Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8952
Jeg hater den nye MacBook Pro’en min!

Hvilken skrelt jævla nepe fant på at det var en god ide med 4 USB-C porter på en maskin? Tulling!

Jeg har vært Apple-fan i mange år, og dette er min 4de MacBook Pro. Har også hatt 3 Mac-mini, samt at gutta har hver sin iMac. Alle sammen har jeg elsket og de har fungert supert, samtlige uten å feile, og som rene Swiss Army Knives så har man kunne koble de til alt av perifert utstyr. Inntil nå…

Når jeg kommer på jobb vil jeg koble på kablet nett, ekstern skjerm og tastatur.
Er det nettport på maskinen? Nei
Er det displayport på maskinen? Nei
Er det HDMI på maskinen? Nei
Kan jeg koble USB tastaturet mitt til maskinen? Nei

Og hvor pokker har dem tenkt at jeg skal stikke inn USB-pinnen min? Jeg kommer på et sted jeg har lyst til å stikke den…

Ok, jeg er opptatt av fotografering, så da er det greit å få bildene inn på mac’en. Har den SD-kort leser? Nei det har den da f…ikke.
Kan jeg koble med micro-USB/mini-USB/et eller annet USB til USB via de kablene jeg har fra før da? Nei det kan du banne på at jeg ikke kan.
Nå må jeg ha nye kabler til alt for DET er så jævla fint og enkelt å få til! Forbanna kålmaskin.

Så da er det en eneste løsning som gjelder da, hvis man er så dum som meg å ha kjøpt en MacBook Pro designet av en tulling - og det er DONGLEHÆLVETE!!!
Dongle for å koble til HDMI skjerm.
Dongle for å lese av SD-kort.
Dongle for å koble til gamle USB tastatur og mus.
Dongle for å koble til kablet nettverk.
Dongle for å koble USB-C til Thunderbolt til Firewire 800

For det er så fantastisk kjempefint å ha en maskin som er 2mm tynnere og 20 dongler!! Det er design det! Kålhuer!

Gi meg en maskin med Thunderbolt, Ethernet, SD-kortleser, HDMI port, standard USB, mini-jack og S/PDIF så kan jeg faktisk få brukt den til noe. Hvis ikke så blir dette min siste Mac.
Så hvorfor kjøpte du den?

Uansett. For å slippe x antall forskjellige dongler så har man da bare en usb-c dock stående på skrivebordet. Så kobler man inn 1 kabel og får alt du trenger + strøm. https://www.lenovo.com/us/en/accesso...S/p/40AS0090US f.eks.
Sitat av Funbunny Vis innlegg
Gi meg en maskin med Thunderbolt, Ethernet, SD-kortleser, HDMI port, standard USB, mini-jack og S/PDIF så kan jeg faktisk få brukt den til noe. Hvis ikke så blir dette min siste Mac.
Vis hele sitatet...
Kanskje du skal sjekke specs og bilder av laptop før du kjøper neste gang... Skjønner ikke poenget med posten din, det er din egen skyld at du bare kjøper ting uten å sjekke noe først. Benytt angrerett og kjøp en windows pc isteden, eller noe da
LOL

Glem dongler å se i stedet på hub / docking. Sånn som sitter på ene siden og gir deg alt du trenger.
Én ting er å ikke lese bruksanvisninga, men spesifikasjoner står jo i lettlest tabell. Når du investerer rundt tjue tusen kan det lønne seg å sjekke hva du kjøper på forhånd. Sånn kan det tydeligvis gå om logoen er hovedgrunnen til handel, ganske sprøtt spør du meg. De siste skikkelige praktiske MBPene med 2 x USB-A, to Thunderbolt, kortleser, magsafe og HDMI kom vel i 2014 om jeg ikke tar feil, så du har ingen grunn til å føle deg lurt akkurat.. Absurd å være «fan» av et merke i så stor grad at man bare kjøper det nyeste og blankeste. Har selv hatt to MBPs siden 2007, hvor den nyeste fortsatt funker fint. Driver du med tung videoredigering eller noe annet krevende siden du bytter maskin såpass ofte?
Smart forretningsmodell av apple da. Selger i praksis et halvferdig produkt til dobbel pris. Så må du kjøpe ekstrautstyr til du er helt blå i hodet. Så endrer de standarden på ekstrautstyret, så er du i gang igjen.

