Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 42056
Oppdaget dette nylig på felleskatalogen: http://felleskatalogen.no/medisin/at...-medice-602877

At det ligger på FK tyder på at det er et markedsført legemiddel, i motsetning til Metamina, som må fåes på godkjenningsfritak. Allikevel inneholder begge preparatene det samme virkestoffet (5 mg dexamfetamin).

Noen som har erfaring med å få dette utskrevet mot ADHD? Er det lettere å få utskrevet Attentin enn Metamina av lege?

Erfaringer rundt det å få utskrevet Elvanse er også interessant.
kanskje skal sjekke ut det imorgen!
Elvanse kan du få utskrevet om metylfenidat ikke har ønsket effekt. Jobber for og få dette utskrevet selv for tiden, psykiateren sier at det evt blir metamina og ikke elvanse først, pga elvanse er mye dyrere.
Attentin er lettere å få ut da man ikke må søke etter godkjenningsfritak gjennom apoteket. Den er også billigere enn metamina.

Begge inneholder nøykatig det samme virkestoffet, bortsett fra at metamina kanskje er tilført noe som gjør at den må metaboliserer i leveren (det er jeg usikker på), uansett er det i praksis nøyaktig samme virkestoffet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Både Attentin og Metamina inneholder deksamfetaminsulfat. Sulfatmolekyler er store og tunge, så mengden deksamfetamin bli ca 3 mg i en pille med 5 mg deksamfetaminsulfat. Jeg har tidligere brukt Concerta 54 mg en periode, men har i det siste prøvd både Elvanse og Attentin (ikke for rusens skyld, så der har jeg ingen råd å gi). Elvanse varer ca 10 - 13 timer, og forstyrrer nattesøvnen for meg. Prøver nå lave doser Attentin første halvpart av dagen, og Ritalin kapsler om ettermiddagen. Hvor vanskelig det er å få resept på disse preparatene, er naturlig nok avhengig av diagnose, hva man har prøvd før - og av tillitsforholdet mellom lege og pasient. For ordens skyld: Elvanse inneholder lisdeksamfetamin, og rundt regnet halvparten av molekylvekten utgjøres av deksamfetamin. Resten er l-lysin, en aminosyre som avspaltes gjennom metabolisering, slik at amfetaminet frigjøres gradvis. En Elvanse kapsel med 30 mg inneholder altså rundt 15 mg deksamfetamin. Greit å vite, og legene selv holder ikke alltid tunga rett i munnen når de omregner mellom ulike preparater.
Sitat av Oldis57 Vis innlegg
Både Attentin og Metamina inneholder deksamfetaminsulfat. Sulfatmolekyler er store og tunge, så mengden deksamfetamin bli ca 3 mg i en pille med 5 mg deksamfetaminsulfat.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke netto dexamf-innhold som er oppgitt, selv om den kommer i saltform (sulfat)? På Zoloft-pakken står det hvertfall "inneholder sertralinhydroklorid tilsvarende 100 mg sertralin". Er det forskjellig praksis på legemidler som kommer som sulfat, og legemidler som kommer som hydroklorid?
Sitat av Oldis57 Vis innlegg
Både Attentin og Metamina inneholder deksamfetaminsulfat. Sulfatmolekyler er store og tunge, så mengden deksamfetamin bli ca 3 mg i en pille med 5 mg deksamfetaminsulfat. Jeg har tidligere brukt Concerta 54 mg en periode, men har i det siste prøvd både Elvanse og Attentin (ikke for rusens skyld, så der har jeg ingen råd å gi). Elvanse varer ca 10 - 13 timer, og forstyrrer nattesøvnen for meg. Prøver nå lave doser Attentin første halvpart av dagen, og Ritalin kapsler om ettermiddagen. Hvor vanskelig det er å få resept på disse preparatene, er naturlig nok avhengig av diagnose, hva man har prøvd før - og av tillitsforholdet mellom lege og pasient. For ordens skyld: Elvanse inneholder lisdeksamfetamin, og rundt regnet halvparten av molekylvekten utgjøres av deksamfetamin. Resten er l-lysin, en aminosyre som avspaltes gjennom metabolisering, slik at amfetaminet frigjøres gradvis. En Elvanse kapsel med 30 mg inneholder altså rundt 15 mg deksamfetamin. Greit å vite, og legene selv holder ikke alltid tunga rett i munnen når de omregner mellom ulike preparater.
Vis hele sitatet...
Jeg tar Attentin selv av og til ved behov. Vanligvis mellom 25-50% av dosen jeg får det utskrevet på. Jeg synes 3 x 2 er en veldig speeda dose. Selvsagt er man effektiv med tunnelsyn, og jeg kan finne på å ta det slik en dag iblant (les maks en gang per måned) når jeg har masse å gjøre. Da må jeg i så fall ta noe for å sove også, så ikke en gunstig sirkel.

