Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 9712
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det ringte på døra en morgen. Jeg åpnet døra, og en hånd stakk inn og tok tak i armen min. Hva faen... Tre personer i vanlige klær sto og så sint på meg. Jeg tenkte de skulle banke meg.

Jeg skulle til å slå til den ene, og lukke / låse døra igjen, da den andre viste meg politiskilt. Jeg var faktisk i bare underbukse (jeg bor slik at det ikke gjør så mye om noen ser meg i underbukse)

De tok frem håndjerna og satte dem på meg, spurte om jeg hadde narkotika inne. Jeg sa "ingen kommentar".

Da viste de meg papiret med ransakelsesordre, og gikk rett inn. De fant ikke noe ved første øyekast, men de kunne se brukerutstyret på stuebordet, og de kunne lukte at det har vært røyka hasj.

"Det lukter hasj, og du har en bong på bordet. Kan du forklare dette?"

INGEN KOMMENTAR.

"Da blir du med oss inn på stasjonen mens vi ransaker leiligheten din, boden din og alt med hund."

INGEN KOMMENTAR.

Da tok de fingeren min og prøvde å legge den på fingeravtrykkleseren. Den er deaktivert.

"Hva er koden på telefonen?"

INGEN KOMMENTAR.

Så åpna de håndjerna foran, ba meg om å kle på meg. Jeg kledde på meg. De slengte deretter håndjerna bak og tok med meg ut i den sivile politibilen.

Satt i arresten i ca 3 timer før de kom og hentet meg til avhør.
INGEN KOMMENTAR, INGEN KOMMENTAR, INGEN KOMMENTAR til alle spørsmål.

"Vi fant ikke narkotika, men pass deg nå, vi tar deg til slutt.
Så fikk jeg gå.

Spaserte den 4 km lange turen hjem. Alt var som det var hjemme, bortsett fra at bongen var knust. Kan politiet egentlig gjøre sånt? Ødelegge brukerutstyr? Den kostet 1200,- og er ganske tung, så det var ikke bikkja eller et uhell. Du må bevisst løfte den og slippe den på gulvet for å knuse den.

PS; Jeg hadde mye mye mye mye hasj, et par hundretalls gram, men oppbevarte det ikke på et sted som kunne knyttes til meg, derfor fant de ingenting
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Glemte å ta med; Da jeg nektet å gi dem koden til telefonen, sa de "Da tar vi den!"

Den har de enda. Får den tilbake etterhvert regner jeg med. Kryptert til helvete uansett, så er ikke bekymret.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
OG; De ville ha urinprøve. Jeg nektet. Det ble aldri noe av urinprøve, blodprøve eller noe sånt.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Enda et og: Dette var i Trondheim.

Poenget med tråden var altså; Kan politiet ødelegge brukerutstyr?
Dem 'kan' gjøre det selvfølgelig. Når det kommer til loven å politiet er det dessverre helt blåst hva de kan finne på å gjøre. Ellers alt riktig på tanken av handlingene dine vil jeg si. lykke til!
Kjipt det med bongen din. Det er nok desverre ikke så mye å gjøre med det..ellers bra at du ikke serverte deg selv gratis til disse politibetjentene.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Håper folk leser dette og tar lærdom. Det er ikke første gang dette skjer meg, bare første gang jeg gidder å spørre om de kan ødelegge brukerutstyr (de har gjort det før, men da var det mindre ting, så kunne vært bikkja..)
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har iphone 7 med nyeste ios btw.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Informativ tråd dette her. Underlige saker politiet kan finne på, godt du laget tråden så flere vet hvordan de skal trå frem når onkel Er på døren.
En kompis ble tatt i bil med bønne på seg (ca 74g ifølge tiltalen).
Ble deretter kjørt på glattcella mens de hadde razzia hjemme hos han, her hadde de revet så og si alt av klær, kjøkkenutstyr og generelt alle skap og hyller var nedrevet og ting fløyt over hele gulvet.
På badet hadde han 2 småe pot-planter som stod i syltetøyglass akkurat da, disse hadde de skyvd ned fra hyllen de stod på og rett ned på gulvet i 1000 knas & jord utover hele baderomsgulvet hans.

De er noen forbanna svin som gjør det de vil fordi de har loven bak seg, kvalmt & motbydelig.
Bare mennesker som plages med seg selv og har noe de trenger og bevise for seg selv blir politi, enkelt og se på hvor cocky de også er under pågripelser & avhør.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
De kan gjøre som de vil, velkommen til politistaten Norge, her sitter fascistene på makten og det er ingenting du kan gjøre med det.

