Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1632
Hei,

Lurer på om det finnes noen regler angående fordeling av overtidsarbeid blandt arbeidere i en bedrift?

Min arbeidsgiver har nektet meg å ta en ekstra jobb på grunn av mye overtidsarbeid i bedriften, men all overtid går til de samme folkene hver bidige gang, noen kan lett dra 20timer 100% overtid på en helg, mens jeg er heldig om jeg får 7-8t 50% på en måned.

Jeg har flere ganger bedt om å få mer overtid og de kommer med lovnader, men likevell er det de samme folkene som får overtidsarbeid.

Føler dette er veldig urettferdig og det begynner å gå på arbeidsmoral..
Din arbeidsgiver disponerer deg i den tiden de betaler. At du har en ekstrajobb er ditt valg, for den bijobben vil du jo utføre på din egen fritid. Du kan ikke sette livet ditt på vent i håp om å få overtid du sjeldent får.

Ville snakket med sjefen og sagt det som det er, at du føler det blir feil at du blir nektet å ha ekstrajobb når du så sjeldent får overtid uansett.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Arbeidsgiver har ingen rett til å nekte deg å ta enda en jobb: https://e24.no/karriere/i/K3XmJ6/job...-en-ekstrajobb
Miljø, du er ikke en del av "eliten" på arbeidsplassen din.
Tror kanskje du har en korttenkt og litt dårlig sjef når jeg tenker mer over saken. Isolert sett kan man jo se på overtid som et gode, det gir masse ekstra kroner i kistebunnen. Men ser man litt større på ting, så vet man at mye overtid over lengre perioder øker risikoen for sykemeldinger, utbrenthet, skader og ulykker på arbeidsplassen og ikke minst det fører ofte til økt turnover. At folk blir lei eller så sliten over tid at de rett og slett finner seg annen jobb. At sjefen din "premierer" de samme ansatte med all overtid er vel mest av alt en indikasjon på en dårlig leder. Hans øverste agenda bør være stabil arbeidskraft. Nå "skjevfordeler" han godet overtid, slik at det blir missfornøyde ansatte, det skaper misunnelse og splid blant hans ansatte og statistisk så setter han bedriften i en dårlig posisjon nå fordi han sliter ut en haug ansatte når de støtt blir å ta all overtid. Og på toppen av det hele så forsøker sjefen din å diktere hva du skal bruke fritiden din på. Ganske drøyt egentlig. Alt dette jeg ramser opp er enkelt å google om du trenger argumenter, det er gjort masse undersøkelser på dette med overtid og konsekvensen av overtid. Ja - det kan oppleves som et gode der og da. Og mange blir nærmest avhengig av overtid fordi de venner seg til et forbruk som tilsier at de trenger overtiden for at ting skal gå rundt. Og det går jo rundt lenge. Helt til kroppen sier stopp. Eller hodet.
Penger penger penger.
Når sjefen skal betale dyrt for overtidstimene, så er det de som produserer best som får jobben. Alt annet er dårlig butikk. Det høres ut som du får overtid når det er mer overtid til overs, og det er greit å ha en kar til ekstra-ekstra jobbene.

Vis over en periode at du er klar for litt ekstra innsats, så tror jeg det ordner seg. Ingenting å miste motivasjonen av.

Alternativt finn deg en jobb til og drit i hva sjefen mener om det.
Sist endret av mr.roundtree; 3. mars 2020 kl. 20:09.
Ja godt mulig sjefen tenker slik - kortsiktig tenkning mener nå jeg. Når halvparten av "overtidsgjengen" blir langtidssykemeldt eller får kroniske lidelser og masse korttidsfravær så vil det koste ham langt mer. Pluss at han risikerer jo at de som støtt får overtid får så mange timer at det bryter abml. Da kan det blir foretaksstraff ved kontroll.