Har ikke prøvd elvanse, og lenge siden jeg prøvde og aldri fortsatte med metylfendiat da det hadde utrolig kjipe bivirkninger.

Av nysjerrighet, hvorfor tar du attentin tidligere på dagen men ritalin senere? Er det fordi det påvirker søvnen? Jeg lurer på om jeg skal lage en tråd hvor vi kan utveksle meninger og råd rundt strengt terapautisk bruk av disse legemidlene.
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg tar Attentin selv av og til ved behov. Vanligvis mellom 25-50% av dosen jeg får det utskrevet på. Jeg synes 3 x 2 er en veldig speeda dose. Selvsagt er man effektiv med tunnelsyn, og jeg kan finne på å ta det slik en dag iblant (les maks en gang per måned) når jeg har masse å gjøre. Da må jeg i så fall ta noe for å sove også, så ikke en gunstig sirkel.

Har ikke prøvd elvanse, og lenge siden jeg prøvde og aldri fortsatte med metylfendiat da det hadde utrolig kjipe bivirkninger.

Av nysjerrighet, hvorfor tar du attentin tidligere på dagen men ritalin senere? Er det fordi det påvirker søvnen? Jeg lurer på om jeg skal lage en tråd hvor vi kan utveksle meninger og råd rundt strengt terapautisk bruk av disse legemidlene.
Vis hele sitatet...
Til Picard:
Fordi jeg sover dårlig med amfetamin, ja. Vil gjerne ha de beste ut av begge verdener: En våken dag og klar dag uten Ritalinets bivirkninger, og en god natts søvn uten Attentins ditto. Er forberedt på det motsatt; søvnløse netter med bivirkninger av Ritalin.. Kan gå tilbake til Concerta om nødvendig, men må da akseptere bivirkninger.

Til tamagotchi:
Det virker som sammenlignbarheten mht virkestoffer og (pille-) vekt ikke er sikret gjennom felles praktisering, men jeg har ikke gjort en systematisk undersøkelse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er vel ikke mange av dere som har behov for denne informasjonen, men jeg vil korrigere noe jeg skrev tidligere i denne tråden - at Elvanse 30 mg inneholder ca 50 % dexamfetamin. Det er feil. Den inneholder bare 8,9 mg dexamfetamin. Virkestoffet var altså mer sammensatt enn jeg trodde.

Hei igjen!

Jeg synes det er vanskelig å finne rett dosering av dexamfetamin, særlig med Attentin, fordi det svinger opp og ned i løpet av dagen (med 1 - 4 piller). Svingningene blir mindre med Elvanse, som jeg nå er tilbake på. Jeg bruker de minste (30 mg), slik at ikke søvnen skal ødelegges. (Søvn er den beste medisinen for meg..) Kan du dele mer av dine erfaringer med meg, eller bør vi ha en egen tråd for det formålet?
Sist endret av Oldis57; 18. november 2015 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Som jeg har forstått så er Attentin så og si akkuratt det samme som Metamina. Hovedsakelig skiftes folk fra Metamina til Attentin for å unngå godkjenningsfritak og det enorme papirarbeidet involvert i å skrive ut Metamina.
Hva koster attentin, da? Metamina går opp og ned i pris, men har kostet mellom 400,- og 460,- for 100 5mg tabletter, eller ca. 150,- etter refusjon de siste to årene.
Sist endret av kallisti; 22. desember 2015 kl. 07:46.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Hva koster attentin, da? Metamina går opp og ned i pris, men har kostet mellom 400,- og 460,- for 100 5mg tabletter, eller ca. 150,- etter refusjon de siste to årene.
Vis hele sitatet...
http://www.felleskatalogen.no/medisi...-medice-602877
Nederst der tipper jeg det står apotekpris
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
59 8
Nå har Attentin blitt forhåndsgodkjent på blå resept for barn opptil 17 år. Får håpe det skjer for voksne også snart.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Picard Vis innlegg
Attentin er lettere å få ut da man ikke må søke etter godkjenningsfritak gjennom apoteket. Den er også billigere enn metamina.

