Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2935
Jeg blir så jævlig provosert når jeg leser slike artikler som dette; http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5764736.ece
Her snakker vi om en mann som opplevde både første og andre verdenskrig, var med på å bygge opp landet etter krigen og dette her er takken han får?!? Jeg forstår bare ikke hvordan vi kan behandle eldre mennesker på denne måten. Se på bildet i artikkelen, et rom med vask og en sykehus seng, er det virkelig det vi synes at de eldre i samfunnet fortjener?? Dette burde ikke være mulig i et av verdens rikeste land! Eldreomsorgen i Norge er en vits, de i regjeringen som har ansvaret burde pent takke for seg og overlate jobben til noen som vet hva de holder på med. For vi har råd til å ta oss av de eldre!
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Faen så gammel han er!

Men ja, dette er jo utvilsomt urettferdig...
Norge er for redd for å bruke pengene sine, og de krever bare at vi skatter mer og mer...hvor skal dette gå.
Derfor vi ikke skal sende penger hit og dit! Når vi ikke kan hjelpe oss selv engang, hvorfor skal vi hjelpe andre ?!
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Faen så gammel han er!
Vis hele sitatet...
Ja, han er en gammel mann.



Sånn har det vært i Norge i alle år. De gangen journalister vil grave litt for å lage en sak om eldreomsorgen i Norge, trenger de ikke lete lenge.
Jeg er ingen politiker, men er pengene som styrer alt til syvende og sist.

Men eldrepolitikk må prioriteres bedre. Er tross alt dem som har bygd opp landet så vi kan ha det så fint som vi har det i Norge.

Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
Derfor vi ikke skal sende penger hit og dit! Når vi ikke kan hjelpe oss selv engang, hvorfor skal vi hjelpe andre ?!
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor skal vi hjelpe andre? Korttenkt du.
Sist endret av ImnotEmo.; 9. oktober 2011 kl. 14:34.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Jeg tror poenget var enkelt og greit "Å feie for sin egen dør før man feier for andres"

Altså, vi klarer ikke å prioritere riktig her i norge innenfor helsesektoren, men vi skal absloutt SPY ut milliarder til alle andre.
Jeg sier ikke att vi IKKE skal gjøre det, men kanskje vi bør tenke litt mere på oss her i landet også, isteden for att alt som heter skatter og avgifter flyr til de som hverken har skattet eller har noen tilknytting til norge. Hvorfor skal vi ta vare på alle andre, men ikke oss selv?

enig/uenig?
Sist endret av CHillZoNE; 9. oktober 2011 kl. 14:47.
Noen som har sammenlignet det nye fengselet kriminelle settes inn i, i forhold til hva lovlydige gamle mennesker får?
Sitat av twixtor Vis innlegg
Noen som har sammenlignet det nye fengselet kriminelle settes inn i, i forhold til hva lovlydige gamle mennesker får?
Vis hele sitatet...
Helstrøm mente værtfal maten var bedre i fengselet......

Er ikke lenge til Norge sparer seg til fant.....
For en flott sammenkomst av intelligente mennesker som klarer å ta i betraktning alle variablene som til sammen utgjør en tilstand/situasjon..

Hvis en skal sette flere ressurser inn i ett velferdsgode så må dette tas fra et annet velferdsgode. Skal en sette mer arbeidskraft og kapital inn i ett velferdsgode så må dette tas fra et annet velferdsgode. Ta for gitt at en ikke kan øke oljepengebruken da følgende av dette vil overopphete økonomien og beviselig gi kontraksjon og økt arbeidsledighet frem i tid, noe dere og de aller fleste ville klaget mye mer over. Når det gjelder å flytte utgifter fra bistand til en fastlandsutgift vil dette gi samme effekt.

Hvilket velferdsgode velger dere? Jeg velger vei, nei det kan jeg ikke for da dør flere i trafikken. Jeg velger heller skole, den er jo sa bra uansett. Eller kanskje jeg velger helse, men da må flere sove på gangen. Kanskje barneværn, nei. Politi velger jeg, de prioriterer pengene sine så dårlig uansett.

