Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2154
Jeg sitter egentlig bare å venter på hva som vil skje, alt tyder på at det langt ifra blir noen positiv vending.

IMF kuttet tirsdag sin globale vekstprognose på 4%, noen av verdensøkonomien viktigste land sliter kraftig med statsgjelden.
Det er helt klart østen som sitter med pengene akkurat nå, men sjangsen for at de kommer inn som en "reddende engel" er også svært laber.

Hva kan man egentlig gjøre for å unnga en ny resesjon?
Det viktigste er at det brukes penger. Problemet er at det ikke er penger i statskassene der pengebruk trengs mest. USA og Europa har forskjellige strategier. USA bruker penger, Europa ikke.

Det er vanskelig å unngå en ny resesjon, men for å minimere resesjonen bør følgende skritt tas:

1. Europa bør gjøre som USA og inflatere seg ut av krisen. ECB bør kutte renten med 0,5% og finanspolitikken i problemlandene bør bli mer ekspansiv.

2. Hellas bør gå partial default, investorer i greske papirer bør ta tap.

3. Hellas bør gå ut av Euro-samarbeidet og gå tilbake til Drakmer. På denne måten kan de devaluere valutaen sin, kjøre en ekspansiv finanspolitikk, øke eksporten, og med tiden komme tilbake til den sorte korrupsjonsøkonomien grekerne elsker.

4. Etter dette bør det utstedes Euro-obligasjoner som gjør de gjenværende Euro-landene solidarisk ansvarlige for hverandres gjeld.

Dette vil gi avklaring, mindre usikkerhet, mer risikovillighet blant investorer, mer jobbtrygghet for konsumenter, mer konsum, mer investeringer, større produksjon, bedre økonomi, bedre verden.
Hipp hurra! Trykk penger så er alle problemer løst.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Jeg sitter egentlig bare å venter på hva som vil skje, alt tyder på at det langt ifra blir noen positiv vending.

IMF kuttet tirsdag sin globale vekstprognose på 4%, noen av verdensøkonomien viktigste land sliter kraftig med statsgjelden.
Det er helt klart østen som sitter med pengene akkurat nå, men sjangsen for at de kommer inn som en "reddende engel" er også svært laber.

Hva kan man egentlig gjøre for å unnga en ny resesjon?
Vis hele sitatet...
Du lurer på mye...
Men sjøl om det høres utrolig banalt ut; jeg personlig hadde gitt f i verdensøkonomien

Lokale saker, personlige saker, sånne ting som man kan/vi kan råde over interesserer mer!

Men: jeg tror faktisk det ornær seg! Media har oftest virvlet hele greia litt for høyt opp.
Sitat av Oddish Vis innlegg
Hipp hurra! Trykk penger så er alle problemer løst.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, etter dette må sentralbanker gjenvinne tillit til inflasjonsstyring og det er ikke bare bare. Men det er generelt bedre å la alle betale ved realverdiforringelse av formuesobjekter enn ved kutt i utgifter og skatteøkninger.
Sitat av Evlogimenos Vis innlegg
3. Hellas bør gå ut av Euro-samarbeidet og gå tilbake til Drakmer. På denne måten kan de devaluere valutaen sin, kjøre en ekspansiv finanspolitikk, øke eksporten, og med tiden komme tilbake til den sorte korrupsjonsøkonomien grekerne elsker.
Vis hele sitatet...

Henger ikke helt med. Det er jo vanskelig å bare sette igang en ekspansiv finanspolitikk når hverken det politiske miljøet eller skatte"betalerne" ønsker dette. Kulturen der er jo rimelig på jordet. Hva slags tiltak kan man gjøre for å endre dette, tror du? Og korrupsjonen er nok vanskelig å komme ut av ja, men det er jo ikke bra at de går tilbake til dette?

Hellas kom jo inn i EU på falsk grunnlag, og bør nok ikke være godtatt der, nei. Hvor avhengig er egentlig verdensøkonomien av Hellas?

Er rimelig bekymret for USAs gjeld, og mangelen på (eller viljen til) forståelse fra politikere og ikke minst befolkningen. All utenlandsgjelden, som i stor grad er til Kina (?), gjør jo at Kina har mye makt. De kan gå til økonomisk krig, men velger å heller holde USA i sjakk. USA begynner vel å få en relativ krigsbasert økonomi, og det at USA er avhengig av krig er jo også ganske bekymringsverdig.