Begge inneholder nøykatig det samme virkestoffet, bortsett fra at metamina kanskje er tilført noe som gjør at den må metaboliserer i leveren (det er jeg usikker på), uansett er det i praksis nøyaktig samme virkestoffet.
Vis hele sitatet...
Har nettopp byttet fra Metamina til Attentin. Å det er ikke billigere. Måtte betale for en 100pk. 5mg. Kr.929,90,-
Husker ikke hva jeg betalte for Metamina, men det var billigere det er sikkert.
Synes selv Metamina var bedre for meg, men det er vell individuell oppfatning som med alt annet..

Sitat av kallisti Vis innlegg
Hva koster attentin, da? Metamina går opp og ned i pris, men har kostet mellom 400,- og 460,- for 100 5mg tabletter, eller ca. 150,- etter refusjon de siste to årene.
Vis hele sitatet...
Attentin 100pk. koster 929,90kr.
Sist endret av lostalien; 10. juni 2016 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har selv blåresept på Attentin. Det fås på blåresept hvis legen søker om det, og skriver at Ritalin gir for kraftige bivirkninger. Attentin er helt konge
Sitat av sirkus1234 Vis innlegg
Har selv blåresept på Attentin. Det fås på blåresept hvis legen søker om det, og skriver at Ritalin gir for kraftige bivirkninger. Attentin er helt konge
Vis hele sitatet...

Gjelder blå respet på Attentin også for voksne?
Trådstarter
59 8
Sitat av sirkus1234 Vis innlegg
Har selv blåresept på Attentin. Det fås på blåresept hvis legen søker om det, og skriver at Ritalin gir for kraftige bivirkninger. Attentin er helt konge
Vis hele sitatet...
Hva tror du legemiddelverket vil si dersom jeg bare sier at Ritalin ikke gir god nok virkning lenger?
Du må si det til legen, at du opplever bivirkninger eller manglende effekt av Ritalin og vil prøve Attentin. Da fyller han ut en søknad og sender til Helfo slik at du får det på blå. Behandlingstiden var vel opp mot 2 måneder for min del, men verd det.
Trådstarter
59 8
Sitat av sirkus1234 Vis innlegg
Du må si det til legen, at du opplever bivirkninger eller manglende effekt av Ritalin og vil prøve Attentin. Da fyller han ut en søknad og sender til Helfo slik at du får det på blå. Behandlingstiden var vel opp mot 2 måneder for min del, men verd det.
Vis hele sitatet...
Er klar over at legen må søke for meg. Spørsmålet mitt gikk egentlig mer på hva jeg burde si for at søknaden skal bli godkjent. Ser nå at spørsmålet går under "hvem vet"-kategorien
Sitat av sirkus1234 Vis innlegg
Du må si det til legen, at du opplever bivirkninger eller manglende effekt av Ritalin og vil prøve Attentin. Da fyller han ut en søknad og sender til Helfo slik at du får det på blå. Behandlingstiden var vel opp mot 2 måneder for min del, men verd det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor var det verdt det ? Hjalp de ? Eller får du rus av de?
Sitat av tamagotchi Vis innlegg
Er klar over at legen må søke for meg. Spørsmålet mitt gikk egentlig mer på hva jeg burde si for at søknaden skal bli godkjent. Ser nå at spørsmålet går under "hvem vet"-kategorien
Vis hele sitatet...
Du får det godkjent dersom du ikke har en historie med rus og andre aktuelle medisiner gir ubehagelige bivirkninger og/eller utilstrekkelig effekt. De er veldig restrektive med å gi ut amfetamim til personer med kjent rushistorie, på grunn av stoffets misbrukspotensial.