Flytt til et tryggere land før det er for sent.
Sist endret av Trollanon; 24. mars 2018 kl. 10:24.
Kan ikke noen lage en avis reportasje om det her? Passende navn kan være «Fra hasj til hærverk», les hvordan politiet ødelegger dine gjenstander når de ikke finner noe å arrestere deg for.
Anonym bruker
"Syk Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Smart av deg å gjøre deg så lett å identifisere for så å innrømme at du har et par hundre gram hasj liggende et annet sted. Du vet vel at politiet leser her inne?

Og morsomt at det alltid er de kriminelle som klager på at politiet er så forferdelig, mens den vanlige mannen i gata syntes de gjør en god jobb. Dere er vel samma typen som syntes det er greit at folk går til angrep på politiet, men så fort politiet forsvarer seg så ropes det om politivold.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Smart av deg å gjøre deg så lett å identifisere for så å innrømme at du har et par hundre gram hasj liggende et annet sted. Du vet vel at politiet leser her inne?

Og morsomt at det alltid er de kriminelle som klager på at politiet er så forferdelig, mens den vanlige mannen i gata syntes de gjør en god jobb. Dere er vel samma typen som syntes det er greit at folk går til angrep på politiet, men så fort politiet forsvarer seg så ropes det om politivold.
Vis hele sitatet...
Har ikke kriminelle rettigheter de da? er de ikke mennesker?
Hva vet du om folk på gata? har du vert ute å spurt de hva de synes om at politiet bruker ressurser på å ta folk som ikke skader en sjel mens de røyker cannabis i sitt eget hjem?

Folk som deg gjør meg kvalm.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommer nok aldri til å sympatisere med en gruppe som har monopol på vold og som i tilllegg velger å bruke ressurser på mennesker som ikke plager noen andre enn seg selv. De er tross alt én diktator unna for å bli brukt mot befolkningen.
Anonym bruker
"Syk Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Har ikke kriminelle rettigheter de da? er de ikke mennesker?
Hva vet du om folk på gata? har du vert ute å spurt de hva de synes om at politiet bruker ressurser på å ta folk som ikke skader en sjel mens de røyker cannabis i sitt eget hjem?

Folk som deg gjør meg kvalm.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt.

Samme hvor harmløst cannabis er så er det i bunn og grunn et stoff som ikke er lovlig. Så hvorfor skal politiet se igjennom fingrene på noe som er ulovlig? Jeg tror de fleste syntes det er greit at politiet slår ned på noe som er ulovlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt.

Samme hvor harmløst cannabis er så er det i bunn og grunn et stoff som ikke er lovlig. Så hvorfor skal politiet se igjennom fingrene på noe som er ulovlig? Jeg tror de fleste syntes det er greit at politiet slår ned på noe som er ulovlig.
Vis hele sitatet...
At politiet gjør jobben sin er helt greit, og som du sier er dessverre cannabis ulovlig enn så lenge. Betyr det at politiet trenger å oppføre seg som bøller overfor alle de mistenker å ha vært borti cannabis? Er det greit at politimenn kommer og banker ned dører, knuser ting og kanskje raserer folks bopel på grunn av et ulovlig stoff, eller kunne de kanskje oppført seg litt mer menneskelig? Det er ikke sånn at alle som røyker cannabis er tunge kriminelle eller på noen måte farlige mennesker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt.

Samme hvor harmløst cannabis er så er det i bunn og grunn et stoff som ikke er lovlig. Så hvorfor skal politiet se igjennom fingrene på noe som er ulovlig? Jeg tror de fleste syntes det er greit at politiet slår ned på noe som er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Vil si meg uenig her.

Greit at politiet skal ta de som driver på med ulovlighetene. Da i stedet for å gå etter den med 1g hasj eller hva det måtte være så er det vel bedre å ta bakmennene? Men i og med at de ikke våger dette løper de heller rundt på gaten etter 0,1 grammene, og "botblokken" i baklomma.

Når de da ikke klarer å ta bakmennene så blir de vel så frustrert at de lar frustrasjonen gå ut over småfiskene.

