Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1999
Hei

En bekjent av meg skulle hokke på laderen til båten min mens jeg var borte, dessverre var laderen sist blitt brukt på en lastebil så den sto i 24 volts modus og båten er 12.
Jeg fikk beskjed om at laderen etter kort tid sluttet og funke, men nå er jeg litt nyssgjerrig på hva jeg burde forvente når jeg kommer hjem, det var tross alt et spliternytt batteri med elektronik for flere tusen koblet til.

Noen her som har greier på hva 24 volt gjør med et 12 volts batteri? Burde jeg bare bytte hele sulamiten så det ikke eksploderer når jeg er ute? Er alt elektroniken ødelagt?
Håper jo at alt bare skal funke, happy thoughts.

Mvh
Turak
Sist endret av Turak; 13. desember 2014 kl. 15:41.
Batteriet er nok allerede ødelagt, elektronikken sto vell ikke på? Og burde derfor fungere, dog ikke helt sikker.
Mest sannsynlig er laderen gått varm (av å levere til et batteri med lavere motstand enn laderen er satt opp til) og sikringen er røket (med uflaks likeretteren også).
Sjekk om det ennå er vann på batteriet, og hvis det er, er det stor sjanse for at det har overlevd...