Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 27716
Jeg har merket at det er mye snakk og spørsmål rundt hvordan man styrer en større strøm ved hjelp av en mindre strøm og jeg ser stadig forslag som bruk av releer selv om dette ofte er uegnet. Jeg tenkte derfor det var verdt å skrive en guide om transistoren for å se om det kanskje kan hjelpe noen.



En transistor er en liten (og billig!) sak som kan styre en større strøm ved å tilføre en mindre strøm eller spenning, men en transistor tillater kun at strømmen går i èn retning så den vil ikke kunne styre en AC-strøm. Det som gjør transistoren attraktiv til styring av strømmer er:


  • Lav kostnad
  • Liten størrelse
  • Veldig pålitelige
  • Kan skru seg av og på ved en meget høy frekvens
  • Kan styre store strømmer med en ekstremt liten strøm (teoretisk 0A for en MOSFET)



Jeg skal ta opp to av de vanligste transistortypene, nemlig bipolar transistor og MOSFET.



Bipolar transistor (bipolar junction transistor (BJT))



Denne har nesten forsvunnet helt fra moderne industri, men den er fortsatt vanlig å finne til hobbybruk og de brukes også av enkelte forsterkerprodusenter. En bipolar transistor kommer i to typer; NPN og PNP og har disse kretssymbolene:



http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/tutorial/h-bridge/images/basic-bjt.gif



NPN finner du til venstre i bildet mens PNP er til høyre. En bipolar transistor har tre terminaler, base, emitter og collector. For en NPN transistor vil en liten strøm fra base til emitter kontrollere en større strøm fra collector til emitter. Det motsatte gjelder for en PNP transistor, her vil en liten strøm fra emitter til base kontrollere en større strøm fra emitter til collector.



For å bruke en bipolar transistor til å styre en større strøm må man vite hvor mye strøm du vil styre og passe på at transistoren tåler dette. Den velkjente bipolare transistoren 2n2222 kan håndtere en strøm på 800mA, men det er ikke noe problem å finne bipolare transistorer som kan håndtere 10-20A. Forholdet mellom basestrømmen og collectorstrømmen regnes ut ved å finne "Hfe" i databladet. Denne kan være alt fra 19 til 199 og varierer med størrelsen til transistoren og temperaturen, men ofte vil den være mellom 50 og 100.



Hvordan regne ut basestrømmen:



Basestrømmen regnes ut ved å dividere collectorstrømmen med Hfe. Skal du styre en rekke med leds som bruker 100mA og du har en transistor med en Hfe på 75 må du ha en basestrøm på MINIMUM 100/75=1.33mA. Denne basestrømmen kan gjerne reguleres med en basemotstand som vil være gitt av formelen (V-0.7)/Ib. V er spenningen over motstanden mens Ib er basestrømmen. Grunnen til at 0.7V trekkes fra er samme årsak til hvorfor 0.7V trekkes fra når formotstanden til en LED beregnes. Base-emitter koblingen er en PN-kobling (en diode med andre ord) og vil ha et fast spenningsfall på 0.7V. Dette betyr altså at du må ha minimum 0.7V for å styre en strøm med en bipolar transistor. For å ta opp det forrige eksempelet. Hvis spenningen er 12V vil da baseresistoren være (12-0.7)/1.33mA=8496Ohm.

Eksempler på et par bipolare transistorer:



2n2222
  • Maks collectorstrøm: 800mA
  • Hfe med en collectorstrøm på 10mA og collector-emitter spenning på 1V: 50



MJE3055T
  • Maks collectorstrøm: 10A
  • Hfe: Min: 20, maks: 70







MOSFET (metal–oxide–semiconductor field-effect transistor)



Personlig syns jeg en MOSFET er mer behagelig å bruke som en strømbryter enn en bipolar transistor. Grunnen til dette er at en MOSFET er spenningsstyrt og ikke strømstyr og man slipper derfor en baseresistor.



Akkurat som ved den bipolare transistoren finnes det to typer MOSFETS, N-channel mosfet og P-channel mosfet. Symbolene ser slike ut:



http://www.societyofrobots.com/images/electronics_mosfet_schematic.png



Istede for base, emitter og collector har vi her gate, drain og source, og operasjonen er veldig like den bipolare transistoren. For en N-channel mosfet vil en spenning som tilføres gate styre en strøm som går fra drain til source. Det samme gjelder for en P-channel mosfet, men her går strømmen fra source til drain altså må du ha en negativ spenning på gate. Her er det riktig nok ikke lite lett å kalkulere hvor stor denne strømmen er, men det er fint mulig. Jeg tror ikke det har noen hensikt å ta for seg alle de matematiske formlene for mosfeten siden denne guiden tar for seg transistoren som en strømbryter, men noe som er greit å få med seg er transistorens Rds(on) (spesifisert i databladet). Når en gatespenning tilføres vil motstanden mellom drain og source endres til å bli en lukket bryter med en meget lav motstand. Jo høyere gatespenningen er jo lavere vil drain-source mostanden bli. Rds(on) er motstanden mellom drain og source ved en gitt gatespenning (ofte 10V). Dette betyr selvfølgelig ikke at man må tilføre 10V, men man må huske på at motstanden vil øke hvis gatespenningen minkes. Selv om man bare tilfører 5V vil Rds for mange mosfets være på kun noen mOhm så det er sjeldent noe man trenger å ta det i betrakning, men skal man styre store strømmer er det en fordel å vite hva Rds(on) er så man er klar over varmeutviklingen i mosfeten. Her er noen viktige aspekter med mosfeten som er verdt å få med seg:



