Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8434
Hei. sitter å ser etter forsterker til mine Cerwin Vega sl-28 ettersom forsterkeren jeg bruker i dag er godt over 30år gammel og har ingen optisk utgang eller streaming muligheter.

har sett litt på disse her, men vet ikke hva jeg burde se etter.

https://soundgarden.no/yamaha/122541...ereoforsterker

https://soundgarden.no/yamaha/124561...rsterker--sort

noen som har anbefalinger til forsterker i den prisklassen der?
NAD og Cerwin har vært kjempe match i flere 10 år for en grunn.
Sitat av 420master Vis innlegg
NAD og Cerwin har vært kjempe match i flere 10 år for en grunn.
Vis hele sitatet...
NAD ja koster jo en del mer noe ambefalinger fra nad?
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Hei. sitter å ser etter forsterker til mine Cerwin Vega sl-28 ettersom forsterkeren jeg bruker i dag er godt over 30år gammel og har ingen optisk utgang eller streaming muligheter.

har sett litt på disse her, men vet ikke hva jeg burde se etter.

https://soundgarden.no/yamaha/122541...ereoforsterker

https://soundgarden.no/yamaha/124561...rsterker--sort

noen som har anbefalinger til forsterker i den prisklassen der?
Vis hele sitatet...
Dette er ingen tips men se på det heller som ett alternativ til det du allerede har valgt. Yamaha as 701 selges vel for 8000kr hos soundgarden, men for 5990kr hos komplett.no. Så kan en også kjøpe bluesound node 2i hos hifiklubben til ca 3900kr (demo vare). Da er du på ca samme pris.

Om det passer høyttalerne du har er en helt annen sak
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
NAD ja koster jo en del mer noe ambefalinger fra nad?
Vis hele sitatet...
Et lite tips fra en gammel Hi-Fi traver.
Kjøp lyd brukt! Man får lett en eldre nad for 1000 lappen på finn og har aldri vært borte i en gammel nad som tar kvelden. Det er som murstein
Sitat av 420master Vis innlegg
NAD og Cerwin har vært kjempe match i flere 10 år for en grunn.
Vis hele sitatet...
For all del NAD er bra det men greit å ha beina på bakken. For hvilken grunn har dette vært en "match"? Jeg har et par teorier.

- HiFi-Klubben har importert og ført begge merkene like lenge. Ikke så rart landets befolkning blir litt biased når det blir solgt som en pakke på "Ikea", alt annet ville egentlig vært rart.

- NAD var lenge kjent for å være å ærlige på oppgitte spesifikasjoner i motsetning til de fleste konkurenter. Hva tror du det har å si for NAD vs røkla målt opp mot CV som er DET merket som desidert krever mest kraft på hihi-markedet? Du tar 2 forsterkere, NAD og en til, begge er oppgitt til samme x antall Watt som allerede er underdimensjonert da er det ikke rart NAD kommer godt ut når andre merker er mer sannsynlig x/2. Nå er det nok blitt bedre spesifikasjoner i dag men dette er faktisk sånn det har vært mye av opp gjennom.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Om det passer høyttalerne du har er en helt annen sak
Vis hele sitatet...
Som over, det som passer nevnte CV best er utvilsomt de som leverer litt over snittet utgangseffekt. TS sine høttalere er oppgitt til å tåle 300W peak hvis han skal spille høyt. Da passer det faktisk veldig dårlig med en tradisjonelt gjennomsnittlig hifiamp på 2x40W uansett merke, med mindre de skal brukes til bakgrunnsmusikk.

Sitat av 420master Vis innlegg
Et lite tips fra en gammel Hi-Fi traver.
Kjøp lyd brukt! Man får lett en eldre nad for 1000 lappen på finn og har aldri vært borte i en gammel nad som tar kvelden. Det er som murstein
Vis hele sitatet...

Tilbake til tråden så blir det jo fort mye greier med noe gammelt. Du kan streame med f.eks Chromecast audio men de er borte fra markedet så brukt dere også. For optisk inn må du ha en DAC. Så ja da er du godt i gang da.
Sitat av 420master Vis innlegg
Et lite tips fra en gammel Hi-Fi traver.
Kjøp lyd brukt! Man får lett en eldre nad for 1000 lappen på finn og har aldri vært borte i en gammel nad som tar kvelden. Det er som murstein
Vis hele sitatet...
Vil helst ha noe nytt dessverre(for meg). Da streaming bluethoot og generelt tilkoblingen mellom tv skal bli best mulig

