Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 11266
BRAND ∞ STRONG
For meg høres det mest logisk ut med mange små
i stedet for en stor, men det er bare noe jeg tenker.

Og da omgir du hele kroppen med is også.
Du hadde jo ganske stor fryser så det ut til
så du kan jo fylle den med 100 vis av isbiter
å hente deg noen scoops hver gang du skal bade.

Kjøp isbit poser og legg 10 i fryseren vent til de fryser og repeter 10 ganger.
Da har du 10x12x10=1200 isbiter
Da kan ta ut 120 isbiter hver gang du skal bade og samtidig fylle på nye 10 poser.
Sist endret av vindaloo; 3. mai 2021 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OK
Har bestilt stålbøtte

Ok.
Kom på en tanke.
Jeg varmer opp bøtta med is, slik at isklumpen faller ut.
Så legge isklumpen i en oppvaskbalje.
Bruke en hammer for å knuse isklumpen.
Legg isbitene i vannet.
Sist endret av davidentotre; 3. mai 2021 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Hvorfor nekter du å starte med isbiter i første omgang, som jeg foreslått 17 ganger nå?
Jeg har prøvd isbiter.
Det var isbitposer som man fyller vann i.
Noen av de lekket vann.
Så frøys de fast i bunnen av fryseren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvorfor nekter du å starte med isbiter i første omgang, som jeg foreslått 17 ganger nå?
Vis hele sitatet...
Ein isbit er, med litt godvilje, 3x3x3cm. Eller 9cm^3 om du vil. Det er 9ml. La oss runde til 10 sånn for å gjere det enkelt.

Dei 120 isbitane dine er altså sånn omlag ein kilo is, give or take. Fyren treng ikkje eit kilo, han treng is i større skala! Han skal kjøle ned eit bad, ikkje drinken.

Den fysikken eg har lagt fram gjennom tråden er i beste fall Fermi-estimat, men det er langt meir matnyttig enn å repetere ting uten å forstå skalaen...
Sist endret av vidarlo; 3. mai 2021 kl. 18:45.
BRAND ∞ STRONG
Sikkert riktig.
Men balja hans så ganske liten ut.
Og hvis vi starter med kaldt vann rett fra springen+118 isbiter som skvulper rundt deg
burde det bli ok kaldt.
Da har han 2 til drinken i tillegg.
Sist endret av vindaloo; 3. mai 2021 kl. 18:52.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det forstår jeg. Jeg ville bare sett for meg at du på denne måten fikk en ganske stor temperaturgradient i vannet. Men det er kanskje mer relevant når man setter opp et eksperiment enn når man skal bade.


For å svare på spørsmålet ditt, så burde ei stålbøtte selvsagt takle det helt fint. Alternativt kan du bruke plastbøtter, og heller fylle på fem og fem centimeter av gangen ettersom det fryser. På grunn av fryseboksens begrensede innfrysningskapasitet vil dette antakelig gå like fort som å helle i alt på en gang. Eller kanskje fortere, siden du da ikke vil måtte slåss mot det isolerende laget av is som beskytter mot videre innfrysning.
Vis hele sitatet...
Ville nedkjölingen gått enda litt fortere om vannet som helles er litt varmere enn f eks romtemperatur? Varmere vann blir kaldere fortere men det kanskje er så liten forskjell at det ikke er målbart?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sikkert riktig.
Men balja hans så ganske liten ut.
Og hvis vi starter med kaldt vann rett fra springen+118 isbiter som skvulper rundt deg
burde det bli ok kaldt.
Da har han 2 til drinken i tillegg.
Vis hele sitatet...
Eg foreslår at du prøver i badekaret ditt, og ser kor mykje temperaturen går ned med når du dumper ein liter is oppi 100l vatn.
BRAND ∞ STRONG
Et badekar med normal størrelse rommer ca.200-350 liter vann.
En badebalje enda mindre.
Kaldt vann fra springen er ca.10-12 grader. Å det føles kaldt når man dusjer i det.
Og overflaten såpass liten att man har is som flyter rundt hele kroppen.
Sitat av hollow Vis innlegg
Ville nedkjölingen gått enda litt fortere om vannet som helles er litt varmere enn f eks romtemperatur? Varmere vann blir kaldere fortere men det kanskje er så liten forskjell at det ikke er målbart?
Vis hele sitatet...
Dette er en seigliva myte! Hvorfor skulle det kunne være slik? Jeg tror jeg har hørt de fleste "forklaringer" på hvorfor det liksom skal forholde seg slik, men jeg likevel interessert i å høre din. Kan du begrunne påstanden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Et badekar med normal størrelse rommer ca.200-350 liter vann.
En badebalje enda mindre.
Kaldt vann fra springen er ca.10-12 grader. Å det føles kaldt når man dusjer i det.
Og overflaten såpass liten att man har is som flyter rundt hele kroppen.
Vis hele sitatet...
Her er det spesifisert 200l. Om vi antar at han fyller det halvfullt er det altså omlag 100l vatn som skal kjølast. Kor stor avkjølande effekt har 1kg is på 100l vatn?

