Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9730
noen som har en lur ide på hvordan jeg kan få 300A 12V i huset er til og drive en bilstereo har til nå bare brukt et par bilbatterier men etter jeg glemte laderen på så har de blitt helt runde :P har ikke lyst til og betale gull og grønne skoger for dette
Du sier du skal bruke det til bil stero ? Bil stereo bruker altså 12v likespenning, mens ut av veggen din får du 230v vekselspenning. Du må da gå til innkjøp av en enhet som omgjør 230v vekselspenning til 12v likespenning. Vet det er mulighet å kjøpe en PSU for en pc og bruke den på bilstereo. Usikker på hvor kraftig anlegg du kan kjøre av en PSU. Søk litt rundt på Google og youtube så finner du vell noe info om hvordan du bruker en PC PSU (strømforsyning) på bil stereo
Sitat av SanderB Vis innlegg
Du sier du skal bruke det til bil stero ? Bil stereo bruker altså 12v likespenning, mens ut av veggen din får du 230v vekselspenning. Du må da gå til innkjøp av en enhet som omgjør 230v vekselspenning til 12v likespenning. Vet det er mulighet å kjøpe en PSU for en pc og bruke den på bilstereo. Usikker på hvor kraftig anlegg du kan kjøre av en PSU. Søk litt rundt på Google og youtube så finner du vell noe info om hvordan du bruker en PC PSU (strømforsyning) på bil stereo
Vis hele sitatet...
problemet med en PSU er at den leverer alt for lite strøm er snakk om en golden phoenix elite monoblokk 3000W og en golden phoenix elite 2500W forsterker :P
Booster😏 (titegn)
Sitat av Xzip Vis innlegg
Booster😏 (titegn)
Vis hele sitatet...
hadde helst håpet på noe man kunne koble i støpselet og ha strøm hele tiden en booster vil jo bli akkurat det samme som jeg hadde før bortsett fra litt kortere levetid
Hehe, veldig vidt det begrepet der. Men finnes selvfølgelig med 230V til 12V også :-) http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektr...rthjelp-37782/
Noe slikt?

H10063 AC 115V/230V to DC 12V 20A 240W
Features:
Switch power supply, convert AC 115V/230V to DC 12V .
Dual input voltage: AC 115V/230V. There is a switch, choose the proper voltage before use.
Steady and precise output voltage.
Shortage protection, overload protection(105%~200%), over voltage protection(115%~135%).
Widely used as the power adapter for Led strip, LED display, billboard, industrial equipment, etc. IN-DOOR USE ONLY!

http://www.ebay.com/itm/110-220V-to-...item43c8e589af

Eller en sånn?

Bærbar og kraftig modell som gir rask og enkel starthjelp uten hjelp fra et annet kjøretøy.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektr...pressor-37907/

Du behøver ikke bruke kompressoren ;-) Spør Biltema om de er beregnet til kontinuerlig bruk.
Krever kanskje noe ombygging/tilpassing.
Sist endret av Veggen; 5. desember 2014 kl. 15:04. Grunn: Fjernet tekst som kom med flere ganger.
Føler det er mest naturlig å tenke godt gjennom hvorfor du skal kjøre et tungdrevet 12v anlegg innomhus.
Sikkert mega power fra forsterkeren men du finner jaggu mye bra og billig på finn.no om du digger lyd. Se feks etter PA effekt-trinn om du trenger massiv effekt. De leverer og spiller så høyt at kiler i magen, lyden blir fysisk. Ofte er disse sjokkerende billige kontra tilsvarende effekt i kjente HIFI effekt-trinn.


De Phoenix Gold ampene var kjent for å kunne levere mangder effekt på svært lav motstand så du kunne koble opp mengder med høyttalere i bilen.