Men hvorfor er det greit at kiloene og tonnene får passere rett under nesen på politiet?
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Smart av deg å gjøre deg så lett å identifisere for så å innrømme at du har et par hundre gram hasj liggende et annet sted. Du vet vel at politiet leser her inne?
Vis hele sitatet...
Uansett må de fortsatt finne hasjen og knytte den til meg. Jeg lover deg at de ikke finner hasjen, og hvis de faktisk finner den, så knyttes den ikke mot meg.
Ja, vet at politiet leser her inne. Håper de blir provosert
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og morsomt at det alltid er de kriminelle som klager på at politiet er så forferdelig, mens den vanlige mannen i gata syntes de gjør en god jobb. Dere er vel samma typen som syntes det er greit at folk går til angrep på politiet, men så fort politiet forsvarer seg så ropes det om politivold.
Vis hele sitatet...
Vanlige folk syns de gjør en god jobb helt til de blir nødt til å ha noe med de å gjøre. Enten de er offer for kriminalitet eller mistenkt for det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Smart av deg å gjøre deg så lett å identifisere for så å innrømme at du har et par hundre gram hasj liggende et annet sted. Du vet vel at politiet leser her inne?

Og morsomt at det alltid er de kriminelle som klager på at politiet er så forferdelig, mens den vanlige mannen i gata syntes de gjør en god jobb. Dere er vel samma typen som syntes det er greit at folk går til angrep på politiet, men så fort politiet forsvarer seg så ropes det om politivold.
Vis hele sitatet...

Trangsynt? Det er ikke det at man blir tatt folk griner over, men det er måten politiet i Norge jobber på.
De bruker utradisjonelle og ulovlige metoder i jakten av og få folk dømt.
En hendelse jeg har vært med i: En kompis nekta blått og strippe på cella fordi politiet ikke hadde noen grunn til og ta han med dit, de stoppa han bare random på gata og sa at han var rusa og måtte bli med ned ( Dette er noe de bruker gang på gang bare for og få deg med til cella & vente på jurist skal gi dem ransakelsesordre)
Dette endte med at de ga ham juling på glattcella, dyttet han inn til veggen og reista madrassen mot han og ga slag & spark harde nok til at han var blå på kroppen, armene & bena.

Hvor i ditt hue blir det riktig at politiet kan stoppe deg random på gata, si at du er rusa når du ikke er det, forså og bruke makt og slenge deg bak i politibilen, kjøre deg til cella, få en ransakelse de egentlig ALDRI skulle fått fordi at de har 0 grunnlag annet en at de PÅSTÅR at du er rusa?
Har flere ganger skjedd med meg, og de har heller aldri krevd urin eller blodprøve som bevis til jurist før de får godkjennelse på ransaking.
Sist endret av jaffarbigbag; 24. mars 2018 kl. 14:15.
Anonym bruker
"Glad Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor jeg bor har politiet begynt å ta seg ulovlig inn på ubemannede treningssentre flere ganger i uka og beskyldt de som er store nok for bruk av steroider. Folk blir ført inn i garderoben av politiet foran alle som trener der og har blitt tvunget til å kle av seg for at politiet skal se på kroppene deres og ta bilder av dem. Flere har også hatt ransaking og razzia hjemme. De har attpåtil bommet på alle, da senteret er relativt rent.
Så nå er det ulovlig å ha store muskler.
Oppfører politiet i Trondheim seg virkelig sånn? Har de ikke bedre ting å finne på? Trondheim er jo en middels stor by, trodde ikke de drev å jagde småkriminelle cannabisrøykere. Hvordan fikk de mistanke?
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke hvorfor politiet tar det så personlig. Hvor kommer grunnlaget/behovet til å rasere husene til folk fra? Er dette noe de blir opplært til å gjøre? - I så fall burde det ha vært mer om det i media.
Når politiet har ransaket hos meg har de tatt alt fra snusbokser, tobakk til brukerutsryr og vekter

Jeg opplevde også det samme når jeg ikke ville åpne telefonen, dette var i Telemark. Jeg tror grunnen til at de kan gjøre dette lette er siden den høyrevridde regjeringen åpner for tvangsåpning av mobil. Nå skal jeg ikke gå for langt inn i politikk her, men helt latterlig at de åpner for slikt uten noen krav om hva det skal være, kan være mistanke om hasj eller terrorisme. Der ser man hva "partiet for folk flest" er interessert i.

De har beslaglagt mye de ikke har skullet ta hos meg uansett, og jeg tviler dessverre på at det er stort du kan gjøre med det. Nå er jeg ingen jurist akkurat heller da.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De tok mobilen min, ga den tilbake 1,5 år senere for en mindre narkotika sak.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor jeg bor har politiet begynt å ta seg ulovlig inn på ubemannede treningssentre flere ganger i uka og beskyldt de som er store nok for bruk av steroider. Folk blir ført inn i garderoben av politiet foran alle som trener der og har blitt tvunget til å kle av seg for at politiet skal se på kroppene deres og ta bilder av dem. Flere har også hatt ransaking og razzia hjemme. De har attpåtil bommet på alle, da senteret er relativt rent.
Så nå er det ulovlig å ha store muskler.
Vis hele sitatet...
https://www.dagbladet.no/nyheter/kro...r-dop/69647779

Leser dette. Ser artikkelen er redigert, tidligere stod det måtte røyke dop oga han brukte kroppsbyggerdop. Media skriver forsåvidt om det, men det er stort sett veldig vinklet og forfatterene elsker og bruke ord som dop, hasjplanter oftest mulig virker det som.

