plen for kommunen eller noe sånt og bare surra rundt for meg sjæl hadde det nok gått bra. Men sålenge man har kollegaer eller kunder rundt seg så syntes jeg man burde være så edruelig som mulig. Hvis alle de andre er normale og du flyr rundt rusa hele arbeidsdagen så må du vel bli litt uttafor. Kjører man motorisert kjøretøy eller andre svære durende greier så vær klar i hodet vær så snill
Sist endret av Bothrops; 12. desember 2013 kl. 11:11.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
nei nei nei. Men det spørs vel litt på jobben. Hadde jeg jobba med å klippe plen for kommunen eller noe sånt og bare surra rundt for meg sjæl hadde det nok gått bra. Men sålenge man har kollegaer eller kunder rundt seg så syntes jeg man burde være så edruelig som mulig. Hvis alle de andre er normale og du flyr rundt rusa hele arbeidsdagen så må du vel bli litt uttafor.
Vis hele sitatet...
Det er klart.
jeg personlig klarer ikke å være rusa på jobb.
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Vist piloten må ta seg noen trekk før han skal ut å fly får han no bare gjøre det..
Vis hele sitatet...
Skal love at jeg hadde grisebanket piloten da.
Rus i jobber der du sitt med kontrollen over liv å død, så skal du være edru. Kan si det samme om noen i flyet lager så oppstyr at det kan gå utover pilotene, jeg drep fyren etterpå.

Skal ikke dø pga livsfarlig narkotikum til en narkoman
Sist endret av justastonedhuman; 12. desember 2013 kl. 11:34.
Jeg tenker rus er noe som hører til fritiden. Naturligvis kan det jo gå fint å være ruset på jobb, alt etter hvilken jobb en har. Som bothrops nevner, så skal det nok gå helt greit om man bare tuller rundt for seg selv uten kolleger eller kunder.

Selv har jeg vært ruset kun to ganger i forbindelse med skole og aldri i forbindelse med jobb, hvis du ser bort ifra hangover 2-3 ganger. I tillegg har man jo noe å glede seg til når man er ferdig med jobb eller skole for dagen.
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
I tillegg har man jo noe å glede seg til når man er ferdig med jobb eller skole for dagen.
Vis hele sitatet...
Enig der. Som belønning etter en produktiv dag kan man ruse seg på fritiden.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Skal love at jeg hadde grisebanket piloten da.
Rus i jobber der du sitt med kontrollen over liv å død, så skal du være edru. Kan si det samme om noen i flyet lager så oppstyr at det kan gå utover pilotene, jeg drep fyren etterpå.

Skal ikke dø pga livsfarlig narkotikum til en narkoman
Vis hele sitatet...
Denzel Washington flyr jo som en Gud i "Flight", høy som et fjell.
Rus er et tegn på at du ikke er fornøyd nok med ting som det er, og at du trenger noe mer, som kan fylle et tomrom. Dumt å fylle tiden på jobb med rus.

Da er det bedre å endre mål i livet så man ikke opplever dette tomrommet. Er drømmen din i livet å begynne med malingsproduksjon, eller noe på stigen innen det? Hvis ikke, kanskje du har valgt feil jobb?

Den eneste andre grunnen er for å feire livet og løsne på humøret når det er fest, men det også er bare i hodet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvordan kan du mene at dette er en diskusjon?
Det er INGENTING å diskutere, når man er på jobb er du der for å utføre en tjeneste for arbeidsgiver, da skal man selvfølgelig ikke være ruset.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvordan kan du mene at dette er en diskusjon?
Det er INGENTING å diskutere, når man er på jobb er du der for å utføre en tjeneste for arbeidsgiver, da skal man selvfølgelig ikke være ruset.
Vis hele sitatet...
Kjenner flere som ruser seg når de er på jobb, og det er fullt mulig og utføre jobber selv om man er ruset. noen er for det noen er mot det, alt etter hva man jobber med.
Er det ikke innlysende at rusmidler ikke hører hjemme på jobb? Hvis du mener noe annet må jeg si du har en noget spesiell innstilling til rus.
Fortsatt så har folk forskjellige meninger xD
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Whistle123 Vis innlegg
Kjenner flere som ruser seg når de er på jobb, og det er fullt mulig og utføre jobber selv om man er ruset. noen er for det noen er mot det, alt etter hva man jobber med.
Vis hele sitatet...
Klart det er mulig, det har aldri vært spørsmålet.
Poenget er at det ikke er din tid, det er arbeidstid, samt at en del jobber ender man med å utsette seg selv og andre i fare in man er ruset.