To operasjonsområder:

Mosfeten har to operasjonsområder, triode (eller ohmsk) område og metningsområde. Triodeområdet er området hvor mosfeten fungerer som en motstand (som nevnt over) og det er i dette området den vil være i hvis den brukes som en strømbryter. Hvis drain-source spenningen blir høyere enn gatespenningen vil mosfeten gå inn i det som kalles metningsområdet og her gjelder ikke Rds lenger! I dette området vil mosfeten fungere på samme måte som en bipolar transistor og kun tillate en maksimal drain-source strøm!



Terskelspenningen:

Et annet aspect med mosfeten som er viktig er Vth, eller terskelspenningen. Som nevnt tidligere må man ha en basespenning på minimum 0.7V for å bruke en bipolar transistor som en strømbryter, dette gjelder også for mosfeten, men denne verdien (Vth) kan være noe høyere (1-2V). Husk at det ikke vil gå noe strøm mellom drain og source før en minimumsspenning på Vth er tilført gate.



Gatekapasitans:

Dette er ikke noe du trenger å bry deg om hvis du bare skal skru av og på noen leds, men det kan være viktig hvis du vil ha mosfeten til å operere i en veldig høy frekvens eller hvis mosfeten er veldig stor. Gate kan ses på som en kondensator og hvis du vet hvordan en kondensator fungerer kan du bruke de samme formlene for oppladning og utladning av gaten. Denne kapasitansen kan være på noen få pF til flere tusen pF og det kan i noen tilfeller være verdt å ta dette med i betraktningen. Siden gate må lades opp for å tillate en strøm mellom drain og source må man passe på gate blir ladet opp fort nok. Som sagt så er denne kapasitansen såpass liten at det er som regel ingenting å bry seg om. Gatekapasitansen er også årsaken til at en mosfet vil være PÅ selv om gate kobles av. Gate er da fortsatt ladet opp og vil forbli PÅ til kondensatoren har ladet seg selv ut. Det er derfor viktig at gate lades ut for å skru mosften av, altså kobler den til jord for N-channel eller til +V for P-channel.

Eksempler på et par mosfets:

BS170
  • Maks sourcestrøm: 500mA
  • Maks drain-source spenning: 60V
  • Rds(on) ved Vgs=10V Id=200mA: Typisk 1.2Ohm, maks 5Ohm



IRF3205
  • Maks sourcestrøm: 110A
  • Maks drain-source spenning: 55V
  • Rds(on) ved Vgs=10V Id=62A: Maks 8mOhm







Varmeutvikling



Varmeutviklingen til transistoren kan det i mange tilfeller være greit å holde kontroll på. Sjekk databladet til transistoren (pass på å sjekk ved riktig pakketype) for å se hvor høy varmeutviklingen den tåler. Varmeutviklingen regnes ut ved å multiplisere Vcollector-emitter med collectorstrømmen for bipolare transistorer, og Vdrain-source med sourcestrømmen for mosfets. For bipolare transistorer kan du også ta basestrømmen i betrakning. Denne regnes ut ved å multiplisere basestrømmen med 0.7V.



Hvordan velger jeg riktig transistor?

Dette kan være et viktig spørsmål hvis du ikke er så kjent med transistorer. Hvis du lager en krets du fant på nettet e.l. så er det like greit å bare kjøpe samme modell som er oppgitt. Hvis du heller vil bruke en annen modell så pass på at det er riktig type (bipolar eller mosfet, men også om det er NPN/PNP, N-ch eller P-ch). Du må da også passe på at transistoren tåler minst like høy collector/drain spenning og strøm som den som er oppgitt i kretsen.

Maks strøm og spenning finner du ofte etter navnet til transistoren som i dette bildet:

http://i45.tinypic.com/mj7bc5.png



Skal du velge en transistor til en krets du har laget selv må du som allerede nevnt passe på at transistoren tåler spenningen og strømmen, men også kanskje varmeutviklingen (hvis det er noe varmeutvikling å snakke om). Om du velger en bipolar transistor eller en mosfet er ikke så nøye da de vil antagelig gjøre jobben begge to. Som utgangspunkt kan man se på mosfeten som overlegen i de fleste applikasjoner, det er en grunn til at 99.9% av alle transistorer som produseres er mosfeter. Det mest appilerende med mosfeter er at den har en ekstremt høy inngangsmotstand (teoretisk en uendelig høy motstand) så du kan styre veldig store strømmer med noe så lite som en mikrokontroller (eller arduino). Dette er ikke alltid tilfelle for bipolare transistorer da mikrokontrolleren kanskje ikke klarer å gi nok strøm for å drive den. Det finnes enkelte fordeler med bipolare transistorer, men disse føler jeg er såpass delikate at det faller litt utenfor denne guiden. En ting man kan tenke på er Vth (gate threshold voltage) for mosfeter. Denne er ofte godt over 1V så hvis du har et signal med en lav spenning så er du kanskje nødt til å bruke en bipolar transistor (som kun trenger 0.7V). En ting som også er verdt å nevne er at mosfeter er mer sårbare for statisk elektrisitet så du kan være uheldig å ta livet av den hvis du har en oppbygd ladning i kroppen. Jeg har personlig aldri erfart dette, men det kan være greit å ha i bakhodet.