Sykt miljøvenlig og WOKE. Apple 4 life. Byttet noe hardware i en macbook en gang for snart 15 år siden. Det var så kronglete og jeg ble så forbannet at jeg har ikke tatt i et epleprodukt siden. Bare selg maskinen igjen, etter hva jeg har hørt "taper jo ikke apple produkter seg i verdi på samme måten som andre produkter".

Det du beskriver her har vært gjeldende svært lenge. Det er bare du som plutselig har våknet opp i fra the Matrix.. Du har vel veldig lyst til å bytte, men hvis du gjør det så syncer vel ikke iphonen like lett? Eller lysene i huset ditt slutter å fungere? Bondefanget.


Cool and normal!
Sist endret av Katt; 6. mars 2021 kl. 22:55.
Alle i kreative bransjer bruker eplegreier fordi de drasser de rundt og maskinene overlever. Etter familien min fikk seg Mac så opphørte deltidsstillingen min som datahjelper på dagen. Fikk akkurat 2000 kr for en ipad air fra 2014. Får håpe de blir enklere å fikse, for skal man ha en pc (som ikke nødvendigvis er særlig mer reparerbar med lik formfaktor) er ikke prisene så ulike, jfr. gode Lenovoer. Om man ikke spiller eller absolutt må tweake alt er apple-ting en no-brainer. Vet ikke hvor mange skjermhengsler og tastaturer som har tatt kvelden på tilfeldige laptops jeg har vært borti. Nesten ingen pc-folk har eid mac, mens mange har gått andre veien uten å se seg tilbake. Prisene på oppgradering av komponenter og reparasjon (som de sjeldent trenger) er de største ankepunktene spør du meg.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Alle i kreative bransjer bruker eplegreier fordi de drasser de rundt og maskinene overlever. Etter familien min fikk seg Mac så opphørte deltidsstillingen min som datahjelper på dagen. Fikk akkurat 2000 kr for en ipad air fra 2014. Får håpe de blir enklere å fikse, for skal man ha en pc (som ikke nødvendigvis er særlig mer reparerbar med lik formfaktor) er ikke prisene så ulike, jfr. gode Lenovoer. Om man ikke spiller eller absolutt må tweake alt er apple-ting en no-brainer. Vet ikke hvor mange skjermhengsler og tastaturer som har tatt kvelden på tilfeldige laptops jeg har vært borti. Nesten ingen pc-folk har eid mac, mens mange har gått andre veien uten å se seg tilbake. Prisene på oppgradering av komponenter og reparasjon (som de sjeldent trenger) er de største ankepunktene spør du meg.
Vis hele sitatet...
Er enig i mye her. Kult design og ganske brukervennlig så man slipper deltidsstilling som venner og families it hjelp. Ganske god kvalitet, men synes prisen er altfor stiv i forhold til hva man får. Apple sin kundeservice er også elendig.

Men så liker jeg å plukke fra hverandre ting, kunne ha muligheten til å fikse ting selv og gjøre hva enn jeg vil med min egen hardware, så eple fungerer ikke for meg.

Det blir litt som bilfolk sier om Alfa: "Man er ikke en ekte bil entusiast før man har eid en Alfa Romeo."
Jeg synes man kan si det samme om PC entusiaster, bare om eple.
Trådstarter
3 4
...og jeg glemte jo å nevne at noe av det smarteste Apple har kommet med de seinere årene - MagSafe ladeporten - den har de jammen fjernet den og. Så nå er det bare å glede seg til at USB-C ladekontakten knekker...
Mener å ha sett at Magsafe kommer tilbake.
Synes også det er helt vilt å kjøpe en Macbook med intel-prosessor nå når vi går inn i en helt ny æra med M1. Den forandrer alt ift. maskinkraft. Å kjøpe en intel-maskin nå er som å bruke 20k på en gammel hest i stedet for å kjøpe en ny Tesla for 18k.
USB-C/Thunderbolt er utrolig mye mer fleksibelt enn noen andre enkeltporter, så da jeg hadde min siste MBP (2018-2020) var jeg storfornøyd med oppsettet. Jeg kunne koble i strømkabelen på den siden som var mest hensiktsmessig ut fra situasjonen, og hadde en enkel hub i veska hvis jeg trengte eldre eller mer spesialiserte standarder, som USB-A, HDMI, Ethernet og kortlesere. Den ble for øvrig brukt sjeldnere og sjeldnere.