Og en litt mer personlig tanke: Halve morroa er jo å bli ferdig etter en hard dag på jobb, da kan man diske opp litt middag og fyre opp en tjukk en. Det blir jo ikke artig når man er rusa hele dagen, alt blir en kjedelig smørje.
Er du musiker, forfatter, komponist eller lignende, som disponerer kun din egen tid og ingen andres tid, go ahead.

Er du lønnet av andre personer for dine arbeidstimer, eller er i kontakt med andre mennesker på jobb, så lar du være.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvordan kan du mene at dette er en diskusjon?
Det er INGENTING å diskutere, når man er på jobb er du der for å utføre en tjeneste for arbeidsgiver, da skal man selvfølgelig ikke være ruset.
Vis hele sitatet...
Sjeldent jeg ser noe så svart/hvitt fra deg.

Skal vi sette spotlighten på alle som knasker valiumen sin før de drar på jobb? Hva med alle de andre rusmidlene man får lovlig fra staten som folk spiser før de drar på jobb? Kabooooom..

Ellers har jeg hatt min dose strøjobber opp gjennom årene og jobbet sammen med flere som er stein, beruset på alk, pillevrengt etc. Det går stort sett fint. Hva har det å si om du er fjern når du maler en hybel? Hva har det å si at du har tatt deg et par pils før du strør sand eller skuffler snø? Så lenge du ikke blir mongo så går det fint.

Det er absolutt rom for å ta denne diskusjonen. Jeg oppforder til hverken det ene eller andre. Jeg har vært sammen med, og observert folk som har ruset seg mens de har vært på jobb. Og det har gått fint..

Det har med hvordan du blir, hva jobben er og risikoen for at noe går til helvett. Lykke til med den kalkuleringen
Sist endret av bipbapbop; 12. desember 2013 kl. 12:26.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av aricz Vis innlegg
Sjeldent jeg ser noe så svart/hvitt fra deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært vitne til at det går galt, klart jobber er forskjellige og jeg hadde ikke reagert om ungdommen bak kassa på rimi er stein.
Jeg derimot, jobber i et yrke som krever noe sikkerhet, vi henger jevnlig opp utstyr med vekt opp mot tonnet i det største jobbene, midlertidig før det skal rigges ned igjen etter endt arrangement.

Vi hadde en gammel fyr på jobb som røyka, jeg velger å ikke bruke stoner utrykket, for han her var det stikk motsatte, fra utsiden skulle man heller tro at han var en speedfreak.
Paranoide forestillinger, drama der det aldri eksisterte noe og konspirasjonsteorier om den minste ting og et villt søkende blikk til enhver tid.

Aldri har det vært så godt å miste en kollega, han fikk sparken etter alt for mange dråper hadde rent over glasset, og heldigvis går det greit med ham og ingen av oss har fått noen kaniner kokt (jeg møtte han senere, han hadde tatt saken relativt greit til alles overraskelse).

Men jeg sporer av...

Poenget mitt er at ja, det finnes jobber (bak kassa etc) der det sikkert er mulig å ruse seg uten å utsette noen andre for fare, men det er heller untaket enn regelen. Du kommer ihvertfall ikke fremover i karriæren din av å ruse deg på jobb i tillegg til fritiden.
jeg skal på jobb interviu skeiv... hva gjør jeg no ?

no time to loose! trenger ikke å tenke på hvorfor vet jeg er dust, har bare blitt sånn...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Klart det er mulig, det har aldri vært spørsmålet.
Poenget er at det ikke er din tid, det er arbeidstid,
Vis hele sitatet...
For en slavementalitet. Selvsagt er det din tid, og ditt liv.
Jeg jobbet selv for ett mobiloperatør-selskap i Norge, skal ikke si hvilket selskap, eller hvor i Norge dette var. Men jeg kan fortelle at flere ruser seg på en slik jobb, og det går for det meste i coke eller cannabis.

Cannabis var vanlig for oss som satt med kundeservice over telefonen, mens selgere og flere sjefer/ledere tok linjer med cola så det holdt.
Sist endret av Hemmelige Freak; 12. desember 2013 kl. 13:11.
Sitat av aricz Vis innlegg
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvordan kan du mene at dette er en diskusjon?
Det er INGENTING å diskutere, når man er på jobb er du der for å utføre en tjeneste for arbeidsgiver, da skal man selvfølgelig ikke være ruset.
Vis hele sitatet...
Sjeldent jeg ser noe så svart/hvitt fra deg.
Vis hele sitatet...
Ja, og det alene skulle vel være hint nok? Eller?