Hvordan finner jeg informasjonen jeg trenger om transistoren?



All informasjon du vil drømme om å vite finner du som regel i databladet til transistoren. Databladet er ofte linket der du kjøper den, hvis ikke kan du enkelt google modellnavnet (f.eks. IRF3205). Det som er veldig viktig å huske på er ”absolute maximum rating”. Dette finnes i bortimot alle datablader og du må ikke tro at du nødvendigvis kan kontinuerlig arbeide med disse verdiene. Dette er maksimumsverdier som produsenten har satt hvor de garanterer at komponenten ikke blir ødelaget hvis disse verdiene blir møtt i et kort tidsrom. Det lureste er å holde seg litt under disse verdiene. Her er det to utsnitt av et datablad hvor jeg har pekt ut det jeg ser på som mest relevant:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i45.tinypic.com/24nif0y.png


SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i49.tinypic.com/2a6jc46.png




For bipolare transistorer kan du se etter dette:

SPOILER ALERT! Vis spoiler






Praktisk eksempel

En ting som er viktig når man setter en transistor inn i en krets er at du faktiske ser hvilke spenninger og strømmer som er hvor. En transistor er ikke en bryter du kan putte inn hvor som helst som et rele, den må ha et spenningsfall fra base/gate til source/collector. Det er derfor greit ha dette som en tommelfingerregel: Har du en N-channel mosfet eller en NPN transistor skal alltid source/collector kobles til jord! Lasten din skal da kobles fra +V til drain/emitter. Har du en P-channel mosfet eller en PNP transistor skal source/collector alltid kobles til +V! Lasten din skal da kobles fra drain/emitter til jord.

For å gi et praktisk eksempel så kan vi si at vi har 100 leds som skal styres av en arduino. Vi finner ut at hver av disse tåler 20mA, dette blir da 20*100=2A. Vi kommer til å bruke en spenning på 12V så her vil mosfeten IRF3205 fungere fint. Kretsen kobles da slik:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i47.tinypic.com/r8fqqg.png




For en P-channel mosfet vil det kobles slik:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i45.tinypic.com/241sayd.png








Skal vi bruke en bipolar transistor må vi regne ut basestrømmen og her ser vi en begrensning. Arduinoen klarer ikke levere stort mer enn ca. 20mA så det vil ikke være mulig for oss å styre en strøm på 2A med en enkel bipolar transistor. Vi nøyer oss derfor med en strøm på 500mA og bruker en 2n2222 NPN transistor. Hvis vi sier at den har en Hfe på 75 vil basestrømmen blir da 500mA/75=6.7mA. Vi vet at arduinoen gir et logisk signal på 5V altså vil baseresistoren bli (5V-0.7V)/6.7mA=640Ohm.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i48.tinypic.com/28ckec2.png




For en PNP bipolar transistor vil kretsen se slik ut:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i45.tinypic.com/34yr493.png






Pakketyper



Både bipolare transistorer og mosfeter kommer i de samme pakkene. Husk å sjekk databladet for å se hvilke pins som er hvilke terminaler.

TO-92 brukes ofte til mindre transistorer og kan ikke håndtere så veldig store strømmer eller varmeutviklingen. Fordelen er at de er meget billige.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://www.reprise.com/host/circuits/images/to-92.gif




TO-18 Er veldig lik TO-92, men er av metall. Disse pakkene er en anelse dyrere enn TO-92 og kan takle høyere strømmer og høyere varmeutvikling.

SPOILER ALERT! Vis spoiler




TO-220 brukes til power-transistorer. Disse kan håndtere store strømmer og veldig høy varmeutvikling. Disse kan også kobles til kjøleribber hvis det er behov for det.

SPOILER ALERT! Vis spoiler




Transistorer finnes selvfølgelig i enda mindre pakker, som denne SOT-23 overflatemonterte pakken:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Sist endret av nso; 28. januar 2013 kl. 17:32.
Fin tråd! (:
Kan det meste fra Vg2 - Bruker transistorer ganske ofte i små og mellomstore prosjekter. kjekke små saker.

Takk gud for at vi ikke bruker rør lenger... :P
Kjapt spørsmål; Hvis en mosfet som brukes til pwm blir svært varm, hva kan da årsaken være? Veldig åpent spørsmål kanskje?
Sitat av LTd Vis innlegg
Kjapt spørsmål; Hvis en mosfet som brukes til pwm blir svært varm, hva kan da årsaken være? Veldig åpent spørsmål kanskje?
Vis hele sitatet...
Kanskje du ikke har noen motstand mellom utgangen på mikrokontrolleren og gate-inngangen på mosfeten?
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Kanskje du ikke har noen motstand mellom utgangen på mikrokontrolleren og gate-inngangen på mosfeten?
Vis hele sitatet...


