Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3674
Forslag til nytt skolesystem:


Jeg begynner med å komme med forslaget, for så å argumentere for det senere.

Sånn det er i dag er elevene pliktige til å møte opp til enhver time. Som erstatning til det bør elevene komme til de timene de foretrekker, og føler etter deres eget behov at man trenger. Dette forutsetter at lærerene gir en bestemt dato for når elevene skal testes i de forskjellige fagene. Dette må skje i god tid.

Elevene skal ikke tvinges til å gjøre noe, eller følge med i de timene de møter opp i, det eneste de må innfinne seg i er hvordan timen skal foregå. Sier læreren eksempelvis at det ikke er lov å snakke, så gjør du ikke det. Vil du snakke eller gjøre andre ting er du fri til å gå hjem.

anmerkninger finnes ikke. Fravær skal heller ikke bli ført. Timer man ikke er i skal overhode ikke bli sett på som den velkjente "skulken". Dette er frivillig prioritering. Det vil selvfølgelig også være mulig å sitte på biblioteket O.L for å jobbe med ting du føler du trenger å øve på.


Argumenter:

For meg er det viktigste argumentet at elevene skal få føle på friheten. De skal slippe å bli styrt av systemet, men ha muligheten til å danne sitt eget system, uavhengig av hva andre mener. Det vil uten tvil øke motivasjonen til samtlige.

Det jeg snakker om her er gjenomført i enda større grad, i en skole i england kalt summerhill. http://www.summerhillschool.co.uk/
Denne skolen har i snitt bedre eksamens resultater enn vanlige elever. Og det med total frihet uten prøver. Dagbladet har skrevet en flott artikkel rundt temaet for de som vil sette seg litt mer inn i skolen: http://www.dagbladet.no/2012/04/17/m...gikk/21154980/



Jeg vil gjerne skape litt debatt rundt dette. Skolene går etter min mening mer og mer mot fullstendig stat og lærer kontroll. Elevene får mindre, og mindre makt rundt sin egen læring. Muligheten for å gjøre det man interesserer seg for forsvinner sakte men sikkert.

Kjør debatt, men husk på at dette kun er en skisse, og ingen fullstendig plan.

Det gjelder forøvrig kun ungdoms og vidregående skole.

Beklager alle eventuelle skriveleifer.
Sist endret av Paradise Jonas; 4. juni 2012 kl. 13:57.
Utdroppingen fra VGS kommer til å fyke i været.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Utdroppingen fra VGS kommer til å fyke i været.
Vis hele sitatet...
Dersom dette blir gjennomført i Norge støtter jeg utsagnet ditt.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Ser også for meg at de som allerede er smålig skoleleie hopper helt av med et slikt system, selv om jeg personlig hadde foretrukket å hatt det slik for min egen del.

Men dette er vel en utopi så lenge "alle skal med".
Sitat av Sinken Vis innlegg
Utdroppingen fra VGS kommer til å fyke i været.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke. Disse elevene kommer ikke til å droppe ut, men møte opp mindre. Tror også at de vill gjøre ting de interesserer seg for.
Jeg tror du har litt for god tiltro til dagens ungdom

Dette "forslaget" kan minne meg litt om andre ting, som høres fryktelig bra ut teoretisk. Men som aldri kommer til å funke så lenge det er mennesker som skal involveres.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Jeg tror du har litt for god tiltro til dagens ungdom

Dette "forslaget" kan minne meg litt om andre ting, som høres fryktelig bra ut teoretisk. Men som aldri kommer til å funke så lenge det er mennesker som skal involveres.
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg på det sterkeste å lese om skolen jeg henviste til. Disse elevene gjør det bedre enn gjenomsnittet på eksamen.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Det tror jeg ikke. Disse elevene kommer ikke til å droppe ut, men møte opp mindre. Tror også at de vill gjøre ting de interesserer seg for.
Vis hele sitatet...
Ja, som å se på tv og sove til klokka 15.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Det tror jeg ikke. Disse elevene kommer ikke til å droppe ut, men møte opp mindre. Tror også at de vill gjøre ting de interesserer seg for.
Vis hele sitatet...
Nei, men de kommer til å ikke være på skolen i det hele tatt, og stryke om de i det hele tatt møter opp på prøver.

Om det er et fag du hater helt grenseløst, vil de aller fleste ha mye fravær i dette, og karakteren synke.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Disse elevene gjør det bedre enn gjenomsnittet på eksamen.
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at dette gjennomsnittet ikke teller med alle de som ikke møtte opp på eksamen?
Det får isåfall være deres problem. Hvis de har et ønske om å drite i alt, så får de gjort det i dagens system og. Les om skolen jeg linket til. Disse elevene dropper svært sjeldent ut
Men skolesystemet skal motivere og hjelpe de som faller ut, ikke drite i dem!
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Anbefaler deg på det sterkeste å lese om skolen jeg henviste til. Disse elevene gjør det bedre enn gjenomsnittet på eksamen.
Vis hele sitatet...
"Skolen koster fra cirka 35000—140000 kroner i året"
Tror ikke foreldrene lar ungene bestemme.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Kan det tenkes at dette gjennomsnittet ikke teller med alle de som ikke møtte opp på eksamen?
Vis hele sitatet...
Det kan du godt si, men disse elevene er en pekepinn på at med det systemet, er det mulig å lykkes.

Som du kan lese har mange av elevene fult respektable jobber. (kanskje uten eksamen og?)