Magsafe på Mac var for så vidt en fiffig løsning (selv om den kom i 2006, så ikke akkurat "i de senere årene"), men den var proprietær og dyr å skifte ut, så du kunne ikke enkelt låne en lader av noen andre hvis du hadde glemt, mistet eller fått ødelagt din egen.

Og: Ja, det kan være litt upraktisk at Apple kutter USB-A-portene før USB-C har blitt en altomfattende standard. Men alternativet er at innfasingen av USB-C, som det overlegne grensesnittet det er, ville vart 10+ flere år hvis ikke noen av de største produsentene hadde tatt den risikoen, og det tandemløpet gjør ikke noe annet enn å skape mer irritasjon enn nødvendig hos forbrukerne.
Trådstarter
3 4
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å utdype synspunktene mine ytterligere. Men det er visst nødvendig å tydeliggjøre problemet, siden skarpingene her som mener at problemet hadde vært løst bare jeg hadde klart å lese «specs» før jeg kjøpte maskinen, ikke ser problemstillingen.

«Non-Apple» maskin er ikke for meg et alternativ. Både i jobb og privat er jeg i Apple universet. I jobb ( forøvrig de som betaler for maskinen ) er oppgavene mine bla. å drifte og serve Apple maskiner og OSX mm.

Så jeg er låst til Mac for øyeblikket, og siden Apple ikke tilbyr bærbare maskiner med de tilkoblinger jeg ønsker/trenger, så vil jeg igjen få si: Jeg hater den nye MacBook Pro’n min!. Og det er fordi den gamle er så mye mere anvendelig.

Og mine synspunkter på den «lettvinte løsningen» - koble til en Hub/Docking.
Joda, det løser de tekniske problemene med å få ting til å virke. Men det er ikke praktisk.
Når jeg er ute i «felten» og skal koble meg til en HDMI port på eks en projektor. Må jeg da dra med meg en docking? I det minste en USB-C til HDMI overgang må jeg da ha.
Hvis jeg trenger å koble meg til kablet nett, eller eks en switch /mikser etc. Da trenger jeg en USB-B eller en ethernet port. Da må jeg dra med meg dockingen igjen, eller?
Og for å lese en USB-pinne må jeg også da dra med meg dockingen?
Og hvis jeg ønsker å sitte et annet sted enn fast kontorplass, og gjerne vil koble til eksternt tastatur/mus, må jeg igjen ha en overgang/docking.

Og sånn på privaten, der har jeg masse utstyr som jeg bruker og som jeg verken trenger eller ønsker å erstatte med nytt. La oss si:
Hvis jeg sitter på toget og gjerne vil høre musikk med mitt USB headset. Da må jeg ha med en overgang.
Så har jeg tatt noen bilder på fjellturen, og sitter på hytta og vil se bildene på mac’en. Da må jeg ha en docking/overgang igjen. Som jeg må dra med meg, og som er ekstra styr.
Og jeg har både Firewire 400/800 disker, samt en Weiss DAC202 firewire dac som brukes til musikkavspilling hjemme. Å få dette til å spille på en USB-C only mac er unødvendig pludrete.

Nei - det er ikke fremtiden/ med bare USB-C.
Og det er ikke første ( og heller helt sikkert ikke siste ) gang Apple forandrer standard for tilkoblingsporter. Og selv om Apple har sitt eget univers, betyr ikke det at vi - kundene/brukerene - ikke har masse utstyr fra før som vi ønsker å fortsette å bruke. Og - vi trenger å leve i symbiose med verden rundt oss.

