Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1867
Hei, har nå to GTX 570 som jeg vil sette i SLI, men hvordan bør jeg plassere de i slotsene? rett ved siden av hverandre, da er det ikke no spacing for viftene til det kortet som står øverst. og jeg lurer på om det da er bedre å hoppe over en slot så begge kortene får luft, eller har ikke det noe å si?
Kommer ann på HKèt ditt og om dette HKet har flere enn 2 PCI-E 16x spor ....
Trådstarter
Det er dette, og har 4 x PCIe 2.0 x16
Så langt unna hverandre som mulig er det beste. Da får de mest luft og dermed bedre kjøling.
Trådstarter
Leste her at slot 1 og 3 er x16 sots, men hvis jeg installerer 2 kort er det disse slotsene jeg bør bruke, men da blir de gjort om til x8 slots. Er dette bra? eller bør jeg bruke slot 2 og 4?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
1 of 3.

SLI broen er lang nok for det, og skjermkortene får luft. Husk at SLI øker idle og load temps med +- 10 grader.

x8 har nok båndbredde til SLI, og med god margin
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
1 of 3.

SLI broen er lang nok for det, og skjermkortene får luft. Husk at SLI øker idle og load temps med +- 10 grader.

x8 har nok båndbredde til SLI, og med god margin
Vis hele sitatet...

OK, men jeg har prøvd dette nå en stund, men jeg får plutselig ekstreme fps drops når jeg spiller BF3, de går fre 180 ca til 20 og mindre i noen sekunder før det hopper opp igjen, dette har aldri skjedd med kun et kort i?
Har du aktivert sli-modusen?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Det kalles SLI kjære deg

Men hørtes ut som kortet klokker seg ned?
Er de varme?
Har du bra Airflow?
Kjør en logg på kortene, og sjekk hva som evt klokker ned.
Prøvd det andre kortet alene?
Nok W?
Har en kompis som var heeeeeelt i grenseland på effekt, og han opplevde akkurat det du beskriver.
Prøvd nyere/eldre drivere?

Hk og alle andre drivere oppdatert?

And the list goes on...

SLI er og blir et HELVETTE.

Prøv Skyrim med SLI. Da får du en Bugfest uten like, og har koselig feilsøking i mange timer forran deg <3
Sist endret av CHillZoNE; 17. august 2012 kl. 12:21.
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Det kalles SLI kjære deg

Men hørtes ut som kortet klokker seg ned?
Er de varme?
Har du bra Airflow?
Kjør en logg på kortene, og sjekk hva som evt klokker ned.
Prøvd det andre kortet alene?
Nok W?
Har en kompis som var heeeeeelt i grenseland på effekt, og han opplevde akkurat det du beskriver.
Prøvd nyere/eldre drivere?

Hk og alle andre drivere oppdatert?

And the list goes on...

SLI er og blir et HELVETTE.

Prøv Skyrim med SLI. Da får du en Bugfest uten like, og har koselig feilsøking i mange timer forran deg <3
Vis hele sitatet...
skal prøve det du foreslo :-D

Men hvordan logger jeg?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvilke innstillinger har du spillet på? Selv om BF3 riktignok ikke behøver så mye VRAM som de fleste tror, så kan 1.25GB bli knapt i 1080p og ultra. (Et lite triks for å frigi ca. 100Mb VRAM er å deaktivere AERO) Er det singleplayer eller multiplayer det er snakk om? I SP opplevde jeg enkelte ganger FPS-drops, men jeg har kun spilt MP siden nyttår så jeg vet ikke om problemet er der enda. Jeg har i likhet med deg GTX570 SLI og har absolutt ingen problemer relatert til to skjermkort i MP, bortsett fra enkelte tilfeller av blinkende gress Du kan jo alltids prøve innstillingene jeg bruker for se om det bedrer seg:



Jeg capper også fps på 58 for å redusere input-lag som forårsakes av Vsync. Dette gjør du med Nvidia Inspector.

For å se hvordan kortene oppfører seg ingame kan du f.eks bruke GPU-Z eller MSI Afterburner. Førstnevnte er veldig enkel der du bare laster ned programmet, åpner det to ganger (et for hvert kort) og huker av for "keep refreshing this screen while GPU-Z are in the background" eller noe lignende. Deretter kan du se om kortene ev. har klokket seg ned til 2D-modus eller annet som forårsaker fps-droppene. MSI Afterburners "On Screen Display" er en bedre løsning der du kan se hvordan kortene oppfører via et lite display i hjørnet av skjermen. Et eksempel ser du på skjermbildet av innstillingene. Det er slettes ikke vanskelig å sette i stand.