Tidligere kjente elever: Skuespiller Rebecca De Mornay, produsent i Channel4 Penny Anderson, skuespiller Jake Weber, danser Michael Boulton, kirurg Richard Marcus, barnebokforfatter og illustratør John Burningham, kunstner og arkitekt Keith Critchlow, kunstner Evelyn Williams, designer Storm Thorgerson og plateprodusent Gus Dudgeon.

Sitat av Tr4p Vis innlegg
Men skolesystemet skal motivere og hjelpe de som faller ut, ikke drite i dem!
Vis hele sitatet...
100% enig. Er derfor det vil være mulighet til å utdanne deg selv innen dine interesser. Med hjelp fra gode og motiverende lærere.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Det får isåfall være deres problem. Hvis de har et ønske om å drite i alt, så får de gjort det i dagens system og. Les om skolen jeg linket til. Disse elevene dropper svært sjeldent ut
Vis hele sitatet...
Mange sliter seg gjennom VGS fordi de må. Om ingen "tvinger" de, får de ikke VGS. Om færre og færre har studiekompetanse o.l, går sammfunet til helvete. Du kan ikke stole på ungdoml. Enkelt og greit.
Sitat av Sinken Vis innlegg
"Skolen koster fra cirka 35000—140000 kroner i året"
Tror ikke foreldrene lar ungene bestemme.
Vis hele sitatet...
Det tor jeg. Hadde de ikke ønsket at barna skulle hatt den friheten hadde de nok ikke betalt den summen, for noe de kunne fått gratis i den offentlige skolen.
Jeg tror jeg og mange andre ville hatt god nytte av et system som sdette
Får mer ut av å lese 2 timer på en dag hjemme og uthvilt enn 7 timer på skolen trøtt, hvor mye av undervisning går ut på at læreren kjefter osv isteden for at vi faktisk lærer noe. Men dessverre så er kanskje 50 % av norsk ungdom udisiplinerte og late med null selvdisiplin til å jobbe hjemme, derfor ville nok mange fallt ut.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Mange sliter seg gjennom VGS fordi de må. Om ingen "tvinger" de, får de ikke VGS. Om færre og færre har studiekompetanse o.l, går sammfunet til helvete. Du kan ikke stole på ungdoml. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Disse elevene kommer til et punkt hvor de skjønner at de er avhengige av inntekt. Da kommer de nok til å bli håndverkere eller lignende jobber. Noe jeg tror de ville blitt uansett.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Det tor jeg. Hadde de ikke ønsket at barna skulle hatt den friheten hadde de nok ikke betalt den summen, for noe de kunne fått gratis i den offentlige skolen.
Vis hele sitatet...
Når du gir en 7 åring valget mellom å leke eller å gå på skolen, gjett hva han gjør.
Sist endret av Sinken; 4. juni 2012 kl. 14:16.
Du vil altså ha et opplegg slik det er på høyskoler og universiteter, hvor man regner med at rundt 50% dropper av første året? Høres ut som en strålende plan.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Jeg tror jeg og mange andre ville hatt god nytte av et system som sdette
Får mer ut av å lese 2 timer på en dag hjemme og uthvilt enn 7 timer på skolen trøtt, hvor mye av undervisning går ut på at læreren kjefter osv isteden for at vi faktisk lærer noe. Men dessverre så er kanskje 50 % av norsk ungdom udisiplinerte og late med null selvdisiplin til å jobbe hjemme, derfor ville nok mange fallt ut.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke jobbe hjemme. Du kan komme til den timen du ønsker. Tror også at ungdom er smarte nok til å skjønne at de vil være avhengig av inntekt.
Sist endret av Paradise Jonas; 4. juni 2012 kl. 14:19.
True phreak.
Det du beskriver her finnes allerede på videregående nivå. Det kalles privatskoler og innebærer avlegging av eksamen som privatist.

Ungdom har ikke godt av for mye valg og for mye frihet etter min mening, hjernen er ikke ferdig utviklet, med dertilhørende manglende risikovurderingsevner: Man er rett og slett ikke tilstrekkelig god til å fatte valg som er fordelaktig for ens egen fremtid. Det som vil bli å skje er at en uproporsjonal andel ungdommer med lite tilstedeværende foreldre vil droppe ut: Gratulerer, du har nå skapt et klassesystem, hvor det i stor grad blir de med ressurssterke foreldre som får seg en skikkelig utdanning og en god inntekt.
Sist endret av Orph; 4. juni 2012 kl. 14:21.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Disse elevene kommer til et punkt hvor de skjønner at de er avhengige av inntekt. Da kommer de nok til å bli håndverkere eller lignende jobber. Noe jeg tror de ville blitt uansett.
Vis hele sitatet...
Du skulle bare visst hvor lite motivert folk på VGS var til å gjøre skolearbeid hjemme og på fritiden. om over 50% av de som gikk på almenn ble håndtverkere, hadde vi hatt få igjen til andre jobber.

Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Jeg tror jeg og mange andre ville hatt god nytte av et system som sdette
Får mer ut av å lese 2 timer på en dag hjemme og uthvilt enn 7 timer på skolen trøtt, hvor mye av undervisning går ut på at læreren kjefter osv isteden for at vi faktisk lærer noe. Men dessverre så er kanskje 50 % av norsk ungdom udisiplinerte og late med null selvdisiplin til å jobbe hjemme, derfor ville nok mange fallt ut.
Vis hele sitatet...
Over 90% i klassen min gjør lite til ingen lekser.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det du beskriver her finnes allerede på videregående nivå. Det kalles privatskoler og avlegging av eksamen som privatist.