Og hvorfor skal jeg ha 4 USB-C på maskinen min? Hvis jeg bare skal koble til én docking…

Så problemet er ikke å lese specs. Det er temmelig enkelt. Problemet er at mange av oss har behov for å løse oppgaver som går litt utenpå den en iPad kan klare, og da er de nye MacBook’ene langt dårligere enn eks. min forrige modell ( 2015 ). De nye MacBook’ene er ikke den swiss-army-knife’n de litt eldre modellene var, og det er der jeg mener Apple har «driti på draget».

Takk for oppmerksomheten.
Da skjønner jeg ikke hvorfor du klager her, for vi kan ikke fikse problemet for deg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da skjønner jeg ikke hvorfor du klager her, for vi kan ikke fikse problemet for deg.
Vis hele sitatet...
Det er jo satans deilig å klage litt når man er frustrert noen ganger
Sitat av Funbunny Vis innlegg
Når jeg er ute i «felten» og skal koble meg til en HDMI port på eks en projektor. Må jeg da dra med meg en docking? I det minste en USB-C til HDMI overgang må jeg da ha.
Vis hele sitatet...
Ja. Sånn er det på de fleste maskiner, enten de har USB-C/Thunderbolt eller en av mange DisplayPort-standarder - eller en mini- eller micro-HDMI-port.

Hvis jeg trenger å koble meg til kablet nett, eller eks en switch /mikser etc. Da trenger jeg en USB-B eller en ethernet port. Da må jeg dra med meg dockingen igjen, eller?
Vis hele sitatet...
USB-C, men ja. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er et så stort problem, all den tid alle de portene finnes på bittesmå huber som ikke trenger egen strømforsyning og som veier så lite at du kunne hatt ti av dem i veska uten å merke det.

Og for å lese en USB-pinne må jeg også da dra med meg dockingen?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du vil bruke USB-A-minne må du det. Hvis du bruker USB-C-minne slipper du det.

Og hvis jeg ønsker å sitte et annet sted enn fast kontorplass, og gjerne vil koble til eksternt tastatur/mus, må jeg igjen ha en overgang/docking.
Vis hele sitatet...
Stopp pressen, MacBook Pro leveres nå uten PS/2!

Hvis jeg sitter på toget og gjerne vil høre musikk med mitt USB headset. Da må jeg ha med en overgang.
Vis hele sitatet...
Hub.

Så har jeg tatt noen bilder på fjellturen, og sitter på hytta og vil se bildene på mac’en. Da må jeg ha en docking/overgang igjen. Som jeg må dra med meg, og som er ekstra styr.
Vis hele sitatet...
Hub. Selv om det hadde vært praktisk med SD/mini-SD/micro-SD/CF/CFast/TF-kortleser på alle maskiner, da. Og gjerne eSATA og seriellport når vi først er i gang.

Og jeg har både Firewire 400/800 disker, samt en Weiss DAC202 firewire dac som brukes til musikkavspilling hjemme. Å få dette til å spille på en USB-C only mac er unødvendig pludrete.
Vis hele sitatet...
Du kødder nå, sant? Du klager over å ikke kunne bruke en i praksis død standard? Dette fortjener du ikke å få på universalhuben, her skal du vær så god få betale for en USB-C-Firewire-dongle.

Og hvorfor skal jeg ha 4 USB-C på maskinen min? Hvis jeg bare skal koble til én docking…
Vis hele sitatet...
Fordi noen av oss synes det er fint å kunne koble til mer enn én ting om gangen. Jeg har ofte strøm på én kabel, ladekabel til tastatur/mus/telefon på en annen, og fortsatt slipper jeg å koble ut noen av dem hvis jeg plutselig skulle få behov for å koble på en skjerm eller lese et minnekort. Det er imidlertid forholdsvis sjeldent, fordi møterom typisk er utstyrt med rikelig av HDMI-overganger, og jeg har mindre og mindre USB-A-utstyr som brukes jevnlig.
Sist endret av Snillorg; 12. mars 2021 kl. 00:52.
Sitat av Funbunny Vis innlegg
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å utdype synspunktene mine ytterligere. Men det er visst nødvendig å tydeliggjøre problemet, siden skarpingene her som mener at problemet hadde vært løst bare jeg hadde klart å lese «specs» før jeg kjøpte maskinen, ikke ser problemstillingen.

