Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1461
Jeg har adhd og Ritalin (40mg). Det er flere ganger jeg ikke sover på en hel natt. Kommer jeg til å fungere gjennom dagen om jeg tar en kapsel om morgen og en rundt klokken 14?
mest sannsynlig ja, men kan bli litt slitsomt og gjør du dette ofte går nok psyken din i dass før du rekker tenke deg om.

snakk med legen din og fortell om at du ofte ikke sover på en hel natt så vil hen hjelpe deg med å få orden på detta på en trygg måte
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Når er siste inntak kl x de dagene du ikke får sove?
Siste inntak er som regel klokken 14. Men har hatt dette problemet hele livet også før jeg begynnte å ta medisiner.
Sitat av ADMfrasiden Vis innlegg
Siste inntak er som regel klokken 14. Men har hatt dette problemet hele livet også før jeg begynnte å ta medisiner.
Vis hele sitatet...
da er det ekstremt viktig at du poengterer det til legen så de ikke tror det bare er reststimulering/bieffekter av ritalinen.
er så lett for leger (som andre folk) å peke på det første de ser istedenfor å grave dypt og finne ut sikkert, og siden du vet sikkert at det kan være noe mer enn medisinen som er årsaken så er det viktig at du får frem dette for legen din.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Siden du har hatt dette problemet før, og tar siste dose såpass tidlig på dagen, så hadde jeg lett etter andre årsaker.
Jeg har adhd diagnosen selv, og sto på ritalin tidligere, og jeg hadde moderat lett innsovning på kvelden hvis jeg brukte ritalin og hadde en aktiv dag,
så det er ikke nødvendigvis ritalinen som har skylda her
Tror heller ikke ritalin har skylden, spør om 25-50mg quetiapin på kveld, gjør underverker og er dritlett for legen å si ja til, i motsetning til 'kule' sovemedsiner som stilnocht og imovane som fylkeslegen passer på at ikke skrives ut til for mange lenger.

s
Har du vært ærlig om søvnproblemer med helsepersonell under utredning og behandling?