Ungdom har ikke godt av for mye valg og for mye frihet etter min mening, hjernen er ikke ferdig utviklet, med dertilhørende manglende risikovurderingsevner: Man er rett og slett ikke tilstrekkelig god til å fatte valg som er fordelaktig for ens egen fremtid. Det som vil bli å skje er at en uproporsjonal andel ungdommer med lite tilstedeværende foreldre vil droppe ut: Gratulerer, du har nå skapt et klassesystem, hvor det i stor grad blir de med ressurssterke foreldre som får seg en skikkelig utdanning og en god inntekt.
Vis hele sitatet...
Så du mener at elever heller bør tvinges til å gjøre arrbeid. De skal styres av andre mennesker. Vi er ett individ, med egen vurderingsevne. Har vi en manglende risikovurderingsevne, eller evnen til å gjøre ting som ikke er helt a4. Ungdom har rimelig mye ideer og tanker, som de kunne fått gjenomført med et slikt system.

Er klar over at det finnes lignende privatskoler. Det jeg snakker om her er den offentlige skolen.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Du skulle bare visst hvor lite motivert folk på VGS var til å gjøre skolearbeid hjemme og på fritiden. om over 50% av de som gikk på almenn ble håndtverkere, hadde vi hatt få igjen til andre jobber.



Over 90% i klassen min gjør lite til ingen lekser.
Vis hele sitatet...
Kan det være fordi de er ekstremt umotiverte? Kanskje et sånt system kunne gitt motivasjonen dems ett løft, og en mulighet til å gjøre det de selv ønsker.
Obligatorisk møteplikt, med lekser hvor man har stor fokus på elevene som individer - og lar hver elev lære i ulike tempo tror jeg er framtiden. Alle tar ikke ting like lett, så noen trenger mer tid enn andre. Også mer aktiv bruk av teknologien på en positiv måte. (laptop i klasserommet til notater er ikke dette, dette fører til at folk heller spiller spill eller sitter på facebook).

Dagens system fører til at de tregeste ikke får meg seg alt og forstår tingene, mens de beste ikke får utfordring og må vente på resten.

Khan Academy har et godt oppsett for dette, http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=7401696n
Om man ser den filmen viser de hvordan man kan bruke Khan academy til å gi hver elev individuell opplæring. Ser veldig lovende ut.


Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Så du mener at elever heller bør tvinges til å gjøre arrbeid. De skal styres av andre mennesker. Vi er ett individ, med egen vurderingsevne. Har vi en manglende risikovurderingsevne, eller evnen til å gjøre ting som ikke er helt a4. Ungdom har rimelig mye ideer og tanker, som de kunne fått gjenomført med et slikt system.

Er klar over at det finnes lignende privatskoler. Det jeg snakker om her er den offentlige skolen.



Kan det være fordi de er ekstremt umotiverte? Kanskje et sånt system kunne gitt motivasjonen dems ett løft, og en mulighet til å gjøre det de selv ønsker.
Vis hele sitatet...
Ja dere er individuelle mennesker, men hva blir konsekvensene om plutselig mange elever velger å helle bruke tiden sin på annet på skole? Det ville vært en samfunnsmessig katastrofe. Norge trenger fler folk mer kompetanse, spesielt innenfor realfag.
Sist endret av etse; 4. juni 2012 kl. 14:30.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Kan det være fordi de er ekstremt umotiverte? Kanskje et sånt system kunne gitt motivasjonen dems ett løft, og en mulighet til å gjøre det de selv ønsker.
Vis hele sitatet...
Hadde dette blitt innført, hadde de sittet hjemme å spilt Fifa når de ikke hadde vært på skolen.
True phreak.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Så du mener at elever heller bør tvinges til å gjøre arrbeid. De skal styres av andre mennesker. Vi er ett individ, med egen vurderingsevne. Har vi en manglende risikovurderingsevne, eller evnen til å gjøre ting som ikke er helt a4. Ungdom har rimelig mye ideer og tanker, som de kunne fått gjenomført med et slikt system.
Vis hele sitatet...
Dere har manglende risikovurderingsevne:

http://www.sciencedaily.com/releases...0328112127.htm

Ingen tvinger elever til å gjøre arbeid. Man må ikke søke videregående opptak når man er ferdig med VGS, man kan godt gå ut i jobb, eller ta VGS som privatist.

Ungdommer er umodne (fysisk og psykisk) og uerfarne, det er en ganske lei kombinasjon, spesielt siden den perioden i livet det er snakk om er kritisk for hvordan fremtiden kommer til å bli.