Hmm.. det stemmer. Men er dette nødvendig på mosfeter overhodet? Jeg har en pulldown resistor mellom gate og 0V på 2kOhm (hvis jeg husker riktig). Kan det hende at dette er for høyt slik at den ikke rekker å slå seg helt av eller på mellom syklene?

Mikrokontrolleren er forøvrig en arduino, så det er ikke snakk om mye strøm her uansett.
Jeg har hvertfall ikke fått med meg at pulldown er vanlig. Det jeg tenkte på var en motstand i serie, for å begrense strømmen inn i gaten.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Jeg har hvertfall ikke fått med meg at pulldown er vanlig. Det jeg tenkte på var en motstand i serie, for å begrense strømmen inn i gaten.
Vis hele sitatet...

På transistorer (bjt) er det ytterst nødvendig ja, ellers brenner den opp. Mosfeter har høy motstand i gate'en mener jeg, størrelsesorden Mohm. I transistorer så er det jo strømmen gjennom base som styrer strømmen mellom emitter og collector og denne strømmen må regulereres med en motstand. I mosfet'er er det spenningen på gate som styrer strøm mellom drain og source.

Hensikten med en pulldown mellom gate og source er for at man ikke skal ha noe spenning mot gate når mosfet'en skal være av, ihvertfall slik jeg har forstått det. Nå skal det sies at det er veldig mye jeg ikke forstår på dette feltet
Fin tråd!

Synes transistoren var noe å det vanskeligste å lære meg i elektronikk.
Jeg skrev guiden pga. slike spørsmål:

Personlig syns jeg en MOSFET er mer behagelig å bruke som en strømbryter enn en bipolar transistor. Grunnen til dette er at en MOSFET er spenningsstyrt og ikke strømstyr og man slipper derfor en baseresistor.
Vis hele sitatet...
Gaten på en mosfet er en kondensator så det er teoretisk umulig å gå strøm igjennom den, det er derfor ingen vits med en mostand (motstanden vil bare gjøre mosfeten varmere).

Kjapt spørsmål; Hvis en mosfet som brukes til pwm blir svært varm, hva kan da årsaken være? Veldig åpent spørsmål kanskje?
Vis hele sitatet...
Den direkte årsaken er spenningsfall over mosfeten, spenningsfallet kommer når mosfeten ikke er fullstendig skrudd PÅ eller AV. Det er tre måter å fikse det på; redusere frekvensen, bruke en mosfet som har raskere respons (du finner rise time og fall time i databladet) eller øke strømmen til gaten (evt. bruke en fet driver som kan lade gaten fortere). Den 2k pull down motstanden går mot sin hensikt da den gjør det enda tyngre for mikrokontrolleren å lade opp gaten (som vil føre til spenningsfall).
fine forklaringer plecto, jeg har blant annet tenkte å lage en H-bridge med 4 mosfeter + en mosfet med pwm som styrer hovedspenningen over H-bridgen. Vil du da si at jeg ikke trenger noen motstander i serie eller pulldown på noen av de? skal bruke arduino, med en pwm frekvens på 480Hz.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Jeg skrev guiden pga. slike spørsmål:



Gaten på en mosfet er en kondensator så det er teoretisk umulig å gå strøm igjennom den, det er derfor ingen vits med en mostand (motstanden vil bare gjøre mosfeten varmere).



Den direkte årsaken er spenningsfall over mosfeten, spenningsfallet kommer når mosfeten ikke er fullstendig skrudd PÅ eller AV. Det er tre måter å fikse det på; redusere frekvensen, bruke en mosfet som har raskere respons (du finner rise time og fall time i databladet) eller øke strømmen til gaten (evt. bruke en fet driver som kan lade gaten fortere). Den 2k pull down motstanden går mot sin hensikt da den gjør det enda tyngre for mikrokontrolleren å lade opp gaten (som vil føre til spenningsfall).
Vis hele sitatet...
Okay, skal prøve uten denne motstanden.
fine forklaringer plecto, jeg har blant annet tenkte å lage en H-bridge med 4 mosfeter + en mosfet med pwm som styrer hovedspenningen over H-bridgen. Vil du da si at jeg ikke trenger noen motstander i serie eller pulldown på noen av de? skal bruke arduino, med en pwm frekvens på 480Hz.
Vis hele sitatet...
Du trenger ingen motstander på gate-siden nei
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Fin tråd! (:
Kan det meste fra Vg2 - Bruker transistorer ganske ofte i små og mellomstore prosjekter. kjekke små saker.

Takk gud for at vi ikke bruker rør lenger... :P
Vis hele sitatet...
Transistorer er såklart best, med det er mye finere med rør da!
Jeg elsker gammel elektronikk!
Har en kasse full av rør! Små, store og veldig store! :-)
Og nixie rør såklart!


