Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7068
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Hei, jeg har lurt på å selge stokker med sverd i blandt annet over finn. Jeg vet de er av veldig god kvalitet, men lurer på lover når det kommer til import og salg i Norge. Om det ikke er lovlig må jeg jo droppe planen, men klarte ikke finne noe om dette verken i lovverket eller hos tollvesenet, og politiet klarte ikke svare meg når jeg dro innom å spurte. De spurte bare tilbake, "Er det lovlige sverd du vil selge?", og jeg svarte "Ja selvfølgelig, det er jo derfor eg spør dere om de er lovlig." , men det viste de ikke noe om.
De eneste sverdene eg vet er ulovlig er katanaer/samuraisverd.
Er det noen som vet noe om dette?
Sitat av Nizada Vis innlegg
"Er det lovlige sverd du vil selge?", og jeg svarte "Ja selvfølgelig, det er jo derfor eg spør dere om de er lovlig." ,
Vis hele sitatet...
Så konklusjonen er da at det er ... lovlig?
Hvor har du det fra at katana er ulovlig å selge?

Såvidt jeg vet er alle sverd lov å selge, så lenge det gjøres med 18års grense (dersom de faktisk er skarpe) - så hvorfor mener du akkurat katana er ulovlig? Ingenting som skal skille katana fra andre sverd (foruten at det er overrated, overhyped og ganske harry )
Det eneste jeg har hørt om som er ulovlig er butterfly-kniv, springkniv, knokejern, tazer og lignende.
Kap. 1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1
§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1
Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc.og spretterter.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.
Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.
I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.
Vis hele sitatet...
Dette her går vel under skjulte våpen - som ikke er lov i Norge. Jeg leter ikke frem noe regler osv, men sverd i stokk klassifiseres ihvertfall som skjult våpen, og vet det er noen lover om det. Ser ingen grunn til at katanaer skal være ulovlige (?), men jeg er ingen ekspert.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
- The Riddler

Greit, så da er de ikke lovlig... Må eg skrape den planen. Det var noen år siden eg leste om at katanaer var ulovlig, og mener det hadde noe å gjøre med en ninja hype på 70, 80 eller 90 tallet.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Kan du legge ut bilder av produktet?
Da blir det litt lettere å vurdere om det er lovlig eller ikke.

Jeg er meget sikker på at katanaer ikke er ulovlig.

Det her var den eneste jeg klarte å finne om skjulte våpen, selv om at
den "gjelder" kun for skytevåpen, så er det vel muligens naturlig å
anta at det også kanskje gjelder for kniver/sverd etc.
"§ 5.Forbudte skytevåpen
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha
c)skytevåpen kamuflert som annen gjenstand."
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...g%20v%C3%A5pen
Sist endret av UrbanFreak86; 7. mai 2017 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det her var den eneste jeg klarte å finne om skjulte våpen, selv om at
den "gjelder" kun for skytevåpen, så er det vel muligens naturlig å
anta at det også kanskje gjelder for kniver/sverd etc.
"§ 5.Forbudte skytevåpen
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha
c)skytevåpen kamuflert som annen gjenstand."
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...g%20v%C3%A5pen
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen holdepunkter for at det er naturlig med en analogisk tolkning her.

Spørsmålet reguleres av våpenforskriften § 9, som lister opp en rekke våpen som er forbudt å "erverve, eie eller inneha". Verken skjulte våpen eller katanaer er spesifikt nevnt, men bestemmelsen omfatter også "tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter".

Etter Politidirektoratets rundskriv RPOD-2009-9 menes med "voldsprodukt" et "produkt som er utformet eller kan omformes slik at det kan brukes i voldelig sammenheng og lett medføre helseskade". Videre kjennetegnes slike produkter ved at de "primært ikke [har] noe legalt praktisk formål".

Forskriftens § 9 fjerde ledd hjemler politimesterens dispensasjonsadgang fra ovennevnte "dersom særlige grunner foreligger". I rundskrivet er det gitt som eksempler at dispensasjon kan gis for "produkter som skal benyttes til trening/konkurranse i regi av en kampsportklubb/forening tilsluttet et nasjonalt forbund", eller dersom det er tale om "seriøse samlere der gjenstandene inngår som en naturlig del av en større samling av lovlige blankvåpen, som for eksempel sabler, sverd, kårder, osv.".

Til slutt fremgår av rundskrivet at direktoratet antar at "kniver og andre skarpe gjenstander som primært er produsert for å være kampvåpen og som ikke synes å ha noe fornuftig bruk til jakt og fritidsaktiviteter, vil være forbudt i medhold av bestemmelsen".

Mao. kreves her i mange tilfeller en helhetsvurdering, der både utforming, formål og eventuell dispensasjonsadgang tas i betraktning. Det er i mange tilfeller vanskelig å gi et "ja/nei"-svar.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Takk for klargjøringen Pengui, den fikk meg til å undersøke dette med forbud
mot dolker som mange sier er ulovlig.
Å da fant jeg dette, som på en måte bekrefter dette.
Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker
"Side 12 av 59
2.5.1 Stiletter
Om stiletter har Justisdepartementet tidligere uttalt:
«Med stilett forstår departementet et spisst stikkvåpen med tynn klinge, mest typisk
med trekantet eller firkantet tverrsnitt. Ved den konkrete rettsanvendelse, hvor det
blant annet blir å legge vekt på vedkommende gjenstands egenskaper, så som
utseende, karakter av stikkvåpen m.v. , vil også lignende gjenstander, f.eks. med
rund klinge, kunne bli å anse som stilett i våpenlovens forstand.»
Justisdepartementet har i konkrete saker lagt til grunn at dolker skal betraktes som stiletter.
Dette gjelder ikke bredbladede kastekniver. Det antas videre at tradisjonelle dykkerkniver
ikke kan betraktes som stiletter. Bajonetter anses heller ikke for å være «stilett» i
våpenlovens forstand."
Aner ingenting om hvor disse faller under våpenloven, men jeg kjøpte noen slike gåstokker der du kan skru av hodet og dra ut et sverdblad før jul.
Ingen som helst problemer med toll e.l. ihvertfall.
Uvaksinert 👍
Tollvesenet har en webside og der kan man faktisk finne en mailadresse. Jeg har spurt de om forksjellige ting mange ganger og de er raske til å svare og tro det eller ei, det virker som de kan det de holder på med. Så jeg ville bare sendt de en kort mail og spurt.
Sverdene dine vil med stor sannsynlighet være lovlige å både importere, selge og kjøpe.
Hvis kjøperne dine tar med seg en "trestokk" inneholdende sverdblad på offentlig sted har DE et problem - neppe du.