Så da blir spørsmålet: Skal man innføre obligatorisk skolegang, og sikre at en viss andel klarer seg bra, eller skal man la dem seile sin egen sjø? Jeg mener faktisk at det scenarioet du tegner her grenser til vanskjøtsel og barnemishandling (hvertfall hvis man snakker om ungdomsskolen). Ungdom trenger struktur, gode vaner og disiplin, ikke en lisens til å drive dank hele dagen lang.
Eit problem er vel når du skal sleppe desse elevane ut og drive med det dei har lyst til er at mange av elevane på ungdomskulane ikkje veit kva dei liker best.

greitt nok til eit sånt system på høgskular kvar du kan gjere det du trives med og du har eit litt modnare syn på skule. Men når du kan velge mellom å møte opp i mattetimane eller sitte heime å game så er det eit ganske lett svar for ein ungdom i tidelig tenåra.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Vel, hvis dette skal gjennomføres kan vi ikke bare endre systemet for folk som allerede er i skole. Dette på starte fra barneskolen. Dette vil jo endre holdningene til de som er i det nye systemet.
Nå har vi kommet til det punktet der om vi skal endre skolesystemet, så er det mer enn bare det du peker på som må endres, og jeg tror det er hensiktsmessig å begynne rundt opptaket til VGS. La oss være ærlige, det er ikke alle som er like glad i skolen. Karakterer, motivasjon, oppmøte og intelligens henger sammen, men ikke så tett som det kan virke "systemet" tror. Nøkkelordet er rett utdanning. Og INGEN av oss har vist vårt potensiale når vi er i 10.-klasse.

Hvorfor har det seg slik at karakterene man har på ungdomsskole-nivå bestemmer hvor man ender opp på videregående? Er det for å sikre de gode elevene plass, for slik det er nå så har alle rett på videregående opplæring. Hvorfor har det seg at yrkesrettede utdannelser er det flust av, mens alternativer for faktisk skoleflink ungdom finnes omtrent ikke?

I dagens situasjon er det to alternativer. Enten har du gode nok karakterer til å velge fritt. Fint for deg. Synd valgmulighetene dine er pest slash kolera. Hvis ikke, så har du i alle fall rett på plass ved ett av de tre valgene du ser for deg. Ikke nødvendigvis det som hadde passet deg best, men der det rett og slett er plass. Resultatet av det er ganske tydelig at vi ender opp med en yrkesfaglig utdannelse som bærer preg av å være "slækk". Husk at det er 10.-klassinger som man faktisk skal motivere, eller rett og slett selge, inn på skolene. Vil du velge mer av det samme, eller interessant og mindre arbeid? Hva når sistnevnte omtrent er spottet av samfunnet?

Resultatet, eller virkeligheten som den er i dag, er tragisk. Alle som klarte å flyte igjennom ungdomsskolen uten å svette særlig (som meg) ender enten opp for linja for de som ikke vet hva de vil, eller de som ikke vil noe. Jeg sier ikke at enkeltelevene ikke er motiverte, men de fleste er faktisk ikke det, og det går ut over de andre. Det jeg husker fra videregående er stort sett bare et evig spørsmål om lekser. Da ikke om man hadde fått de til, eller om det var noen problemer, men hvem som hadde gjort de. Deretter blir timen brukt til å gå igjennom leksene én gang til, for så å gi nye lekser til neste time. Gjett. De ble ikke gjort de heller.

Resten av elevene ender opp i samme gruppe. Der det passet for skolen, ikke der det passet for eleven. Jeg forstår at ikke lærere er en uendelig ressurs som kan skyves vilkårlig mellom fag de ikke har kompetanse i. Vi må kvotere litt her. Kanskje er det greit å anbefale noen å ta elektro, selv om de har 5 i matte. For selv om alle de som sitter på elektro akkurat nå bare håper på å stå og komme i lære, så har vi faktisk bruk for flinke fagmenn med litt teori i ryggen. Og de trenger ikke alltid ha høyere utdanning på død og liv. Ikke ALLE SAMMEN.

Jeg skjønner at å se enkeltelevene kan være en stor oppgave. Det er derfor kanskje på tide at vi ser den enkelte voksne som jobber i skolesystemet også. De som rusler rundt med en idé om å forme unge sinn, men som aldri får anledningen. Kanskje rom for å oppdage faktisk har en plass i skolesystemet, og kanskje rom for ros uten å nødvendigvis gi det på en skala fra 1-6 har det også. Kanskje hadde det vært bedre å ikke hatt karakter i gym, så man kunne fokusere på trivsel og fysisk aktivitet, noe ungdommen sårt trenger. Kanskje ikke alle trenger spansk/fransk/tysk, men noen kunne kommet bedre ut av det med en kasse lego og noe mindstorms-greier på dataen.

Kunnskapen er ikke problemet. Det er sikkert ganske mange her inne som har hørt historien om hvordan AtX-lol tok eksamen selv og greier. Kanskje han gjorde samfunnet en stor tjeneste ved å ikke sabotere timene for en klasse, samtidig som han gjorde seg selv en tjeneste ved å fokusere på det han visste han kunne.

Det er ikke alle som vet hva de vil bli når de blir store. Å stue alle i én boks, samt å prøve å regulere alle de andre boksene deretter, er ikke akkurat produktivt. Fjern "tvangen" om VGS. Fjern "retten", eller utfør den rett. Er det noe som er vanskjøting så er det å lure ungdom til å kaste bort livet sitt i et klasserom der de stort sett ikke prøver å knekke pensum, men å komme seg igjennom systemet.
Sist endret av ulldott; 4. juni 2012 kl. 14:41.
Sitat av Orph Vis innlegg
Dere har manglende risikovurderingsevne:

http://www.sciencedaily.com/releases...0328112127.htm

Ingen tvinger elever til å gjøre arbeid. Man må ikke søke videregående opptak når man er ferdig med VGS, man kan godt gå ut i jobb, eller ta VGS som privatist.