Den siste finanskrisen ble jo laget på Wall Street. Ingenting tyder på at de har lært, eller at noe har endret seg til det bedre. Jeg frykter en resesjon er uunngåelig, og kommer til å ramme oss i større eller mindre grad innen et par år.
Sist endret av Chronic420; 27. september 2011 kl. 19:08.
Er det noen med kunnskap om hvilken innvirkning alle disse streikene/demonstrasjonene i Hellas har på deres egen økonomi? Jeg er ingen økonom og tenker lett at befolkningen i Hellas medvirker nå til å forsterke problemene enda mer ettersom de demonstrer og stritter mot hver eneste dag i gatene i stedet for å samarbeide med myndighetene for hestekuren som kan hjelpe dem (det må vel være noen organisasjoner der også som kan fronte). Men jeg forstår selvfølgelig at det er vanskelig og måtte gå ned på levestandaren en periode.
Har ikke full oversikt over alle problemene, men når utslagene av en råtten økonomi er så store, så sier det meg noe om at det er menneskers grådighet som har styrt utviklingen her, og ikke ansvarlighet. Spørs du meg burde den nasjonale og globale økonomiske styringen være knyttet til håndfaste verdier, og ikke til abstrakte matematiske modeller i en superdatamaskin.
Sitat av oggen Vis innlegg
Er det noen med kunnskap om hvilken innvirkning alle disse streikene/demonstrasjonene i Hellas har på deres egen økonomi? Jeg er ingen økonom og tenker lett at befolkningen i Hellas medvirker nå til å forsterke problemene enda mer ettersom de demonstrer og stritter mot hver eneste dag i gatene i stedet for å samarbeide med myndighetene for hestekuren som kan hjelpe dem (det må vel være noen organisasjoner der også som kan fronte). Men jeg forstår selvfølgelig at det er vanskelig og måtte gå ned på levestandaren en periode.
Vis hele sitatet...
Personlig så syns jeg de får tåle litt ekstra arbeid i tillegg til lønnskutt akkurat nå. Jeg har vært i Hellas et par ganger og makan til latsabber skal man lete lenge etter. De fleste satt på cafè med en øl og nøt livet, ihvertfall var det sånn jeg opplevde det(selvfølgelig ikke realiteten overalt). I tillegg så fikk vi aldri regning, ikke på en eneste restaurant. Jeg mener store deler av gjeldskrisen skyldes manglende oppfølging av skatter innen utelivsbransjen og innen andre sektorer. Rett og slett en ond sirkel som folket selv har skapt.(Korrekt meg om jeg tar feil)
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Henger ikke helt med. Det er jo vanskelig å bare sette igang en ekspansiv finanspolitikk når hverken det politiske miljøet eller skatte"betalerne" ønsker dette. Kulturen der er jo rimelig på jordet. Hva slags tiltak kan man gjøre for å endre dette, tror du? Og korrupsjonen er nok vanskelig å komme ut av ja, men det er jo ikke bra at de går tilbake til dette?
Vis hele sitatet...
Det stemmer at Hellas' innbyggere i stor grad (72% om jeg husker riktig) ikke ønsker å forlate Euroen. Men det er ikke slik at de ikke ønsker en ekspansiv finanspolitikk, demonstrasjonene og streikene er jo mot alle de drastiske kuttene og innstramningene. Ekspansiv finanspolitikk kan finansieres gjennom (1) lån i markedene og (2) seddelpressen. Hellas har ikke seddelpresse når de er medlem av Euroen og de får heller ikke lån i markedene. Så om de går tilbake til Drakmer får de sin egen seddelpresse, det gjør at de kan devaluere valutaen, som gjør at prisene blir relativt lave til andre lands priser, noe som vil øke eksporten deres, da importører ønsker å kjøpe inn til lavest pris.

