Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2706
Hei! Jeg har forhåndsbestilt Skyrim Collector's Edition hos Gamestop, men jeg er 16 og aldersgrensa er 18. Etter min erfaring så gir folka på Gamestop relativt mye faen i hvor gammel du er, men siden jeg har brukt en klekkelig sum på dette spillet er jeg litt nervøs med tanke på å hente det. Jeg har jo betalt, og har kvittering på det. Må jeg vise legitimasjon når jeg skal hente det? Og hvis jeg må det, kan de nekte å utlevere det til meg hvis de oppdager at jeg ikke er gammel nok? Som sagt, så er det JEG som har betalt. Tenker at jeg skal bruke det mot dem hvis de sier noe om det, de har jo ikke lov å selge til meg. Si at jeg klager til sjef eller noe.

Hva tror dere? Kom gjerne med kilder hvis dere kommer med absurde påstander.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ja, du må vise legg når du skal hente det etter hva jeg har hørt. Kilde: gamestop på facebook.
Jeg har kjøpt spill fra Gamestop med 18-årsgrense flere ganger uten problemer. Det går fint på Platekompaniet også, mens Spaceworld er helt nazi på det der. Er 16.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det der varierer vell egentlig fra butikk til butikk også videre. Her lar spaceworld meg kjøpe hva jeg vil, men gamestop not so much.
Det er egentlig ikke aldersgrense, mer som en veiledning. Veldig sjeldent de sier du ikke kan kjøpe det fordi du ikke er gammel nok. Det har skjedd meg én gang på spaceworld, men da gikk jeg bare i butikken over (gamestop).
Sitat av Skateward Vis innlegg
Jeg har kjøpt spill fra Gamestop med 18-årsgrense flere ganger uten problemer. Det går fint på Platekompaniet også, mens Spaceworld er helt nazi på det der. Er 16.
Vis hele sitatet...
Kjøpte 18 årsgrense spill der uten problemer. Kjøpte Dead Space, som jeg vil påstå ikke er for de lettskremte. hahah
Har kun skjedd én gang med meg på Gamestop, da skulle jeg kjøpe Black Ops rett etter at det var lansert. Hadde vel midlertidlig strammet opp. Har ikke kjøpt mange spill på Spaceworld, da har det gått ganske bra. Men på Platekompaniet derimot! Er ikke sjeldent jeg har blitt nektet å kjøpe der. Men det jeg lurer på er egentlig om jeg har noe å si hvis de nekter å gi meg det. Kan jo alltids ringe ringe foreldre, men det blir jo ganske dumt.
Sitat av Slappfisken Vis innlegg
Har kun skjedd én gang med meg på Gamestop, da skulle jeg kjøpe Black Ops rett etter at det var lansert. Hadde vel midlertidlig strammet opp. Har ikke kjøpt mange spill på Spaceworld, da har det gått ganske bra. Men på Platekompaniet derimot! Er ikke sjeldent jeg har blitt nektet å kjøpe der. Men det jeg lurer på er egentlig om jeg har noe å si hvis de nekter å gi meg det. Kan jo alltids ringe ringe foreldre, men det blir jo ganske dumt.
Vis hele sitatet...
Er vel bedre enn å ikke få med seg spillet hjem?
De kan nekte deg og hente spillet siden du ikkje er gammel nok. Men da gir du bare kvitteringen til en av foreldrene dine og får de til og hente spillet, er jo ikkje værre en det. Men det er skjeldent de i butikken gidder og sjekke slikt når det kun gjelder spill ol.
Det går nok bra, om du allerede har betalt og det er mange andre som skal hente det samme spillet samtidig tror jeg nok det bare er å vise kvittering også får du spillet før nestemann får sitt.

Det er jo faktisk ett spill det er snakk om og ikke røyk/snus/alkohol Bare ikke se nervøs ut og lat som ingenting.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Er vel bedre enn å ikke få med seg spillet hjem?
Vis hele sitatet...
Ja, så klart. Vil helst unngå det, da mine foreldre ikke er så glade for at jeg spiller slike spill. Eller, spiller generelt.
Når jeg skulle kjøpe dead island, måtte jeg ringe hjem og det gikk helt fint.
Kjøpte 18-årsgrensespill hos Gamezone da jeg var 13. De er skikkelige greie med det der.
Sitat av nikons Vis innlegg
Kjøpte 18-årsgrensespill hos Gamezone da jeg var 13. De er skikkelige greie med det der.
Vis hele sitatet...
De var nok greie, men også ganske dumme. De risikerte så og si jobben sin for at du skulle få spill.
De har vel ikke lov til å selge det til meg? Da vil jeg tro at de ikke har så lyst til at jeg klager til ledelsen. Er ganske enkelt å finne ut at det var jeg som kjøpte, betalte jo med kort.
Professional Derp
xLodott's Avatar
For å si det sånn; når man ofte blir anbefalt spill langt over din alder AV de som jobber der, selv om det er rimelig lett å se sånn ca. hvor gammel du er, er det nok ikke noe større problem ved henting av forhåndsbestilte spill.
Bare å rette ryggen, gro skjegg og se ut voksen ut. Er 17 selv, aldri blitt spurt om legg; verken når jeg har henta hos posten eller kjøpt i butikk.

Men det kan godt hende de er _pålagt_ å be om legg. Det vet jeg ikke. Fullt mulig.

Tipper det er mye som i butikk når du skal kjøpe tobakkvarer eller alkohol; de enten tror du er gammel nok eller så tror de det ikke. Eller så er dem selvfølgelig nazi på det.
jeg får ikke kjøpe en dritt fra gamestop, men alt fra spacewold
Det er ikke straffbart å selge voldelige spill til mindreårige slik som med alkohol og tobakk, men mange kjeder følger de anbefalte aldersgrensene ihvertfall offisielt. Det blir fort opp til den enkelte butikk eller ansatt å overveie om fortjenesten av det spillet overgår eventuell pes fra forbanna foreldre.
Hm, hvordan er det om du kjøper spillet på steam? Vil du funke da? Tviler på at jeg har oppgitt noen form for alder på steam, så det burde vel funke å kjøpe det der da spillet kommer ut?
Få mor/far bestemor/bestefar eller hvemdetnåenner til å skrive ut en fullmakt som tillater deg å hente ut spillet selv om du er under 18. Sørg også for at det er telefonnummer slik at de kan kontakte de ved spørsmål.

Vet dette har blitt gjort tidligere, så det bør ikke være noe problem.
Kommer vel veldig mye ann på fyren/dama i kassa. Broren min på 14 fikk kjøpt LA Noire da det kom ut uten å måtte vise noe leg eller noe (han ser heller ikke særlig gammel ut), men måtte derimot vise leg da han prøvde seg på et annet spill noen måneder senere med en annen selger.