Virker som krigen dem fører har tatt seg opp de siste åra. Mer agresiv oppførsel og lover. Men at dem kan drive direkte hærværk, ødelegger eiendeler er vell ikke normalt? Eller er dette en trend?
Forresten, visse folk gjorde bare jobben da hitler var arbeidsgiver. Om det er jobben betyr ikke at det er rett og ok utvikling. Bare ett overdrevet eksempel, politiets jobb eg og følge loven, det er ingen hemmelighet at dem mener dem er over loven og jobber i en gråsone man bør spørre seg om man ønsker politi som gjør det i norge.
Sist endret av sneipen; 24. mars 2018 kl. 18:24.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Needle Vis innlegg
Oppfører politiet i Trondheim seg virkelig sånn? Har de ikke bedre ting å finne på? Trondheim er jo en middels stor by, trodde ikke de drev å jagde småkriminelle cannabisrøykere. Hvordan fikk de mistanke?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig? Jeg dealer. Hva som har skjedd slik at de bestemte seg for å ransake meg, vet jeg ikke. Regner med at en kunde har blitt tatt med hasj på seg, og dermed forklart at det er jeg som har solgt til ham.

Jeg oppdaterer tråden i løpet av neste uke. Målet er å dra til politistasjonen i Trondheim og kreve å få tilbake telefonen de tok fra meg. De kan uansett ikke få ut noe av den, med mindre de har et hemmelig verktøy folk flest ikke vet om. Jeg føler meg veldig trygg på at de ikke finner noe som helst som kan bevise noe som helst. Oppdaterer tråden etterhvert som saken utvikler seg, som sagt

Ønsk meg lykke til!
Det er mulig å åpne uten skjermlåskode - men tviler de gidder det i slike småsaker. Du kan nok se lenge til du får tilbake telefonen din - hvis ikke de har en veldig passiv jurist på saken. Når det er sagt så tror jeg politiet gir ganske faen i saken din
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Det er mulig å åpne uten skjermlåskode - men tviler de gidder det i slike småsaker. Du kan nok se lenge til du får tilbake telefonen din
Vis hele sitatet...
Har vært i samme situasjon før. Fikk telefonen tilbake en uke senere. Altså, jeg måtte presse på, mase på dem, og til slutt fikk jeg den. Dette blir ikke noe problem
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ødelegge bongen..? Oppfører voksne folk seg, som til og med er på jobb, så barnslig? Hva i all verden er poenget med det? Det er jo sånn som barn gjør.
Herregud, den bongen ble garantert knust med vilje.
Flaut.......
Det eneste overraskende her, er at noen blir overrasket...

Men jeg skulle gjerne også hatt noe info ang. lovligheten av så omfattende ødeleggelser som ofte finner sted under razzia. Én ting er brukt brukerutstyr; det tar jeg for gitt at de har hjemmel til å destruere. At de kunne tatt det med og fraksjonert det forskriftsmessig, er en annen. En tredje sak er hvordan et urovekkende antall troverdige kilder oppgir å ha fått sine leiligheter totalt rasert av Politiet under husundersøkelse. At de kan rettferdiggjøre enkelte inngrep ut ifra omstendighetene, er jeg helt sikker på. Jeg sikter til knusing av toalettsisterner, møbler osv. på en måte som åpenbart ikke er nødvendig eller hensiktsmessig mtp. handlingens formål, nemlig å finne narkotika. Jeg nekter å tro at den mest effektive metoden å undersøke en leilighet på, resulterer i noe som ser ut som en krigssone. Det kan umulig være noen god politifaglig grunn til å snu en sofa opp-ned og flytte den til et annet rom før den splintres. Å hive nøye oppstilte (og møysommelig malte) miniatyrfigurer utover for så å knuse dem under tjenestestøvlene. virker unødbendig, spesielt hvis de har hund. Og når først en tredjedel er knust, hvorfor ikke alle?

