Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5733
Tenkte det var like greit å bare opprette en post før den spinner helt ut som Linux forespørselen min.

Har en eldre dansematte jeg skulle fått til å fungere igjen. Etter litt knoting i går med adaptere og fandens oldemor fant jeg ut at det ikke lengre fungerer. Den ene pga manglende driver, dog fant noe som delvis fungerte, men da med samme problem som adapter nr 2 (ps2 til usb). Den behandler pilene på dansematten som dpad, dvs man kan ikke trykke inn to samtidig og matten blir ubrukelig.

Så, tror du jeg fikk sove når jeg begynte med dette før leggetid? Nope, googlet meg ihjel og kom frem til to potensielle løsninger.

Trenger dog litt hjelp for å forstå, eller eventuelt gi opp. Alt avhengig av hva folk mener er best her, kan nada om elektro og lodding, men her er iallfall de to løsningene jeg tror kan fungere.

Løsning 1: Lodde eksisterende gamepad
Slik jeg ser det er dansematten bygget opp på den måten at man har kontaktflate på pilene og når de trykkes ned sender den et elektrisk signal.
Dette blir da sendt ut til en av pinnene på vga porten.

Så, hvis jeg forstår det korrekt da, kan jeg ta en usb gamepad (har en rimelig en fra aliexpress) og lodde signalkabelen fra en vga til denne.

Mtp jeg aldri har loddet i hele mitt liv og disse kablene er ganske små, er det egentlig noe vits i at jeg forsøker?

Løsning 2, kanskje enkleste løsning
Det finnes USB kontrollere ment for å lage MAME / Arkade kabinetter.
Usb dings

Så, hvis jeg da forstår ting korrekt kan jeg finne noe sånt:
VGA shit

Der kommer egentlig spørsmålet. 1. Hvordan vet jeg om padden bruker 15 eller 9 pins vga? Eller spiller ikke det noen rolle da 9 pins bruker de den trenger og det er en standard for slikt?

Andre er, man må finne hvilken pin som tilsvarer ground. Hvordan finner jeg ut dette? Etter man har funnet ground kan man ifølge det jeg har funnet ut kjøpe multimeter, ha ene på ground pinnen og så teste seg frem til hvilken pinne med andre som gir et "elektrisk trykk".

Deretter kan man rewire dette inn på usb kontrollboksen..

Halp?
Sist endret av Dodecha; 26. februar 2021 kl. 10:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
VGA?

VGA? Nei. Det er garantert ikkje VGA.

9 pins vga? Du snakker om D-SUB, en generell konnektortype. VGA bruker ganske riktig D-SUB, men altså i 15-pins versjon. Det er heller ikkje slik at konnektor seier ein fordømt skit om signaltype, så du kan ikkje koble sammen tilfeldige ting og forvente at det fungerer.

Kort sagt er det ikkje ei veldig avansert oppgave, men gitt din forståelse av ulike signaltyper ville eg begynt med enklare ting.
Det er ikke Game Port du har da?

Å hacke til en sånn matte for å gjøre det om til HID, vil nok være enkelt i teorien, men ganske dritt i praksis. Signalet er analogt, og for å gjøre det om til f.eks. USB så trengs det en aktiv converter og inputs til den som matcher forventningene til converteren. Du vil nok ryke på det å måtte fikse forskjeller i spenning, debouncing, og muligens splitting av signalene hvis matten fra før av er hacket til for å fungere som en joystick. Game Port er nemlig ment for joystick og MIDI, ikke HID.

Du vil nok ha mer suksess med å kjøpe en converter mellom Game Port og USB, gitt at det faktisk er førstnevnte du har. Jeg ville ikke begitt meg ut på elektro-hacking uten forkunnskaper, med mindre du er ekstremt villig til å lære og ikke er det minste redd for å ødelegge matten. Og selv da ville jeg nok startet med noe mindre.
Hmm..
Var kanskje ikke så enkelt..?

Usikker på om det er gameport eller hva fanden det heter, her er bilde:



Ødelegge matten? Er ikke snakk om modifisering av selve matten, men lage en egen kabel. Matten vil vel ikke bli berørt av dette?

Så, da ser det jo ut som det er en D-SUB 9 pin jeg har.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Atari brukte D-SUB 9 for pads/joysticks og det var en slags standard på et punkt.

Det finnes tonnevis av D-SUB 9 (Serial port) til USB overganger til hundringsen som sikkert takler jobben, spørsmålet er vel drivere.

