Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2849
Hei,

Jeg har møtt veggen som arbeidsledig på fjortende måned og er veldig frustrert, det begynner å gå over til depresjon.

Jeg kommer fra fiskeri og det har vært bra, men det tok brått slutt i 2017 da det begynte å gå dårlig med fisket og vi ble permittert hele gjengen før vi til slutt mistet jobben.

Siden da har jeg gått på nav og nesten grodd fast fordi jeg kommer meg ikke ut på båt igjen fordi at noen må dø for at det skal bli en ledig stilling eller så konkurrerer mann med fiskere som har ti år mer erfaring enn meg.

Derfor har jeg søkt lykken på land og vil gjerne fullføre utdanningen jeg begynte på før jeg ble fisker og gå læretid som mekaniker.
Problemet er at jeg er 27år og da har jeg ikke krav på støtte til lærlinglønn fra fylket og ingen vil ta meg opp på utdanningen min fordi at da må de ansette meg på godvilje og betale lønn fra egen lomme.
Attenåringene som kommer rett ut av yrkesfag får lønna si sponset av fylket og er derfor mye mer attraktiv enn meg.

Greit nok, jeg får lønnstilskudd fra nav og får dekket alt jeg trenger av kursing og lignende for at jeg skal kunne være en god ressurs for en arbeidsgiver så det skulle jo egentlig ikke være noe problem.

Men, jeg har gammel gjeld og alle jeg har pratet med henger seg opp på den, ansetter vi deg så får vi alle regningene dine og du vil ikke få utbetalt lønn på grunn av det og itillegg mistenker de at det vil gå sterkt utover min trivsel og moral.

Neste er at jeg har ikke lappen på neste 10 månedene da jeg ble tatt for THC og har ellers langt historie med det, klassisk stoner.
Dømt for bruk å oppbevaring flere ganger og kjøring i ruset tilstand.
Var slettes ikke påvirket og det kunne legen bekrefte til ingen nytte.

Og for det har jeg fått som straff å fullføre ti måneder program mot ruspåvirket kjøring og ligger under kriminalomsorgen, vurder stekt å ta saken til retten igjen bare for å få 21dager fengsel og bli ferdig med det, det med kriminalomsorgen og rus har jeg ikke nevt i noen av mine siste intervjuer fordi jeg er redd for å bli møtt av den negative holdingen man vanligvis blir når man sier at man røyker hasj eller er under soning av straff, men nå er det litt vanskeligere å skjule enn det har vært tidligere for om jeg skulle få jobb så må jeg ta fri to ganger i måneder for å dra til kriomsorgen for å prate om hvordan jeg føler meg.

Jeg har ikke hatt kontakt med rusmiljø på over fire år og fortsatt sitter jeg med skjegget i postkassa, det har blitt noen strøjobber og slikt, men jeg er interessert i å sikre fremtiden min, ikke de neste to månedene.

Jeg har adhd og det gjør at jeg holder ikke lenge i en typisk strøjobb hvor jeg vantrives fordi jeg ser ikke vitsen eller finner null glede, derfor sikter jeg inn på å fullføre læretiden min slik at jeg kan holde på med noe jeg finner interesse i.

Men det er ikke lys i tunnelen lenger, alt er bare mørkt.
Jeg er lei og depressiv over situasjonen min, prøver så godt jeg kan å hjelpe meg selv, fyrer ut søknader nesten daglig og ikke bare til relevante stillinger, men stillinger jeg kunne tatt bare for å sikre økonomien mens jeg leter noe etter fast og sikkert.

Hvorfor er det vanskelig for meg å komme meg ut på markedet?
Jeg har jo alt tilrettelagt for at at skal være nærmest gratis for arbeidsgiver å gi meg en sjanse??

Hjelp?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Hei,



Neste er at jeg har ikke lappen på neste 10 månedene
Vis hele sitatet...
Vis dette hjelper litt så kjenner en en fyr veldig godt som var nabo med oss i mangen år før, han jobbet som bil mekaniker i 32år og har aldri hatt førekorter, ble kjørt av kona hver dag til jobb og hentet.

Vil også nevne nå er 70% av det du lærer som mekaniker på skole er Data, og regulering osv. Lærer f.eks ikke hvordan man stiller forgassere, hvordan et forbrennings kammer virker, squish og alt sånt.. Vis du ikke viste dette.
Men, jeg har gammel gjeld og alle jeg har pratet med henger seg opp på den, ansetter vi deg så får vi alle regningene dine og du vil ikke få utbetalt lønn på grunn av det
Vis hele sitatet...
Dette bør du ikke nevne til arbeidsgiver selv om det ikke får noe å si for arbeidsgiver annet enn at de får ett trekk eller to å forholde seg til ved lønnsutbetaling.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cloor Vis innlegg
Vis dette hjelper litt så kjenner en en fyr veldig godt som var nabo med oss i mangen år før, han jobbet som bil mekaniker i 32år og har aldri hatt førekorter, ble kjørt av kona hver dag til jobb og hentet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ferdig med skole og tenker å gå læretid som motormekaniker og i det yrket trenger man kjørkort for å kunne reise ut til kunder.

