Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 11488
Hei,
Er en jente på 19 år som lurer på om jeg skal røyke hasj med noen venner om en ukes tid. Har røyket marihuana et par ganger før på ungdomsskolen (opplevde da avslappende og mild euforisk virkning). Grunnen er at jeg har hørt at det kan virke dempende på stress/uro/angst som jeg sliter litt med. Har god effekt av alkohol, men tenkte jeg skulle prøve noe annet, siden alkohol ikke er så bra for kroppen.

Men det jeg er litt bekymret over er dette med cannabispsykose etc.
Kan jeg oppleve dette hvis jeg røyker forsiktig (av ca 0,2g)?
Og hvor vanlig er det egentlig å oppleve slike alvorlige bivirkninger?

Jeg trodde man bare kunne få sånne reaksjoner hvis man røyket store doser, var i en utrygg situasjon osv. Men i en bok jeg leste virket det nærmest som om man kunne oppleve psykose uansett dose. (ha, det rimte..) Og da ble jeg naturlig nok litt bekymret. Hadde jo håpet at dette skulle bli en fin opplevelse, ikke en skremmende en..
er du predisponert for psykose kan Cannabis være en utløsende faktor , føler du selv at cannabis hjelper deg med uro og angst så gjerne bytt ut alkohol med cannabis ..

Cannabis er tross alt medisin og alkohol et løsemiddel !

har du god tilgang til cannabis kan du jo prøve en del spesefikke strains mot angst og urotilstander ... fks jack herer , blue cheese og mange andre typer

tror ikke du vil tippe over av å røyke moderat og i trygge omgivelser
Hvis du skal røyke bare fordi du sliter med stress/uro/angst osv, så vil jeg anbefale deg å røyke lite, for så å se hvordan virkning du merker. Jeg slet veldig med angst og noe veldig mye kaos (helst 20 tanker samtidig) innvendig i hodet. Jeg fant ut av min dosering for å "flyte" normalt gjennom hele dagen etter en stund. Sleit også veldig med å finne strains som jeg faktisk dro nytte av. Røyka jeg for mye ble angsten min mye verre, røyka jeg for lite måtte jeg bare finne ut hvor mye mer jeg trengte for å føle at ting "slapp".

Jeg røyker om morningen før jeg går i dusjen, etter jobb og på kvelden. Vil tippe at jeg, som røyker hver dag røyker sånn ca 1g om dagen for å føle meg vel.
Vil også anbefale deg å snakke med din fastlege (se an legen før du tar det opp dog! Ikke alle som er like open-minded) før du eventuelt skal prøve å se om du får en, over tid, bedre psykisk følelse i hverdagen.

Jeg kan iallefall med glede si at angsten min nesten er helt borte. I tilegg er all stresset, if you may, borte! .
Cannabis er i mine øyne "farlig" i den grad at man blir sløv om man overdoserer daglig, kanskje en god del likegyldig (vil også tro at depresjoner kan "kureres" med denne effekten?) på ting man kanskje hadde fått hetta for tidligere. Jeg vet ikke, holdte opp i 6mnd for å prøve "ordinær" medisin så har ikke noe referanse egentlig.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Nå cannabis ikke er kontrollert statlig, å varierer styrken ekstremt mye i styrke.
0.1g kan være like potent som 1g med en annen type.

Så du har nok bare blitt ekstremt stein/høy.
Tror ikke det finnes det mange som synes det er spesielt behagelig.
Å det som synes det er flott er i en ekstremt god "setting" (en plass de føler seg veldig trygg)
Har flere venner & personlige erfaringer som tilsier att det ikke er noe særlig.

Hvor ofte man røyker har også meget stor innvirkning å man skal derfor ikke vær for sikker på thc/cdb innhold å alltid være litt forsiktig.
Har faktisk merka at toleransen bygger seg opp ganske så fort! Har hatt diverse "breaks" da økonomi ikke strakk til f.eks. De lengste varte kanskje 1mnd toppen og jeg kunne røyke akkurat det samme som jeg røyka før jeg pausa, og bli så skakk at jeg syntes selv det var for mye! :P

Men nå er det nok off-topic fra denne gutten :P
valar morghulis
skralle's Avatar
Røyk et trygt sted med gode venner, kjøp med deilig mat og drikke. Husk å ikke røyke for fort eller for mye. Stopp når det passer deg selv.

Da vil det bli en fin opplevelse

Det er lett å flippe ut om du står i skogen med en bonge. spesielt om du er sammen med folk du ikke er trygg på.
Selvmedisinering mot angst kan slå begge veier. Spesielt på lang sikt.

