Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1700
Er det noen som vet om det er mulig å modifisere en forsterker som fks. denne http://m.ebay.com/itm/191504543928
til å funke bra på cirka 720 mhz? Eller om det finnes andre billige forsterkere som funker på den frekvensen?

Og hvor lovlig er det? Har ikke tenkt å lage noe støy, antennen skal være montert i en skjermet beholder. Men vil jo helst være på den sikre siden.
Sånne "fosterkere" er meget smalbåndede så er ikke lett å modifisere til andre frekvenser.

Det er ikke lov å bruke så sant du ikke har lisens til å operere på den frekvensen. Husk at 50 w er ganske kraftig og kan potensielt forstyrre mange i et stort område om du treffer "riktig" frekvens.
Trådstarter
11 1
Hmm, er det ett slags filter i de eller er det transistoren som ikke vil funke på andre frekvenser? Og er det ulovlig å eie utstyr uten lisens? Får aldri lisens for 720 mhz som privatperson regner jeg med. Skal jo teknisk sett ikke sende ut noe signal da alt utstyr vil være godt skjermet og jordet. Blir mer som en vanlig frekvensomformer, bare på 700 mhz istedet for 200hz.
Så du skal med andre ord ikke bruke en antenne? Hva vil lasten i systemet ditt være?
Trådstarter
11 1
Skal bruke en antenne jo, men den er plassert inni en syrefast beholder, lasten må være minimum 10W, men helst så mye jeg klarer uten å brenne forsterkeren.

Fant denne her, tror den er bedre http://m.ebay.com/itm/271649472309?nav=SEARCH
Men lurer fortsatt på om jeg har lov til å eie en sånn forsterker uten lisens?
Sist endret av sebb9; 12. februar 2015 kl. 01:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven)
§ 8-1.Rett til å besitte, omsette og ta i bruk radio- og terminalutstyr
Radio- og terminalutstyr som omfattes av internasjonal overenskomst som Norge har sluttet seg til, og som oppfyller krav etter slik overenskomst, kan besittes, omsettes og tas i bruk. Slike krav omfatter krav til sikkerhet for liv og helse, krav til elektromagnetisk kompatibilitet, krav til hensiktsmessig bruk av det elektromagnetiske frekvensspekteret, øvrige krav i forskrifter fastsatt med hjemmel i siste ledd og krav til prosedyrer og merking. Frekvenstillatelse etter § 6-2 må om nødvendig foreligge.
Besittelse, omsetning og bruk av radio- og terminalutstyr som ikke omfattes av overenskomst etter første ledd, krever utstyrstillatelse fra myndigheten. Myndigheten kan nekte tillatelse dersom utstyret ikke oppfyller krav som angitt i første ledd. Det kan stilles vilkår for utstyrstillatelse eller gjøres unntak fra kravet om tillatelse.
Myndigheten kan gi forskrifter om krav til og vilkår for omsetning og bruk av radio- og terminalutstyr og om registrering av forhandlere av slikt utstyr. Den som er registrert etter forskrift fastsatt med hjemmel i dette ledd, kan innføre radio- og terminalutstyr selv om kravene i første og annet ledd ikke er oppfylt.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan se mangler forsterkeren du har funnet alle mulige merkinger som skulle kunne indikert at utstyret er lovlig å besitte i Norge. Du ville trengt tillatelse fra myndighetene.

Av Forskrift om radioamatørlisens kan du lese at du som radioamatør er fritatt disse begrensningene. 720 MHz er uansett ikke en frekvens du kan bruke som radioamatør, så det er ganske nyttesløst uansett.

Hva er det som skjer på 720 MHz som du trenger? 10W på denne frekvensen vil stråle godt utover en stålbeholder.
Trådstarter
11 1
Hmmmm, såpass strengt ja.. Skal teste hva som skjer når jeg kombinerer to signaler på 120 og 720 mhz er det virkelig så vanskelig å holde støy inni beholderen? Jobber som elektrikker innenfor olje og energi, så er mye borti emc skjerming, og de anleggene vi holder på med er laget for å takle emp våpen, blir jo litt det samme, bare at jeg skal holde støy inne og ikke ute. Men det er jo helt andre frekvenser enn uhf og vhf båndet.
Forsterkeren kan ikke trimmes om, da frekvensområdet du skal bruke ligger langt over det den er designet for. Det sitter dessuten filtre som vil kutte av høyere frekvenser. Men hva i all verden er det du skal sende så høyt?
Trådstarter
11 1
Har lyst til å finne ut hvor bra denne fungerer
http://www.google.com/patents/US7378063