Noen gode alternativ til NAD 368?
Sist endret av pyrrojibb; 17. november 2020 kl. 09:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
HiFi og Bluetooth. Er det noe poeng det da?
Sitat av Nature Vis innlegg
HiFi og Bluetooth. Er det noe poeng det da?
Vis hele sitatet...
Nei. Men jeg skjønner ikke hva som er problemet for å være helt ærlig? Har selv en forsterker kun med rca tilkoblinger. Men jeg streamer musikk i cd kvalitet for det. Koblet til TV er den også. Har aldri hatt det så enkelt, selv ikke da jeg hadde hjemmekino receiver.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei. Men jeg skjønner ikke hva som er problemet for å være helt ærlig? Har selv en forsterker kun med rca tilkoblinger. Men jeg streamer musikk i cd kvalitet for det. Koblet til TV er den også. Har aldri hatt det så enkelt, selv ikke da jeg hadde hjemmekino receiver.
Vis hele sitatet...
Dårlig med RCA I TVen.
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Dårlig med RCA I TVen.
Vis hele sitatet...
Er det ikke RCA på Component-inngangen?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei. Men jeg skjønner ikke hva som er problemet for å være helt ærlig? Har selv en forsterker kun med rca tilkoblinger. Men jeg streamer musikk i cd kvalitet for det. Koblet til TV er den også. Har aldri hatt det så enkelt, selv ikke da jeg hadde hjemmekino receiver.
Vis hele sitatet...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det ikke RCA på Component-inngangen?
Vis hele sitatet...
Rett og slett dårlig med det ja. Har kun optisk.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det ikke RCA på Component-inngangen?
Vis hele sitatet...

Det er vel og problemet hvis det er RCA på component/AV så er det INN. Det er ikke ett sted å hente lyd ut til forsterker.
Det er ingen problem å kjøre lyd ut fra optisk til rca ved hjelp av en konverter, eller eventult fra hodetelefon utgangen på TV til rca.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det er ingen problem å kjøre lyd ut fra optisk til rca ved hjelp av en konverter, eller eventult fra hodetelefon utgangen på TV til rca.
Vis hele sitatet...
Sant det men nå tenker jeg å kjøpe ny forsterker så regner med jeg skal kunne finne noe med optisk. Har faktisk ikke aux utgang dra TVen
Heller 🙈
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Sant det men nå tenker jeg å kjøpe ny forsterker så regner med jeg skal kunne finne noe med optisk. Har faktisk ikke aux utgang dra TVen
Heller 🙈
Vis hele sitatet...
Samsung TV du har?

Neida, men hørtes ut som at du skulle kjøpe forsterker fordi den var gammel og ikke hadde optisk ut.. Det kunne vært en løsning hvis du like vel var fornøyd med forsterkeren ellers mener jeg

Kjøpte nettopp forsterker selv, den kun med rca inn. Hadde jeg aldri trodd jeg skulle gjort i 2020
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Samsung TV du har?

Neida, men hørtes ut som at du skulle kjøpe forsterker fordi den var gammel og ikke hadde optisk ut.. Det kunne vært en løsning hvis du like vel var fornøyd med forsterkeren ellers mener jeg

Kjøpte nettopp forsterker selv, den kun med rca inn. Hadde jeg aldri trodd jeg skulle gjort i 2020
Vis hele sitatet...
Hehe er nokk Samsung ja.

har seg slik at forsterkeren jeg har i dag er fra 92. og har en utgangs effekt på 2x30, så skulle hvertfall hatt noe med en dobling eller trippling av den effekten. grunnen til jeg helst vil ha optisk er at då blir det mindre rot. og nå har jo telefonprodusenter sluttet med aux så bt e greit og ha.

sett litt på NAD siden de kan jeg koble opp til tv kontrollen så jeg kan styre av og på med den.
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Hehe er nokk Samsung ja.

har seg slik at forsterkeren jeg har i dag er fra 92. og har en utgangs effekt på 2x30, så skulle hvertfall hatt noe med en dobling eller trippling av den effekten. grunnen til jeg helst vil ha optisk er at då blir det mindre rot. og nå har jo telefonprodusenter sluttet med aux så bt e greit og ha.

sett litt på NAD siden de kan jeg koble opp til tv kontrollen så jeg kan styre av og på med den.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan være flere årsaker til at en ønsker seg nytt

Synes selv det var noe styr å finne ut hva en skulle kjøpe seg. Når det kommer til blåtann så sliter jeg med å se fordelen ved å ha det (til mitt bruk), på forsterkeren. Andre har gjerne ett annet behov igjen. Men så lenge jeg har den Bluesound node streamer’en så dekker den behovene ganske så greit.

Hvis jeg ville kunne jeg gjort noe med å få det litt mer skjult. Kunne hatt både forsterker og streamer i en skuff f.eks. Forsterkeren blir ikke noe særlig varm ei heller har jeg behov for å justere volumet, for det gjør jeg via node’en via app på telefonen. Så jeg trenger ikke ha det synlig fremme, men har jo ikke annet å ha der like vel. Volume nivået på forsterkeren kan justeres med Appletv fjernkontrolleren hvis nødvendig. Men som sagt står forsterkeren bare der med volume hjulet «låst» på ti.

