Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7262
Holder på med ølbrygging, og har en Beer brew 30 som vi bruker til og meske og koke vørter med.

Har sett meg litt lei den simple termostaten som er i den, så har gått til innkjøp av PID, SSR og effektregulator for og få bedre temperaturkontroll under mesking.

Men så til saken kjerne, jeg er ikke sikker på hvor effektregulatoren skal koples inn.
PID og SSR har jeg koplingskjema over, men jeg blir ikke klok på hvor regulatoren skal koples.

Tanken er og ha alt i en egen boks som stikket til BB30 blir plugget i.
Så setter jeg BB30 termostaten på maks, samme med effektregulatoren og styrer mesketemperaturen med PID og SSR.
Når jeg da skal koke vørteren, setter jeg PID i manuell og regulerer effekten med regulatoren.

Legger med skjema for PID og SSR. Setter pris på om noen kan forklare hvor jeg skal kople opp effektregulatoren.

http://i.ebayimg.com/t/20-OFF-Digital-PID-Temperature-controller-25A-SSR-K-thermocouple-thermostat-/00/s/Mzc0WDY0MQ==/$(KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG
Link til produktene du har kjøpt?

Vanligvis kjøper man PID med innebygget termostat og SSR-utgang, bare å koble på releet, varmeelementet og temp.giveren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Utan eit datablad på komponentane er det bingo. Ein PID er ein type kontrollerlogikk, ikkje eit bestemt produkt.
Er det jeg har kjøpt wanna-b.
Her er link til produktet: PID+SSR.

Men er det ikke mulig og kople effektregulatoren i parallel med SSR, slik at når jeg setter PID i manuel mode, så kan jeg regulere effekten med regulatoren?

Mulig det ikke går det jeg ønsker og oppnå, og må ha effektregulatoren i egen boks?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Men er det ikke mulig og kople effektregulatoren i parallel med SSR, slik at når jeg setter PID i manuel mode, så kan jeg regulere effekten med regulatoren?
Vis hele sitatet...
Korleis fungerer effektregulatoren? Eit alternativ er jo å bruke eit relé for å isolere den når du køyrer frå PID-regulatoren. Eit anna alternativ er jo å gi manuell kommando til PIDen. Det er ofte auto/manuell-val på PID-regulatorer.
Her har du link til effektregulatoren.

Etter hva jeg har hørt andre erfare med lignende oppsett er at det funket dårlig og bruke PIDen for kontrollert rolig kok.

Som sagt, så for meg og ha 100% på effektregulatoren under mesking, for så og sette PIDen i off/manuell og bruke effektregulatoren til og oppnå rolig koking.

Begynner og lure på om jeg ikke satte meg godt nok inn i det jeg kjøpte, før jeg kjøpte det.
SSRen er effektregulatoren. Bare koble slik koblingsskjemaet viser. Jeg vil tro at dersom du kan sette PIDen i manuell, kan du styre effektpådraget fra 0 til 100 prosent gjennom den.
PID -> Effektregulator -> SSR.

Må også påse at effektregulatoren takler den ohmske motstanden til SSR.

PID setter du i manuelt PÅ når du skal bruke effektregulatoren.
Når du skal bruke PID, så setter du effektregulatoren til 100%.


Du har ingen mulighet til å sette PID til manuelt på, i antall prosent?
Sist endret av Blackkoz; 25. november 2014 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SSR er vel mer en avansert termostat. Så den vil jo da slå inn og ut. Leste inne på norbrygg at det ikke funket som du beskrev Provo. Har ikke prøvd selv, så jeg skal ikke utelukke noe enda.

Takk Blackkoz, var noe slikt jeg var ute etter. Angående motstanden som er i SSRen har jeg virkelig ikke snøring på, ei heller om effektregulatoren vil takle det.
Ser effektregulatoren har ei lita rørsikring, vil den ryke, eller vil jeg risikere varmgang i andre komponenter først, og muligens brann?

Ser ikke noe i bruksanvisningen til PID om kjøre den i manuelt og justere prosent der nei.
Bør være pid -> ssr -> effekt reg.