Ungdommer er umodne (fysisk og psykisk) og uerfarne, det er en ganske lei kombinasjon, spesielt siden den perioden i livet det er snakk om er kritisk for hvordan fremtiden kommer til å bli.

Så da blir spørsmålet: Skal man innføre obligatorisk skolegang, og sikre at en viss andel klarer seg bra, eller skal man la dem seile sin egen sjø? Jeg mener faktisk at det scenarioet du tegner her grenser til vanskjøtsel og barnemishandling (hvertfall hvis man snakker om ungdomsskolen). Ungdom trenger struktur, gode vaner og disiplin, ikke en lisens til å drive dank hele dagen lang.
Vis hele sitatet...
For meg høres det nesten utsom om du ha skolegangen sånn den var for 100 år siden her i Norge. Med spanskrør og full pakke. Men nok om det.

Men du må da være sterkt i mot at 18 åringer kan kjøre bil, og at når man er 16 kan man kjøre moped. Hvis denne risikovurderingsevnen er så dårlig som det gir utrykk for. Man kan dra refleksjonen din en annen vei og. Skal man innføre obligatorisk skole gang, og sikre at en viss andel hater 50% av ungdomstiden sin, eller skal vi la dem seile sin egen sjø og gi dem muligheten til å bli søppelmann eller astrofysiker. alt etter deres ønske.

Det argumentet med at samfunnet går til helvete er jo interessant. Ingen kan vite dette sikkert. Men jeg tror at menneskene med store feite jobber, ville hatt de samme jobbene om dette systemet hadde blitt innført. Disse menneskene vet hva det handler om. For min del tror jeg at Stoltenberg ville hatt den samme jobbet med et slikt system.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Tidligere kjente elever: Skuespiller Rebecca De Mornay, produsent i Channel4 Penny Anderson, skuespiller Jake Weber, danser Michael Boulton, kirurg Richard Marcus, barnebokforfatter og illustratør John Burningham, kunstner og arkitekt Keith Critchlow, kunstner Evelyn Williams, designer Storm Thorgerson og plateprodusent Gus Dudgeon.
Vis hele sitatet...
Visste du hvem noen av disse var før du leste om skolen? Syntes det er en overdrivelse å kalle de kjente. Jeg kjente igjen ett eneste navn og det var fortsatt såpass obskurt at jeg måtte google det for å være sikker.
Sier seg selv at dansere og kirurger ikke er kjente for andre enn folk i deres eget felt. Hvem er verdens mest kjente tannlege? Det er det bare tannleger som veit.
Sist endret av Bothrops; 4. juni 2012 kl. 14:46.
Om dem ikke klarer å være på skolen i 1-6 timer dagen obligatorisk(unntak av enkelt timer, kjedelige timer etc), hvordan tror du de da vil være når dem kommer ut i jobbmarkedet? at det er slik som du beskriver på høgskoler eller universiteter er en annen ting, folk er da voksne(tar på seg ansvar), men å forvente det samme av dagens ungdom vil bare ikke fungere. Imo så ser jeg på hele tanken som noe TS gjerne kunne tenkt seg...du virker som en dude som har en tankegang om at du vil leve livet så lenge du er ung, og tenke på alt som har noe med fremtiden din å gjøre når du når en alder av 30(winwin situasjon tenker vel du?). Ovenfor blir det også sagt at "Ingen tvinger elever til å gjøre arbeid. Man må ikke søke videregående opptak når man er ferdig med VGS, man kan godt gå ut i jobb, eller ta VGS som privatist." om du ikke ønsker å delta i undervisningen ta det opp som privatist, same shit.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Men skolesystemet skal motivere og hjelpe de som faller ut, ikke drite i dem!
Vis hele sitatet...
Hvis en god utdannelse, jobb og god inntekt ikke er motivasjon nok, hva mer skal de få? Alt kommer ikke gratis i livet, noen ting må man bare jobbe jævlig hardt for. Som oftest er det også verdt det.
Når det er snakk om elektro og andre yrkesfaglege linjer, så meiner eg vi manglar ei linje som ligg midt mellom Studiespesialisering og yrkesfag. Ei linje der elevane som likar teoretiske fag, men samtidig har lyst til å jobbe praktisk, kan ta ekstra fag som fysikk og matematikk. Vegen over til spesiell studiekompetanse er hard å ta når ein har gått to år på ei av dei slappaste linjene i landet.

Når det kjem til frivillig oppmøte, så tvilar eg på det er ein god idé. Det er faktisk mange på universitet/høgskule som ender med stryk grunna frivillig oppmøte. Sjølv om desse elevane er meir modne enn VGS-elevar.
Hvis dere lurer, det er allerede frivillig oppmøte. Meld dere opp til privatisteksamen. Dropp et fag eller fire. Snakk med en veileder på skolen.
Sist endret av ulldott; 4. juni 2012 kl. 14:52.
Sitat av jMy Vis innlegg
Om dem ikke klarer å være på skolen i 1-6 timer dagen obligatorisk(unntak av enkelt timer, kjedelige timer etc), hvordan tror du de da vil være når dem kommer ut i jobbmarkedet? at det er slik som du beskriver på høgskoler eller universiteter er en annen ting, folk er da voksne(tar på seg ansvar), men å forvente det samme av dagens ungdom vil bare ikke fungere. Imo så ser jeg på hele tanken som noe TS gjerne kunne tenkt seg...du virker som en dude som har en tankegang om at du vil leve livet så lenge du er ung, og tenke på alt som har noe med fremtiden din å gjøre når du når en alder av 30(winwin situasjon tenker vel du?). Ovenfor blir det også sagt at "Ingen tvinger elever til å gjøre arbeid. Man må ikke søke videregående opptak når man er ferdig med VGS, man kan godt gå ut i jobb, eller ta VGS som privatist." om du ikke ønsker å delta i undervisningen ta det opp som privatist, same shit.
Vis hele sitatet...