Når du skal ha lyd i hus blir det egentlig en helt annen setting. Du kriger ikke mot støy fra vei, hjul og vind. Du kan ha så store kasser du bare måtte ønske til høyttalerne og du kan få så store mengder strøm du ønsker fra veggen i et 20A stikk. Her er det kanskje viktigere å ha jevn motstand for enklere drift for effekt-trinnet.
Sist endret av frtoretang; 3. desember 2014 kl. 12:09.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Føler det er mest naturlig å tenke godt gjennom hvorfor du skal kjøre et tungdrevet 12v anlegg innomhus.
Sikkert mega power fra forsterkeren men du finner jaggu mye bra og billig på finn.no om du digger lyd. Se feks etter PA effekt-trinn om du trenger massiv effekt. De leverer og spiller så høyt at kiler i magen, lyden blir fysisk. Ofte er disse sjokkerende billige kontra tilsvarende effekt i kjente HIFI effekt-trinn.


De Phoenix Gold ampene var kjent for å kunne levere mangder effekt på svært lav motstand så du kunne koble opp mengder med høyttalere i bilen.

Når du skal ha lyd i hus blir det egentlig en helt annen setting. Du kriger ikke mot støy fra vei, hjul og vind. Du kan ha så store kasser du bare måtte ønske til høyttalerne og du kan få så store mengder strøm du ønsker fra veggen i et 20A stikk. Her er det kanskje viktigere å ha jevn motstand for enklere drift for effekt-trinnet.
Vis hele sitatet...
jeg låner disse forsterkerene av broren min da han har oppgradert i bilen sin og jeg rett og slett ikke har så mye penger og bruke på anlegg lenger, og det å ha 12V på rommet er egentlig kjempe kjekt for meg som er en "hobbyelektriker"
Overskuddsmateriell
Regner vi helt teoretisk vil 300A 12V bli 15,65A 230V, og da er ikke tap medregnet i transformator og likeretter.

Vil nok tro du må opp på en 25A kurs eller en 10A 3 fase kurs for å klare å drive dette
Med å bruke PB137 ic så kan du ha et gammelt bilbatteri stående. Finn en gammel lader, likerett spenningen og monter PB137 på en kjøleribbe.

Kretsen vil lade opp batteriet men aldri overlade det, samt vedlikeholde batteriet. Du har da lagd deg en ups på en måte, lader alltid, strømforsyning og backup!

Har montert denne løsningen i båten, da er batteriet alltid toppladet på landstrøm.

Problemet med en billig lader er at når batteriet er ferdig oppladet vil ikke laderen stoppe, men tørke ut batteriet... det var vel det som skjedde?

husk å bruke en sikring på ledningen til batteriet, fort gjort å kortslutte...

når batteriet er tomt er det på tide å la ørene hvile litt uansett. Evnt. Kan du paralellkoble to gamle bilbatterier. Gamle bilbatterier kan du få fra din lokale bilopphugger til 100kr stk. Mer enn godt nok...
Sist endret av Tekniker2; 5. desember 2014 kl. 05:02.
Tror du blander begrepene her:
Musikkeffekt/"peakeffekt": Gir en pekepinn på hva en forsterker kan gi av utgangseffekt over et svært kort tidsrom. Brukes for å imponere, da antallet watt blir mye høyere enn watt målt etter RMS(se under)
RMS: En norm for måling av utgangseffekt (watt), som gjør det mulig å sammenlikne ulike forsterkere.
http://www.musikk.no/band/ordliste/
Sikringen på 250A som du sprengte, er du sikker på at det ikke står en m foran Aen her.
250A er nok til å sveise med :-)
Sitat av reiras Vis innlegg
Tror du blander begrepene her:
Musikkeffekt/"peakeffekt": Gir en pekepinn på hva en forsterker kan gi av utgangseffekt over et svært kort tidsrom. Brukes for å imponere, da antallet watt blir mye høyere enn watt målt etter RMS(se under)
RMS: En norm for måling av utgangseffekt (watt), som gjør det mulig å sammenlikne ulike forsterkere.
http://www.musikk.no/band/ordliste/
Sikringen på 250A som du sprengte, er du sikker på at det ikke står en m foran Aen her.
250A er nok til å sveise med :-)
Vis hele sitatet...
var 250A ja... er også 20 kvadrat kabel jeg bruker
250A 12V tilsvarer 13A 230V. Så ikke så volsomt mye å snakke høyt om.