Jeg har også lenge ment at dette er noe avisene burde ta tak i; dessverre er nok ofrene som regel i en slik posisjon at presseomtale og -avbildning er uaktuelt. Dette føyer seg for øvrig inn i rekken av sjofle ting Politiet gjør når de har lyst. Jeg kan godt se for meg at det var en hevn for at du ikke samarbeidet. Jeg tipper at mer medgjørlige "klienter" samt småbrukere generelt slipper ødeleggelse av en så total art som diskuteres her.
Anonym bruker
"Rik Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv opplevd dem oppfører på en måte som igrunnen er flaut for deres del. Sier en del om holdningene noen av dem kan ha..
Hadde razzia for en del år siden, tullete mistanke. Jeg hadde muligens røykt hasj, dette måtte sjekkes selvfølelig.. Ransakelseordre er ikke vanskelig og få i dette landet..
Resultat, avføring over hele gulvet. Tror det var hundedritt ene hadde tråkket i, noe var det ihvertfall o det luktet drit. Men det driter h*n i så klart, er jo politi og en mistenkt som meg fortjener straffen med og vaske opp etter h*n. Har tross alt muligens røykt narkotika, da må man være drittsekk og oppføre seg som en narsissist.. Hehe. Personen passer på og rengjør skoene når skal inn i bilen deres, da ble renslighet plutselig viktig.
Det er gøy med teppe fullt av dritt..
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
sist jeg hadde razzia hadde de knekt sengestammen min (ikke spørr hvordan de klarte det for det veit jeg ikke) og helt ut et isopor "beger" med kebab tallerken i utover sofaen.

En gang jeg ble pågrepet på grensa beslagla de bilen min og når jeg skulle hente den uka etter hadde skjært opp setene ;(

Sure greier ;p
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Advokaten min var veldig på i forhold til om det var inventar e.l som var ødelagt etter en razzia hos meg. Til meg var det ingenting som var blitt ødelagt dog. Husker at advokaten min var veldig klar på at alt som blir ødelagt eller tar skade under razzia er politiet pliktig til å erstatte.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Til dere som skriver at politiet bare helt tilfeldig tok dere på gata og gjennomfører ransakelser....kan dere på tro å ære si at dere aldri har gjort noe kriminelt, aldri vært borte i narkotika, gjenger, omgås folk som driver med kriminalitet osv?

Jeg er over 40 år og jeg har aldri bare blitt stoppet på gata og tatt med inn til ransaking. Ikke i Oslo eller noen av de større og mindre byene jeg har opphold meg i gjennom årene.

I ungdomstiden hang jeg med folk som var nokså kriminelle, salg av narkotika, vold, torpedo virksomhet, våpen, drapsforsøk, knivstikkinger osv. Disse vennene opplevde til stadighet både å bli stoppet på gata (til fots eller i bil), på utesteder og husransakelser både med vanlig politi og bevæpnet politi. Vi kjente jo ofte igjen sivilpoliti på utesteder osv - eller sivilpoliti som lå på slep når vi var ute å kjørte. I rettsaker kom det frem gang på gang at politiet hadde hatt telefon avlytting, et par ganger over flere år.

Men for min del, som faktisk ikke drev med noe kriminelt - bare hang med kriminelle folk i en periode på ca 10 år - ble aldri stoppet, ransaket, fått politi hjem osv. Så virket som politiet godt kjente til min rolle.

Poenget er at disse vennene jeg hadde - ble stoppet ofte. Til tider følte de seg jo "forfulgt" og trakassert. Men stort sett handlet det jo om at de i sin verden, kanskje ikke hadde smuglet inn noen kilo narkotika, banket opp noen, skutt noen, knivstukket noen, truet noen osv på la oss si noen uker. Men helt ærlig, når vi snakker sammen i dag, så skjønner jo de også at om de ikke hadde begått noe på en uke eller to, er jo ikke det akkurat å bli lovlydig.

Tok jo også år etter at de fleste stoppet med kriminalitet - til politiet endelig lot dem være i fred. Men det er jo faktisk en konsekvens av livet du har valgt, spør du meg.

Jeg har en stor vennekrets som aldri begikk noen kriminalitet, og utenom at et par har havnet i fyllaresten, på grunn av dumme ting i fylla, har ingen av dem heller blitt stoppet av politiet på gaten, blitt ransaket, eller fått huset sitt ransaket.

Så jeg tviler sterkt på at dere som sier dere helt uskyldig og tilfeldig bare har blitt stoppet på gata av politiet - faktisk da aldri i livet har begått noe som helst ulovlige ting, som da inkluderer bruk av det som fortsatt er regnet som ulovlige rusmidler, vold, eller andre typer kriminelle handlinger - eller er en del av et miljø som begår kriminelle handlinger som kan gjøre at politiet vet hvem du er.

