Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1574
Hei! Ble akkurat ferdig med en beat. Dette er den første jeg har laget som jeg følte ble vellykket, dermed la jeg den ut. Kan noen komme med kritikk? Ble lagd i Ableton 9 btw.

https://soundcloud.com/fuugeela/gsht-01
Sist endret av nattenssønner; 13. februar 2014 kl. 15:07.
Dyster beat! I like it!

Om det er noe eg ville gjort anderledes på den så er det trommene.
Som å bytte de ut med noe tyngre og seigere.
Og gjerne klaske på med litt reverb på snare så det gir litt mer rom følelse (gjerne hall, cathedral preset lignende).
Synes du har et godt utgangspunkt! Eneste er at det kanskje blir ensformig, så det kunne kanskje vært en idè å legge til noen interessante ting her og der. Dette er selvsagt bare min personlige mening
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Jeg savner reverb og et bredere lydbilde. Jeg synes du har et veldig godt utgangspunkt - den lyden der, som jeg ikke aner hva er for noe, er jæævlig trippy og spennende. Fiolinen som kommer etterhvert gjør også hele dritten veldig spesiell (burde ikke fiolinene pitches ned bittelitt?). Hadde jeg vært deg ville jeg også lagt til reverb og eventuelt brukt andre effekter til å lage noe enda mer stemningsfult.
Dette var et veldig bra utgangspunkt!
Som flere sier her, legg mer vekt på trommene (altså få de "feitere og seigere").
Noe som kan hjelpe er å legge på litt sidechain-compressor fra trommene (hvertfall snare og kick) mot den synthen/whatever som går i bakgrunnen.
Altså slik at signalet fra trommene "demper" synthen i bakgrunne på slagene, sånn at det blir mer "bounce" og dynamikk i grooven.
Du finner garantert tutorials for dette på youtube btw!

Og fela som kommer inn ville jeg ha pitchet ned litt, det virker som den er litt off-tune

Til slutt vil jeg tipse om å kanskje equalize mid-frequensene på snaren litt, sånn at den blir litt mer punchy/skarpere. (boost @440hz-ish for skarpere lyd, og kanskje også rundt 220hz, det pleier å gi et lite "punch" i skarptromma).

Bittelitt reverb på snaren ville heller ikke skadet, men prøv å holde det stilig. Dårlig/overdreven reverb kan fort trekke ned hele låta om det blir gjort dårlig. Så pass isåfall på å ikke overdriv og ha lang reverbtid/freedback, men bare litt for å skape mer naturlig lydbilde.

Det går også an å legge flere skarptromme-samples samtidig, og mikse de til du finner en god blanding som fremstår som en realistisk og god snare.

Ellers vil jeg bare si at det lover veldig godt, og dystre beats er The shit.
Lykke til videre, kommer til å followe på soundcloud ;D

GL HF!
Sist endret av Alzo88; 15. februar 2014 kl. 17:32.
Jeg likte det. Ikke min type musikk vanligvis, men etter en fjodde eller 2 funker det som bakgrunnsmusikk. Well done mate
Tusen takk for komplimentene og tipsene, skal ta de i bruk! Har bare kjørt 1 ukers lynkurs i ableton der jeg startet helt blank, så måtte bare høre med dere om jeg var på rett vei
Sist endret av nattenssønner; 15. februar 2014 kl. 18:21.
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Tusen takk for komplimentene og tipsene, skal ta de i bruk! Har bare kjørt 1 ukers lynkurs i ableton der jeg startet helt blank, så måtte bare høre med dere om jeg var på rett vei
Vis hele sitatet...
Absolutt på rett vei, kompis Last gjerne opp mer, etterhvert!
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Synes beaten var fet, veldig mystisk og flott! Savnet litt romklang, for å gjøre den litt mer åpen. Kanskje litt mer variasjon også? Hadde det vært kult om du hadde laget det du har før 1:30 ca til et vers, og brukt fiolinen + noe mer til et refreng etter 1:30?

Uansett: jeg gleder meg til å se fremgangen din, du har hvertfall en ny følger på Soundcloud
Takk! Neste beat som jeg begynner med denne uken skal ikke være like ensformig, jeg skal også ta til meg tipsene deres. Poster beaten i denne tråden når jeg er ferdig! veldig motiverende at dere svarer meg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hoy Etter mye fram og tilbake ble jeg endelig ferdig med et stykke til.

https://soundcloud.com/fuugeela/kshkng

Bedre?
Jeg og Dillinger sammarbeidet på en beat, der han får creds for pianospillingen

https://soundcloud.com/fuugeela/baby...gela-d1llinger
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Jeg og Dillinger sammarbeidet på en beat, der han får creds for pianospillingen

https://soundcloud.com/fuugeela/baby...gela-d1llinger
Vis hele sitatet...
Her er originalen til dere som vil høre den
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ble for ensformig for min del