Skal vi sette spotlighten på alle som knasker valiumen sin før de drar på jobb?
Vis hele sitatet...
Og lirer ut den ene brøleren etter den andre. Med valium mister en mange hemninger, og sier lett veldig mye dumt. Hvis du ikke klarer det uten valium, fin på noe annet!


Hva med alle de andre rusmidlene man får lovlig fra staten som folk spiser før de drar på jobb? Kabooooom..
Vis hele sitatet...
Som er greie å bruke i jobbsammenheng eller i trafikken?


Ellers har jeg hatt min dose strøjobber opp gjennom årene og jobbet sammen med flere som er stein, beruset på alk, pillevrengt etc. Det går stort sett fint.
Vis hele sitatet...
Mulig det, men det er nå mange eksempler på, at en faktisk er treigere, gjør flere og dummere avgjørelser under de fleste typer rus. Der flere yrker egentlig er marginene små nok, som de er!


Hva har det å si om du er fjern når du maler en hybel?
Vis hele sitatet...
Er dette et vanlig fenomen? At man jobber i sin hybel altså? For det var jobb det var snakk om? Eller?


Hva har det å si at du har tatt deg et par pils før du strør sand eller skuffler snø? Så lenge du ikke blir mongo så går det fint.
Vis hele sitatet...
Saktere reaksjonstid, og veive med stang med vekt på enden på holka? Sammen med at man kanskje balanseevnen også reduseres? Nei takk! Helsekøene er lange nok, som de er!


Det er absolutt rom for å ta denne diskusjonen. Jeg oppforder til hverken det ene eller andre. Jeg har vært sammen med, og observert folk som har ruset seg mens de har vært på jobb. Og det har gått fint..
Vis hele sitatet...
En dag er det slutt på flaks, kanskje til og med har uflaks...
...da vil iallefall jeg ha et klar hode!


Det har med hvordan du blir, hva jobben er og risikoen for at noe går til helvett. Lykke til med den kalkuleringen
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke holde seg edru/nykter? Så slipper en å kalkulere i det hele tatt!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
For en slavementalitet. Selvsagt er det din tid, og ditt liv.
Vis hele sitatet...
Men din tid dedikeres til arbeidsplassen, jeg kan ikke sitte på jobb og surfe freak hele dagen (), og si til arbeidsgiver "eyh, FUCK OFF! Det er min tid, og mitt liv! Fåå penger!"

Forøvrig hadde jeg blitt småirritert om det satt en superstein kar bak kassa på Rema og bare "whaaat dude" om jeg spør han om noe, så jeg mener det ikke er greit å ruse seg på jobb.

(Hvis det er nødvendige medikamenter og det ikke merkes skal jeg la det gå)
Sitat av EoT Vis innlegg
For en slavementalitet. Selvsagt er det din tid, og ditt liv.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, når noen leier din tid mot penger!
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Jeg jobbet selv for ett mobiloperatør-selskap i Norge, skal ikke si hvilket selskap, eller hvor i Norge dette var. Men jeg kan [COLOR="Blue"]fortelle at flere ruser seg på en slik jobb, og det går for det meste i coke eller cannabis.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Så du sier faktisk at folk er steine / speeda imens de sitter på jobb? Jøss, hadde det ikke blitt oppdaget relativt fort? Jeg mener, hva slags resultater kan en stein eller speeda person oppnå, til og med en som er proppfull av stimulanter surrer jo så mye at vinninga går opp i spinninga kan du si, ikke sant´?

Jeg har vært i et par salgsjobber - den éne av dem der det var temmelig hardt press på jobben der det var forventet at man skulle få fremragende resultater.
Selv der så jeg ikke en eneste antydning til stimulanter av noe slag.
Noen andre med helt andre erfaringer?
Sist endret av aeon_illuminate; 12. desember 2013 kl. 13:19.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så du sier faktisk at folk er steine / speeda imens de sitter på jobb?
Vis hele sitatet...
Ja helt klart! Nå var dette en arbeidsplass med kanskje rundt 150 arbeidere, som jobbet for dette selskapet, så det er jo klart at man finner mange forskjellige mennesker. Men vil at av disse 150, så røyket kanskje 50 av de daglig, og kanskje en 30 av disse igjen på jobb også. Men når det kommer til cola, så gikk dette på rundgang mellom selgere og folk med høyere stillinger.
Hvis du driver for deg selv og ikke er redd for å gå konk, så er det ok. Jobber du for andre ikke ok.
@Hemmelige Freak;
Åkeeei, men fortell meg, sånn rent konkret; colaen er jo ikke _synlig_ på arbeidsplassen er den det, -satt på spissen folk snorter jo ikke på pulten?
I så fall kan jeg se for meg at dette blir rapportert til andre myndigheter rimelig kjapt.
Hva sier de andre selgerne som sikkert er i ganske ung alder?