Greia er at prisen på gi flere ressurser til ett velferdsgode er enten finansiell ustabilitet eller reduksjon i ressurstilgangen til andre velferdsgoder. Hvis det hadde stemt at prisen på å øke bevilgningene til eldreomsorgen var at pengene i sparegrisen hadde blitt litt mindre, og that's it, så hadde alle vært enig med dere. Grunnen til at ikke ALLE mener at vi kan øke bevilgingene er fordi de klarer å kognitivt håndtere flere variabler og se kompleksiteter og og nyanser i situasjonen, og dermed blir ikke prisen penger, men annen velferd - og da er det ikke like lett.
Sitat av Evlogimenos Vis innlegg
For en flott sammenkomst av intelligente mennesker som klarer å ta i betraktning alle variablene som til sammen utgjør en tilstand/situasjon..

Hvis en skal sette flere ressurser inn i ett velferdsgode så må dette tas fra et annet velferdsgode. Skal en sette mer arbeidskraft og kapital inn i ett velferdsgode så må dette tas fra et annet velferdsgode. Ta for gitt at en ikke kan øke oljepengebruken da følgende av dette vil overopphete økonomien og beviselig gi kontraksjon og økt arbeidsledighet frem i tid, noe dere og de aller fleste ville klaget mye mer over. Når det gjelder å flytte utgifter fra bistand til en fastlandsutgift vil dette gi samme effekt.

Hvilket velferdsgode velger dere? Jeg velger vei, nei det kan jeg ikke for da dør flere i trafikken. Jeg velger heller skole, den er jo sa bra uansett. Eller kanskje jeg velger helse, men da må flere sove på gangen. Kanskje barneværn, nei. Politi velger jeg, de prioriterer pengene sine så dårlig uansett.

Greia er at prisen på gi flere ressurser til ett velferdsgode er enten finansiell ustabilitet eller reduksjon i ressurstilgangen til andre velferdsgoder. Hvis det hadde stemt at prisen på å øke bevilgningene til eldreomsorgen var at pengene i sparegrisen hadde blitt litt mindre, og that's it, så hadde alle vært enig med dere. Grunnen til at ikke ALLE mener at vi kan øke bevilgingene er fordi de klarer å kognitivt håndtere flere variabler og se kompleksiteter og og nyanser i situasjonen, og dermed blir ikke prisen penger, men annen velferd - og da er det ikke like lett.
Vis hele sitatet...
Så for å oppsummere, du mener rett og slett at Norge ikke har råd til å ta seg av sine eldre?
Sitat av twixtor Vis innlegg
Noen som har sammenlignet det nye fengselet kriminelle settes inn i, i forhold til hva lovlydige gamle mennesker får?
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, sett de gamle i fengsel og de kriminelle på gamlehjem. Da hadde vi ihvertfall fått en viss rettferdighet her i landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Så for å oppsummere, du mener rett og slett at Norge ikke har råd til å ta seg av sine eldre?
Vis hele sitatet...
Det blir ikkje færre eldre i framtida, og å pøse inn penger er sjeldan ei god løysing i lengda. Oljefondet er ikkje ekstremt stort, og dekker ikkje så veldig mange sjukeheimsplassar i lengda.

Pengar til dagleg drift av Noreg er det generell semje om at skal takast over skattesetelen og avkastninga frå oljefondet, nettopp for å unngå at vi får enda dårlegare råd når den oppvoksande generasjonen skal ha gamleheimsplass.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Så for å oppsummere, du mener rett og slett at Norge ikke har råd til å ta seg av sine eldre?
Vis hele sitatet...
Min personlige mening er at de eldre, pensjonister og veldig snart kommende pensjonister, som har karret til seg det meste som finnes av formuesverdier i det norske samfunn, som skatter mindre enn vanlige lønnsarbeider, som eier 70 % av Norges private formuesverdier, men allikevel skyver minstepensjonister foran seg for å kunne betale halvparten av hva en 16-åring uten noen inntekt må betale på bussen, og ikke lenger er stakkars fattige mennesker (slik de var på 60- og 70-tallet). De kan begynne å betale noen av de 20 000 + de får i pensjon hver måned for å bli tatt hånd om.