Når det gjelder beskrivelsen av meg bommer du. Har fremtiden min ganske klart for meg. Skal gå på høyskole etter VGS. selvfølgelig vil jeg leve livet. Det vil vel du og?

Du skriver som at jobbmarkedet kun er en enkelt jobb. Husk på at det er mye å velge mellom. Han ene som gikk på summerhill ble nå kirurg, så jeg tror det vil gå fint jeg.

Sitat av ulldott Vis innlegg
Hvis dere lurer, det er allerede frivillig oppmøte. Meld dere opp til privatisteksamen. Dropp et fag eller fire. Snakk med en veileder på skolen.
Vis hele sitatet...
Snakker om den offentlige skolen. Vet at det til en viss grad finnes et slikt tilbud.
hvis det skolesystemet du snakker om blir innført vet jeg at meg selv og en god av min vennegjeng heller vil sove ut om morgenen enn å dra på skole.
Men jeg tror faktisk dette kan fungere, jeg liker MYE heller å lese selv og finne ut av ting selv en å måtte dra på skole, kjede rævva av meg og ikke ha noe energi når jeg kommer hjem.
Tror også skolen villle vært litt mindre "sosial" hvis du skjønner, når man kan komme å gå som man vil
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Visste du hvem noen av disse var før du leste om skolen? Syntes det er en overdrivelse å kalle de kjente. Jeg kjente igjen ett eneste navn og det var fortsatt såpass obskurt at jeg måtte google det for å være sikker.
Sier seg selv at dansere og kirurger ikke er kjente for andre enn folk i deres eget felt. Hvem er verdens mest kjente tannlege? Det er det bare tannleger som veit.
Vis hele sitatet...
Var kun et sitat fra DB. Feil av meg å ikke merke det som et "sitat". Nei, jeg er ikke klar over hvem disse elevene er. Poenget var bare at disse har respektable jobber den dag i dag.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
hvis det skolesystemet du snakker om blir innført vet jeg at meg selv og en god av min vennegjeng heller vil sove ut om morgenen enn å dra på skole.
Men jeg tror faktisk dette kan fungere, jeg liker MYE heller å lese selv og finne ut av ting selv en å måtte dra på skole, kjede rævva av meg og ikke ha noe energi når jeg kommer hjem.
Tror også skolen villle vært litt mindre "sosial" hvis du skjønner, når man kan komme å gå som man vil
Vis hele sitatet...

Ser hva du skriver, når det gjelder å kunne få lese selv.

Du vil jo også du ha muligheten til å dra på skolen å få hjelp i tillegg.

Sosial kan man være uten om skole tiden.
For å legge til litt her:

Lærere er uansett imot dette forslaget. Det er naturlig. Elever er naturligvis for dette forslaget, fordi dette gjør de mer modne og de får mer ansvar. Noen vil kanskje takle dette bedre enn andre, men jeg tror at dette vil være veldig sunt generelt. Det er neppe noen selvfølgelighet at "utdroppingen vil øke". I dag sitter elevene med tankesettet om at "systemet redder oss uansett hvordan det går". Med dette tiltaket, vil elevene møte den harde virkelighet og må ta tak i seg selv. Om de ikke klarer dette, vil de droppe ut. Vi vet ikke om dagens elever er rustet til å takle denne forandringen til å stå på egne bein.

Jeg, som skoleelev, ville foretrukket dette. Jeg anser meg som en rimelig seriøs elev, og jeg kan ikke fordra enkelte læreres undervisningsmetoder. Dertil har vi fag der elever ødelegger for andre og deres muligheter for å lære. Skal elever som ønsker å lære noe, tolerere dette? Med dagens system, så må man slutte å møte opp i timen, og dette fører til at vitnemålet ditt ødelegges.

Jeg hadde også en lærer som likte å gi 'lekseprøver' til ubestemte tidspunkt. Denne lærerens læremetoder ville ikke fungert.

Det hjelper lite å si at "videregående er valgfritt å gå" når karakterkraver for å komme inn er patetisk lavt, og man faller ut sosialt om man ikke går på vgs. Enkelte skoler har iverksatt enkelte "privatistlinjer" såvidt jeg vet. Disse linjene har stort sett bare eksamen, og man får veldig mye fritid. Dessverre ønsker ikke skoler å reklamere for disse linjene,fordi ødelegger arbeidsplassene for lærerne. Mange av lærerne jeg har kunne også blitt erstattet med Khan Academy. Hvorfor det ikke blir gjort, MÅ jo skyldes tilsvarende årsak? (Khan Academy er grundigere og forklarer enklere, i tillegg til at utdanningen hans overgår de fleste lærere på min skole).
Er det berre kunstnarar, dansarar og arkitektar som vert utdanna ved den skulen? Har dei lagt opp underviningsopplegget etter kulturell utdanning?