Edit: Jeg ante ikke at det skjer noe A/D oversetting der, så vidarlo har vel rett i at det ikke er sikkert at slike overganger fungerer.
Sist endret av Dodecha; 26. februar 2021 kl. 11:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det finnes tonnevis av D-SUB 9 (Serial port) til USB overganger til hundringsen som sikkert takler jobben, spørsmålet er vel drivere.
Vis hele sitatet...
D-SUB er jo brukt til hundrevis av ulike signaltyper, og eg ville ikkje antatt at det der var RS232 sånn uten viare...
Nettopp, og til det kan man jo bruke det usb kontrollbrettet jeg linket til. Det er jo den som digitaliserer signalene så de blir gjenkjent som knapper i feks windoz.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hva heter selve dance pad saken?

Regner med du har sett litt på noe slikt, lodde på egen kabel med en adapter.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva heter selve dance pad saken?

Regner med du har sett litt på noe slikt, lodde på egen kabel med en adapter.
Vis hele sitatet...
Er en Logic 3 pad, i metall.
https://www.amazon.co.uk/Metal-Dance.../dp/B00009UW95
Finnes veldig lite info om den, men fungerer på samme måte som en Cobalt Flux, som var rols royce av dansematter på den tiden DDR var poppis.

Snuste litt mer og ser ut til, uten å garantere at dette også kanskje fungerer på min pad, litt ala det du linket til der.

Fant denne videoen som beskriver fremgangsmåten på en cobalt flux
https://www.youtube.com/watch?v=UxkITZvjPzM&t=307s

fordelen med fluxen er at noen allerede har funnet ut hva alle pinnene gjør, https://pinouts.ru/Game/cobalt_flux_pinout.shtml
dermed enklere.

hvordan finner jeg pinnen som er "ground" ?
Kan jeg finne det ved å bruke multimeter?
Sist endret av RayMonk; 26. februar 2021 kl. 11:45.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
På linken til amazon ser det ut som den er beregnet for PlayStation, og da skjønner jeg mer av problemstillingen og hvorfor du snakker om PS2 (som også er navnet på en tidligere tilkobling for mus og tastatur).
Hva er i andre enden av kabelen fra dansematten?
Sitat av datagutten Vis innlegg
På linken til amazon ser det ut som den er beregnet for PlayStation, og da skjønner jeg mer av problemstillingen og hvorfor du snakker om PS2 (som også er navnet på en tidligere tilkobling for mus og tastatur).
Hva er i andre enden av kabelen fra dansematten?
Vis hele sitatet...
Ah, ja selvsagt. Tenkte ikke på de gamle ps2 kablene.

Enden av kabelen er en playstation kabel. Er opprinnelig ment for playstation, men fungerte med trio linker, som var en adapter for å bruke ps kontroller på pc. Dette fungerer ikke lengre pga manglende driver å få de til å virke som dance pad.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis det går rett fra DSUB9 til PlayStation uten noen "klump" i mellom er det ikke så enkelt som at hver pinne tilsvarer en bryter.
Har du prøvd noe så enkelt som denne? https://www.24hshop.no/lyd-bilde/tv-...-1-usb-adapter
Sitat av datagutten Vis innlegg
Hvis det går rett fra DSUB9 til PlayStation uten noen "klump" i mellom er det ikke så enkelt som at hver pinne tilsvarer en bryter.
Har du prøvd noe så enkelt som denne? https://www.24hshop.no/lyd-bilde/tv-...-1-usb-adapter
Vis hele sitatet...
Har to varianter av slike, en gammel trio linker og noe jall jeg kjøpte på ali express, de fungerer, men som sagt ikke til dansematter for de mapper opp pilene som dpad, slik at man ikke kan trykke inn to piler samtidig.

Før i tiden fikk man dedikerte adaptere som fikset dette, men i disse dager hvor DDR er like populært som nokia 3210 er det ingen som lager disse lengre (meg bekjent).
Imellom interesser
Bruker ikke disse mattene type piezo, som drumpads? Da har du jo signal i form av en resistans verdi, ikke high/low (av/på).
Ville gått for en Leonardo uansett med USB host, så du kan finne ut hva som foregår i input og justere verdiene som trengs for av/på, og få output av det i form av et simulert tastatur. Så var det hvordan det fungerer på danse software sida da.
Sitat av BreddaCircus Vis innlegg
Bruker ikke disse mattene type piezo, som drumpads? Da har du jo signal i form av en resistans verdi, ikke high/low (av/på).
Ville gått for en Leonardo uansett med USB host, så du kan finne ut hva som foregår i input og justere verdiene som trengs for av/på, og få output av det i form av et simulert tastatur. Så var det hvordan det fungerer på danse software sida da.
Vis hele sitatet...
Denne? https://www.kjell.com/no/produkter/e...ngskort-p87057

Så det var noen som bygde fra bunnen av og brukte denne som kontroller, så noe mer komplisert ut, men var kanskje bare forklaringen..