Det eneste du må si til legen er altså at ritalin/concerta gir deg uholdbare bivirkninger og/eller utilstrekkelig effekt og at du ønsker å heller prøve f.eks meramina.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvorfor var det verdt det ? Hjalp de ? Eller får du rus av de?
Vis hele sitatet...
Fikk diagnosen ADD for 3-4 måneder siden, så tar Attentin for det. Første ukene fikk jeg en mild rus i form av euforia, økt konsentrasjon, rydding ble plutselig gøy osv.

Nå, 2 måneder etterpå merker jeg ikke noe særlig rus egentlig, men har bedre konsentrasjon i hverdagen, noe som betyr mye for meg siden jeg alltid har irritert meg over manglende kons. Føler jeg presterer bedre på jobb, sosialt og generelt fått bedre struktur i hverdagen egentlig.

Absolutt verdt å prøve Attentin eller lignende om Ritalin ikke gir ønsket effekt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noen av dere som har skiftet fra metamina til attentin, som føler at dere har behov for høyere dose nå enn ved bruk av Metamina?
Jeg har brukt attentin i akkurat et år nå, etter å ha brukt metamina fast i tre år. Syntes det ga dårligere virkning i en periode rett etter skiftet. Men det tror jeg egentlig bare var innbilning, siden jeg ikke har opplevd noen forverring av symptomene på ADDen min. Er naturlig at det blir annerledes når det plutselig blir ny emballasje og utseende på tablettene man tar tre-fire ganger daglig, hele året.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det mulig å injisere Attentin? Filtrere med mikron filter osv slik at bare det som er vannløselig kommer igjennom(pluss de 0.01%) som kommer igjennom de filterene..(De skal filtrere 99.9% av alle partikler som ikke er vannløselige hvertfall)

Spar dere helst for meninger osv, men tips om hvordan det bør gjøres og om det evt er farlig, samt hvor farlig settes pris på!

Takk!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
De går fint å skyte Attentina. Du filtrer på samme måte som andre saker å ting. Bomull, q-tips, padds(Bomull).
Om det er med litt hvit tabbelett støv går det bra, men helt blankt er det beste så er du sikker!

Gjør det selv, og da starter jeg med 4-5stk. på ei 2ml sprøyte. Så neste gang 3stk. når det trengs.
Med vettig bruk er det bedre enn å ta de oralt.
--ENJOY--
Sitat av lostalien Vis innlegg
Med vettig bruk er det bedre enn å ta de oralt.
Vis hele sitatet...
Kan du vennligst utdype? Hvorfor er det bedre? Det vettige er ofte å følge instruksen du og legen ble enig om IMO.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har prøvd ritalin og ga mye bivirkninger, fikk nylig bytta til Elvanse, de fungerer helt greit og med mye mindre bivirkninger, men det tar 1-2 timer før de begynner å virke. Jeg har lyst å nevne til legen å skifte til attentin om noen uker, men er det nok "grunn" til å høre om å få bytte?
Har gått på attentin illegalt før jeg fikk det lovlig av lege, og da fungerte mye fortere.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei, for en amfetaminbruker, jeg fikk ordnet meg 6stk 5mg Attetin, har ikke høy toleranse egt, men hvor mange bør jeg ta første gang oralt for å få en eufori/bli speedet? Gjerne svar fort!
Sitat av Benzoeteren420 Vis innlegg
Hei, for en amfetaminbruker, jeg fikk ordnet meg 6stk 5mg Attetin, har ikke høy toleranse egt, men hvor mange bør jeg ta første gang oralt for å få en eufori/bli speedet? Gjerne svar fort!
Vis hele sitatet...
5-10mg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Kvalm Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker selv ikke speed, men tar disse noen ganger for jobb ved lite nattesøvn. Inntas oralt rett etter jeg står opp.
Føler jeg våkner greit og fungerer bra på 2 stk (10mg totalt), men føler meg ikke "speeda".

Prøvd å holde meg til maks 2-3 ganger i uka for så slippe eventuelle reaksjoner/abstinenser. Hva er forsvarlig bruk uten å risikere dette?
Hvor lenge varer de og hvor lang tid tar det før de kicker? Finner ikke så mye info på nett.