Eg kan ikkje seie eg er spesielt imponert over at ein skule har utdanna folk innan desse linjene. Det er tunge teoretiske fag som er vansklege å gjere det bra i. Det er desse faga som driv verda framover.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Nå har jeg bare lest første del av tråden så det jeg skriver nå er sikkert sagt før.

Vi burde kopiere eller i det minste 'adoptere' deler av Finlands (nei, vent, fortsett å les!) skolegangstruktur. En annen ting jeg faktisk tror er at denne stereotypien med at om du leser til prøver og tar skole det minste seriøst så er du nerd og får ikke noen særlig med venner å henge med på fritiden, enda finnes i 2012. Når det i tillegg er så mye fokus på å være sosial så tror jeg jeg vet hva de fleste norske ungdommer velger å gjøre.

I tillegg til at det blir tatt hensyn til alskens rare diagnoser (dette er et gråfelt, her er mye jeg er både for og i mot), og noen får sydd puter under armene, så er det jo ikke rart at norsk ungdom blir slakkere på å ta skolen seriøst.

Nå husker jeg ikke ordrett hva elektrolæreren min sa i forfjor, men det var noe om at et sosialistisk parti (sikkert SV) hadde oppdaget at Norge hadde fått så dårlig karakter i PISA-undersøkelsene at det partiet hadde fjernet en karakter i poengsummen, slik at det så bedre ut på papiret enn det det var i praksis.

Og vær så snill å ikke fei over det som står i avsnittet ved å si at han er en høyrefanatiker, for han liker ikke politikk og stemmer heller ikke, med den enkle grunn at han ikke merker noe særlig til politikken uansett. Han sa også at de bare prata og prata, men det de kommer fram til i møtene betyr lite for ham i praksis.

Og jeg vet det er tåpelig å sammenligne med en tegneserie; men The Simpsons har sagt det i flere år allerede. "Den hvite mann" som i dag er tilnærmet likt noe a là "Vestens mann", vil nå på veldig kort tid bli asiaternes nye Kinalekeprodusenter. Det er de som kommer til å bestemme over oss til slutt, hvis ikke vi, ungdommen, tar til å gjøre noe. Det er et worst case scenario, men jeg ser ikke noen grunn til at det ikke er realistisk.
Som flere sier, problemet er ikke at det er obligatorisk møteplikt - dette har man egentlig ikke da man fint kan melde seg av fag og ta de som privatist i stede. Som betyr "les som du selv vil".

Jeg mener heller opplæringssystemet må endres - og se gjerne posten min litt lenger opp. Jeg tror Khan Academy eller lignende kan være fremtiden. Men større fokus på individene og mulighet for individuell opplæring.

Snu hele opplæringen på hode. La folk gjøre leksene på skolen (altså løse oppgaver), og la de gå gjennom forelesningene hjemme. I praksis betyr dette at man sier at elevene skal se 30-60 minutter mer videoforelesninger hjemme slik at de kommer forberedt til timen - og på skolen skal de løse oppgaver i det tempoet de ønkser med god mulighet for å få hjelp av læreren om de har problemer.

Siden systemet baserer seg på video-forelesninger har man god mulighet for å følge elevens fremgang og se statistikk over hva de er flinke til og mindre flinke til. Det betyr også at hver elev kan være på ulike steder i pensum til en hver tid - samtidig som læreren har klarer å hjelpe elevene. Og om det viser seg at en gruppe elever sliter med cirka det samme kan læreren kjøre en workshop med disse elevene for å få de til å forstå dette.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg mener heller opplæringssystemet må endres - og se gjerne posten min litt lenger opp. Jeg tror Khan Academy eller lignende kan være fremtiden. Men større fokus på individene og mulighet for individuell opplæring.
Vis hele sitatet...
Må nok bli noe "eller liknende," for Khan academy har sine fysiske begrensninger. Organisasjonen har veldig få oppgaver, blant fellesfagene kan Khan Academy foreløpig kun dekke mattematikk og en begrenset bit av naturfagen, på engelsk.

Vi burde investere i noe liknende selv, i Norge, på norsk. Et program som har både Norsk, Samfunnskunnskap, Språk og mer. Vi klarer ikke å erstatte læreren, men om vi kan gi dem et bra redskap vil muligens arbeidet deres bli mer effektivt.
Sitat av Sio Vis innlegg
Må nok bli noe "eller liknende," for Khan academy har sine fysiske begrensninger. Organisasjonen har veldig få oppgaver, blant fellesfagene kan Khan Academy foreløpig kun dekke mattematikk og en begrenset bit av naturfagen, på engelsk.

Vi burde investere i noe liknende selv, i Norge, på norsk. Et program som har både Norsk, Samfunnskunnskap, Språk og mer. Vi klarer ikke å erstatte læreren, men om vi kan gi dem et bra redskap vil muligens arbeidet deres bli mer effektivt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er Khan Academy i dag for begrensende, som du sier er det ikke veldig fokusert på Norsk og mange temaer som er veldig spesifikke for Norge - men om man ser i videon jeg linket til tidliggere ser man hvordan systemet brukes i praksis. Og det er dette jeg har troen på, om man bruker Khan Academy eller man hadde investert i et annet lignende system spesialsert for Norske elever blir egentlig det samme.

Men jeg har stor tro på å heller bruke video-forelesninger enn normale forlesninger - og la disse være laget av noen av de beste foreleserene man finner. For så å la lærerens oppgave være mer å følge opp elevene hvis de har problemer og hjelpe de med å løse oppgaver.