Hasjpsykose ved moderat til lavt forbruk er meget uvanlig selv om kan forekomme. Langvarig misbruk på en annen side...
Takk for alle råd!
Men gekko4u, hvordan vet man om man er predisponert for det? Vil det si at det ligger i familien? Eller om man har slitt med det før? Eller hva?
valar morghulis
skralle's Avatar
Det kan være vanskelig å vite om man er predisponert for psykose, men det kan være arvelig. Om du sliter psykisk eller har en historie med psykiske plager skal du ikke umiddelbart avfeie dette. Ung alder er en viktig faktor da skadevirkninger er mye høyere i hjerner som er under utvikling. Har du tidligere vært psykotisk vil rusbruk kunne føre til tilbakefall.

http://tidsskriftet.no/Innhold/Nyhet...an-gi-psykoser

"Jo tidligere man begynner med cannabis, jo større er risikoen for å utvikle schizofreni."

Gekko4u, det stemmer at alkohol er et løsemiddel. Det samme gjelder også vann (H2O).
Sitat av gekko4u Vis innlegg
er du predisponert for psykose kan Cannabis være en utløsende faktor , føler du selv at cannabis hjelper deg med uro og angst så gjerne bytt ut alkohol med cannabis ..

Cannabis er tross alt medisin og alkohol et løsemiddel !

har du god tilgang til cannabis kan du jo prøve en del spesefikke strains mot angst og urotilstander ... fks jack herer , blue cheese og mange andre typer

tror ikke du vil tippe over av å røyke moderat og i trygge omgivelser
Vis hele sitatet...
- Alle er "predisponert" for psykoser - om "predisponert" i heletatt er vitenskaplig akseptert term.

- Hva mener du med den setningen? Det finnes foreløpig ingen beviser på at cannabis har helbedrende egenskaper. Cannabis er derimot lindrende, og det er også alkohol. I tillegg har alkohol egenskaper som definfiserende substans, løser opp fettavleiringer i blodet, osvosv.
Sist endret av sonmarak; 11. september 2012 kl. 18:23.
Cannabis er tross alt medisin og alkohol et løsemiddel !
Vis hele sitatet...
Er så mange ganger jeg ser dette i cannabis vs alkoholdiskusjoner at jeg blir nesten litt dårlig.
Ja, alkohol er ett løsemiddel. Men om ett stoff er ett løsemiddel betyr ikke at det er farlig, eller skadelig!
Det er faktisk ett veldig potent løsemiddel som blir brukt i industri og produsksjon av mye rart. Og som alt levende trenger. VANN.

Så enkelt og greit, selv om noe er ett løsemiddel er det nødvendigvis ikke skadelig på noen som helst måte!
Sist endret av sneipen; 11. september 2012 kl. 23:06.
Jeg er omtrent i samme båt som deg. Omtrent samme alder, forsiktig og usikker.
Jeg har strevd litt for mye med stress og angst og vil bare gi deg noen glad-nyheter.
Jeg har aldri vært noe fan av rus, men startet med alkohol (som de aller fleste) og
er den dag i dag litt i mot alkohol. Jeg begynte med cannabis når jeg var 19, og har bare holdt på et par små år.
Livet mitt ble uten tvil forandret etter jeg prøvde å røyke cannabis.
Så lenge du stoler på deg selv, meg og planten så går alt bra uansett.

1. Slå på litt rolig musikk (band of horses (stoner rock), raggea eller moddi)
2. Anbefaler deg å bruke bong, ta et minutts pause mellom hvert trekk så du alltid har kontroll (kanskje dette er steg 1)
3. Helst ikke vær fler enn 3 personer i rommet. (ikke inviter paranoide eller hypre mennesker)
4. Kjøp sjokolade for den beste munchy
5. Nyt tilstanden

Tips: bare stapp 0,1 gram i bongen av gangen, så går det gradvis sakte.
Jeg pleide å gjøre det, men nå som jeg har samme dose hver gang, deler jeg bare opp et gram i fire og røyker det i et behagelig tempo.
Uansett om cannabis viser seg å være angstdempende for din del burde du aldri bruke cannabis som angstmedisin, kun som et rusmiddel i de mengder og på de tidspunkter det er forsvarlig å bruke et rusmiddel. Cannabis som medisin er relevant i diskusjoner ang. eksempelvis MS eller Cellegift, og under ingen omstendighet er det egnet for å behandle psykologiske symptomer.
Sist endret av ulldott; 12. september 2012 kl. 04:53.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av ulldott Vis innlegg
Uansett om cannabis viser seg å være angstdempende for din del burde du aldri bruke cannabis som angstmedisin, kun som et rusmiddel i de mengder og på de tidspunkter det er forsvarlig å bruke et rusmiddel. Cannabis som medisin er relevant i diskusjoner ang. eksempelvis MS eller Cellegift, og under ingen omstendighet er det egnet for å behandle psykologiske symptomer.
Vis hele sitatet...
vel, det var vel en relativt drøy generell påstand fra deg.
uten at jeg påstår det motsatte, så er det ganske trangsynt å ha så fastlåste holdninger ovenfor noe man rett og slett ikke har mulighet til å vite noe om.

om kontrollert cannabisinntak kan ha psykoterapeutiske egenskaper er det forsket lite på, så jeg ber deg om en begrunnelse for det bastante svaret ditt.
Psykiske lidelser og hasj passer sjeldent sammen!

