Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2162
Hei, har hatt en pause nå og lurer på hvordan man kan komme opp i vekt best. Er 180 og 62kg, jeg spiser som vanlig bare nudler til morgen og kveldsmat, og vanlig middag. Vil det være bedre å for eksempel lage pasta og sitte å spise det utenom middag.
Nudler og pasta er det samme.
Vet, men tenkte på å lage mer enn den vanlig koppen du får kjøpt for 20kr.
Kjøp gainer. Da drikker du kalorier og legger raskt på deg. Eventuelt kan du begynne å spise større posjoner mat. Mye bra næring i kylling, fisk og kjøtt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man må telle kalorier og spise i overskudd for å legge på seg,; forskning på undervektige og selvrapportering har antydet at disse i forhøyet grad overvurderer mengden mat de får i seg, og motsatt for de overvektige.

Anekdotisk så er min erfaring med mannlige venner helt det samme, de teller ikke samtidig som de sier at kroppen deres ikke klarer å legge på seg

En forklaring jeg har lest er at de har et slags set point genetisk som stopper dem eller gir rask metthetsfølelse, som da kicker inn når de spiser, og slik gir dem et subjektivt holdepunkt for at de har spist "nok"

Kombinert med å ikke telle gir dette et elendig utgangspunkt

Første stopp er derfor å telle kalorier, og kanskje samtidig legge over til et kosthold som har en balansert mengde karbohydrater, fett og protein
Sist endret av meaculpaUIO; 19. mai 2021 kl. 06:08.
Sitat av PureFArmageddon Vis innlegg
Hei, har hatt en pause nå og lurer på hvordan man kan komme opp i vekt best. Er 180 og 62kg, jeg spiser som vanlig bare nudler til morgen og kveldsmat, og vanlig middag. Vil det være bedre å for eksempel lage pasta og sitte å spise det utenom middag.
Vis hele sitatet...
Som sagt, må du spise slik at du ligger på plussiden av kalorier du trenger. Bruk en kalkulator så finner du ut hvor mye kalorier du trenger per dag. Så kan du feks ligge på 500+.

Nudler til frokost og kvelds er iværtfall ikke nok mat.

https://www.metaburn.no/hvor-mange-k...r-trenger-jeg/
Sist endret av oslo93; 19. mai 2021 kl. 06:22.
Er planen å legge på seg muskler i tillegg så anbefales det også å spise nok proteiner hver dag, ett tall å sikte seg innpå er 2gram proteiner per kilo kroppsvekt. Som andre sier her så er det å telle kalorier også et veldig viktig hjelpemiddel, appen myfitnesspal og en kjøkkenvekt hjelper deg langt på vei, sikt deg inn på 500kcal ekstra.
Jeg har veldig god effekt av denne: https://www.xxl.no/proteinfabrikken-...093443_3_style

1000 kalorier rett i nebbet.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Nudler og pasta er det samme.
Vis hele sitatet...
Det er det samme, men jeg mener at det ofte er mer næring i pasta enn de billigste nudelpakkene.

I følge google så har Eldorado nudler 50 kcal pr 100g, men jeg har ei pakke pasta i skapet som ligger i overkant av 200 kcal pr 100 gram.
Sist endret av random105675; 19. mai 2021 kl. 09:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har en blender eller stavmikser er det bare å sette i gang med å lage noen næringsike shakes.
Jeg driver og gainer sjæl nå.

Lager denne shaken her, som gir deg over 1000 kalorier.
5 rå egg
4 dl helmelk
200g havregryn
1-2 bananer
50-100 gram frosne bær
2 spiseskjeer olivenolje
en blanding av nøtter og frø(mandler, chiafrø, gresskarkjerner, paranøtter, cashew, macademia, etc)
Kreatin
6 spiseskjeer rå kakao nibs
2 stk 'rett i koppen' i tillegg til middag er ALT for lite mat iløpet av en dag.

Jeg må også kommentere overskriften din. Du kan ikke legge på deg vekt av å trene. Du legger på deg av å spise nok mat. Går du ikke opp i vekt? Spis mer. Fortsatt ikke opp i vekt? Spis mer!
Pasta og nudler er jo forsåvidt bare søppel, trening eller ei. Ekstra fint hvitt mel. Dette gir jo ingen næringsstoffer overhode (utenom det minimale innholdet av egg).
Er 180 og 62kg, jeg spiser som vanlig bare nudler til morgen og kveldsmat, og vanlig middag. Vil det være bedre å for eksempel lage pasta og sitte å spise det utenom middag.
Vis hele sitatet...
Dette kan sammenlignes med at du bare spiser loff uten pålegg til morgen og kvelds - OG middag. Du får ingen ytterligere gevinst av å sitte å spise mer loff (pasta/nudler).

Du må gjøre forandringer i kostholdet ditt for å få gevinst av trening - og helst uansett.
Sist endret av Uten Agenda; 19. mai 2021 kl. 12:24.
De beste tingene du kan gjøre er å tracke kalorier og å legge om kostholdet til å spise sunn og næringsrik mat. En klassiker for vektøkning er nøtter. Mandler har for eksempel utrolig mange kalorier/100g. Du finner uendelig mye informasjon om alt dette her med et kjapt søk gjennom din foretrukne søkemotor.
Hæ? Hvis du skal gaine noe som helst må du spise mer enn nudler ja.

Bruk en kalorikalkulator til å finne ut ditt behov.

Jeg trener feks styrke daglig. 92kg og 193cm

Mitt kalorinullpunkt er 3000kcal per dag. Det vil si, jeg må spise over det, for å kunne øke muskel og vekt.

Også bør du fokusere på mye proteiner.

Det er helt bortkastet for deg å trene om du bare spiser nudler to ganger daglig. Da har du ingenting å lage muskler av. Muskler trenger næring, akkurat som bilen trenger bensin.
Har nesten hele livet veid 67 kg, og har egentlig aldri tenkt på vekta mi hverken den ene eller den andre veien. Men da jeg forelsket meg og oppdaget at dama ville ha typer med store muskler, da gikk det fort opp for meg at jeg måtte opp i vekt. Som sakt så gjort...
Men det tok 2-3 år, og mye slit... Da jeg nådde 74-75kg var jeg fornøyd og har senere bare "vedlikeholdt"...
OPPSKRIFTEN MIN: 3-4 egg med bacon til frokost, pumpe jern 2 timer hver dag -- fri lørdag og søndag. Så en halv kylling med kokt ris (med en halv flaske sur-søt chilli-saus) til middag. Drikk helmelk.
(For meg betydde dette at jeg måtte gå fra 1 måltid om dagen til 2. Har det meste av livet bare spist én gang om dagen. Kvelds)...