Jeg kan alt forlite om transistorer, så denne tråden var nyttig!!
Kanskje noen kan forklare litt om hvor man vil bruke bjt fremfor mosfet og vice versa? Hvor bruker man typisk det ene eller det andre? Kanskje noen henvisninger til (enkle) kretser osv?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Transistorer er såklart best, med det er mye finere med rør da!
Jeg elsker gammel elektronikk!
Har en kasse full av rør! Små, store og veldig store! :-)
Og nixie rør såklart!
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Rør er kjempekult! Elsker Nixie tube klokker. De er så sinnsykt elegant og har det lille preget av gammel look. elsker rør selv

By the way ignifer: Hvor kjøper du røra dine? skal ha noen selv tenker jeg.
Kanskje noen kan forklare litt om hvor man vil bruke bjt fremfor mosfet og vice versa? Hvor bruker man typisk det ene eller det andre? Kanskje noen henvisninger til (enkle) kretser osv?
Vis hele sitatet...
Tror det er vanskelig å finne fordeler med BJT, det er en grunn til at 99.9% av alle transistorer som lages er mosfeter. Det er klart at i mange applikasjoner kan det være en fordel med en strøm som styrer en annen strøm, men en spenningsdeler på gaten til en mosfet kan få den til å operere på samme måte. Noen kretser kunne vært fint ja, helt enig der, men jeg kan ikke endre åpningsposten annet enn hvis jeg sender en mail til administrator. Kanskje jeg kan få privilegier til å endre den som jeg vil? Litt usikker der.
Sist endret av Plecto; 28. november 2012 kl. 20:22.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Det stemmer. Rør er kjempekult! Elsker Nixie tube klokker. De er så sinnsykt elegant og har det lille preget av gammel look. elsker rør selv

By the way ignifer: Hvor kjøper du røra dine? skal ha noen selv tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg har bygget to nixieklokker, og holder nå på med et crt klokke..
Rørene jeg bruker kjøpte jeg på ebay eller via div nettsider.
Kom over en hel del radiorør og likeretter rør på finn.no av alle plasser. Da måtte jeg kjøpe!
Ellers har jeg ett VioletRay sett, det er fine rør det! ;-)

Vel, nok offtopick!
Sitat av Plecto Vis innlegg
Tror det er vanskelig å finne fordeler med BJT, det er en grunn til at 99.9% av alle transistorer som lages er mosfeter. Det er klart at i mange applikasjoner kan det være en fordel med en strøm som styrer en annen strøm, men en spenningsdeler på gaten til en mosfet kan få den til å operere på samme måte. Noen kretser kunne vært fint ja, helt enig der, men jeg kan ikke endre åpningsposten annet enn hvis jeg sender en mail til administrator. Kanskje jeg kan få privilegier til å endre den som jeg vil? Litt usikker der.
Vis hele sitatet...
Okay. Kan du si litt mere om hvilke mosfeter som egner seg til hva? Du nevnte et par, men kan du også si hvilke typer prosjekter de egner seg til, eventuelt supplere med noen flere?

En annen ting som kunne vært greit å ha med i tråden er hvordan man tolker databladene for å bestemme hvilke typer mosfeter som egner seg osv.
Okay. Kan du si litt mere om hvilke mosfeter som egner seg til hva? Du nevnte et par, men kan du også si hvilke typer prosjekter de egner seg til, eventuelt supplere med noen flere?

En annen ting som kunne vært greit å ha med i tråden er hvordan man tolker databladene for å bestemme hvilke typer mosfeter som egner seg osv.
Vis hele sitatet...
Takk for respons Jeg har sendt mail til administrator, jeg håper jeg får lov til å endre tråden så jeg kan legge dette til.

For å gi et kort svar så er forskjellene mellom mosfeter veldig små annet enn maks strøm, spenning og varmeutvikling. Det finnes enkelte mosfeter som kanskje egner seg mer til bruk i forsterkere (at de er mer lineære) og kanskje andre applikasjoner, men dette blir på et veldig detaljnivå og er litt utenfor mitt kompenaseområdet og kanskje dette forumet.

Jeg skal legge til litt mer praktisk informasjon om hvordan transistorer brukes og kan legge til kretstegninger og hvordan man leser av databladene etc., det høres ut som en god ide.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Takk for respons Jeg har sendt mail til administrator, jeg håper jeg får lov til å endre tråden så jeg kan legge dette til.

For å gi et kort svar så er forskjellene mellom mosfeter veldig små annet enn maks strøm, spenning og varmeutvikling. Det finnes enkelte mosfeter som kanskje egner seg mer til bruk i forsterkere (at de er mer lineære) og kanskje andre applikasjoner, men dette blir på et veldig detaljnivå og er litt utenfor mitt kompenaseområdet og kanskje dette forumet.