Korrupsjonskulturen kan vanskelig bekjempes, de katolske landene som har motsatt seg protestantisk etikk sliter voldsomt med dette selv i dag. Det er selvsagt ikke bra at de går tilbake til det, men det er det de ønsker. Arbeiderne i den greske skatteetaten hadde forrige uke en gå-sakte-aksjon hvor de protesterte mot at rike grekere ikke lenger kunne betale dem kontanter for å betale mindre skatt til statskassen. Drosjesjåførene ble, ikke overraskende, med på ballet. Hvis du noen gang hadde vært i Athen på utkikk etter taxi ville du sett at om du krevde å betale etter taksameter så ville ingen sjåfør vært villig til å kjøre deg. Dette er det de vil, det de synes er rett.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hellas kom jo inn i EU på falsk grunnlag, og bør nok ikke være godtatt der, nei. Hvor avhengig er egentlig verdensøkonomien av Hellas?
Vis hele sitatet...
Effekten av Hellas' problemer er egentlig helt marginal for verdensøkonomien, men det er usikkerheten rundt de andre sør-europeiske landene som er problemet nå. Og det er denne usikkerheten som intensiveres enormt av den uavklarte situasjonen i Hellas, investorer og andre kapitalaktører er redd for en dominoeffekt om Hellas først får en ukontrollert kollaps. Dette vil skape enorm frykt i markedene, investorer vil ikke investere og vi får resesjon. Derfor er det bedre med en kontrollert partial default for Hellas, og samtidig støtte de utsatte bankene som er høyt eksponert mot greske gjeldspapirer med nødlikviditet for å hindre konkurs i disse.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er rimelig bekymret for USAs gjeld, og mangelen på (eller viljen til) forståelse fra politikere og ikke minst befolkningen. All utenlandsgjelden, som i stor grad er til Kina (?), gjør jo at Kina har mye makt. De kan gå til økonomisk krig, men velger å heller holde USA i sjakk. USA begynner vel å få en relativ krigsbasert økonomi, og det at USA er avhengig av krig er jo også ganske bekymringsverdig.
Vis hele sitatet...
USAs statsgjeld er noe av det som bekymrer minst. De har enormt med virkemidler igjen for å dekke budsjettunderskudder, skattene er svært lave og det er, tross noen problemer nå, en svært sterk økonomi. Den politiske systemet er alt fra ideelt, men når ting virkelig er på hell, da vil det gjøres helomvendinger. Alt annet vil være politisk selvmord. Så at dette ikke skjer er kun et tegn på at det er et stykke unna krise.

Hvem har egentlig makten av USA og Kina? Om Hells Angels hadde skyldt deg en mill, hadde du følt at du hadde makten? Det som skjer nå er at USA inflaterer ned realverdien av den Kina-eide gjelden, dette misliker Kina, men kan ikke gjøre noe med det.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Den siste finanskrisen ble jo laget på Wall Street. Ingenting tyder på at de har lært, eller at noe har endret seg til det bedre. Jeg frykter en resesjon er uunngåelig, og kommer til å ramme oss i større eller mindre grad innen et par år.
Vis hele sitatet...
Vi balanserer nå på svært svak vekst og slik som Europa-politikerne vannstyrer gjeldskrisen i EU er resesjon unngåelig. Wall Street er ingen hjelp: http://e24.no/boers-og-finans/trader...e-bbc/20103470

Sitat av oggen Vis innlegg
Er det noen med kunnskap om hvilken innvirkning alle disse streikene/demonstrasjonene i Hellas har på deres egen økonomi? Jeg er ingen økonom og tenker lett at befolkningen i Hellas medvirker nå til å forsterke problemene enda mer ettersom de demonstrer og stritter mot hver eneste dag i gatene i stedet for å samarbeide med myndighetene for hestekuren som kan hjelpe dem (det må vel være noen organisasjoner der også som kan fronte). Men jeg forstår selvfølgelig at det er vanskelig og måtte gå ned på levestandaren en periode.
Vis hele sitatet...
Britiske kommentatorer sa når det var prinsebryllup der borte at England ville tape 0,5% i BNP fordi alle fikk en ekstra ulønnet fridag. Jeg tror at mange av demonstrantene er arbeidsledige slik at den daglige effekten er liten, men når det er generalstreiker, slik det er varslet at skal komme to ganger i oktober med fjorten dagers mellomrom vil dette svekke BNP. Men siden arbeiderne utbetales lønn av fagforeningene vil denne effekten være mindre enn en ulønnet fridag. Allikevel må det konkluderes med at det har en klar negativ virkning, men det blir vanskelig å anslå den eksakte effekten på BNP.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Har ikke full oversikt over alle problemene, men når utslagene av en råtten økonomi er så store, så sier det meg noe om at det er menneskers grådighet som har styrt utviklingen her, og ikke ansvarlighet. Spørs du meg burde den nasjonale og globale økonomiske styringen være knyttet til håndfaste verdier, og ikke til abstrakte matematiske modeller i en superdatamaskin.
Vis hele sitatet...
Mennesker er grådige, det er en gjennomgående menneskelig egenskap og en forutsetning for vekst og velstand. Disse abstrakte matematiske modellene er i utgangspunktet en gave fordi det gir oss informasjon om hva som må reguleres for at markeder skal fungere optimalt og være en kilde til finansiering og fordeling av risiko. Problemet er bare at dette ligger på et så høyt forståelsesnivå at lobbyister kan forurense hva som er rett og galt til politikere, slik at det ikke ender med de nødvendige reguleringene. Tilbake står fortvilede finansprofessorer.
For dere som har litt peiling, hvordan tror dere dette vil påvirke Norge på kort og lang sikt? Burde alle mann i hus og hytte selge unna alle aksjene de har og gjemme kronasjene under madrassen?