Så lenge windows oppfatter det som trykk, enten fra gamepad, tastatur eller hva pokkern er ikke software noe problem. Stepmania kan keymappe alt.


Enda mer snusing, så kom jeg over denne videoen. Jævlig lang og forklarer mye, men essensen er:
https://youtu.be/jmvuXUoAzdA?t=332
forklarer her at kontrolleren ligger i selve ps2 boksen.

https://youtu.be/jmvuXUoAzdA?t=618
her forklarer han hvordan han bruker binders for å se om det kommer noe spenning (?) ut av hullene (?).
Dette er jo rimelig enkelt å faktisk sjekke selv, må bare ha en multimeter.
Ser det selges til en 100-lapp på jula: https://www.jula.no/catalog/el-artik...imeter-009877/

https://youtu.be/jmvuXUoAzdA?t=964
her kuttes en vga kabel opp for å bruke kablene inni.

Her forklarer han hvordan han kan lodde det på en eksisterende gamepad.
https://youtu.be/jmvuXUoAzdA?t=1532

ulempen med den metoden er er loddingen...

Og ser at det er noe forskjell på padsa, cobalt flux har kabler koblet til topplate og bunnplate, min har kun kobling mot bunnplate..
Imellom interesser
Sitat av RayMonk Vis innlegg
Denne? https://www.kjell.com/no/produkter/e...ngskort-p87057

Så det var noen som bygde fra bunnen av og brukte denne som kontroller, så noe mer komplisert ut, men var kanskje bare forklaringen..

Så lenge windows oppfatter det som trykk, enten fra gamepad, tastatur eller hva pokkern er ikke software noe problem. Stepmania kan keymappe alt.
Vis hele sitatet...
Ja. Finnes helt sikkert en delt kildekode du kan gå utifra, enten fra noen som har gjort det samme, eller du kan gå ut ifra en tutorial for et potentiometer, Det fungerer på samme måten, bare at i steden for å vri på knotten for å avgjøre hvor mye resistans kontrolleren skal se, så vil hvor hardt du hopper på hver piezo avgjøre det. En fordel med å ha kontroll på hvilken verdi som skal til før det blir registrert et hopp på en pil er at du kan styre sensitiviteten, så du kan være sikker på at det er nok til å bli registrert uten å trampe, og at ikke noen nærliggende piler skal registrere trampet.
potentiometer, piezo... Sa jeg ikke at jeg var nubb i hovedinnlegget?
Ikke få hodet mitt til å eksplodere nå

Det du snakker om her tror jeg er FSR? (force sensitive resistor)
https://sereni.github.io/fsr-pad-guide/

Finnes noen veiledninger for å modifisere padder til det, men ble litt for avansert for meg... :S
Sist endret av RayMonk; 26. februar 2021 kl. 17:07.
Imellom interesser
Ja det ser ut som det samme. I lydverdenen blir det referert til som piezo, det er det som plukker opp lyden i elektriske gitarer og registrerer slag på digitale trommesett.
De kan plukke opp vibrasjoner (lyd), eller om du snur rekkefølgen og gir de strøm lager de buzz. Er det som lager lyd fra hovedkort på PCer når du har feil på ram f.eks.
Her er et eksempel på hvordan det kan brukes på Arduino:
https://youtu.be/1SNC3ib10_4

I dette tilfellet skrur den av og på et LED ved gitt treshold, eneste forskjellen fra denne til det du vil gjøre er at du vil bruke Leonardo sin USB host for å simulere et tastetrykk isteden.

Et potentiometer er en knott du kan vri på.

Med et piezo element kombinert med et potentiometer kan du gjøre en akustisk gitar til elektroakustisk, med volum-knott. Mer motstand = svakere signal = lavere lyd
Sist endret av BreddaCircus; 26. februar 2021 kl. 18:03. Grunn: Skrivefeil mer, ikke med
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trenger litt bistand av folk som har litt mer greie på elektronikk enn meg.
Har fått delene og følger prinsippet på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=UxkITZvjPzM selv om den er for en annen type matte med 15 pin istedet for 9.



Hele prinsippet er en kabel til ground, en til "knapp".
Usikker på hvilken ground egentlig er, men startet med en kabel til den som var merket grnd på 9 pins adapteret og forsøkte så blå ledning på alle andre uten at den registrerte noe "trykk".