Generelt så er det bare å glemme tanken på å kjøre disse forsterkerne på 230V. Det vil koste vesentlig mye mer.

Kjøp deg 2-3 stinger-batterier på brukten, og 1-2 gode ladere, som ikke overlader, så holder det lenge.


Alternativet er å skaffe deg 2 store PA-forsterkere.
Sist endret av Blackkoz; 8. desember 2014 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En ide hvis du bruker en bil kondensator til å ta peaks. Også tester du med en sånn. http://m.ebay.com/itm/121421734750?nav=SEARCH

Blir det for lite så kjøper du en til og setter dioder mellom. Du kan spille spenning opp på smps for å kompensere for spennings tapet over dioden.
Markula: Vi snakker ikke om 800W her...
Og en kondensator hjelper fint lite.
Sist endret av Blackkoz; 9. desember 2014 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo selvsagt kan en kondensator hjelpe? Hvis du vet sånn ca forløpet til strømtrekket i en gitt applikasjon kan du hente de store strømmene fra kondensatoren som lades opp i perioder med lavt strømtrekk, og dermed stille lavere krav til strømforsyningen.
Når det er snakk om så høy konstant-effekt. Så vil ikke en kondensator bidra noe særlig.
Ved konstant tilførsel, så vil man få litt ekstra futt ved peak-belastning. Men thats it.

Bedre å bruke gode batterier som klarer å levere enorme mengder strøm, når behovet er der istedet. Beløpet spart på 6 farad (over 3000 kr for 10 farad) kondensator, legger man i bedre batteri =)
Sist endret av Blackkoz; 10. desember 2014 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den 800 W strømforsyningen som ble linket til er den kraftigste jeg har sett på ebay hvertfall. Har du målt strømmen til forsterkerne med et amperemeter eller wattmeter når du har spilt musikk og sett hvordan strømtrekket varierer iløpet av hver sang? De trekker garantert ikke 3000 W konstant. Effekten vil forøvrig aldri bli konstant siden musikken varierer hele tiden, så i teorien kan en kondensator hjelpe litt, men tror det blir ganske dyrt.

Hvis du kjøper denne strømforsyningen på "bare" 800 W, så vil jeg tippe at lyden bare vil kutte av grunnet spenningsfall, evt støye, når du skrur opp volumet. Legger ved en kjapp simulering fra LTSpice, hvor lasten er modellert som en ren strømlast som veksler mellom 50 og 250 ampere ved ca 2 Hz (120 bpm), for å simulere en basstromme (som er gjenganger i moderne musikk). Jeg brukte 10 mOhm som serieresistans i spenningskilden og 10 farad som kondensator. http://i.imgur.com/vM6m7QG.png

Som dere ser så hjelper jo kondensatoren litt, uten at jeg kan anbefale å kjøpe en kondensator til ditt brukt uten videre. Det jeg ville gjort var å måle strømtrekket over en periode som nevnt tidligere, og heller nøye dere med å ikke spille øredøvende høyt. 800 W er strengt tatt ganske kraftig når det kommer til høytalere.
Sist endret av Ferner-Jensen; 11. desember 2014 kl. 01:50.
Da kan man likegjerne kjøpe en PA-forsterker. Slik at man får noen ekstra watt å kose seg med.

Da havner man på 6-10 000 for 3-4 kanaler i low-end klassen.


Stingerbatteri får man brukt for rundt 1000 lappen.
2-3 slike batteri og en god lader, så har man utstyr nok for rundt 4000 kr.
Billigste og beste alternativet =)
Sist endret av Blackkoz; 11. desember 2014 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skjetvingen Vis innlegg
noen som har en lur ide på hvordan jeg kan få 300A 12V i huset er til og drive en bilstereo har til nå bare brukt et par bilbatterier men etter jeg glemte laderen på så har de blitt helt runde :P har ikke lyst til og betale gull og grønne skoger for dette
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke å være respektløs på noen måte her, bare så det er sagt!
Men jeg vil bare gi deg en følelse av hvilke energi- og strømmengder dette er.