De har nok av penger, og de få som fortsatt er minstepensjonister kan få alt dekket.
Yes, høyere skatter for å bedre kommuneøkonomien er løsningen på dette problemet. Synd ikke AP er villig til å faktisk gjennomføre den politikken. De kjører heller kommuneøkonomien på ræva enn å øke skattene, noe som har resultert i et samlet kommunal gjeld på 170milliarder.
Sist endret av Mith; 9. oktober 2011 kl. 16:07.
Det de gjorde i nesteårsbudsjett var å senke bevilgningene til kommunene slik at de ikke kunne satse skikkelig på eldreomsorgen, de må faktisk kutte. (selv om løftene sa det motsatte, som vanlig....) Politiet fikk økte bevilgninger til å kjøpe inn _NØDVENDIG_ utstyr, men som politiets tillitsvalgte sa at det var ikke nok, de må få penger til drift. Vi har trossalt ett vidstrakt land som er svært og politiet skal være parat 24/7, det kan de ikke være nå.
De bruker ikke penger på infrastruktur i det hele og det store, de bare øker og _ØKER_ avgiftene hele tiden.

Ting som burde vært rettet opp:
-Politiet
-Veiene
-Bilavgiftene
-Sykehusbevilgningene, ikke legg ned...
-Sykehjemmene...
-Ikke legg ned millitæret og norges forsvar..... vi er da vell f*** ikke beskyttet mot angrep selvom vi er de "snille" som gir penger i øst og vest osv... (og mekler i afghanistan, Støhre DIALOQ).
Sist endret av uaexed; 9. oktober 2011 kl. 16:15.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Evlogimenos Vis innlegg
Min personlige mening er at de eldre, pensjonister og veldig snart kommende pensjonister, som har karret til seg det meste som finnes av formuesverdier i det norske samfunn, som skatter mindre enn vanlige lønnsarbeider, som eier 70 % av Norges private formuesverdier....blabla...
Vis hele sitatet...
troller du, eller vet du bare ikke hva du snakker om?
Vi kan jo for eksempel fjerne de aller fleste fengsel. Jeg tror svært svært få rehabiliteres. Og når det kommer til ting som å kjøre i fylla så trenger vi ikke bruke fengsel som straff. Å om vi på død å liv skal ha frihetsberøvelse så er hjemmesoning en mye bedre og billigere løsning. I tillegg kan man faktisk dra på jobb å tjene penger som vi så skatter på. Vinn-vinn kalles det.

Fengsel har i mine øyne bare en funksjon, å det er å beskytte samfunnet mot personer som utgjør en trussel for andre mennesker. Eller notoriske kriminelle som rett og slett bare driter i "fotlenka" man har under hjemmesoning.
Er det ikke like greit at vi bare setter alle eldre og sosialklienter/trygdede på gata?

Sparer vi masse penger til oss som alledere har mye. Mer skal ha mest. Beste løsningen det.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg


Ja, hvorfor skal vi hjelpe andre? Korttenkt du.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er han korttenkt? Hadde du hjulpet rødekors om du
så vidt selv, hadde ett bra sted å bo?
Sitat av Kirder Vis innlegg
Hvorfor er han korttenkt? Hadde du hjulpet rødekors om du
så vidt selv, hadde ett bra sted å bo?
Vis hele sitatet...
Er ikke meg vi snakker om. Statskassa vi snakker om. Har noen milliarader mer enn meg på bok den.

Vi betaler skatt i Norge som blandt annet går til til u-hjelp. Skal bare mangle at Norge som rikeste nasjon i verden pr innbyger hjelper til.

Det vil altid være ting som ikke er perfekte i politikken. Ja vi kan få bedre eldreomsorg i Norge, men det vil fortsatt være ting som skulle vært forbedret.
Sitat av somnium Vis innlegg
troller du, eller vet du bare ikke hva du snakker om?
Vis hele sitatet...
Hverken eller.

http://www.ssb.no/emner/05/01//nos_i...310/tab/3.html

Ta bruttoformue i tabellen justér for relevant eiendomsgrad av totale formuesverdier (anslår jeg til minst 60%, har ikke tall, men biler, aksjer, andre verdipapirer og bankinnskudd er totalt mindre enn total privat eiendomsverdi). Ta nå eiendomsverdien av bruttoformuen og del på gjennomsnittlig ligningsverdi for relevant år (15 %, altså 0,15) pluss på bruttoformue multiplisert med 0,4 (1-eiendomsgrad), så har du reell bruttoformue. Ta denne og substraher fra gjelden. Da har du netto formuesverdi. Del netto formuesverdi på antall personer i hustanden for å finne personlig snitt. Legg sammen netto formuesverdi per person for aldersgrupper fra 55 og oppover og for hver aldersgruppe fra 54 og nedover.