"Men det jeg er litt bekymret over er dette med cannabispsykose etc." Det er akkurat dette som er problemet med hasj, man vet ikke hvem som tåler det, eller når det kan utløses.. Dessuten er du ikke ferdig utviklet og alt det der før du er rundt 23 år, og hasj kan fort skape ubalanser i de kjemiske stoffene i hjernen.

Ville prøvd trening/aktivitet, jobb og sosialisering fremfor hasj for å styrke den psyke helse.
Sist endret av kentastic; 12. september 2012 kl. 07:33.
Jeg har slitt en god del med både stress og angst, og min erfaring har vært at pusteøvelser fungerer veldig bra. Dvs at man kontrollerer pust med dype, rolige åndedrag. Det er veldig lett og puste fort og galt når man er stresset eller har angst, uten at man selv er klar over det.

Lykke til

Sitat av kentastic Vis innlegg

"Men det jeg er litt bekymret over er dette med cannabispsykose etc." Det er akkurat dette som er problemet med hasj, man vet ikke hvem som tåler det, eller når det kan utløse
Vis hele sitatet...

Jeg røyket en god del hasj da jeg var yngre, og jeg fikk canabispsykose i voksen alder. Det varte i omlag 6 timer og er uten tvil noe av det jævligste jeg har opplevd. Ekstrem angst med kraftige hallisunasjoner (på LSD nivå) og kan beskrives slik : terror, ekstrem terror.

Legge til : Jeg var nær å ringe legevakta fordi jeg fryktet seriøst for min psykiske helse, det vil si jeg trodde at jeg ble permanent gal. Heldigvis er jeg rutinert nok til at jeg klare å ri av stormen, men det så svart ut i de 6 timene.
Sist endret av Flaskeposten; 12. september 2012 kl. 07:43.
Noen strains av cannabis kan fungere bra mot angst, det meste du får på gata av hasjis/marijuana vil nok ikke funke bra.
Erfaringsmessig funker det bedre for angst enn mot.

Å uroe seg for latente psykiske lidelser tror jeg er lite givende, det blir litt som å spise sin første peanutt. Sannsynligvis går det helt fint
Slike diskusjoner hører vel heller hjemme blandt eksperter(leger, forskere etc), man blir ikke ekspert av å røyke regelmessig.. Selv om man kanskje mener den har hatt en medisinsk effekt for seg selv, så er alle mennesker forskjellig, ikke minst alle strains forskjellige..
Jeg tror fasiten er at det ikke er noen fasit. Vi er alle forskjellige. For meg hjelper røyking for mild angst, men det kan gå motsatt vei for en annen kropp og et annet hode.
Du kan jo få Psykoser av Alkohol også, eller være uheldig å havne i Alkohol Delerium, men det er vels størst sjanse for sitnevnte om man drikker fra man står opp til man legger seg hver eneste dag.
Jeg har personlig opparbeidet meg angst av hasj/mariuhana, dog etter langtids bruk. Så mitt råd er å holde seg langt unna. Lykke til
Jeg er angst-pasient, og Cannabis gjorde angsten værre, samme med alkohol. Angsten gikk litt nedover når jeg la bort alkoholen for godt, er ren rottegift i mine øyne.

Benzodiazepiner i form av Sobril og Valium til natta med en stabil døgnrytme er det som funker best på meg.
Har du oppsøkt fastlege? Der kan du få tilbud om behandling eller henvisning til psykolog. Det er sjeldent spesielt lurt å selvmedisinere seg selv. Det kan faktisk virke sterkt mot sin hensikt. Hva som fungerer best for deg er noe du selv må finne ut ettersom vi alle er individuelle. Hvis du vurderer benzodiazepiner anbefaler deg deg å kun gå på det i korte perioder, og med oppfølging av lege da disse lett kan skape avhengighet og ubehagelige abstinenser.
Hvis du har angst tror jeg ikke det er så lurt å røyke hasj daglig. Dette kan fremheve angsten. Det samme om du har mulighet for å bli psykotisk. Da kan daglig røyking føre til at du får en psykose. Men det krever flere år med daglig røyking. Noe en joint ofte fører med seg.
Cannabis kan jo forsåvidt gi deg mere angst, om det ikke er det som er skyldig i angsten du allerede opplever. Har man angstproblemer, uansett nivå snakk med fastlegen din, han kan eventuelt henvise til psykolog/psykiater om det trengs, men ikke undervurder en lege han kan også gi gode tips!

Selvmedisinering er vel i 99% av tilfellene en dårlig ide. At det er en god ide å selvmedisinere med cannabis ser jeg nesten på som en umulighet.
Sitat av eisval Vis innlegg
Jeg har personlig opparbeidet meg angst av hasj/mariuhana, dog etter langtids bruk. Så mitt råd er å holde seg langt unna. Lykke til
Vis hele sitatet...
det er vel reglene og miljøet som gir deg angst?