Jeg kan godt skjønne at selgere/sjefer er rusa på stimulanter imens de jobber, det kan muligens gi bedre resultater, ...men stein? I mitt hode har ikke cannabis noenting å gjøre med jobb og effektivt arbeid.
Sist endret av aeon_illuminate; 12. desember 2013 kl. 13:36.
Jeg jobber da mye mer effektivt når jeg er speeda. Går så det suser!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@Hemmelige Freak;
Åkeeei, men fortell meg, sånn rent konkret; colaen er jo ikke _synlig_ på arbeidsplassen er den det, -satt på spissen folk snorter jo ikke på pulten?
I så fall kan jeg se for meg at dette blir rapportert til andre myndigheter rimelig kjapt. Hva sier de andre selgerne som sikkert er i ganske ung alder?

Jeg kan godt skjønne at selgere/sjefer er rusa på stimulanter imens de jobber, det kan muligens gi bedre resultater, ...men stein? I mitt hode har ikke cannabis noenting å gjøre med jobb og effektivt arbeid.
Vis hele sitatet...
Når man starter der så vet man jo ikke hva andre driver med Men etter første julebord, hvor man går fra hotellrom til hotellrom og tar linje etter linje med selgere og sjefer, så får man vite litt mer om hva som får de igjennom en slik jobb. De snorter ikke på pulten, men på do Og kundebehandlere røyker cannabis i røykepausen. (ikke alle såklart, men overraskende mange)
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg jobber da mye mer effektivt når jeg er speeda. Går så det suser!
Vis hele sitatet...
Jo, men det er viden kjent at på ordinært amfetamin så kan du surre også noe sinnsvakt jævelig. Ritalin og liknende derimot^^...
Når det er sagt er amf i moderate mengder mye bedre fremfor kaffe f.eks (:

Kokain har jeg ingen førstehåndsinformasjon om, og jeg har ingen erfaring ift cola + effektivt arbeid. Men det er også viden kjent at finans -og mer eksklusive selgermiljøer (altså ikke tlfselgere..) bruker aktivt kokain, og at det visstnok effektiviser nokså kraftig i et yrke der man også må ha social skills i meget stor grad.

Jeg vet ikke, men bruker folk her stimulanter strategisk/taktisk i forbindelse med vanskelige arbeidsoppgaver eller?
Sist endret av aeon_illuminate; 12. desember 2013 kl. 13:44.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Skal love at jeg hadde grisebanket piloten da.
Rus i jobber der du sitt med kontrollen over liv å død, så skal du være edru. Kan si det samme om noen i flyet lager så oppstyr at det kan gå utover pilotene, jeg drep fyren etterpå.

Skal ikke dø pga livsfarlig narkotikum på til en narkoman
Vis hele sitatet...
Du er glad i å prate men tror ikke på deg før jeg ser du dreper noen!
Liker ikke tanken på folk som bruker narkotikum på jobb, men du jeg tror det er flere som gjør det en vi tror, dessverre men vi kan ikke styre andre! Jeg personlig har aldrig brukt noe på jobben, men når jeg kommer hjem fra jobb så blir det å fyre en fet joint menmen , tenk så mange som drikker og kjører lastebilsjafører og mange andre yrker, vi får håpe at det går bra, mange har blitt drept av andres dummheter og det er ikke siste gang det kommer til å skje !
Sist endret av sromana; 12. desember 2013 kl. 13:53.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

Jeg vet ikke, men bruker folk her stimulanter strategisk/taktisk i forbindelse med vanskelige arbeidsoppgaver eller?
Vis hele sitatet...
Eksamensessensieltvirkemiddel!
Alle ruser seg på jobb om man vil se sånn på det. De fleste drikker jo kaffe eller te, og noen er nødt til å ta sterke tabletter som kan påvirke dem på forskjellige måter. Det synes jeg er greit. Det er også greit om man jobber for seg selv, og ønsker å ruse seg mens man arbeider, såfremt man ikke setter andre i fare mens man jobber.