Som sagt tidligere skall du ha 100% effekt på effekt reg. når du kjører pid under mesking.
Når du koker er ikke pid brukbart, kokekepunkt er fast for vasker, omkring 100 grafer og reguleres ikke med pid.
Sett pid i manuelt eller setpoint til 110 grader eller noe og reguler effekt med effekt forsterker.
Pid kan settes i manuelt slik du kan gi f.eks 80% effekt. Noe knotete brukergrensesnitt på denne.
Mandal for pid her http://www.sestos-hk.com/english/download/d1s-en.pdf

Inngang på ssr er av/på signal så det ikke noe vits å sette effekt reg. Før ssr.
Sist endret av Tenag; 25. november 2014 kl. 18:00.
Jeg ser jeg misforsto litt hva du mente. Og etter hva jeg kan finne om Sestos D1S kan man ikke manuelt styre pådraget; man har kun mulighetene av, på og PID.

Men du kan koble slik: Først kobler du 230 V til PIDen så den får strøm. Så kobler du 230 V på inn-terminalene til effektregulatoren. Den ene ut-terminalen kobler du til varmeelementet direkte, mens den andre kobler du til terminal 1 på SSRen, og terminal 2 på SSR-en kobler du til den andre terminalen på varmeelementet. Altså slik, bare med strøm til PIDen i tillegg:

Kode

                 ___________                            ______________
----------------|           |--------------------------|              |
230 VAC    V inn| Regulator |V ut         _____        | Varmeelement |
----------------|___________|------------|     |-------|______________|
                                        1| SSR |2
                                        4|     |3
                            PID 6--------|_____|----.
                                                    |
                            PID 8-------------------'
Provo sin kobling vil fungere yppelig, så lenge regulatoren og varmeelementet går fint ilag. Da kan du også dimme ned effekten, samtidig som du har PI-reguleringen intakt.

SSR er ingen termostat. SSR er et Solid State Rele. Altså et rele uten bevegelige deler, så det er laget for å slå inn/ut en god del flere ganger enn en kontaktor. Men funksjonsmessig er en kontaktor og SSR lik.

PI(D)-reguleringen er hakket mer avansert å forklare, men det handler om at man alltid skal prøve å oppnå ønsket temperatur.
P-båndet, avhengig av hvordan regulatoren er satt opp, er en gangefaktor for avviket man har.
I-tiden, er tiden som skal gå, før man ganger opp ennå en gang.
Derivasjonen er noe man generelt ikke benytter i temperaturregulering. Så denne setter man bare til 0.
Sist endret av Blackkoz; 25. november 2014 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selvfølgelig ønsker du derivate virkning her. Derivaterter med på å dempe hastigheten og gi mindre overshoot.
Du ønsker å minske overshooten for får du overshooten tar det laaaaaang tid å få tempen ned.
Alternativ til ikke å ha derivate er lavt p gain, Dvs det tar laang tid og nå setpoint.

Men ellers er jeg enig i det er greit å skru av d delen i mange temp. Regulerings systemer.
Når det er snakk om å holde en jevn temperatur på veske, som bruker lang tid på å oppnå temperatur og generelt holdes jevnt når temperaturen er oppnådd, så har D-båndet ingen funksjon.

Derivasjon benytter man kun for å motvirke raske endringer. I veske så har man ikke raske endringer. Så en PI-regulering klarer fint jobben, uten noen problem.


Beste hadde vært å effektregulere platen, til ønsket effekt.
Sist endret av Blackkoz; 25. november 2014 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det gjelder å holde temperaturen konstant når torget temp er nådd har du helt rett. Når tempen ikke endrer seg har derivate ingen virkning.
Men om spring vannet holder la oss si 15 grader å du meske i 60 minutter på 66 grader ønsker du ikke å bruke flere timer på å nå target temp på 66 grader.
Du ønsker at pid skal gi 100% til å begynne med for så å slakke av før 66 grader er nådd slik at oppvarming går raskest mulig med minimal overshoot.
Da er det kjekt med en full piD regulator.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tenag Vis innlegg
Du ønsker at pid skal gi 100% til å begynne med for så å slakke av før 66 grader er nådd slik at oppvarming går raskest mulig med minimal overshoot.
Vis hele sitatet...
Då ville eg prøvd å justere integralleddet først, og om overshoot vart eit problem justert D-leddet.

Integralleddet ser på kor stort avviket er, og vil gi full utputt når avviket er stort. Haken er at det kan fortsette med pådraget litt i lengste laget.
Takker for hjelpen folkens. Har fått koplet det opp nå. Har troen på at dette blir bra jeg. kan i alle fall ikke bli dårligere enn den innebygde termostaten.
Så får jeg heller spørre på nytt om dette oppsettet ikke fungerer som ønsket.

Brukte forøvrig skjemaet Provo lagde.

Da var den oppe og gå, og dimmeren fungerer også. Nok en gang, takk for hjelpen.
Sist endret av per-ulv; 26. november 2014 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.