Har den røde og sorte kabelen ved siden av for test, tar jeg de to kablene sammen registreres det et trykk, så usb kortet fungerer.

Annen merkelig greie er om jeg har en kabel på 1 så vil den registrere et kontinuerlig trykk om jeg setter hvit inn i 2, 3, 5 og 7...

halp?

eventuelt finnes det noen enklere måte enn å faktisk teste absolutt alle kombinasjonene? Skulle gjerne sluppet siden det er såpass tidkrevende men, må jeg så må jeg

Annen liten kuriositet er at om jeg setter hvit på nr 5, slår den ut tastetrykk om jeg setter blå kabel på 1-4, 6 og 7, ikke grn, 8 og 9...

Oppdatering
Har knotet litt med dette, av og på i ettermiddag. Kan virke som dette ikke går etter planen, klarer ikke få til tastetrykk. Usikker på hvilket signal som sendes ut av Dsubben.

Tok dog å demonterte "pilen".
Alltid lurt på hvorfor platen i bunn så slik ut:


Nå skjønte jeg hvorfor, hvis jeg tok en av ledningene på en "løype" og en annen på andre vil det registreres trykk dersom jeg legger metall på platen.
Det gjør jo denne biten når den trykkes ned.



Første jeg tenkte var at jeg måtte skaffe lengre ledning og rewire hele møka, men hvorfor finne opp hjulet på nytt?

Bestemte meg for å skru løs boksen hvor dsub inngangen er for å se hva som egentlig er inni der..
Der lå det et kort av noe slag, kan det være dette kortet som er årsaken til at jeg ikke får rene signaler ut?



Kan tenkes at det er dette som gjør om signalene slik at de er lesbare for en ps1. Derfor fungerer dsub til ps1 kontakten.

Så, da står jeg egentlig igjen med to løsninger .. tror jeg.

Første er jeg VELDIG usikker på om i det heletatt vil fungere, så her må noen stoppe meg før jeg henter saksen...

I denne videoen: https://youtu.be/jmvuXUoAzdA?t=1272
Klipper han av enden på en dsub til ps1 kabel. Deretter bruker multimeter for å finne ut hvilke kabler som sender et signal når en pil trykkes ned og lodder de til en gamepad. Du trenger ikke se videoen hvis du skjønner konseptet.

Er det noen grunn til at dette ikke vil fungere i det tilfellet her?


Andre løsning.
Dette tror jeg kanskje er enkleste løsning, men siden jeg er helt amøbe på dette er jeg også usikker på om det vil fungere.
Røske ut hele kortet som sitter i boksen jeg skrudde løs.
Deretter skru inn kortet jeg kjøpte.
Klippe av kablene som går fra pilene til kretskortet.

Denne kobles til kortet.
Vet ikke om det bare er å røske ut hver enkelt kabel eller om jeg må klippe de?
Disse vil meg bekjent gi rene signaler som usb gamepad kortet mitt kan fange opp. Hvis jeg ikke tenker helt feil.

Da må jeg bare finne en måte å spleise de fast med et slikt endestykke:


Samt ikke minst finne ut hvilken kabel som går til hva og hvilke par som hører sammen...
De virker fargekodet, så burde ikke være helt umulig å finne ut av.

halp
Så til noen med elektro kompetanse, er jeg helt på bærtur eller begynner jeg å tenke litt i riktige baner?
Sist endret av RayMonk; 23. mars 2021 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det sitter en form for chip på det originale kretskortet som jeg antar er for kommunikasjon med PlayStation. Du må derfor gjøre som du sier å erstatte kortet med kontrolleren du har kjøpt. Prøv å mål deg frem på kontakten som kobles til kortet, der kan det hende at finner signalene du trenger.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Det sitter en form for chip på det originale kretskortet som jeg antar er for kommunikasjon med PlayStation. Du må derfor gjøre som du sier å erstatte kortet med kontrolleren du har kjøpt. Prøv å mål deg frem på kontakten som kobles til kortet, der kan det hende at finner signalene du trenger.
Vis hele sitatet...
Er det jeg holder på med nå, snart gått igjennom alle pin out kombinasjonene.
Neste steg er egentlig å røske opp dsub til ps1 kontakten og sjekke med multimeter.

Siste steget er å spleise kablene fra kontaktpunktene til kablene som går inn i nytt kretskort. Aldri loddet før så det kan bli spennende.

Vurderer å kjøpe små spadekoblinger i stedet. Kanskje enklere.