Edit: og jeg sier ikke erstatte læreren, som heller aldri var målet til Khan Academy. Det er rett og slett å la læreren ikke være en foreleser da man like gjerne kan se videoforelesninger. Og la læreren være en "mentor" som hjelper de med oppgaveløsning eller forklarer ting for folk som har problemer og ikke forstår alt som blir forklart i videoforelesningene.
Sist endret av etse; 4. juni 2012 kl. 15:22.
Sitat av etse Vis innlegg
Som flere sier, problemet er ikke at det er obligatorisk møteplikt - dette har man egentlig ikke da man fint kan melde seg av fag og ta de som privatist i stede. Som betyr "les som du selv vil".
Vis hele sitatet...
Jo, men da er jo forskjellen fra mitt innlegg at du vil ha mye mindre tilgang til lærer hjelp. Du vil heller ikke ha noen å gå på skolen sammen med, som kan være til stor fordel.
Personlig er jeg for et slikt tiltak. Slik jeg opplever skolen så sitter alle med unntak av to i klassen på facebook i timen og virker generellt uinterssert i hva som blir sagt. Det spiller egentlig liten rolle om læreren er flink eller ikke. Det blir også brukt mye tid på at læreren skal gi disse kjeft samtidig ender det med at facebook kommer opp på pc'en ti minuttter senere. Personlig mener det skal være lov å sitte å spille på PC'en så lenge man ikke fortsyrrer andre. Hva skjedde med ansvar for egen læring?

Slik jeg ser det blir det lagt vekt på at alle elever er like og lærer best helt likt. Det er ikke rart folk vlir umotiverte til skole. Det er greit at det er et fenomen at skolen skal være dritkjedelig. Jeg mener at en slik ordning vilel vært fint for min del siden jeg ikke lærer noe særlig mens jeg er på skolen. Jeg lærer som regel mens jeg sitter å leser til prøve.

Dagens ungdom blir behandlet som babyer hvor alt skal bli lagt opp for dem. Lekser er kjedelig og skaper et negativ forhold til skolen, og jeg er helvetes glad for at jeg har skrevet mitt livs siste novelleanalyse. Gi elevene mer ansvar. Selv tror jeg at de som vil stryke under dagens system sikkert ikke vil gjøre det noe bedre under et nytt system. Men da kan man gi dem friheten til å stryke på den måten som de selv finner best.

Eller kanskje vi kan innføre heldagsskole, samtidig som vi senker inntakskravene til lærerutdanninga. Flere timer med dårligere lærere? Da kommer ingen til å droppe ut.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Jo, men da er jo forskjellen fra mitt innlegg at du vil ha mye mindre tilgang til lærer hjelp. Du vil heller ikke ha noen å gå på skolen sammen med, som kan være til stor fordel.
Vis hele sitatet...
Jo, se videon jeg linker til gjerne. Den er veldig bra og forklarer problemet. Du sitter i klasserom og løser oppgaver, med kanskje 20-30 andre elever som er på cirka samme plass som deg i pensum. Da kan man organisere gruppeoppgaver, workshops samt ha 1 eller flere lærere som er der og hjelper elevene og svarer på spørsmål.

Edit/tillegg: Slik det er i dag går du på skolen og får presentert et nytt tema, jobber litt med dette og får lekser som du må jobbe med hjemme. Syns for deg om du ikke forstod problemet og ikke har foreldre som kan hjelpe deg.

I stede vil jeg at elevene ser video-forelesninger om nye temaet hjemme og kommer på skolen dagen etter hvor de kan spørre læreren om hjelp om de ikke forstod alt - jobbe med oppgaver alene eller sammen med andre elever og diskutere ting med andre.
Sist endret av etse; 4. juni 2012 kl. 15:27.
Sitat av etse Vis innlegg
Jo, se videon jeg linker til gjerne. Den er veldig bra og forklarer problemet. Du sitter i klasserom og løser oppgaver, med kanskje 20-30 andre elever som er på cirka samme plass som deg i pensum. Da kan man organisere gruppeoppgaver, workshops samt ha 1 eller flere lærere som er der og hjelper elevene og svarer på spørsmål.

Edit/tillegg: Slik det er i dag går du på skolen og får presentert et nytt tema, jobber litt med dette og får lekser som du må jobbe med hjemme. Syns for deg om du ikke forstod problemet og ikke har foreldre som kan hjelpe deg.

I stede vil jeg at elevene ser video-forelesninger om nye temaet hjemme og kommer på skolen dagen etter hvor de kan spørre læreren om hjelp om de ikke forstod alt - jobbe med oppgaver alene eller sammen med andre elever og diskutere ting med andre.
Vis hele sitatet...
Beklager. Mente kun det du sa om privatist forslaget ditt.

Syntes Det du sier virker veldig lovende.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg har stor tro på å heller bruke video-forelesninger enn normale forlesninger - og la disse være laget av noen av de beste foreleserene man finner. For så å la lærerens oppgave være mer å følge opp elevene hvis de har problemer og hjelpe de med å løse oppgaver.
Vis hele sitatet...
Lurer egentlig på om det er mulig å inkorperere humaniora fag og div. sammfunnsfag i et slikt system i det hele tatt. Det vil ta noen gode ideer, problemet er at ingen ser ut å vektlegge slik fag, satsingen er tilsynelatende kun på realfag (og historie).