Nå har du to tall. Et tall for nettoformuen for de over 55 og et for de under 55. Multiplisér disse tallene med antall personer i aldersgruppen. Ta finner du total formuesverdi for hver av aldersgruppene. Adder total formuesverdi for hver av aldersgruppene til total formuesverdi for populasjonen. Ta så total formuesverdi for de over 55 og dividér med total formuesverdi for populasjonen.

Og voila, et tall kommer ut. Det er et 2002-tall, og med den aldersdemografien vi har i Norge så er det rimelig å regne at tallet har blitt høyere nå, 9 år senere.
Vi er begrenset av antall arbeidstimer, ikke penger på konto. Penger er bare tall på en papirbit. Og nei, vi har ikke råd til at alle skal bli fornøyde med dagens system.
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
Derfor vi ikke skal sende penger hit og dit! Når vi ikke kan hjelpe oss selv engang, hvorfor skal vi hjelpe andre ?!
Vis hele sitatet...
Så vi skal slutte å sende akutt nødhjelp livsviktig kapital fordi enkelte finner for jævlig å reise en halvtime ekstra?
Det blir jo fort dumt når folk som sitter i fengsel får bedre mat enn de som har bygd opp landet.
Det blir for dumt asså, rett og slett tragisk.
Folk som påfører andre smerte og driver med kriminalitet fortjener da ikke den beste maten.
Selvfølgelig skal de ha mat de og, men ikke faen om at de skal ha bedre mat en de som faktisk er har bygd opp dette landet.
Den norske mentaliten med og ta bedre vare på den onde jævlen som driver med faenskap kontra og ta vare på offret er til og grine av.
Jeg forstår godt hvorfor enkelte ordner opp med slike onde jævler skapninger selv.
Det kalles jo bare rettferdighet på den virkelig måten :

"As you sow, so shall you reap" (Galatians 5:24-6:18)
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Hva vil dere ha annerledes da? Et rom med datamaskin, tv og telefoner, masse fargerike møbler, store deilige senger? Et rom hvor de som har bygget opp landet kan leve ut livet sitt i fred?

Til tross for hvor synd det måtte være er ikke dette mulig, ei er det noe godt for de eldre å ha det slik. Ta dere et par måneder/år på et bo- og behandlingssenter så vil dere se at den romantiserte forestillingen deres av livet til en 97 år gammel mann faller fra hverandre.

Situasjoner oppstår hvor de blir aggresive og tar tak i hva enn de finner rundt seg, og slenger det på tvers av rommet. Dritt, møkk og piss finner du ofte rundt om på gulvet eller i møbler. Tv'n vet de ikke hvordan de skal bruke, og pårørende ønsker ofte at de ikke skal ringe hjem hver bidige gang de glemmer at familien faktisk hadde vært innom. Unødvendige møbler skaper bare kaos for et dement sinn, og en er nesten nødt til å ha en sykeseng slik at de daglige rutinene (vask/stell) skal gå så kjapt og problemfritt som mulig. Og til tross for hva dere måtte tro er ikke maten så jævla ille, og det ender ofte med at de som arbeider der spiser enten det samme eller værre mat til lunsj/middag.

Ja, det finnes de som er hakket klarere som man sikkert kunne forbedret tilstanden til på mange måter, men tenk litt praktisk før dere slenger kommentarer mot eldresystemet. Det er tross alt demente, fragmenterte skygger av et menneske man behandler på slike sentre, og det er begrenset hva man faktisk kan gjøre.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Hva vil dere ha annerledes da? Et rom med datamaskin, tv og telefoner, masse fargerike møbler, store deilige senger? Et rom hvor de som har bygget opp landet kan leve ut livet sitt i fred?

Til tross for hvor synd det måtte være er ikke dette mulig, ei er det noe godt for de eldre å ha det slik. Ta dere et par måneder/år på et bo- og behandlingssenter så vil dere se at den romantiserte forestillingen deres av livet til en 97 år gammel mann faller fra hverandre.

Situasjoner oppstår hvor de blir aggresive og tar tak i hva enn de finner rundt seg, og slenger det på tvers av rommet. Dritt, møkk og piss finner du ofte rundt om på gulvet eller i møbler. Tv'n vet de ikke hvordan de skal bruke, og pårørende ønsker ofte at de ikke skal ringe hjem hver bidige gang de glemmer at familien faktisk hadde vært innom. Unødvendige møbler skaper bare kaos for et dement sinn, og en er nesten nødt til å ha en sykeseng slik at de daglige rutinene (vask/stell) skal gå så kjapt og problemfritt som mulig. Og til tross for hva dere måtte tro er ikke maten så jævla ille, og det ender ofte med at de som arbeider der spiser enten det samme eller værre mat til lunsj/middag.