Grensen går ved rusmidler som gjør at man mister dømmekraften eller som påvirker arbeidsinnsats og kvalitet på arbeidet negativt på forskjellige måter. Ikke kom her og si at du er like effektiv og nøyaktig på jobben i hasj eller amfetaminrus. Når du får betalt av noen for å gjøre en jobb, så må du faktisk gjøre jobben på best mulig måte uten noe mer om og men. Når du er på fritiden gjør du hva faen du vil, men du bør skjønne at du ikke kan gjøre hva du vil når du er på jobb.

Et annet poeng er at du bryter loven når du ruser deg på ulovlige midler, og generelt sett bør man ikke bryte loven på jobb. Det har noe med profesjonalitet og integritet å gjøre.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Alle ruser seg på jobb om man vil se sånn på det. De fleste drikker jo kaffe eller te, og noen er nødt til å ta sterke tabletter som kan påvirke dem på forskjellige måter. Det synes jeg er greit. Det er også greit om man jobber for seg selv, og ønsker å ruse seg mens man arbeider, såfremt man ikke setter andre i fare mens man jobber.

Grensen går ved rusmidler som gjør at man mister dømmekraften eller som påvirker arbeidsinnsats og kvalitet på arbeidet negativt på forskjellige måter. Ikke kom her og si at du er like effektiv og nøyaktig på jobben i hasj eller amfetaminrus. Når du får betalt av noen for å gjøre en jobb, så må du faktisk gjøre jobben på best mulig måte uten noe mer om og men. Når du er på fritiden gjør du hva faen du vil, men du bør skjønne at du ikke kan gjøre hva du vil når du er på jobb.

Et annet poeng er at du bryter loven når du ruser deg på ulovlige midler, og generelt sett bør man ikke bryte loven på jobb. Det har noe med profesjonalitet og integritet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Så det er greit å jobbe alene og sette seg selv i fare? Du er klar over at det er skattebetalerne som får svi hvis det først skulle skje et uhell?

Du må faktisk ikke gjøre jobben på best mulig måte selv om du har en jobb å gjøre heller. Tror du det er mange slækkæss mofos som ikke ruser seg som sløver seg gjennom en jobbdag? Tror du er mange "streite" folk som ikke yter sitt beste på jobb? Tror du de fleste som ikke ruser seg har høy arbeidsmoral?

På tross av alt dette snakket om at man ikke bør ruse seg på jobb så er det store mørketall her. Det er småbarnsmoren som knasker valium før hun drar på jobb. Det er sekretæren som setter seg et skudd heroin flere ganger daglig på jobb. Det er sjefen som tar seg et par slurker kong alkohol i løpet av en arbeidsdag. Mornings før jobb.. en liten liner for å piffe opp motivasjon før jobb.. etc etc etc.

Om det er greit eller ikke er vanskelig å svare på, da det er mage variabler å ta hensyn til. Og disse mange variablene har også forskjellige tyngde og verdi oss mennesker i mellom.

De som kommer med de mest svart/hvite svarene er ofte det som har tenkt minst gjennom et gitt problem. De som røler høyest JA eller NEI. Er det kanskje slik her også, som mange andre arenaer i livet, at vi vaser i nyansene, hvor det er vanskelig å sette en klar linje for når noe er greit og noe ikke er greit?

Noen klarer å gjøre en god jobb selv om de har tatt seg en mornings. Noen gjør en god jobb i en produksjonslinje selv om han har snortet en liten liner. Noen klarer å strø den grusen på isglatte veier selv om han har
tatt seg et par pils. Hvor mye effektivitet tror du man taper på dette? En liten mornings.. en liten liner.. et par pils.. hvis det er slik at du blir bananas av det bør du kanskje ta hensyn til det. Men for folk flest er ikke dette et nevneverdig problem.

Fortsatt, om rus er greit på jobb eller ikke.. veldig vanskelig å svare på.. fordi det er mange variabler å veie og ta hensyn til.
I næringsdrivende yrke må jeg si rus er ut..
Vet om en kar som ble funnet sovende i styrhuset med konjaken i handa (farlig).

Har tidligere opplevde folk som har brukt amfetamin får å yte arbeidsdagene bedre, noen har endt opp på sykehuset pga overbelastning og de fleste har fått sparken.
Jeg selv har bare vært ruset engang på jobb (speeding), joda jeg forvekslet 10 med 20, eller 20 med 10kr... Jeg hadde de mest bisarre samtalene med kundene også videre.
Aldri vært så lite effektiv på jobb før, er til og med mere effektiv når jeg er syk i sengen.