Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2153
Anonym bruker
"Irritert Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan få fjernet fingeravtrykk fra politiets registre?
Når jeg var 15 år ble jeg satt på glattcella på grønland i ca. 15 timer for et ran jeg ikke hadde begått.
Jeg ble i den forbindelse målt, tatt bilder av og gi alle fingre + håndavtrykk.
Men har aldri hørt noe fra politiet etter at jeg slapp ut ang. den saken, og aner ikke om slike ting forblir i systemet (noe jeg ikke kan føle meg trygg på uansett selv om det skulle være regelverket og noe jeg ville hatt skriftlig bekreftelse på).

De som ble ranet bekreftet ved bildekonfrontasjon at det ikke var meg. Årsaken til at jeg ble stoppet var fordi jeg syklet vekk fra politiet i samme tid som det hadde vært et ran i området.


Jeg har også diverse mugshots fra ulike stasjoner i oslo fra når jeg var 15-17 år.
Jeg har dog en påtaleunnlatelse og 20+ henlagte saker, men i henhold til min uttømmende politiattest har jeg helt plettfri vandel.

Jeg mener jeg burde ha krav på å få mine fingeravtrykk og bilder slette fra deres systemer. Er dette mulig, og hvordan går jeg eventuelt frem?
Er det mulig å fikse uten advokat, har ikke helt økonomien til det pr. dags dato?

Disse henlagte sakene går over 10 år tilbake i tid btw. og ikke noe jeg har brydd meg spesielt om, men synes ikke det er riktig at en med plettfri vandel (uttømmende attest) fremdeles skulle sirkulere i systemet deres.
Man trenger egentlig ikke advokat så lenge man har satt seg godt inn i loven selv. De bruker 6 år på å lære seg hele loven men du kan fint lære deg et tema i loven på noen uker, vinne saken og spare penga.

Jeg mener det er en ting med at om man blir frikjent er det visse greier som ish fingeravtrykk eller spyttprøver som skal slettes. Det er anderledes om saken er henlagt for en henlagt sak er det rett til å kunne ta opp igjen på et senere tidspunkt så da har de lov å lagre alt.

Men sjekk loven og ta en telefon til Jussbuss. Mange privatpraktiserende advokatfirmaer tilbyr også 30 min gratis konsultasjon.