Sitat av Cloor Vis innlegg
Vil også nevne nå er 70% av det du lærer som mekaniker på skole er Data, og regulering osv. Lærer f.eks ikke hvordan man stiller forgassere, hvordan et forbrennings kammer virker, squish og alt sånt.. Vis du ikke viste dette.
Vis hele sitatet...
Vi lærte alt dette på skolen.
Sist endret av Kjelldriver; 30. juli 2018 kl. 17:20.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg


Vi lærte alt dette på skolen.
Vis hele sitatet...
Gikk et par mnd på Mekanisk på vgs for en god stund siden og vi lærte aldri noe om forbrenningskammer,squish,forgassere,tenningspunkt.

Synd hvordan det ble men førekortet men tror ikke du vil ha de 21dager fengsel på rullebladet fremfor det du har nå.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Dette bør du ikke nevne til arbeidsgiver selv om det ikke får noe å si for arbeidsgiver annet enn at de får ett trekk eller to å forholde seg til ved lønnsutbetaling.
Vis hele sitatet...
Ser den, men når de spør om man har gjeld da?
Skal man lyve om det?
I så fall vil de jo skjønne veldig fort at jeg løy om det.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Ser den, men når de spør om man har gjeld da?
Skal man lyve om det?
I så fall vil de jo skjønne veldig fort at jeg løy om det.
Vis hele sitatet...
Jeg har søkt mye jobber opp gjennom og har aldri blitt spurt om dette, og det er noe du ikke behøver å svare på under et intervju til slike stillinger du skisserer.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg har søkt mye jobber opp gjennom og har aldri blitt spurt om dette, og det er noe du ikke behøver å svare på under et intervju til slike stillinger du skisserer.
Vis hele sitatet...
Det er slik jeg tenker om saken og.
Men stiller man ikke litt dårlig om man da svarer at det vil man helst ikke svare på?
Det vil jo sikkert sette igang en tankeprosess om hvorfor man ikke vil svare for seg.
Eneste saken rundt gjeld eller uhåndterlig gjeld er om du trenger sikkerhetsklarering. Da kommer det spørsmålet samt forhold til rus osv.

Men er sikkert litt utfordring om det er snakk om liten arbeidsgiver sammenlignet med noen som har rutiner i forhold til lønnstrekk og slikt.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det er slik jeg tenker om saken og.
Men stiller man ikke litt dårlig om man da svarer at det vil man helst ikke svare på?
Det vil jo sikkert sette igang en tankeprosess om hvorfor man ikke vil svare for seg.
Vis hele sitatet...
Har aldri vært borti å bli spurt om dette på intervju. Trenger ikke å si du helst ikke vil svare på det. Spør hvorfor et slikt personlig spørsmål er relevant og så får du evt lyve om de absolutt må vite. Ingen som kan si deg opp av den grunn om de finner ut av det senere.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Ser den, men når de spør om man har gjeld da?
Skal man lyve om det?
Vis hele sitatet...
Det er da helt vanlig at folk har gjeld i en eller annen form?
Hvem du skylder penger og hvor mye skal ikke en arbeidsgiver
legge seg opp i uansett. Om det blir aktuelt med påleggstrekk
skal ikke dette ha noen innvirkning på din stilling.
Litt opptatt mann så ble sent svar her.
Jo jeg skjønner at det er vanlig med gjeld, men her er det snakk om kreditorer som krever summer fra 1-30k som kanskje ikke er like vanlig som lånegjeld.
Arbeidsgiver krever innsikt i hele økonomien min før en eventuell ansettelse og det synes jeg er litt drygt, det er flaut nok å bære det på mine egne skuldre og så skal flere ha innsikt i det? fatter ikke helt hvor han kommer fra med dette og argumenterte med at det ville ikke bli noen lønn på meg fordi da må de betale gjelden med lønnen min, men slik jeg tenker er det jo nettopp derfor jeg må ut i arbeidslivet så fort som mulig og er det ikke noe som heter seg at man skal ha penger igjen til å leve selv om stat og kreditorer trekker lønn?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Litt opptatt mann så ble sent svar her.
Jo jeg skjønner at det er vanlig med gjeld, men her er det snakk om kreditorer som krever summer fra 1-30k som kanskje ikke er like vanlig som lånegjeld.
Arbeidsgiver krever innsikt i hele økonomien min før en eventuell ansettelse og det synes jeg er litt drygt, det er flaut nok å bære det på mine egne skuldre og så skal flere ha innsikt i det? fatter ikke helt hvor han kommer fra med dette og argumenterte med at det ville ikke bli noen lønn på meg fordi da må de betale gjelden med lønnen min, men slik jeg tenker er det jo nettopp derfor jeg må ut i arbeidslivet så fort som mulig og er det ikke noe som heter seg at man skal ha penger igjen til å leve selv om stat og kreditorer trekker lønn?
Vis hele sitatet...
Joda, gå inn på sismo.no så kan du se satsene, men om jeg ikke tar helt feil så er det rundt 8000kr i livsopphold + husleie og diverse faste utgifter. Har du barn så er det 5-6000kr ekstra. Så det er ikke allverden de kan trekke fra en gjennomsnittslønn.
Du får starte å ljuge da? Tror kanskje heller ikke arbeidsgiver har rett til å spørre om gjeld og evt. inkasso. Det skal jo være saklig grunn til å foreta en kredittvurdering og det har vært saker der arbeidsgivere har fått refs for å kredittsjekke ansatte som ikke er i spesielt utsatt posisjon i bedriften.