Videre så er ikke nødvendigvis SLI/CFX så problematisk som mange skal ha det til. Dog vil nok enkelte kombinasjoner av skjermkort på enkelte hovedkort, ev. i kombinasjon med enkelte andre faktorer føre til flere problemer enn med andre konfigurasjoner så jeg kan kun uttale meg om mine oppsett med flere skjermkort (tre maskiner med henholdsvis to CFX og én SLI) som alle har oppført seg noenlunde knirkefritt. Klart, det er fremdeles en del småproblemer i form av manglende støtte for nye spill, enkelte tilfeller av dårlig skalering og microstuttering. I tillegg kommer varme og støy, men med nye kort er ikke dette et like stort problem som før. Mitt nåværende oppsett med 570 SLI har oppført seg eksemplarisk og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen ang. bugfest i Skyrim, men som sagt vil enkelte oppsett by på flere problemer enn andre.
Sist endret av 83leo; 18. august 2012 kl. 15:25.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Hvilke innstillinger har du spillet på? Selv om BF3 riktignok ikke behøver så mye VRAM som de fleste tror, så kan 1.25GB bli knapt i 1080p og ultra. (Et lite triks for å frigi ca. 100Mb VRAM er å deaktivere AERO) Er det singleplayer eller multiplayer det er snakk om? I SP opplevde jeg enkelte ganger FPS-drops, men jeg har kun spilt MP siden nyttår så jeg vet ikke om problemet er der enda. Jeg har i likhet med deg GTX570 SLI og har absolutt ingen problemer relatert til to skjermkort i MP, bortsett fra enkelte tilfeller av blinkende gress Du kan jo alltids prøve innstillingene jeg bruker for se om det bedrer seg:



Jeg capper også fps på 58 for å redusere input-lag som forårsakes av Vsync. Dette gjør du med Nvidia Inspector.

For å se hvordan kortene oppfører seg ingame kan du f.eks bruke GPU-Z eller MSI Afterburner. Førstnevnte er veldig enkel der du bare laster ned programmet, åpner det to ganger (et for hvert kort) og huker av for "keep refreshing this screen while GPU-Z are in the background" eller noe lignende. Deretter kan du se om kortene ev. har klokket seg ned til 2D-modus eller annet som forårsaker fps-droppene. MSI Afterburners "On Screen Display" er en bedre løsning der du kan se hvordan kortene oppfører via et lite display i hjørnet av skjermen. Et eksempel ser du på skjermbildet av innstillingene. Det er slettes ikke vanskelig å sette i stand.

Videre så er ikke nødvendigvis SLI/CFX så problematisk som mange skal ha det til. Dog vil nok enkelte kombinasjoner av skjermkort på enkelte hovedkort, ev. i kombinasjon med enkelte andre faktorer føre til flere problemer enn med andre konfigurasjoner så jeg kan kun uttale meg om mine oppsett med flere skjermkort (tre maskiner med henholdsvis to CFX og én SLI) som alle har oppført seg noenlunde knirkefritt. Klart, det er fremdeles en del småproblemer i form av manglende støtte for nye spill, enkelte tilfeller av dårlig skalering og microstuttering. I tillegg kommer varme og støy, men med nye kort er ikke dette et like stort problem som før. Mitt nåværende oppsett med 570 SLI har oppført seg eksemplarisk og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen ang. bugfest i Skyrim, men som sagt vil enkelte oppsett by på flere problemer enn andre.
Vis hele sitatet...

Hvilket program er det som viser temp. etc. i høyre hjørne?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hvilket program er det som viser temp. etc. i høyre hjørne?
Vis hele sitatet...
Regner med han brukte msi afterburner?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Satser heller på EVGA Precision
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
De er vel så og si like begge to.

Ja Claryn, som nevnt i posten så er det Afterburner som brukes.
Sitat av 83leo Vis innlegg
De er vel så og si like begge to.

Ja Claryn, som nevnt i posten så er det Afterburner som brukes.
Vis hele sitatet...
Er teksten redigert inn, eller får du faktisk et watermark inn i BF?
Edit: Det var ingenting ang. CPU der.
Finnes det et program som gjør det der for CPU også?
Sist endret av Claryn; 19. august 2012 kl. 19:23.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Det har jeg lyst på og.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Ikke redigert inn nei On Screen Display heter det og er mulig via. MSI Afterburner og EVGA Precision, kanskje flere også. Har ikke sett noe lignende for CPU så langt, men så er det også lenge siden jeg har sett etter.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Det er jo uansett bare GUI for rivatuner, uavhengig om du velger Afterburner, PrecisionX eller de andre "OC" verktøyene.

Aida64extreme har støtte for CPU OSD.

Har funnet ut av den store "syndebukken" hos meg, og det er enkelt og greit 120Hz.
Merkelig nok forsvinner 95% av alle problemene når jeg stiller inn skjermen og GPUene til 60Hz.

Da var liksom poenget med 120Hz borte... -.-"
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Det er jo uansett bare GUI for rivatuner, uavhengig om du velger Afterburner, PrecisionX eller de andre "OC" verktøyene.

Aida64extreme har støtte for CPU OSD.

Har funnet ut av den store "syndebukken" hos meg, og det er enkelt og greit 120Hz.
Merkelig nok forsvinner 95% av alle problemene når jeg stiller inn skjermen og GPUene til 60Hz.

Da var liksom poenget med 120Hz borte... -.-"
Vis hele sitatet...
Skjermen min var allerede i 60Hz modus når jeg fikk disse problemene, men har spillt nå en stund, og har ikke sett så mye til FPS drops etter jeg fikk litt hjelp av en. Men har spilt mest TF2, og der ligger jeg på ca 300 FPS. Men skal prøve å spille BF3 senere idag og se om jeg merker noe

Spilte nettop BF3 gunmaster, og ligger ikke på mer en omkring 60 FPS ingame, mens i menyen ligger jeg på 130 fps ca...

Dette skjønner eg ikke noe av...
Prøvd å slå av AA?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Da står vel vsync på. Og skjermen i 6Hz. eller noe?
Trådstarter
Skjermen er i 120Hz og vsync er på