Ja, det finnes de som er hakket klarere som man sikkert kunne forbedret tilstanden til på mange måter, men tenk litt praktisk før dere slenger kommentarer mot eldresystemet. Det er tross alt demente, fragmenterte skygger av et menneske man behandler på slike sentre, og det er begrenset hva man faktisk kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er så fint at jeg ikke trenger påpeke hvor mye feil du faktisk sier, for du viser selv helt tydelig hvor uvitende du er når du tydeligvis tror at alle på gamlehjem er demente.
Her er det en elendighetsbeskrivelse som ikke passer inn i det store bilde av eldre i Norge. De aller fleste har det veldig bra hjemme hos seg sjøl. Noen er på kommunale eldresenter osv. og noen på sjukeheim. Den kommunale prioriteringen styrer mye av tilbudene for de to siste.
Det er ikke sånn at det blir annerledes disse stedene om de som sitter i fengsel får dårligere mat. Fengslene styres av staten og ikke av kommunene. Det er nok noen i denne tråden som ikke har det helt klart med hvordan vi organiserer samfunnet vårt. Det er faktisk gjennom valg........ hvor alle kan stemme, at vi legger grunnlaget for hvordan vi vil ha det. Er du i mindretall, ja så er det da slik at de som har et flertall bestemmer. Eller skulle det kanskje være slik DU vil ha det ??? Noen burde kanskje flytte til andre land hvor alle har det mye bedre (hvis de får med seg den norske lønna eller pensjonen da) :-)
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er så fint at jeg ikke trenger påpeke hvor mye feil du faktisk sier, for du viser selv helt tydelig hvor uvitende du er når du tydeligvis tror at alle på gamlehjem er demente.
Vis hele sitatet...
Som jeg også skrev finnes det de (mange) som faktisk er klare, og som man helt sikkert kan gjøre mye for/med. Men av de eldre (type 90+) er demens veldig vanlig. Det å diagnosere de alle som demente er så klart ikke riktig(prosentvis ligger det på rundt 35% for de over 90, om jeg husker riktig), men jeg siktet til demens-lignende symptomer, noe som gjør en forandring mange kanskje ønsker for et eldresenter vanskelig. Og man må nesten se på de som faktisk blir lagt inn til behandling, og ikke den generelle statistikken. Selve formuleringen mot slutten er jeg enig ble feil, men kan du peke ut hvor jeg åpenbart tok feil ellers?
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Er ikke meg vi snakker om. Statskassa vi snakker om. Har noen milliarader mer enn meg på bok den.

Vi betaler skatt i Norge som blandt annet går til til u-hjelp. Skal bare mangle at Norge som rikeste nasjon i verden pr innbyger hjelper til.

Det vil altid være ting som ikke er perfekte i politikken. Ja vi kan få bedre eldreomsorg i Norge, men det vil fortsatt være ting som skulle vært forbedret.
Vis hele sitatet...
Nei, selvsagt er det ikke deg vi snakker om, men det virker som du ikke tenker lenger enn til dørstokken din. Skal forklare deg hvorfor.

Alle syter om statsbudsjettet, og det hakke vært en kommune som ikke har kommet ut og syte til VG * Nei, vi mistet en million der, så nå har vi ikke noe til overs for ditten og datten * eller * Statsbudsjettet skulle sikre oss mer penger, men vi fikk mindre penger innvilget *.
Det er ikke noe rart i at eldreomsorgen da blir sviktet, så isteden for at vi skal dele ut gratis penger til verdenen, er det bedre at vi hjelper oss selv først? Hjelper disse eldre menneskene som bygde vår fedreland, sånn at vi har det bra nå. Eksempelvis denne 97 åringen, som har i sitt hele liv hjulpet med å bygge opp Norge, som en god nordmann gjør. Stillet opp for landet sitt, derfor syntes jeg det er på sin plass at disse herlige menneskene, som har vært med på å lage en forandring fortjener en bra sted å bo!

Etter at vi er ferdig med dette, kan vi dele ut gratis penger til omverdenen.

Det gjør meg også kvalm at de i fengselet lever bedre, personlig burde det graves et hull nede i bakken. Der burde de kobles fast i en kjetting. Så kan de spise rotter og mus.