Neste intervju så nevner du ikke gjeld med et ord også ser du hva som skjer. Får du direkte spørsmål så får du vurdere hva du skal si, billån kanskje. Studielån. Når du først er ansatt og i fast jobb så må jo arbeidsgiveren forholde seg til lønnstrekk som alle andre. Det skal ikke foretaes så store påleggstrekk i lønn at det går utover muligheten til å forsørge seg. Dvs at du skal så og så mange tusen igjen per måned etter husleie og strøm. Når kravene kommer til arbeidsgiver så må du regne med at du kan bli innkalt til samtale for avklare hvor mye de evt. kan trekke per måned. Ingen kan trekke deg i null i lønn. Du skal ha penger igjen til hus, strøm, mat etc. Tror faktisk satsen på gjeldsordning er 7900 per måned etter strøm og bolig. Og det er nok det som er vanlig også med påleggstrekk.

Faktisk så er det slik at dersom det er blitt trukket for høyt beløp slik at du ikke har penger til mat og bolig så kan kreditor bli pålagt å returner det som er trukket for mye i forhold til maksgrensen. Selv stat og kommune må tilbakebetale om de har fått for mye.
Sist endret av random67489; 2. august 2018 kl. 19:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker så veldig mye, om det med gjelden skulle komme opp igjen så tenker jeg å la det ligge, men er det at man lyver på intervju grunn til oppsigelse?
Forstår det slik at dette er noe jeg kan la være å si noe om, men det vil komme å bite meg i baken med tiden om jeg skulle få jobben.

Hva med kriminalomsorg og arbeidsgiver som har null toleranse på fravær og rus?
Rusen ligger selvfølgelig tilbake i tid, men kriminalomsorgen henger over meg som nazist og jeg må være tilgjengelig for telefonmøte og vanlig møte minimum to ganger i måneden, da må jeg enten ta en time fri for telefon eller reise bort en hel dag.
Er dette noe arbeidsgiver kan henge seg opp i?

Er jo langt avgårde på bedringens vei, men faen heller.
Føler kriomsorgen er en stor plakat med skrift om hva jeg har gjort tidligere og ikke hva jeg vil videre i videre, noe som gjør det veldig lett å dømme en person før man lærer å kjenne.
Er det kanskje bedre å ta 21 dager inne og sone for kjøringen eller fortsette på opplegget jeg er på nå?
Vel du søker ikke stilling som økonomiansvarlig, regnskapsfører eller noe slikt? Da har jo ikke arbeidsgiver lov til å spørre deg om slikt. Akkurat som en arbeidsgiver ikke kan spørre en dame på intervju om hun er gravid eller skal ha bran de neste to åra. Om de spør å får negativt svar og det senere viser seg at svaret de fikk var feil, hva skal de gjøre? Si deg opp? Etter at de selv brøt loven i intervjurunden? Ja da må de jo bare si deg opp da, men sørg for at det blir skrevet ned som årsake til oppsigelse også kan du gå til arbeidsrettssak og kreve erstatning for usaklig oppsigelse. Samt krav om lønn for alle de månedene du har gått uten jobb etter oppsigelsen. Det vil bli en kostbar lærepenge for sjefen.

I forhold til kriminalomsorgen så må det vel være mulig å planlegge telefonsamtaler i forkant? Da kan du jo jobbe inn 2 fritimer per måned. Du trenger jo ikke ærlig på hva det gjelder. Og skulle sjefen lage trøbbel så får du tilby noe han ikke kan motstå. Du jobber 2 ekstra timer for hver time du får fri eller noe slikt.

Hva som er best må du nesten vurdere selv. 21 dager går jo bråfort. Det å sitte i fengsel tror jeg er langt lettere enn folk forestiller seg. Nå har jeg ikke sonet selv, alt jeg har er noen netter på glattcella. Det er jo stort sett enerom av god standard i norske fengsler så de tre ukene de går nok fort.