Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2804
En kompis driver og kjører crosser på noen grusveier rundt her. Sykkelen har lys og sånn men ikke skilter. Dette er et ganske avsideliggende "bondeområde".

Jeg forstår at hvis det skjer en ulykke så er han helt totalt ansvarlig for alt, pluss moms.

Men hva hvis han mot all formodning blir stoppet av Politiet på crosser uten skilt og på offentlig grusvei?
Er lovlig på privat grunn og egnet område, men forbudt på offentlige veier så ja han vil få ett problem.
Uvaksinert 👍
Sitat av susiserken Vis innlegg
Er lovlig på privat grunn og egnet område, men forbudt på offentlige veier så ja han vil få ett problem.
Vis hele sitatet...
Nei, er IKKE lov på privat grunn. Veitrafikkloven gjelder over alt, til og med inne i ditt eget hus. Det er altså ingen forskjell på privat grunn eller offentlig vei. De stedene man kan kjøre er på tilrettelagte og godkjente steder i regi av en klubb ell.
3-4k i bot for å kjøre uregistrert kjøretøy. Spør litt åssen du kjører, om du er i fare for noen andre. Jeg kjører crosser og atv på veien der jeg bor(bygda) veldig ofte. Prøver å ikke kjøre variert og ikke på samme sted, helst i almenninga der folk ikke ferdes ofte.
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Men hva hvis han mot all formodning blir stoppet av Politiet på crosser uten skilt og på offentlig grusvei?
Vis hele sitatet...
All bruk av uregistrert motorkjøretøy er forbudt, både på offentlig og privat grunn. Unntatt hvis kjøretøyet blir brukt på godkjent motorsportsbane i regi av motorsportsklubb.

Straff variere med alder og eventuelt om du har førerkort for kjøretøyet.
Er du under 18 så kan både du og dine foreldre straffes, normalt med forenklet forelegg eller bøter (Ca Kr 8-9000,- første gangen). Du kan i tillegg få utsettelse på førerkort/inndraging av førerkort.
Er du over 18 vil reaksjonen bli den samme, men foreldrene slipper unna
Er du under den kriminelle lavalder så kan foreldre straffes hvis de "bevisst har tilrettelagt for lovbruddet", foreksempel ved å kjøpe crosser til deg...

En nabo av meg fikk Kr 7000,- i bot for noen år siden fordi politiet så guttungen på 11 år kjøre ATV i hagen


edit; som Daffe sier, så den forseint
Sist endret av SpecialWeirdo10; 4. desember 2017 kl. 14:27. Grunn: leser sakte :p
Uvaksinert 👍
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
All bruk av uregistrert motorkjøretøy er forbudt, både på offentlig og privat grunn. Unntatt hvis kjøretøyet blir brukt på godkjent motorsportsbane i regi av motorsportsklubb.

Straff variere med alder og eventuelt om du har førerkort for kjøretøyet.
Er du under 18 så kan både du og dine foreldre straffes, normalt med forenklet forelegg eller bøter (Ca Kr 8-9000,- første gangen). Du kan i tillegg få utsettelse på førerkort/inndraging av førerkort.
Er du over 18 vil reaksjonen bli den samme, men foreldrene slipper unna
Er du under den kriminelle lavalder så kan foreldre straffes hvis de "bevisst har tilrettelagt for lovbruddet", foreksempel ved å kjøpe crosser til deg...

En nabo av meg fikk Kr 7000,- i bot for noen år siden fordi politiet så guttungen på 11 år kjøre ATV i hagen


edit; som Daffe sier, så den forseint
Vis hele sitatet...
Flott at noen også faktisk kommer med info om at de kjenner noen som fikk bot, for det er fryktelig mange som ikke vet at det er ulovlig.