For å si det slik 300 A er egentlig veldig, veldig, veldig mye strøm når det gjelder bruk innen beboelseshus og biler. Ikke engang startmotoren i en bil krever så mye strøm på full belastning.
Hvis vi nå regner ut hvor mange W dette tilsvarer. Så blir dette 300 A * 12 V, altså det blir 3 600 W. Dette er en effekt, som gir 3600 W / 230 V 15,65 A. Er det litt lavere spenning der du bor, la oss si 220 V. Så blir dette 16,36 A. Det er såvidt dette går med en vanlig 16 A kurs. Hvis det er noe annet på denne kursen, slik som ei lita lampe, vil kanskje sikringen gå. Så dette "stereoanlegget" krever altså en 16 A kurs alene ved 230 V. Hvis du bor litt langt unna nermeste trafo, noe som lett kan skje på bygda. Kan det hende du ikke har mere enn 220 V, og du må antageligvis da ha en komfyrkurs for å drifte ditt "stereoanlegg". Eller en kan bruke en 3-faset kurs, noe som ikke er vanlig i hus. Bortsett fra i småverksteder o.l. i kjellere og garasjer.

Hvis du sa skal kjøpe omformere, til å gjøre denne 220-230 V strømmen om til 12 V, så vil jeg tippe det vil gå mere penger til bare dette, enn et nytt stereoanlegg. Og så bør du tenke på hvilken varme dette kommer til å avgi om sommeren. Med forbehold, da jeg ikke har noe særlig kjennskap til slike komponenter.

Ellers så mener jeg også, at dette anlegget kan spy ut så mye lyd, hvis du spiller nesten på "full pinne" i et normalt "gutterom", at du kan få deg varige hørselsskader på et lite øyeblikk.
Ja, egentlig kan du antageligvis nesten spille det meste i filler med dette anlegget, hvis det er på et lite "gutterom". Og vis du hører på mye musikk, så kan dette anlegget gi ganske solide strømregninger. Så jeg hadde gått for noe mer "normalt" stereoanlegg.

Men lykke til med prosjektet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Når det er snakk om så høy konstant-effekt. Så vil ikke en kondensator bidra noe særlig.
Ved konstant tilførsel, så vil man få litt ekstra futt ved peak-belastning. Men thats it.
Vis hele sitatet...
Ein forsterker dreg aldri peak power kontinuerleg. Det er nettopp peaks - og på ei DC-skinne er kondensatorer utmerka til å jamne ut peaks. Om du åpner ein drive ser du store kondensatorer på DC-skinna...

Ein lydforsterker har heller aldri spesielt stor snitteffekt. Eg vil tippe at det er snakk om 150-200W snittlast...
Slashdot: Du har nå rett i at man ved normalt volum, ikke trekker noe særlig... Alt fra 2-3W til 2-300W.
Men, om man føler for å bare trykke på med lyd, og virkelig kose seg, så går det fort en god god del effekt.

Selv så trekker jeg rundt 1000W når jeg koser meg med anlegget mitt. Da over 1-2 timer kontinuelig. Med peaks godt over det.
Da sier det seg selv at en kondensator og 800W strømforsyning blir litt lite. Det vil holde til lavt lyttenivå, og evt peaks i noen ms, men ikke noe annet.
Når han da trolig har litt mer effekt i subben enn det jeg har, siden jeg kjører "hus-sub" med intg. forsterker. Så at han vil kunne bruke mer effekt over tid, er høyst sannsynlig.
Sist endret av Blackkoz; 12. desember 2014 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trekker du virkelig 1000 W kontinuerlig? Hvilke monsterhøytalere er det du har da? Selv har jeg en forsterker på 2x40 W, og den spiller mer enn høyt nok på Cerwin Vega-høytalerne mine.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Med peaks godt over det.
Vis hele sitatet...
Så her argumenterer du for at en kondensator vil hjelpe for ditt eget hifi-anlegg?