Jeg skal legge til litt mer praktisk informasjon om hvordan transistorer brukes og kan legge til kretstegninger og hvordan man leser av databladene etc., det høres ut som en god ide.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut. Hvis du har lyst på spørsmål i tråden så kan ihvertfall jeg bidra

Forresten, har du noen forslag til mosfeter som styres greit med arduino (5V)? Opptil 10A / 12V.
Forresten, har du noen forslag til mosfeter som styres greit med arduino (5V)? Opptil 10A / 12V.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde vel bare sett på stedet du skal kjøpe mosfeten, valgt Isource i filteret til 10A og så sortert etter pris. Jeg bestiller mine komponenter fra taydaelectronics.com og der har de IRF3205 til 0.66usd (110A). Denne har en Rds(on) på så lavt på 8mOhm så det er jo ingenting å klage over:
http://www.taydaelectronics.com/cata...ult/?q=IRF3205
Sitat av Plecto Vis innlegg
Jeg hadde vel bare sett på stedet du skal kjøpe mosfeten, valgt Isource i filteret til 10A og så sortert etter pris. Jeg bestiller mine komponenter fra taydaelectronics.com og der har de IRF3205 til 0.66usd (110A). Denne har en Rds(on) på så lavt på 8mOhm så det er jo ingenting å klage over:
http://www.taydaelectronics.com/cata...ult/?q=IRF3205
Vis hele sitatet...
Det er faktisk de jeg bruker å bestille komponenter fra, mosfeter også, men jeg bestiller via Ebay. Kjapp levering ihvertfall.
Hvis ikke strømmen er så høy er BS170 mindre og billigere
Sist endret av Plecto; 29. november 2012 kl. 01:44.
Jeg har kjøpt noen irfz44n mosfeter, slike http://www.ebay.com/itm/10Pcs-IRFZ44...item1e74a5e624 dog ikke fra denne leverandøren.
49A og 55V
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Jeg har kjøpt noen irfz44n mosfeter, slike http://www.ebay.com/itm/10Pcs-IRFZ44...item1e74a5e624 dog ikke fra denne leverandøren.
49A og 55V
Vis hele sitatet...
Vet du forskjellen på disse og IRFL44n?
jeg vet ikke, finner ikke noen datasheet for IRFL44
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
jeg vet ikke, finner ikke noen datasheet for IRFL44
Vis hele sitatet...
IRLZ44n mente jeg.
De er ganske like, men det er en del forskjeller som:
Id som er 49A for IRFZ44n, mens 47A for IRLZ44n. Rds(on) er ikke det samme, transkonduktansen er ikke lik og heller ikke gate kapasitansen. Det er to forskjellige mosfeter med andre ord
Sitat av Plecto Vis innlegg
De er ganske like, men det er en del forskjeller som:
Id som er 49A for IRFZ44n, mens 47A for IRLZ44n. Rds(on) er ikke det samme, transkonduktansen er ikke lik og heller ikke gate kapasitansen. Det er to forskjellige mosfeter med andre ord
Vis hele sitatet...
Ja, motstanden er omtrent det dobbelte i den ene. Terskelspenningen på den ene er oppgitt å være 2-4V, men bare 1-2V på den andre. Også diagrammene er forskjellige. Kan begge styres med 5V mot gate og 12V over drain-source?
Ja, motstanden er omtrent det dobbelte i den ene. Terskelspenningen på den ene er oppgitt å være 2-4V, men bare 1-2V på den andre. Også diagrammene er forskjellige. Kan begge styres med 5V mot gate og 12V over drain-source?
Vis hele sitatet...
Begge to tåler en maks drain-source spenning på 50V så 12V er ikke noe problem. Så lenge du holder deg under maksimum gate spenning (typisk 20V) så går det fint. Jeg vil tro at den med en terskelspenning på 1-2V vil ha en lavere Rds ved Vg på 5V enn den andre.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Begge to tåler en maks drain-source spenning på 50V så 12V er ikke noe problem. Så lenge du holder deg under maksimum gate spenning (typisk 20V) så går det fint. Jeg vil tro at den med en terskelspenning på 1-2V vil ha en lavere Rds ved Vg på 5V enn den andre.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var om den var nok med 5V for å 'skru den helt på', og i motsatt fall om det blir veldig mye effekttap hvis det står 12V over den og den ikke er helt skrudd på? Hvis du skjønner hva jeg mener
Joda, men det er ikke lett å svare på. Effekttapet vil være Vds*Id, altså strømmen som er igjennom den. Spenningen vil være Ids*Rds så den komplette formelen vil være P=Ids^2*Rds. Rds kan utledes av en formel hvis man vet transkonduktansen, men hvis Rds(on) ved Vgs=10V=17.5mOhm kan du fint doble dette for en Vgs på 5V, altså 35mOhm. Denne verdien er såpass lav at det skal mye til før du får en varmeutvikling som det er verdt å bry seg om. Å si at en mosfet er "fullstending" på blir feil da den egentlig aldri er "fullstendig på", den vil alltid ha en motstand.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Joda, men det er ikke lett å svare på. Effekttapet vil være Vds*Id, altså strømmen som er igjennom den. Spenningen vil være Ids*Rds så den komplette formelen vil være P=Ids^2*Rds. Rds kan utledes av en formel hvis man vet transkonduktansen, men hvis Rds(on) ved Vgs=10V=17.5mOhm kan du fint doble dette for en Vgs på 5V, altså 35mOhm. Denne verdien er såpass lav at det skal mye til før du får en varmeutvikling som det er verdt å bry seg om. Å si at en mosfet er "fullstending" på blir feil da den egentlig aldri er "fullstendig på", den vil alltid ha en motstand.
Vis hele sitatet...
Mener du at effekttapet er spenningen mot drain eller spenningsfallet over mosfeten?
Spenningsfallet over mosfeten (drain og source) multiplisert med strømmen som går igjennom den.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Spenningsfallet over mosfeten (drain og source) multiplisert med strømmen som går igjennom den.
Vis hele sitatet...
Okay. Da forstår jeg.
Har et 12V rele som skal styres av en 5V IC-krets. Relet skal legge inn når utgangen går høy. Har laget en plan for dette (se vedlagte skisse), men synes jeg endte opp med å bruke litt vel mange komponenter. Er det noen som klarer å forenkle løsningen? Eneste begrensning er at den ene av relets spoletilkopling må ligge ned mot felles jord, samt at løsningen må trekke minimalt med strøm fra batteriet i hvilestilling.