«Non-Apple» maskin er ikke for meg et alternativ. Både i jobb og privat er jeg i Apple universet. I jobb ( forøvrig de som betaler for maskinen ) er oppgavene mine bla. å drifte og serve Apple maskiner og OSX mm.

Så jeg er låst til Mac for øyeblikket, og siden Apple ikke tilbyr bærbare maskiner med de tilkoblinger jeg ønsker/trenger, så vil jeg igjen få si: Jeg hater den nye MacBook Pro’n min!. Og det er fordi den gamle er så mye mere anvendelig.

Og mine synspunkter på den «lettvinte løsningen» - koble til en Hub/Docking.
Joda, det løser de tekniske problemene med å få ting til å virke. Men det er ikke praktisk.
Når jeg er ute i «felten» og skal koble meg til en HDMI port på eks en projektor. Må jeg da dra med meg en docking? I det minste en USB-C til HDMI overgang må jeg da ha.
Hvis jeg trenger å koble meg til kablet nett, eller eks en switch /mikser etc. Da trenger jeg en USB-B eller en ethernet port. Da må jeg dra med meg dockingen igjen, eller?
Og for å lese en USB-pinne må jeg også da dra med meg dockingen?
Og hvis jeg ønsker å sitte et annet sted enn fast kontorplass, og gjerne vil koble til eksternt tastatur/mus, må jeg igjen ha en overgang/docking.

Og sånn på privaten, der har jeg masse utstyr som jeg bruker og som jeg verken trenger eller ønsker å erstatte med nytt. La oss si:
Hvis jeg sitter på toget og gjerne vil høre musikk med mitt USB headset. Da må jeg ha med en overgang.
Så har jeg tatt noen bilder på fjellturen, og sitter på hytta og vil se bildene på mac’en. Da må jeg ha en docking/overgang igjen. Som jeg må dra med meg, og som er ekstra styr.
Og jeg har både Firewire 400/800 disker, samt en Weiss DAC202 firewire dac som brukes til musikkavspilling hjemme. Å få dette til å spille på en USB-C only mac er unødvendig pludrete.

Nei - det er ikke fremtiden/ med bare USB-C.
Og det er ikke første ( og heller helt sikkert ikke siste ) gang Apple forandrer standard for tilkoblingsporter. Og selv om Apple har sitt eget univers, betyr ikke det at vi - kundene/brukerene - ikke har masse utstyr fra før som vi ønsker å fortsette å bruke. Og - vi trenger å leve i symbiose med verden rundt oss.

Og hvorfor skal jeg ha 4 USB-C på maskinen min? Hvis jeg bare skal koble til én docking…

Så problemet er ikke å lese specs. Det er temmelig enkelt. Problemet er at mange av oss har behov for å løse oppgaver som går litt utenpå den en iPad kan klare, og da er de nye MacBook’ene langt dårligere enn eks. min forrige modell ( 2015 ). De nye MacBook’ene er ikke den swiss-army-knife’n de litt eldre modellene var, og det er der jeg mener Apple har «driti på draget».

Takk for oppmerksomheten.
Vis hele sitatet...
En dockingstasjon tar like mye plass som en mobiltelefon i pcveska.
Du får også knøttsmå usb-c adaptere til både hdmi og nettverk.

Det vil også være litt spesielt om kunder ikke har hdmi adaptere liggende til prosjektoren.

Sdkortet kan du løse lett med å kjøpe deg et kort med WiFi.

Men for all del, det er kjempe fælt å ha hele 4 usb porter! Det er mye bedre å ha masse porter som er låst til kun én funksjon.