Is krev ca. 330kJ/kg for å smelte. Vatn har spesifikk varmekapasitet på 4.2kJ/kg. Ein kilo is vil altså endre temperaturen på 100 liter vatn med omlag 1°C, sånn back of the envelope...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er en seigliva myte! Hvorfor skulle det kunne være slik? Jeg tror jeg har hørt de fleste "forklaringer" på hvorfor det liksom skal forholde seg slik, men jeg likevel interessert i å høre din. Kan du begrunne påstanden?
Vis hele sitatet...
Den såkalte Mpemba-effekten som er ett samlenavn for alle mulige tilfeller der varmt vann oppleves å fryse til is raskere enn det nedkjölt vann gjör, er jo omtvistet men ikke heller motbevist?
Om tilfrysing betyder det punkt da vann danner en synlig ishinne eller det punkt da hele vannmengden blir til et isblokk er da effekten kan bli observert(ifölge wikipedia). Da gjör det varmere vannet att den tiltagende frosten(isen) smelter ,litt,men ikke helt. Som i sin tur öker den termiske lederevnen(thermal conductivity) mellom det avkjölende overflatevannet i baljen og det tilströmmende (varmere) vannet. Som gjör nettoavkjölingen raskere.
Sitat av hollow Vis innlegg
Den såkalte Mpemba-effekten som er ett samlenavn for alle mulige tilfeller der varmt vann oppleves å fryse til is raskere enn det nedkjölt vann gjör, er jo omtvistet men ikke heller motbevist?
Om tilfrysing betyder det punkt da vann danner en synlig ishinne eller det punkt da hele vannmengden blir til et isblokk er da effekten kan bli observert(ifölge wikipedia). Da gjör det varmere vannet att den tiltagende frosten(isen) smelter ,litt,men ikke helt. Som i sin tur öker den termiske lederevnen(thermal conductivity) mellom det avkjölende overflatevannet i baljen og det tilströmmende (varmere) vannet. Som gjör nettoavkjölingen raskere.
Vis hele sitatet...
OK, fair. Da skjønner jeg hvor du står. Men da må vi oppklare følgende:
  • Du skrev kjøles ned fortere, ikke fryse fortere. Det er ikke det samme!
  • Effekten, hvis den eksisterer, er marginal, vanskelig å fremprovosere og har derfor ingen praktisk betydning. Det er den ene tingen alle er enige om. Da har den neppe noen relevans for isbadinga til TS.
  • Sist jeg leste en metastudie om emnet, så fant de - i tillegg til at det altså var en svak effekt som var vanskelig å lure frem i lyset - at de foreslåtte initialbetingelsene og observerte effekter varierte ganske mye fra forsker til forsker. Denne teorien huker av i alle boksene til Langmuirs definisjoner av patologisk vitenskap.
  • Det er riktig at det ikke er tilfredsstillende debunket, men det er nå en gang heller ikke tilfredsstillende dokumentert. Da er det bedre å ta utgangspunkt i at det ikke er noe i det før man har noe litt mindre wishy-washy å vise til.
Jeg kan forøvrig bemerke at dette ikke er på langt nær så unikt som man skulle tro. Det finnes plenty av tullete akademiske krangler om saker som burde vært avslutta for generasjoner siden, men som likevel holder koken. Alle disse wonky idéene om å avkalke vann med kraftige magneter, for eksempel! De ignoreres med rette av de fleste, postuleres i stadig nye varianter av de optimistiske, og skytes deretter i fillebiter av de få vrange grinebiterne som gidder å lete etter svakheter og feil. Og sånn går nu dagan i akademia.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
OK, fair. Da skjønner jeg hvor du står. Men da må vi oppklare følgende:
  • Du skrev kjøles ned fortere, ikke fryse fortere. Det er ikke det samme!
  • Effekten, hvis den eksisterer, er marginal, vanskelig å fremprovosere og har derfor ingen praktisk betydning. Det er den ene tingen alle er enige om. Da har den neppe noen relevans for isbadinga til TS.
  • Sist jeg leste en metastudie om emnet, så fant de - i tillegg til at det altså var en svak effekt som var vanskelig å lure frem i lyset - at de foreslåtte initialbetingelsene og observerte effekter varierte ganske mye fra forsker til forsker. Denne teorien huker av i alle boksene til Langmuirs definisjoner av patologisk vitenskap.
  • Det er riktig at det ikke er tilfredsstillende debunket, men det er nå en gang heller ikke tilfredsstillende dokumentert. Da er det bedre å ta utgangspunkt i at det ikke er noe i det før man har noe litt mindre wishy-washy å vise til.
Jeg kan forøvrig bemerke at dette ikke er på langt nær så unikt som man skulle tro. Det finnes plenty av tullete akademiske krangler om saker som burde vært avslutta for generasjoner siden, men som likevel holder koken. Alle disse wonky idéene om å avkalke vann med kraftige magneter, for eksempel! De ignoreres med rette av de fleste, postuleres i stadig nye varianter av de optimistiske, og skytes deretter i fillebiter av de få vrange grinebiterne som gidder å lete etter svakheter og feil. Og sånn går nu dagan i akademia.
Vis hele sitatet...
ok-I stand corrected!
(Alle som har värt borti iskrem-maskiner står i fare for å gjenoppdage Mpemba-effekten.)