https://imma.gr/48342
Hei, låner tråden jeg :P

Jeg har en DC motor som jeg skal regulere trinnløst, og har (via freak) fått anbefalt å bruke IGBT transistorer. Mer spesifikt denne: http://no.rs-online.com/web/p/igbt-module/4682505/. Og har lenge stusset rundt hvordan denne skal styres?

Er det noen som kan fortelle meg en måta å styre denne på via et potensiometer?

Takker for alle svar
Har et 12V rele som skal styres av en 5V IC-krets. Relet skal legge inn når utgangen går høy. Har laget en plan for dette (se vedlagte skisse), men synes jeg endte opp med å bruke litt vel mange komponenter. Er det noen som klarer å forenkle løsningen? Eneste begrensning er at den ene av relets spoletilkopling må ligge ned mot felles jord, samt at løsningen må trekke minimalt med strøm fra batteriet i hvilestilling.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være værre enn dette:

http://i50.tinypic.com/2uzp6de.png

Litt usikker på hvorfor du har brukt to bipolare transistorer samt en spenningsdeler?

Hei, låner tråden jeg :P

Jeg har en DC motor som jeg skal regulere trinnløst, og har (via freak) fått anbefalt å bruke IGBT transistorer. Mer spesifikt denne: http://no.rs-online.com/web/p/igbt-module/4682505/. Og har lenge stusset rundt hvordan denne skal styres?

Er det noen som kan fortelle meg en måta å styre denne på via et potensiometer?

Takker for alle svar
Vis hele sitatet...
Må du ikke ha en stepper motor for å få en tilnærmet trinnløs regulering? Jeg har ikke så mye peil på motorer

Vet ikke helt hvorfor du skal bruke en IGBT da disse brukes ofte hvis det er snakk om flere kV. Du kan uansett bruke de mer eller mindre som en mosfet antar jeg. Du kobler +V på gate (det trengs ingen motstand) som vil føre til at en større strøm vil gå fra collector til emitter.
Sist endret av Plecto; 30. november 2012 kl. 13:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Hei, låner tråden jeg :P

Jeg har en DC motor som jeg skal regulere trinnløst, og har (via freak) fått anbefalt å bruke IGBT transistorer. Mer spesifikt denne: http://no.rs-online.com/web/p/igbt-module/4682505/. Og har lenge stusset rundt hvordan denne skal styres?

Er det noen som kan fortelle meg en måta å styre denne på via et potensiometer?

Takker for alle svar
Vis hele sitatet...
PWM - pulsbreddemodulasjon - er stikkordet her. Du skrur av og på spenninga veldig ofte, og vil då få variabelt turtall. Du kan lage PWM ved hjelp av t.d. 555 og litt eksterne komponentar, eller kjøpe relativt ferdige chipper. PWM controller i google bør gi deg litt å lese på
Den IGBTen du linket til er jo svindyr, skal du lage el-bil? :P Det finnes IGBTs som er mye billigere som denne: http://www.taydaelectronics.com/igbt...ph40udpbf.html

Men hvis du kunne linket kretstegningen så hadde det vært fint.
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Hei, låner tråden jeg :P

Jeg har en DC motor som jeg skal regulere trinnløst, og har (via freak) fått anbefalt å bruke IGBT transistorer. Mer spesifikt denne: http://no.rs-online.com/web/p/igbt-module/4682505/. Og har lenge stusset rundt hvordan denne skal styres?

Er det noen som kan fortelle meg en måta å styre denne på via et potensiometer?

Takker for alle svar
Vis hele sitatet...
jeg liker å bruke arduino til slike ting. ikke nødvendigvis selve arduino kortet, andre AVR mikrokontrollere fungerer også med arduino-språket, feks ATtiny85. du kan bruke den innebygde ADC'en til å lese fra pot'en, og bruke PWM for å styre motoren, slik http://i48.tinypic.com/1zn0nes.png

koden blir noe ala slik:

analogWrite(motorPin, (analogRead(potPin)/4);
(ADC'en er 10bit, PWM'en er 8 bit)
En mikrokontroller er den mest delikate måten å gjøre det på ja. Et alternativ er som Slashdot nevnte en 555-timer. Den kan kobles opp slik:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i47.tinypic.com/r7oumc.png


Duty cycle vil aldri bli 0, men ved å la R4 (potmeteret) være mye større enn R2 kan du oppnå tilnærmet lik 0. 555-timere er også veldig billige.

