Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6578
Ser dette emnet har vært littegran nevnt her inne og ikke minst på andre sider om psykedelika.

Jeg har altså fått denne diagnose nylig. Få måneder tidligere trippet jeg på syre første gang. Rapporten kan leses her.

Ut i fra opplevelsen min er det vanskelig å vurdere både om psykedelika kan være til nytte for meg ang. personlig vekst ol, det er heller ikke lett å vurdere om, og da hvordan, AS spilte inn. Det håper jeg noen her kunne gi innspill på.

Leste på freak for litt siden om at de med AS kan være en hard nøtt å knekke for slike stoffer. Det kan jeg ha følt litt på, for jeg mener å ha hatt god kontroll gjennom trippen, på plattået var det litt forvirring en periode der man ser hvor viktig kontrollerte omgivelser er.

Noe kan ha vært unormalt for min tripps del. En relativt lang oppstigning og nedstigning som var særdeles lang. Dvs. fysiske effekter (bodyload) varte egentlig over et halvt døgn, de mentale "merkelighetene" noen få timer.

Ser for meg litt mer utforskning av syre, bl.a. omtrent samme dose på sommern med lyst ute, men er usikker på hvor dypt jeg videre blir å gå.

Jeg mener å ha et sunt forhold til rus, det skal komme på toppen av det vanlige liv, ikke i stedet, har bare prøvd Cannabis et par ganger for noen år siden, drikker lite. Psilocybin og meskalin, de to "søsterstoffene" til LSD, blir kanskje testet en gang i tiden, i forhold til asperger, kan de fungere annerledes ? Dette har jo så mye med hjernekonfigurasjon, og vi har å gjøre med tryptaminer/ phenethylaminer osv.

I tilegg har man dissosiativer og deliranter (sistnevnte ikke akkurat noe man er åpen for.) hvis virkning i en hjerne med AS kanskje ikke er kikket nærmer på ? Jeg har en viss fristelse i å teste litt cracy greier: Ketamin, Salvia, DMT, samtidig som jeg vet at det må behandles med største respekt. Føler meg litt ekstremofil og det frister med en sånn ut av galaksen-opplevelse en gang. Er det særlige ting å vre obs på i forhold til diagnose og/eller er det mulige fordeler jeg har med meg ?
o shit waddup
Vel, det enkle er ofte det beste, så du får et enkelt svar fra meg. Behandle det med den samme store respekt som du burde selv om du ikke hadde aspergers. Mulig jeg tar feil her, så rett meg gjerne, men aspergers er hovedsakelig en diagnose som stilles utifra opplevde symptomer, ikke ved hjelp av hjernescans, prøver osv.?

Det som er mest interessant vil jo være om du får medisiner med diagnosen som grunnlag, og hvis ja, hva slags effekt kan man forvente når man blander de? Må du ta en pause fra medisinene før du tripper, for å unngå uønskede effekter, eller for å få noen effekt i det hele tatt? Hvis det er uaktuelt med pause fra medisinering er nok en tripp en dårlig idé uansett. Allikevel fikk du diagnosen som 28 år gammel, så har du jo uansett levd 28 år med samme hjerne som du har etter at diagnosen ble stilt. Rent fysisk burde ikke LSD påvirke deg noe annerledes nå enn før.

Så er det set/setting. Tenker du mye på diagnosen? Dette kan jo komme opp under en tripp, og det kan potensielt bli ubehagelig. Om det er noe mer eller mindre ubehagelig enn en "vanlig" bad-trip a-la "er jeg gal eller wtf?" er ikke godt å si, men det å ha nylig fått en diagnose kan få deg over i de tanker, særlig om du er bekymret for det i forkant.

Helt urelatert til din diagnose er det ikke noen automatikk i at man opplever personlig vekst ++ bare ved å ta LSD/andre droger. Man må som regel gå litt inn for det, og det kan kreve fokus under trippen for at det ikke skal bli, for å sitere, "en uendelig monty python-sketsj".
[protus]'s Avatar
Trådstarter
Ulldott, jeg bruker ikke medisiner nei, ingen faktisk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det virker som det er variasjoner i hva folk med Aspergers opplever under påvirkning av psykedelika, noen ser ut til å kunne jobbe med symptomene sine på veldig givende måter mens andre ser ut til å få bli mer innesluttet og antisosial.