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det vil holde til lavt lyttenivå, og evt peaks i noen ms
Vis hele sitatet...
Er det ikke dette som er selve karakteristikken til all musikk i dag? Peaks i noen ms? Legger ved et bilde fra Audacity fra en kjapp 4x4-beat jeg nettopp lagde i FL-studio, med standard kick, clap og hi-hat: http://i.imgur.com/NrWrG2v.png Og har du sett, jaggu så varer lyden fra basstromma (som gir mest bidrag til volumet) i "bare" 200 ms. Amplituden som vises på bildet vil være lik den spenningen som sendes til høytalerne, som kan betraktes som en ren motstand, typisk 8 Ohm. Og når vi vet at P = V^2/R, så vil jo peak-effekten få mye større peaks enn amplituden som vises på bildet.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Trekker du virkelig 1000 W kontinuerlig? Hvilke monsterhøytalere er det du har da? Selv har jeg en forsterker på 2x40 W, og den spiller mer enn høyt nok på Cerwin Vega-høytalerne mine.


Vis hele sitatet...
De større modellene fra Cervin Vega tåler enorme mengder med strøm. Har man et surround oppsett med 4 av de største høgtalerene fra CV så kan man fint bruke 1000 watt, er jo ikke mer enn 250 watt per høgtaler da. At jeg ikke ville vært i et rom med et sånt oppsett uten hørselvern er en annen sak
Har selv to 12" fra CV, og har for ikke så lenge siden gått fra 2*90 watt til 2*40-50 Watt. 40-50 watt er alt for lite, 90 er bra nok, men skulle hatt 120 watt. Skrur jeg opp med den forsterkeren jeg har nå, så blir lyden fort stygg, hører godt på bassen at høgtalerne ikke får nok strøm.

Til trådstarter: Kjøp deg PA forsterker, blir fort veldig dyrt om du skal styre med batteri, om ikke annet så blir strømregningen fort ekkel. Brannfare er en annen ting å tenke på. En PA forsterker er også en investering for fremtiden, så vidt jeg forstod så hadde du lånt utstyr.
Sist endret av Lucifer24; 13. desember 2014 kl. 18:33.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Selv så trekker jeg rundt 1000W når jeg koser meg med anlegget mitt. Da over 1-2 timer kontinuelig. Med peaks godt over det.
Vis hele sitatet...
Som ferner-jensen sier, her kunne du hatt nytte av f.eks. 1000w forsterker og en kondensator. I dag trenger du en større forsterker uten kondensator.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Så her argumenterer du for at en kondensator vil hjelpe for ditt eget hifi-anlegg?
Vis hele sitatet...

Absolutt ikke.

Siden jeg kjører mitt anlegg på 230V, så har jeg strømtilgang nok til min forsterker.

Forsterkerne har jo innebygde kondensatorer, til å takle peaks. Grunnen til at man benytter kondensator i bilstereo, er fordi man ikke klarer å levere nok strøm til anlegget. Ikke fordi forsterkerne er for små.

Har man gode nok batterier, så har man ingen behov for kondensator i bilstereo heller. Er ikke uten grunn at ingen proffe byggere ikke monterer kondensator.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Som ferner-jensen sier, her kunne du hatt nytte av f.eks. 1000w forsterker og en kondensator. I dag trenger du en større forsterker uten kondensator.
Vis hele sitatet...
Tror du bør lese deg opp på hvor kondensatoren plasseres i et anlegg
Sist endret av Blackkoz; 15. desember 2014 kl. 15:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har da ikke sagt noe om hvor den skal sitte... Den sitter vanligvis på forsyningen til forsterkeren, har du et bedre forslag?
Hva får deg til å si at jeg idag trenger en større forsterker uten kondensator, istedet for en mindre forsterker med kondensator?