Her har jeg brukt en mosfet da jeg kan ikke se for meg at du skal ha behov for en IGBT. Releet representerer motoren.
Sist endret av Plecto; 30. november 2012 kl. 14:48.
Et spm plecto, den IGBT'en du linket til hadde jo helt ville spesifikasjoner. Fungerer IGBT'er på samme på somme mosfeter? er det en max/min spenning/strøm som må inn i gaten?
Et spm plecto, den IGBT'en du linket til hadde jo helt ville spesifikasjoner. Fungerer IGBT'er på samme på somme mosfeter? er det en max/min spenning/strøm som må inn i gaten?
Vis hele sitatet...
De fungerer ikke på akkurat samme måte som en mosfet. Den har en mosfet som inngangspart og en BJT som utgangsparti. Her er en tilsvarende krets:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/IGBT_equivalent_circuit_EN.svg

De brukes ofte der det er behov for veldig høye spenninger og god effektivitet. De er selvfølgelig dyrere og har sine negative sider også. En mosfet kan fint erstattes med en IGBT og visa versa hvis det kun er snakk om å skru et rele av og på eller noen leds.
Sitat av Plecto Vis innlegg
En mikrokontroller er den mest delikate måten å gjøre det på ja. Et alternativ er som Slashdot nevnte en 555-timer. Den kan kobles opp slik:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i47.tinypic.com/r7oumc.png


Duty cycle vil aldri bli 0, men ved å la R4 (potmeteret) være mye større enn R2 kan du oppnå tilnærmet lik 0. 555-timere er også veldig billige.

Her har jeg brukt en mosfet da jeg kan ikke se for meg at du skal ha behov for en IGBT. Releet representerer motoren.
Vis hele sitatet...

Vet du sånn ca hvor mye frekvensen vil variere ved å sette det opp slik? Eller vil den være tilnærmet konstant?
Vet du sånn ca hvor mye frekvensen vil variere ved å sette det opp slik? Eller vil den være tilnærmet konstant?
Vis hele sitatet...
Aberet med en 555-timer er nettopp at frekvensen vil variere voldsomt. Ved en duty cycle på 100 vil du ha en frekvens på ca. 140000hz og den vil gå ned til ca. 700hz ved en duty cycle tilnærmet lik 0. Jo nærmere 0% duty cycle jo større sprang i frekvens vil du ha. Nå skal det sies at så lenge frekvensen er høy nok til å gjøre så motoren går kontinuerlig så har det ikke mye å si, men det er klart at en voldsomt høy frekvens kan være litt vanskelig å ha med å gjøre også.
jeg kom på en ting med pwm fra 555-timeren, den er vel veldig ulineær? tok og testa ut på en app på mobilen, og når jeg stiller inn den ene motstanden (pot'en) fra full verdi til halv verdi, så forandrer duty-cycle seg bare noen få prosent, det kan vel ikke være optimalt for en motor-kontroller?
Sitat av Plecto Vis innlegg
Aberet med en 555-timer er nettopp at frekvensen vil variere voldsomt. Ved en duty cycle på 100 vil du ha en frekvens på ca. 140000hz og den vil gå ned til ca. 700hz ved en duty cycle tilnærmet lik 0. Jo nærmere 0% duty cycle jo større sprang i frekvens vil du ha. Nå skal det sies at så lenge frekvensen er høy nok til å gjøre så motoren går kontinuerlig så har det ikke mye å si, men det er klart at en voldsomt høy frekvens kan være litt vanskelig å ha med å gjøre også.
Vis hele sitatet...
Vil ikke en såpass høy frekvens bety problemer hvis man forsøker å styre f.eks en mosfet? 140kHz altså.
jeg kom på en ting med pwm fra 555-timeren, den er vel veldig ulineær? tok og testa ut på en app på mobilen, og når jeg stiller inn den ene motstanden (pot'en) fra full verdi til halv verdi, så forandrer duty-cycle seg bare noen få prosent, det kan vel ikke være optimalt for en motor-kontroller?
Vis hele sitatet...
Nei den vil følge formelen f(x)=100/(100+x) hvor da x varierer fra 0 til 10k. Kan evt. kompensere litt med en logaritmisk potentiometer.

Vil ikke en såpass høy frekvens bety problemer hvis man forsøker å styre f.eks en mosfet? 140kHz altså.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvor stor mosfeten er og hvor kraftig 555-timeren er, men jeg tror ikke 140khz skal være noe problem med de mosfetene som er nevnt i denne tråden. Hvis man merker at mosfeten begynner å utvikle varme så er kanskje frekvensen litt for høy ja.
Sist endret av Plecto; 30. november 2012 kl. 15:26.
vil fortsatt påstå at det blir veldig merkelig å bruke den kretsen, bare se på grafen: http://tiny.cc/ovblow
1 på Y-aksen tilsvarer vel input-spenning?

ved x = 5000 (ohm) så vil pot'en være i midtstilling.
Sist endret av Ferner-Jensen; 30. november 2012 kl. 15:31.