Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1823
Hei

Starter innlegget med å fortelle at jeg ikke er perfekt på noen som helst måte når det kommer til rettskriving, men jeg har lagt merke til at mange unge mennesker bruker: Hvem/Hva/Hvor/Hviken/Hvordan helt feil.


Tre eksempler på hva jeg mener:

Hvem er klokka? (Hva er klokken?)
Hvem type bil er det? (Hvilken type bil er det?)
Hvordan sang er dette fra? (Hvilken sang er dette fra?)

Jeg er ikke ute for å arrestere noen, men jeg lurer på hva som forårsaker dette. Jeg tror ikke det har noe med dysleksi å gjøre, for alt annet de skriver er gjerne innafor. Er det en trend som har oppstått? Er det bare latskap på skolen? Hører/leser de ikke selv at det ikke passer inn?

Har dere noen formening? Og er det flere som har sett dette rundt om?

Prøvte og google dette, men fant ikke noe passende treff.
Sist endret av OinkOink; 31. juli 2018 kl. 20:52.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Morro, jeg har frustrert over det samme tilbake i 2005.

Det er faktisk dialekt som spiller inn, så du vil se østlendinger si "hvem buss?" E.l. mens trøndere sier "kordan buss?" når det egentlig er hvilken som er det rette ordet.
Og det er Ikke bare ungdom som gjør det, en voksen mann fra Østlandet spurte meg om "hvem buss går til blabla?" tilbake i 2002.
Sist endret av Dodecha; 31. juli 2018 kl. 21:26.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Morro, jeg har frustrert over det samme tilbake i 2005.

Det er faktisk dialekt som spiller inn, så du vil se østlendinger si "hvem buss?" E.l. mens trøndere sier "kordan buss?" når det egentlig er hvilken som er det rette ordet.
Og det er Ikke bare ungdom som gjør det, en voksen mann fra Østlandet spurte meg om "hvem buss går til blabla?".
Vis hele sitatet...
Eller som her, "åffren buss".

Har en del sære pronomener i min dialekt, sammen med dysleksi kan jo det bli en utfordring.
Såvidt jeg har forstått er dette noe man gjør for å lette på tonen under en samtale og for å fremstå mer uformell, muligens med et hint av humor. Jeg tviler sterkt på at noen faktisk tror "Hvem er klokken" er riktig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dialekter er ikke "feil", så det er greit nok. Skriftlig burde man holde seg til bokmål eller nynorsk.

Når det gjelder rettskriving og grammatikk generelt, er det ikke bare et "ungt" problem. Den skriftlige standarden i Norge er utrolig dårlig hos mange flere enn det.
Hvorfor ble kommentaren min slettet fra denne tråden? Hvordan er det ikke innafor å nevne feilaktig bruk av "å" og "og"?
Sist endret av The Riddler; 1. august 2018 kl. 15:38.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Hvorfor ble kommentaren min slettet fra denne tråden? Hvordan er det ikke innafor å nevne feilaktig bruk av "å" og "og"?
Vis hele sitatet...
Jeg sletta samtlige innlegg som kun påpeker vanlige skrivefeil. Tråden var full av dem, og de bidrar ikke til debatten. Jeg tror ikke det var meningen at dette skulle bli en ren liste over ting folk irriterer seg over. Alle som kan skrive irriterer seg uansett over de samme tingene. =)
Sist endret av mentalmelt; 1. august 2018 kl. 16:23.
Dette har vel ikke noe spesielt med ungdommer å gjøre.
Men noe som ikke direkte irriterer meg, men etter en stund kan jeg bli litt irritert og sliten.
Dette er de som absolutt skal skrive på dialekt. Sikkert greit dette for mange. Men jeg har også dysleksi. Min taktikk er å lagre nær fotografiske bilder i hodet av ord. Med dette klarer jeg å opprettholde en noen lunde lesehastighet. Selv om min lesehastighet er lavere enn andres høytlesningshastighet. Altså jeg klarer mange ganger ikke å holde følge, med en som leser høyt i ei bok.

Når det da kommer til ting, som er skrevet på dialekt. Så har jeg ingen bilder, og jeg sitter og sliter med bokstavstokking av en annen verden. Jeg kan noen ganger bruke 10-15+ minutter på en tekst på ikke så mange linjene (5-10 ca.). Etter en stund, så triller tårene av anstrengelse og jeg blir egentlig ganske så kjørt.

Noen ganger da jeg skriver også. Har jeg jobbet med en tekst i en god stund, så blir jeg ganske så sliten. Da er den teksten en bokstavsalat. Da er det noen ganger forbi meg, å begynne med korrekturlesning av den teksten. Jeg klarer kanskje ord for ord, men teksten gir så og si ingen mening. Ellers er "back space"-knappen en jeg bruker flittig.