Er vel vanskelig å svare på selvfølgelig, men har et par aksjer jeg har lurt lenge på om jeg burde kvitte meg med eller ikke.. har holdt seg relativt stabile den siste tiden, til tross for urolighetene
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du lurer på mye...
Men sjøl om det høres utrolig banalt ut; jeg personlig hadde gitt f i verdensøkonomien

Lokale saker, personlige saker, sånne ting som man kan/vi kan råde over interesserer mer!

Men: jeg tror faktisk det ornær seg! Media har oftest virvlet hele greia litt for høyt opp.
Vis hele sitatet...
Om verdensøkonomien faller så faller jo den lokale økonomien din også.
Kanskje det ikke ser sånn ut, men de henger ganske greit sammen de to der altså.
Jeg solgte en god del aksjer i dag, men jeg har egentlig ikke peiling på om man burde det eller ikke nå. Men hadde nok solgt dem nå uansett.
Når det gjelder privat formuesforvaltning hos "vanlige folk" (les individer med normalinntekt/normalformue med ingen eller få kunnskaper om aksjemarkedet og finans), så anbefales det at majoriteten av formuen investeres i landets suverent beste investeringsobjekt: bolig. Eiendom er skattefavorisert og har en snittavkastning etter skatt som ligger godt over aksjemarkedet. Så en bolig som dekker personlig huskonsum er det første en bør investere i.

Har en investeringsmuligheter utover dette ved at en har overskytende formue bør dette investeres i et passivt indeksfond. Et passivt indeksfond er et fond der det ikke er noe aktiv forvaltning, men formuen er spredd rundt på alle aksjene slik at risikoen er lik markedsrisikoen. Dette gir i gjennomsnitt en avkastning på 6,9 prosent i året. Men langt fra hvert år. Så hvis en skal inn i aksjemarkedet må en være sikker på at en ikke vil trenge den likviditeten en går inn med på 3-5 år for å oppnå god avkastning. For hva skjer om en plutselig trenger pengene etter en periode hvor aksjemarkedet har falt mye, jo, en må ta tap. Går en inn i indeksfond nå og har pengene der i 3 år vil jeg nærmest garantere svært god avkastning.

Vanlige folk skal ikke gå ut og inn av aksjemarkedet, dette har beviselig vist seg å være ulønnsomt. Om dere selger aksjer i dag fordi dere skal kjøpe igjen om noen måneder igjen når prisene har falt så anbefaler jeg dere heller å sette pengene på sparekontoen, for en slik ut-og-inn-strategi er svært vanskelig å få lønnsom.
Sitat av IpN Vis innlegg
Jeg solgte en god del aksjer i dag, men jeg har egentlig ikke peiling på om man burde det eller ikke nå. Men hadde nok solgt dem nå uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig aksjekursene er svært lavt priset, grunnet de økonomiske nedgangstidene. Tror det ikke er en reel verdi, at den vil sannsynligvis stige om ikke lang tid.
Hvis du kjøper Frontline så skal jeg love deg du kommer til å få stor gevinst av det, om ihvertfall 1 år.
Sitat av Evlogimenos Vis innlegg
Selvsagt ikke, etter dette må sentralbanker gjenvinne tillit til inflasjonsstyring og det er ikke bare bare. Men det er generelt bedre å la alle betale ved realverdiforringelse av formuesobjekter enn ved kutt i utgifter og skatteøkninger.
Vis hele sitatet...
Ironi er vanskelig å oppfatte på et forum. :P

Jeg tipper den går til helvette og vi finner på noe nytt og bedre egnet for hverdagsmennesket. (håper hvertfall dette skjer :P)