Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2720
Finnes det en type lysperer som kan lade solcelle panel?
En lyspære bruker strøm, ikke lager. Du mener kanskje et solcellepanel som gir strøm til en lyspære? Isåfall, ja. Forhør deg med elektriker, og si at du vil ha et solcellepanel som gir strøm til en eller flere armaturer.

Eller bare en lyspære, men synes det er litt rart å bruke mye penger på et solcelleanlegg for å kun gi strøm til èn lyspære. Antar at du tenkte å ha flere lamper?
Sist endret av Relevant; 23. november 2014 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Nei, lurer egentlig på om det finnes en type lyspere som kan "lage strøm" altså lade ett solcelle panel.

jeg ville brukt det til testing av forskjellig typer paneler, siden jeg vet at lyspera lager X watt så tar panelet opp X watt, hvis du skjønner.
Alle former for solcelle-paneler lager strøm av en vanlig lyspære.
Utfordringen er mengden strøm som lages, da den er veldig lav.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Alle former for solcelle-paneler lager strøm av en vanlig lyspære.
Utfordringen er mengden strøm som lages, da den er veldig lav.
Vis hele sitatet...
oki, finnes det noe regnestykke på det?

skal se om jeg finner arbeids lampa mi på 500w og prøve med ett 7w panel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, du må ha ei lyskjelde med den bølgelengda som det aktuelle panelet greier å nyttegjere seg av. Litt googling tilseier at 5-700nm er fair bet på det. Men det er ikkje heilt så enkelt at effektiviteten til panelet er 10% om det plukker opp 10% av effekten pæra påstår at den sender ut, så eg trur du vil ha meir nytte av å teste panelet utandørs, under like forhold, for å finne ut kva som faktisk er mest effektivt, eller lese databladet. For lyspæremetoden din kan fort ende opp med rimeleg urealistiske tal.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, du må ha ei lyskjelde med den bølgelengda som det aktuelle panelet greier å nyttegjere seg av. Litt googling tilseier at 5-700nm er fair bet på det. Men det er ikkje heilt så enkelt at effektiviteten til panelet er 10% om det plukker opp 10% av effekten pæra påstår at den sender ut, så eg trur du vil ha meir nytte av å teste panelet utandørs, under like forhold, for å finne ut kva som faktisk er mest effektivt, eller lese databladet. For lyspæremetoden din kan fort ende opp med rimeleg urealistiske tal.
Vis hele sitatet...
Problemet med og teste de ute er vinklinga mot sola som alltid forandrer seg. men en pære kan man kontrollere det. og så har det vært gårvær og regn de siste ukene og blir lei av og vente :')
En xenon-lampe har omtrent samme spektrum som dagslys. Men det vil kun være brukbart for å måle relativ effektivitet på panelene, altså hvor mye strøm de genererer i forhold til hverandre, og det er også forutsatt at omgivelsene er helt identiske for alle paneler. Om du klarer å montere alt fast i en fullstendig lystett boks, så vil det være det aller beste.