Har også senere i livet hatt en jobb, der jeg ved flere anledninger var med politiet ut på ransakinger av hus/leiligheter - og ja, det kunne bli litt rot, men å bevist knuse ting osv, så jeg aldri. Ofte blir det jo tatt en masse bilder før de begynner å virkelig ransake - og jeg ville vel tro at om man mente de ødela dyre ting - kunne fått bedt om å få (eller at advokaten din kan få) sett bildene de tok under ransakingen.

Nå er jeg ingen jurist, men vil vel påstå at om en bong som stort sett kun kan brukes til røyking av ulovlige rusmidler blir ødelagt, skal man ha en meget god advokat for å få erstattet den - for enn så lenge er det jo ulovlig å røyke - så om du skal ha en ny bong, sier jo du at du fortsetter med ulovlige ting. I USA vet jeg jo at alt slikt blir beslaglagt - og trodde det var slik i Norge også, for på de ransakingene jeg har vært med på, har de jo beslaglagt bonger, stålull, aluminiumfolie og til og med slike pakker med ekstra stor risla eller hva det heter.

Ja du får kjøpt det meste lovlig - og blir f.eks jeg stoppet med en pakke stor "risla" hadde de ikke hatt grunnlag for å ta den.
MEN, om jeg enten har blitt tatt tidligere for narkotika bruk, eller nå er mistenkt for narkotika bruk - ja da har de rettigheter til å ta det.

Sammenlign det med f.eks en bonde - han kan jo ha 1000KG kunstgjødsel og noen kanner diesel helt lovlig på gården - og kanskje mange andre komponenter til å lage en bombe ala Breivik. Ingen ting ulovlig enda. Men om samme bonde begynner å henge med IS eller skrive på forum der han sier han ønsker å sprenge noe - eller bare blir radikalisert - ja da ville jo alt som i prinsippet er lovlig - bli beslaglagt. Og synes vi at det er dumt og slemt av politiet?
Sitat av topdogg Vis innlegg
At politiet gjør jobben sin er helt greit, og som du sier er dessverre cannabis ulovlig enn så lenge. Betyr det at politiet trenger å oppføre seg som bøller overfor alle de mistenker å ha vært borti cannabis? Er det greit at politimenn kommer og banker ned dører, knuser ting og kanskje raserer folks bopel på grunn av et ulovlig stoff, eller kunne de kanskje oppført seg litt mer menneskelig? Det er ikke sånn at alle som røyker cannabis er tunge kriminelle eller på noen måte farlige mennesker.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet mistenkte nok muligens politiet at ts holdt på med noe mer en bare bruk, siden han i innlegget sier dumt nok han har gjemt bort flere hundre gram. Jeg bor også i Trondheim, og min erfaring er at politiet ikke ville gjort såpass med noen de bare mistenker for bruk, med mindre de har ekstremt lite å gjøre. Personer de mistenker driver med omsetning kan de derimot gå sterkt i mot. Noe lignende hendte med en bekjent. Jeg tror ikke de fleste politi folk har så mye i mot brukere, men dealere slår de hardt ned på.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til dere som skriver at politiet bare helt tilfeldig tok dere på gata og gjennomfører ransakelser....kan dere på tro å ære si at dere aldri har gjort noe kriminelt, aldri vært borte i narkotika, gjenger, omgås folk som driver med kriminalitet osv?

Jeg er over 40 år og jeg har aldri bare blitt stoppet på gata og tatt med inn til ransaking. Ikke i Oslo eller noen av de større og mindre byene jeg har opphold meg i gjennom årene.
Vis hele sitatet...

Jeg kan det. Jeg har aldri gjort noe shady eller hengt med shady folk og blir stoppet regelmessig i Oslo, altså 1-3 ganger i måneden, og ransaket på stedet pga tullete ting som "ute sent" (jeg jobber nattskift...), "store pupiller" (hvem har ikke store pupiller i bekmørket??) og min favoritt "du ligner på en vi leter etter"... Det har vel litt med hvor i byen man oppholder seg, hvordan man ser ut og når på dagen man er ute...
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Poenget er ikke om man har gjort noe kriminelt eller ikke imo. Politiet har ikke lov til å rive ned brakka og ødelegge ting når de kommer på razzia.
De skal ikke stoppe folk på gata for at de "ser mistenkelig ut". Vi lever ikke i en politistat.

