Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1230
Jeg har en co-location server plassert i utlandet.
Nå skal jeg sende 5 harddisker som de ansatte skal bytte ut på serveren min. Harddiskene er kjøpt i Norge, og jeg har hatt harddiskene i et NAS inntil nå. Alle enheter er privat, dvs. jeg har ikke et firma.

Verdien per harddisk er 2500,-, og det vil ifølge posten.no kreve en tollfaktura / proformafaktura vedlagt, ettersom verdien er over 5000. Her blir jeg usikker, fordi ingen av alternativene i tollfakturaen passer til denne situasjonen.

Tips?
Sist endret av Dataskjerm; 4. mars 2021 kl. 21:33.
Sitat av Dataskjerm Vis innlegg
Jeg har en co-location server plassert i utlandet.
Nå skal jeg sende 5 harddisker som de ansatte skal bytte ut på serveren min. Harddiskene er kjøpt i Norge, og jeg har hatt harddiskene i et NAS inntil nå. Alle enheter er privat, dvs. jeg har ikke et firma.

Verdien per harddisk er 2500,-, og det vil ifølge posten.no kreve en tollfaktura / proformafaktura vedlagt, ettersom verdien er over 5000. Her blir jeg usikker, fordi ingen av alternativene i tollfakturaen passer til denne situasjonen.

Tips?
Vis hele sitatet...
Bruk DHL eller lignende?
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Bruk DHL eller lignende?
Vis hele sitatet...
Jeg kan gjerne gjøre det, men utløser man ikke tollavgifter uavhengig av hvilket transportfirma man bruker?
BRAND ∞ STRONG
Må du som privatperson fortolle noe som sendes ut av Norge
til en bedrift i utlandet, når du allerede eier diskene og heller ikke skal selge de?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Må du som privatperson fortolle noe som sendes ut av Norge
til en bedrift i utlandet, når du allerede eier diskene og heller ikke skal selge de?
Vis hele sitatet...
Det er egentlig det jeg lurer på. Det står på posten.no: "hvis innholdet har verdi fra og med 5000 kroner, uten restriksjoner" Jeg har kanskje misforstått?
Sist endret av Dataskjerm; 4. mars 2021 kl. 22:09.
BRAND ∞ STRONG
Send en mail til posten kundeservice og si at du skal sende noen brukte harddisker til en serverpark i utlandet?
Jepp, ser ut som det blir det beste alternativet.
Hvorfor ikke kjøpe diskene levert til datasenteret ? Burde være mye enklere
Sitat av rfa Vis innlegg
Hvorfor ikke kjøpe diskene levert til datasenteret ? Burde være mye enklere
Vis hele sitatet...
Fordi han eier de allerede.
Imellom interesser
Blir vel mer aktuelt å finne ut av tollreglene i mottakerlandet?
Kanskje det ikke er så mye mer hvis du regner det inn i frakt, det er jo ikke gratis det heller.
Hva med å sende dem én og én?
BRAND ∞ STRONG
3kg pakke Europa 434kr
3kg pakke Verden 542kr
+
Fortolling pr. sending med verdi over kr 3000 koster 299kr
= 733 kr eller 841
Da har jeg ringt!
I mitt tilfelle velger jeg alternativ "Annet" og beskriver så kort og godt jeg kan i tollfakturaen hva dette er for noe. Ettersom jeg heller ikke har kvittering på harddiskene lenger, så var det i orden å skrive omtrentlig verdi per i dag, som jeg da setter til 1000 per harddisk, dvs. totalt 5000.