Da er jeg egentlig tom for ideer for å helpe TS(at vann er tyngst ved 4 grader celsius og at is smelter mindre effektivt ved sirkuläre baljer har jo TS tatt höyde for ved sitt valg av en kvadratformet/rektangulär balje allerede)
Sitat av hollow Vis innlegg
ok-I stand corrected!
(Alle som har värt borti iskrem-maskiner står i fare for å gjenoppdage Mpemba-effekten.)
Vis hele sitatet...
Hvis du kan demonstrere det påståtte fenomenet såpass enkelt vil jeg gjerne ha en beskrivelse av eksperimentet og resultatene; det kunne i så fall være artig å prøve selv. Kan du lage en kort labrapport som inneholder den informasjonen jeg trenger for å kunne gjenta eksperimentet?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du kan demonstrere det påståtte fenomenet såpass enkelt vil jeg gjerne ha en beskrivelse av eksperimentet og resultatene; det kunne i så fall være artig å prøve selv. Kan du lage en kort labrapport som inneholder den informasjonen jeg trenger for å kunne gjenta eksperimentet?
Vis hele sitatet...
Da jeg nedkjøler 2 dl vann fra henholdsvis 31 grader samt 21 grader mener jeg å se en trend at det varmere vannet faller litt raskere i temperatur. Dette er i et kjøleskap så har ikke rukket å teste i fryser ennå. Også mulig at feilmarginene er for store til at effekten ikke kan hevdes å være vist. Har ikke digitale målere, der temperaturfall kontinuerlig plottes , som hade vært mer sikkert. Den blå kurven er det varmere vannet(31 grader), rød kurve er det kaldere vannet(21 grader)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Da jeg nedkjøler 2 dl vann fra henholdsvis 31 grader samt 21 grader mener jeg å se en trend at det varmere vannet faller litt raskere i temperatur.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikkje direkte overraskande. Newtons avkjølingslov seier at varmeoverføringa er proporsjonal med temperaturdifferansen.

Det vil imidlertid ikkje sei at du når lågare temperatur raskare, berre at ein større temperaturskilnad vil føre til raskare avkjøling.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Det vil imidlertid ikkje sei at du når lågare temperatur raskare, berre at ein større temperaturskilnad vil føre til raskare avkjøling.
Vis hele sitatet...
Nettop-og jeg mener at i eksperimentet med det varmere vannet nådde jeg lavere temperatur 11.1 C litt raskere, kontra det etterfölgende eksperimentet med kaldere vann.

Men jeg hevder ikke at det er eksperimentelt vist da det er innenfor feilmarginer(manuell avlesing av temperatur hvert 5.e minutt,etc)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Men jeg hevder ikke at det er eksperimentelt vist da det er innenfor feilmarginer(manuell avlesing av temperatur hvert 5.e minutt,etc)
Vis hele sitatet...
Nei - og ikkje misforstå meg! Det er godt utført og absolutt interessant det du har funne ut! Feilkjeldene er mulig å eliminere om ein vil raffinere eksprimentet. T.d. kan ein ha elektronisk logging, slik at ein slepp å opne kjøleskapsdøra. For å samle preliminære data er det utmerka gjennomført!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.
Nå har jeg til sammen 3 bøtter(10 liter) av rustfritt stål med is.
Isen sklir ut av bøtte når jeg har dem uti vannet.
Fikk temperaturen ned til 2 grader forrige gang.
Men det var litt lite plass i badebaljen.
Så ble den varm ganske fort.
Har skaffet meg flat meisel med meiselhammer.
Tenkte å knuse isen litt.
Men burde jeg ha kjøpt spiss meisel?
Sist endret av davidentotre; 15. juni 2021 kl. 19:50.