Jeg tror jeg ville begynt i en annen ende enn hva fjernkontrollen fungerer med, men nå er en jo ute etter hva en foretrekker Selv ville jeg faktisk sett om jeg i det hele tatt likte lyden. Det kan jo være, hvis du tar deg en tur til en hifi butikk, at du faktisk høre noe du liker mye bedre. Eller det kan være du synes det du har sett for deg ble perfekt. Hvorfor ikke ta seg en tur å høre på litt? Eller spørre om å få låne med hjem slik at du faktisk får hørt? I disse corona dager kan jo nesten ikke slike butikker nekte dette (så lenge en legger igjen ett depositum selvfølgelig).

Hadde selv ett par forsterkere her hjemme før jeg bestemte meg. Kan jo være noe å vurdere kanskje?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja, det kan være flere årsaker til at en ønsker seg nytt

Synes selv det var noe styr å finne ut hva en skulle kjøpe seg. Når det kommer til blåtann så sliter jeg med å se fordelen ved å ha det (til mitt bruk), på forsterkeren. Andre har gjerne ett annet behov igjen. Men så lenge jeg har den Bluesound node streamer’en så dekker den behovene ganske så greit.

Hvis jeg ville kunne jeg gjort noe med å få det litt mer skjult. Kunne hatt både forsterker og streamer i en skuff f.eks. Forsterkeren blir ikke noe særlig varm ei heller har jeg behov for å justere volumet, for det gjør jeg via node’en via app på telefonen. Så jeg trenger ikke ha det synlig fremme, men har jo ikke annet å ha der like vel. Volume nivået på forsterkeren kan justeres med Appletv fjernkontrolleren hvis nødvendig. Men som sagt står forsterkeren bare der med volume hjulet «låst» på ti.

Jeg tror jeg ville begynt i en annen ende enn hva fjernkontrollen fungerer med, men nå er en jo ute etter hva en foretrekker Selv ville jeg faktisk sett om jeg i det hele tatt likte lyden. Det kan jo være, hvis du tar deg en tur til en hifi butikk, at du faktisk høre noe du liker mye bedre. Eller det kan være du synes det du har sett for deg ble perfekt. Hvorfor ikke ta seg en tur å høre på litt? Eller spørre om å få låne med hjem slik at du faktisk får hørt? I disse corona dager kan jo nesten ikke slike butikker nekte dette (så lenge en legger igjen ett depositum selvfølgelig).

Hadde selv ett par forsterkere her hjemme før jeg bestemte meg. Kan jo være noe å vurdere kanskje?
Vis hele sitatet...
Ja hva a fjernkontrollene kan har jo ikke så mye å si men det gir en liten stjerne i boken for å være lettvindt. Har lånt en nad 368 tidligere og ypperlig forsterker. Men så er jo spørsmålet med nad om man betaler mye for merket.

Skal jo sies at CV høytalere er jo ikke noe fine hifi høytalere. Men det er noe jeg kommer til å kjøpe etterhvert så litt vanskelig å velge forsterker til det.
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Ja hva a fjernkontrollene kan har jo ikke så mye å si men det gir en liten stjerne i boken for å være lettvindt. Har lånt en nad 368 tidligere og ypperlig forsterker. Men så er jo spørsmålet med nad om man betaler mye for merket.

Skal jo sies at CV høytalere er jo ikke noe fine hifi høytalere. Men det er noe jeg kommer til å kjøpe etterhvert så litt vanskelig å velge forsterker til det.
Vis hele sitatet...
Jepp, så er det jo slik at jo flere stjerner i boken jo bedre er det jo

Vet ikke jeg, NAD er vel ikke blant de verste? En får jo også en del for kronene. Min forsterker (Rega elex-r) får en enda mindre igjen for hvis en ser med første øyekast. Like vel så er jeg såpass fornøyd at jeg hadde gjort samme kjøpet igjen.

Det blir litt forskjellige produkter, men hvis en ser slik på det så er det jo mange som løper ut å kjøper lydplanker til langt over 10 lapper også. Noe jeg vil si en egentlig betaler mye mer for. Og hvor mange vet jeg ikke om som har fått trøbbel med de, eller vært missfornøyd..
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Jepp, så er det jo slik at jo flere stjerner i boken jo bedre er det jo

Vet ikke jeg, NAD er vel ikke blant de verste? En får jo også en del for kronene. Min forsterker (Rega elex-r) får en enda mindre igjen for hvis en ser med første øyekast. Like vel så er jeg såpass fornøyd at jeg hadde gjort samme kjøpet igjen.

Det blir litt forskjellige produkter, men hvis en ser slik på det så er det jo mange som løper ut å kjøper lydplanker til langt over 10 lapper også. Noe jeg vil si en egentlig betaler mye mer for. Og hvor mange vet jeg ikke om som har fått trøbbel med de, eller vært missfornøyd..
Vis hele sitatet...
Så faktisk litt på elex-r tidligere i dag men så var jo det dette med streaming og optisk og det.

Tenker jeg ser litt neste uke hva som kommer på salg, muligens jeg kan gjøre et kupp