Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 14594
Lest meg opp til grunnleggende forståelse for nootropics og denslags, kom over et stoff ved navnet L-Theanine. Dette i kombinasjon med koffein skal fungere sånn passe ok med hverandre. L-Theanine motvirker visstnok noen av bivirkningene man gjerne opplever ved bruk av koffein. Dette høres jo fantastisk ut og alt sånn, så jeg vurderer og prøve dette.

Er det noen som har førstehåndserfaring med denne komboen, om det f.eks passer som PWO? Er det nogenlunde slikt jeg beskriver det; er det verdt pengene?

Vet at L-Theanine finnes fra før av i grønn te-ekstrakt, men jeg tenker å kjøpe det i ren form.
Her kommer også mitt andre spørsmål, det med eventuelt å kjøpe fra utlandet (EU/EØS of course). Hvordan ligger det an med klassifiseringen/lovligheten rundt det? Tenker etter at narkotikalista fikk seg en kraftig oppgradering her i vår, vil helst ikke ha smekk på pung/rulleblad for å ha bestilt noe slikt.

Er en haugevis av engelske nettsider som omhandler dette, men har ikke funnet noe relevant på norske nettsider enda. Som sagt, veldig greit om noen sitter med mer informasjon som de kan dele med meg
L-theanin er svakt beroligende, med trykk på svakt. Jeg har kun prøvd det alene, ikke i kombinasjon med koffein, men da hadde det ingen effekt. Studier viser at koffein + theanin gir bedre virkning på diverse kognitive målinger, og anekdotiske rapporter sier at theanin roer ned den verste biten med "caffeine jitters", men det har jeg ikke prøvd. Personlig vil jeg påstå det er overvurdert, men YMMV. Fullstendig lovlig å innføre til Norge.
Jeg har selv handlet L-theanine fra Ebay dette året. I tillegg til å være en del av grønn te, står det hverken på narkotika- eller legemiddellisten. Derfor tror jeg det ikke er noe problem å få dette gjennom tollen.
Du kan som Panopticon sier bruke det som et beroligende middel for eksempel før leggetid. Når det gjelder dynergien med koffein kan jeg i hvert fall personlig bekrefte dette. Til vanlig får jeg bivirkninger som rastløshet, "brain fog" og "jitters" av koffein, men kombinert med L-theanine forsvinner dette. Det anbefales å bruke dobbelt så mye L-theanine som koffein.
Sist endret av looperjohn; 3. september 2013 kl. 11:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg elsker personlig theanine og har bestillt det flere ganger i løsvekt fra britiske sider.

Jeg inntar daglig mellom 100 og 400mg før leggetid. Det gir en mildt avslappende effekt, samtidig som det roer ned mentalt stress.

Ikke forvent noen direkte rus fra theanine. De første gangene mine var riktignok veldig avslappende, men styrken i theanine ligger i langvarig bruk.

Det fungerer utmerket sammen med koffein, men personlig liker jeg det bedre før leggetid i en kopp med kamille te eller lignende.
▼ ... over et år senere ... ▼
L-theanine er ingen plass å finne i Norge noenplass. Er det Norge som er ute etter å fylle på med navn på narkotikalisten eller er det generellt lite kjent i Norge?
L-theanine er ingen plass å finne i Norge noenplass. Er det Norge som er ute etter å fylle på med navn på narkotikalisten eller er det generellt lite kjent i Norge?
Vis hele sitatet...
Finnes bl.a her: http://www.urtesenteret.no/index.php?productID=3035

Men kjøp heller på nett fra utlandet - om du ikke ønsker å betale svindlende summer.

L-theanine er ikke noe narkotikum. Det er en aminosyre som finnes i bl.a grønn te.
▼ ... flere år senere ... ▼
noen som vet om L-theanine fortsatt er lov i Norge?

Leste denne og ble litt interresert https://www.reddit.com/r/Drugs/comme...ne_is_amazing/
Ja det er lov. Funker fint i kombinasjon med koffein for bla. lesefokus og lettere stress. Merket at jeg ble litt lat etter en mnd med høy dosering så det blir ikke lenger brukt.

https://urtesenteret.no/search/?query=ltheanine
Sist endret av nattenssønner; 24. desember 2017 kl. 03:36.