Jeg har en sterk avsky mot bøller. Desverre ser det ofte ut som at sånne personer er overrepresentert i politiyrket.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Poenget er ikke om man har gjort noe kriminelt eller ikke imo. Politiet har ikke lov til å rive ned brakka og ødelegge ting når de kommer på razzia.
De skal ikke stoppe folk på gata for at de "ser mistenkelig ut". Vi lever ikke i en politistat.

Jeg har en sterk avsky mot bøller. Desverre ser det ofte ut som at sånne personer er overrepresentert i politiyrket.
Vis hele sitatet...
Har fulgt med på Cops på TV i sikkert 20 år - og det at politiet stopper "mistenkelige" personer resulterer jo nesten alltid i pågripelser.

Henger man uten for Oslo S hele dagen, går i klær som skiller seg ut, eller bare oppfører seg som en som har noe å skjule...ja da legger jo politiet merke til deg.

Jeg har vært borte i politiet i mange mange år nå, først i en lang perioder med de vennene jeg gikk med - så i mange år i jobb sammenheng. Det har da vært politi i mange ulike byer på øst og vestlandet. Og kun en gang har jeg reagert på oppførselen til en av politifolkene under en razzia jeg var med på.

Men, har vært med på flere væpna razziaer og der går det jo hardere for seg. Jeg har da vært med i andre bølge som går inn, etter gutta med våpen har sikret stedet. Og i slike aksjoner ødelegges det jo mer enn til vanlig. Dører går, er det trangt i leiligheten kan jo ting bli ødelagt, kanskje type skapdører osv blir ødelagt, for folk gjemmer seg jo på alle mulige steder - da politiet pøser på med folk for å få kontroll - da gjerne over folk man mistenker har våpen, eller har vært dømt for vold, knivstikking, skyting osv.

Som i alle yrker, befolkningen generelt osv - finnes det jo alltid "dårlige epler" og det er jo disse man ofte hører om. Hvem gidder vel å skrive f.eks her på forumet at "jøss i dag møtte jeg en hyggelig politibetjent på gata som spurte hvordan det gikk med meg.." eller de gjennomførte en helt legitim ransaking av leiligheten min siden jeg driver med omsetning av narkotika, og de var meget forsiktige, og høflige og derfor en helt ok ransaking...jeg ble behandlet med respekt.

Og så handler det jo om hvordan du selv er når du kommer i en slik situasjon. Bruker du stygt språk, er generelt ufordragelig mot politiet, prøver å motarbeide dem osv - ja da blir jo de også mer på samme nivå.
I de razziaene jeg har vært med på har jeg jo sett det meste.

Noen er faktisk nokså hyggelige, til og med situasjonen kommer brått på. Da er det ikke utenkelig at du kan da en kaffekopp uten håndjern under ransakingen. Ofte var jo dette folk som hadde vært med på slikt før. Greit, de satt ikke akkurat å sa at "ja du finner en kilo kokain i tredje skuff på badet"

Så hadde vi de som gikk helt bananas og de ble jo lagt i jern, også noen ganger fjernet fra stedet før ransakingen begynte.

Oppfører seg som en idiot, så blir man jo også behandlet deretter.

Siden du til stadig tydeligvis opplever "brutale" politifolk så prøv å oppfør deg så hyggelig som du bare kan. Trenger ikke å gi dem informasjon som "ja hasjen ligger under sofa puten", men svar på det det ikke er noe fare å svare på, ikke bruk stygge ord, kjeft på dem osv, og se hvordan det går da. Trolig en helt annen opplevelse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har fulgt med på Cops på TV i sikkert 20 år - og det at politiet stopper "mistenkelige" personer resulterer jo nesten alltid i pågripelser.
Vis hele sitatet...
Rettspraksis i Norge kontra USA er ganske forskjellig. I tillegg glemmer du helt at dette er program med et visst motiv, tror du alle mistenkelige personer de stopper har noe på seg som gjør at de ender med arrestasjon? De har selvfølgelig redigert bort de tilfellene de ikke finner noe.
Ofte blir de som stoppes utsatt for merkelige tolkninger av loven. Tilfeller der den som stoppes spørres om han samtykker til en ransakelse, hvor han så får beskjed om at hans avslag av frivillig ransakelse er skjellig grunn til mistanke og at betjenten likevel kan ransake ham.

Du kan rett å slett ikke sammenligne det tilslørte underholdningsprogrammet med den virkelige verden.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
...