Kondensatoren er der for å gi nok strøm(i peaks) til forsterkeren. Ikke for at forsterkeren skal gi nok effekt til høyttalerne.
Sist endret av Blackkoz; 15. desember 2014 kl. 16:02.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Som ferner-jensen sier, her kunne du hatt nytte av f.eks. 1000w forsterker og en kondensator. I dag trenger du en større forsterker uten kondensator.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det som var poenget mitt. Det du sier her blir direkte feil, som blackoz også påpeker.

Synes det forøvrig er rart at folk kommer med påstander i denne tråden som ikke er korrekte.
Nå følger jeg dere virkelig ikke... Kondensatoren sitter på forsyningen til forsterkeren. Strømmen som går gjennom forsterkeren går videre til høyttalerne, å krangle på hvem som er strømforbrukeren blir flisespikking.

Her kommer forklaringen på 1000W m/kondis vs. større forsterker u/kondis:
Du sa du hadde en forsterker som trakk brukte 1000W kontinuerlig, med peaks som gikk over 1000W. Siden du antakeligvis ikke har en kondensator regner jeg med at du har en forsterker som kan levere over 1000W pga. peaks. Med en kondensator kunne du nøyd deg med en ~1000W forsterker som taklet kontinuerlig belastning, så ville kondensatoren tatt seg av peaks.

Jeg tror dere har lest innlegget mitt feil, jeg har aldri ment å si at jeg anbefaler større forsterker uten kondensator, jeg mente å si at i dag bruker du nok en større forsterker enn 1000W fordi du ikke har kondensator. Puh. kan ikke se annet enn at det jeg skriver er i tråd med konsensus.

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Synes det forøvrig er rart at folk kommer med påstander i denne tråden som ikke er korrekte.
Vis hele sitatet...
Mja, jeg vil heller skrive på et diskusjonsforum enn et enigforum, om du skjønner hva jeg mener.
Jeg skjønte hva du mente når du skrev det, men det blir fortsatt ikke helt riktig. Til syvende og sist er det høytaleren som dissiperer effekten. Og når effekten i små perioder vil være over 1000 W, så trenger man en forsterker som kan levere denne effekten til høytaleren uten at de interne komponentene blir ødelagt/overopphetet. Strømmen må jo passere gjennom forsterkeren før den kommer til høytaleren. Det har forøvrig lite å si hvor kraftig strømforsyningen til anlegget er, du kunne hatt 100 MW tilgjengelig for å drive forsterkeren, men forsterkeren må likevel klare å levere over 1000 W sålenge høytaleren "krever" dette i små perioder.
Alle forsterkere tar også høyde for peaks. Slik at om man har en 1kW forsterker og trekker 1kW, så har man fortsatt nok å gå på når det kommer til peaks.

Utfordringen i bil, som man normalt ikke har i hus, er tilgangen på strøm, og da strøm i store mengder som kan tappes fort.
I en bolig, så har man ingen utfordringer knyttet til å levere strøm nok til forsterkeren, slik at det kun er de interne komponentene som begrenser hvor mye den leverer og hvor godt den takler peaks. Å benytte kondensator her ville ikke hatt noen form for effekt, ikke at det er mulig uansett, da det er AC forsterkeren drives av.

I en bil, så er alt avhengig av batteriet. Om batteriet ikke klarer å levere nok mengder med strøm på kort tid, så vil forsterkeren kutte / gå i protect.
Derfor er det viktig å benytte gode batterier når man har et anlegg som krever mye strøm.

Om batteriet ikke er kjapt nok, så kan man tilføre en kondensator. Da trekker man strømmen fra kondensatoren når batteriet ikke klarer å levere nok. Selv om det alltid er bedre å bruke 1000 kr ekstra på et bedre batteri, enn å legge dette beløpet i en kondensator.
Sist endret av Blackkoz; 16. desember 2014 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja der tok jeg selvsagt feil, kondensatoren skal kompensere for tilførselens evne til å levere strøm, ikke forsterkerens