Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1712
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har en led taklampe som bruker lang tid på å oppnå full lysstyrke etter at jeg skrur den på.
Det begynte med at den lyste svakt en liten stund før den begynte å lyse for fullt. Senere har den begynt å blinke før den begynner å lyse svakt.

Jeg har vært i kontakt med de jeg kjøpte den av, og de svarte bare at lampen var utgått, så de kunne ikke gi meg en ny.
Ettersom jeg i utgangspunktet er godt fornøyd med denne lampen og ikke finner noen annen tilsvarende tenke jeg å prøve om jeg kan reparere den.

I den sammenheng kan jeg trenge noen tips om hva jeg bør se etter.
I utgangspunktet ville jeg tenkt at blinkingen skyldtes en kondensator som ikke ladet seg helt opp, men det forklarer ikke at det lyser stabilt svakt en stund.

Når lampen har stått på en stund merker jeg at den blir varm, så jeg tenker at det kan være en transistor som ikke begynner å lede for fullt før den er varm.

Jeg har ikke noe skjema for lampen, men jeg kan ikke tenke meg at det er flere transistorer enn at jeg kan lodde ut og teste hver enkelt.
Spørsmålet er hvordan jeg tester for en slik feil?
Det eneste jeg har vært borti tidligere er å måle med diodetest for å se om transistoren er hel eller ikke, men kan jeg da se om den leder som den skal?

Har foreløpig ikke demontert lampen, så er ikke sikker på at elektronikken sitter på samme printkort som lysdiodene og blir påvirket av varmen fra de, men på grunn av lampens utforming kan jeg ikke tenke meg noe annet.

Jeg har gått elektro på VGS og burde nok kunne mer enn jeg gjør, men hadde dårlig undervisning i elektronikk på andreåret, så flyttet fokuset mer over til data, og har siden jobbet kun med det.
Det faktum at den gikk i stykker forteller meg at den sannsynligvis er feilkonstruert på ett eller annet vis.
Å reparere noe som muligvis er feilkonstruert anbefaler jeg ikke.
Det blir mest plunder og heft og i verste fall ugreie problemer.
Stikk innom Ikea og se om du finner noe prisgunstig med E27 sokkel slik at du kan skifte lyskilden på sekunder.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Demonterte lampen i dag og fant ut at satt et switchmodepower langs kanten på baksiden.
Begynte å måle kondensatorene og fikk ikke utslag på en av kondensatorene som sitter etter likeretteren på høyspentsiden.
Jeg loddet den ut og så da at det hadde lekket elektrolytt fra den.
Ny måling bekreftet at den var defekt.
Jeg bestilte ny fra elfa, så får jeg se om det hjelper.

Ettersom den har holdt i to år vil jeg ikke tro det er noe feil med kretsen, men heller produksjonfeil på kondensatoren.

Denne lampen består av 204 SMD leds som gir et meget godt lys, og jeg vil ikke tro at en E27 pære kan spre lyset like godt.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Demonterte lampen i dag og fant ut at satt et switchmodepower langs kanten på baksiden.
Begynte å måle kondensatorene og fikk ikke utslag på en av kondensatorene som sitter etter likeretteren på høyspentsiden.
Jeg loddet den ut og så da at det hadde lekket elektrolytt fra den.
Ny måling bekreftet at den var defekt.
Jeg bestilte ny fra elfa, så får jeg se om det hjelper.

Ettersom den har holdt i to år vil jeg ikke tro det er noe feil med kretsen, men heller produksjonfeil på kondensatoren.

Denne lampen består av 204 SMD leds som gir et meget godt lys, og jeg vil ikke tro at en E27 pære kan spre lyset like godt.
Vis hele sitatet...
Står det noe om spenningen ut fra smps. Hadde ikke giddet og brukt tid på og fikse den kretsen. Får de får 10 kr på ebay. Hvis du har et variabelt benkpower så kan du teste spenningen og om ledene fungerer.