Du kan rett å slett ikke sammenligne det tilslørte underholdningsprogrammet med den virkelige verden.
Vis hele sitatet...
Selvsagt har du rett, brukte bare Cops som eksempel på at man enten ut i fra klesstil, utseende generelt, f.eks tilstand til bilen du kjører osv kan bidra til at du ser "mistenkelig" ut, og for noen kommer det liksom som en overraskelse at de blir stoppet gang på gang.

Jeg tenker jo heller at om du faktisk driver med noe ulovlig og enten blir stoppet på gaten, i bilen eller får leiligheten ransaket - ja da er det jo en grunn til at det faktisk skjedde.

Husk at politiet har en nokså god oversikt over folk som henger i kriminelle miljøer, uten at det står i det offisielle rullebladet ditt.

Da jeg begynte i jobben jeg har fortalt om, satt jeg meg ned med Krimsjefen og en som var aktiv spaner på vennene mine da vi var yngre og gikk gjennom mitt uoffisielle rulleblad. Det var litt spennende for det var jo nokså mange oppføringer der. Det var jo en blanding av observasjoner fra politi, både lokalt, spanere osv.
Men også vitneutsagn fra visse hendelser som jeg kom opp i, men der jeg ikke deltok aktivt, men der folk som kjente navnet mitt i vitneavhør hadde plassert meg til hendelsen.

På tross av at jeg hadde nokså mye på dette uoffisielle rullebladet, hadde jeg likevel fått en veldig høy klarering som krevde uttømmende politiattest en gang i året, jeg hadde fått våpenkort på pistol og flere andre våpen etc. For jeg hadde jo ikke en eneste ting på det offisielle rullebladet mitt. Slik som det fortsatt er i dag.

Så det er mange måter du kan havne i politiets søkelys uten at du er klar over det...før de plutselig står på døren en dag.

Man skal heller ikke kjimse av visse politifolks teft. Har vært med på spaning, bl.a ved at vi har gått rundt i byen - og de har greid å plukke ut "riktige" folk på ting som jeg aldri greide å se.
Men når de fortalte meg enten under eller etter hva de så etter, så var det jo klart som dagen. I de situasjonen der var de ute etter selgere av narkotika - men ikke som var så åpenlyst som f.eks på Oslo S.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hatt razzia en gang og da var politiet veldig hyggelige og profesjonelle. De fleste er gode mennesker. Et fåtall er sadister.
Men mistenkte de deg for å pushe da, og/eller var du kjent fra før, eller var det en sånn vanlig bruker-sjekk?`De pleier ikke være spesielt ødeleggende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hemmeligegreier?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker aldri anonymfunksjonen.

Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
En kompis ble tatt i bil med bønne på seg (ca 74g ifølge tiltalen).
Ble deretter kjørt på glattcella mens de hadde razzia hjemme hos han, her hadde de revet så og si alt av klær, kjøkkenutstyr og generelt alle skap og hyller var nedrevet og ting fløyt over hele gulvet.
På badet hadde han 2 småe pot-planter som stod i syltetøyglass akkurat da, disse hadde de skyvd ned fra hyllen de stod på og rett ned på gulvet i 1000 knas & jord utover hele baderomsgulvet hans.
Vis hele sitatet...
Dette burde rapporteres. Det er ikke sikkert det vil skje noe, men da er det i det minste "logget", og vil kunne komme til nytte hvis det eventuelt skulle dukke opp mange klager i løpet av en kort periode.

Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Bare mennesker som plages med seg selv og har noe de trenger og bevise for seg selv blir politi, enkelt og se på hvor cocky de også er under pågripelser & avhør.
Vis hele sitatet...
Tja, det kommer nok litt an på hvilken tjenestemann du møter, og ikke minst hvordan du selv oppfører deg.
Sist endret av hemmeligegreier; 8. april 2018 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pulchra Ebrietatem
Amabilia's Avatar
25 5
Når de har rassia ødelegger de alt de vil bare for å være jævlige, spesielt om du ikke samarbeider. En gang jeg slapp ut fra cella kom jeg hjem til et bomba horehus!!! De hadde tatt askebegrene og tømt de opp ned på bordet, helt ut rasket ifra søppelbøtta osv. Så ikke ut etter dem. Ødelagt alt av brukerutstyr... De hater jo slike som oss, så hvorfor være snill med oss?

De ler vel bare når de får inn klager fra narkomane....
Politiet kan reise til helvete, det er min mening om saken. Ble fingerpult av de svina på glattcelle fordi jeg var ikke vandt med å måtte kle av meg her i bygda og frika ut i storbypolitiets hender. Helvetes voldtektsmenn er de. Jeg grein som en unge.

s