Fra tripprapporten din å dømme så gikk jo den første turen din ganske bra, det er bare synd du tilbrakte tiden inne. Nå skal man være forsiktig med å anbefale ditten og datten til folk som er påvirket av psykedeliske stoffer: Alle har sine egne preferanser og føler seg trygge i vidt forskjellige omgivelser, finn det som passer best for deg. Det samme gjelder for de andre elementene av set og setting også, finn noe du liker, musikk er subjektivt og burde aldri tvinges på noen som helst.
Men å oppleve naturen på nært hold mens man er påvirket av psykedeliske stoffer er magisk, man får aldri en så vakker solnedgang.

Har du lest rundt på de internasjonale psykedelika forumene? Temaet er tatt opp flere ganger og det kan være givende å lese om erfaringene til andre med samme diagnose.

Shroomery.org Psychedelics with Aspergers syndrome
Erowid experience vault: LSD, MDMA and DOI with AS
LSD and Psychedelic drugs and their benefit for people with aspergers
Psyched substance på youtube hadde nylig en liten dokumentar om en mann med aspergers under inflytelse av Lsd. Han havner nok i type "hard nøtt" kategorien. Synes selv Psyched substance er noe overfladisk og populistisk, men akkurat denne lille snutten kan sikkert være interessant for en m aspergers.

Ellers vil jeg ikke anbefale deg å eksperimentere med psykedelika hvis du er veldig ung. Ideelt sett vente til etter fylte 25 år.

Link: https://m.youtube.com/watch?v=ZCU8wxCdKIE

Tillegg: så nå tripp rapporten din. Ser du er 28 år. Så du er ikke for ung. Utifra tripprapporten din så virker det ikke som om du er en type "hard nøtt". Ser ut til at du fikk vanlig effekt av 125mcg. Ønsker du en far out opplevelse er DMT muligens noe for deg. Det varer kort, og gir deg def en it av deg sjøl opplevelse. Sjangsen for badtrip er også rimelig lav på DMT. Potensial for personlig vekst er nok derimot ganske minimal. Da har ayahuascha mer potensial, men kan også være mer utfordrende og viser deg ofte både himmel og helvette. Bør selvsagt helst taes i samarbeid med en erfaren sjaman/terapeut.
Sist endret av Bearass; 1. juni 2016 kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Utifra rapporten din virker du som en god kandidat for å bruke psykedelika som et verktøy til denne oppdagelsesferden du er på(livet) . Parabolen din er rettet mot positive signaler og du takler litt rusk i atmosfæren. Ta dine forhåndsregler og vær god med deg selv, alt vil ordne seg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ulldott Vis innlegg

Så er det set/setting. Tenker du mye på diagnosen? Dette kan jo komme opp under en tripp, og det kan potensielt bli ubehagelig. Om det er noe mer eller mindre ubehagelig enn en "vanlig" bad-trip a-la "er jeg gal eller wtf?" er ikke godt å si, men det å ha nylig fått en diagnose kan få deg over i de tanker, særlig om du er bekymret for det i forkant.
Vis hele sitatet...
Ser man det ja, nå kan rapporten fra andregangsturen min leses.

En kjipp tur ? Eller ikke ?

Som nevnt i rapporten er jeg villig til å gå i hvert fall noe dypere etterhvert. Det ser ikke ut til å finnes noe generellt mønster i AS og interaksjon med psykedelika. Man må vel bare prøve og se.

MDMA (uprøvd) er jeg noe kritisk til av prinsipp da det jo er mer et rusmiddel en pysykedelika (her forstått som noe som endrer virkelighetsoppfatningen). På Erowid var det noen med diagnosen som hadde utbytte av DOI, men dette er jo ike til å spøke med.

Og psykedelika skal komme på toppen av det vanlige liv, ikke i stedet. Hos meg vil det godt mulig skje en del ting fremover, så vi får se.