Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3672
Lurte på å starte et lite prosjekt, å mekke en helt frittstående raspberry pi med kamera, som jeg kan sette opp i fjellet for å ta bilder med jevne mellomrom. Den vil nok da trenge solcellepanel for strøm og en liten 3G dongle for å laste opp bildene til internett. Men jeg er ikke så erfaren med slike ting så jeg lurte på om noen kunne gi meg litt innsikt for hvordan jeg skal få til dette.

Spesielt strøm. Burde jeg kjøpe et system med solcellepanel, batteri og kontroller, eller holder det med kun et rent solcellepanel på 5V? Hvor mye watt trenger jeg fra solcellepanelet for at det skal funke fint selv på overskyede dager her i Norge? (Regner med at det er en hel del mer enn selve maskinen faktisk bruker).

For å spare strøm tenkte jeg å kanskje kun ha maskinen på når den tar bilde, kanskje en gang i timen eller noe slikt, og så slå den av imellomtiden. Hvordan kan jeg få til dette? Må jeg ha noe rele styrt av en separat mikrokontroller kanskje?

Og har noen en ide om hvordan jeg kan unngå at solcellepanelet f.eks. snør ned?
Woho, super tråd! Jeg har tenkte på noe lignende en stund tilbake, bare i et fuglehus i et tre! :P

Det du trenger er ca 40-50W panel, 12V, som lader et ca. 120Ah 12V batteri, via en sol-celle kontroller.
Syns å huske jeg kom fram til at et batteri ala denne typen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...batteri-80700/ er å foretrekke.

Fra kontrolleren kobler du på en 12V to 5V adapter, og rett i Pi'en!

Kommer tilbake med et bedre svar! :P
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Torepia Vis innlegg
Woho, super tråd! Jeg har tenkte på noe lignende en stund tilbake, bare i et fuglehus i et tre! :P

Det du trenger er ca 40-50W panel, 12V, som lader et ca. 120Ah 12V batteri, via en sol-celle kontroller.
Syns å huske jeg kom fram til at et batteri ala denne typen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...batteri-80700/ er å foretrekke.

Fra kontrolleren kobler du på en 12V to 5V adapter, og rett i Pi'en!

Kommer tilbake med et bedre svar! :P
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Det var voldsomt dyrt da, hehe. Hadde håpet å holde meg godt under 1000kr totalt. Trenger jeg virkelig 50W panel og 120Ah batteri når den nye raspberry pi A+ kun bruker én eneste watt?
Sist endret av Grix; 10. november 2014 kl. 20:35.
Nei. Det gjør du ikke.

Strømforbruket kan du fint regne deg fram til.
Og så må du ta høyde for hvor i landet du bor, mtp hvor mange timer med lys og lading det er i døgnet.

Nå når vinteren kommer med stormskritt, er det ikke så heftig mange timer i døgnet du har mulighet for å lade.

En enkel liten solcellelader beregnet for mobil, vil kunne gjøre susen. Se hva du finner på ebay =)
Batteri MÅ du ha, men du trenger i all hovedsak ikke 120Ah.
Sist endret av Blackkoz; 10. november 2014 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
En enkel liten solcellelader beregnet for mobil, vil kunne gjøre susen. Se hva du finner på ebay =).
Vis hele sitatet...
Tjeh.

Rpi med tilbehør blir fort litt. 2W på Pi'en, 2W på USB-modemet, 0.5W på kameraet og 10% tap i convertere. Det vert 120Wh. Vinter, med 5 timer sol, så må du ha 25W utgangseffekt frå panelet. Så trur ein må opp litt i panelstørrelse vil eg tru.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Nytt spørsmål, hvis jeg skaffer et tvilling sim-kort for mobilabonnementet mitt, hva trenger jeg da for å mobilt internett på Pi'en? Er det en liten USB dongle som tar sim-kort eller lignende, eller kan det kun brukes i telefoner?
Sitat av Grix Vis innlegg
Nytt spørsmål, hvis jeg skaffer et tvilling sim-kort for mobilabonnementet mitt, hva trenger jeg da for å mobilt internett på Pi'en? Er det en liten USB dongle som tar sim-kort eller lignende, eller kan det kun brukes i telefoner?
Vis hele sitatet...
Du kan fint bruke et tvilling kort. Bruker det selv på mobilbackup. (OneCall).

Men det første du må finne ut er om det er 3g eller gsm dekning der. Du skal ikke langt på fjellet før det ikke er signal!

En annen ting du bør regne litt på er databruken. Tvilling sim bruker av samme quoten til ditt vanlige sim.
Sist endret av Stesolidhode; 16. november 2014 kl. 02:05.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Du kan fint bruke et tvilling kort. Bruker det selv på mobilbackup. (OneCall).

Men det første du må finne ut er om det er 3g eller gsm dekning der. Du skal ikke langt på fjellet før det ikke er signal!

En annen ting du bør regne litt på er databruken. Tvilling sim bruker av samme quoten til ditt vanlige sim.
Vis hele sitatet...
Er dekning der, og det går nok fint å bruke på samme abo.

Hva trenger jeg for å kunne bruke sim kortet? Prøvde å søke men fant ikke noe særlig.
Sitat av Grix Vis innlegg
Er dekning der, og det går nok fint å bruke på samme abo.

Hva trenger jeg for å kunne bruke sim kortet? Prøvde å søke men fant ikke noe særlig.
Vis hele sitatet...
Du trenger en usb dongle som du plugger inn i pien. Søk litt på google så finner du nok ut hvem som er støttet. Tror de fleste er støttet men er litt fikling for å få det til. Husk at du sansyneligvis trenger en powered usb hub siden pien ikke leverer nok strøm til å drive den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Interessant prosjekt. Har lenge tenkt å gjøre det samme selv. Har eksperimentert med en Huawei-dongle jeg fikk med et NetCom 3G-abo en gang i tiden. Modell E220. Var enkelt å få greia på nett. Men fikk ikke til å SSH'e meg ti Pi'en andre veien.

Litt mer info følger her, siden jeg ikke fikk redigert meldingen over:

Ellers har jeg nettopp fått meg en Raspberry Pi Model A+, som bare trekker 140mA med kamera. Hva USB-dongelen trekker, er jeg ikke sikker på, men jeg vurderer å lage et oppsett som kobler Pi'en på nett ved oppstart, tar et bilde, for deretter å slå seg av igjen.

Jeg tenker å benytte en ekstern mikrokontroller for å sjekke batterispenningen en gang i timen, og starter Pi'en når batteriet er OK.

Clas Ohlson har noen vanntette utstyrskofferter i forskjellige størrelser. Jeg har kjøpt inn den minste, for å huse Pi'en, andre kretser + batteri.

http://www.clasohlson.com/no/Koffert/Pr314142000

Borrer hull i kofferten for kameraet, og setter et simpelt mobil-vidvinkelobjektiv utenpå.

Tenker å feste boksen i et tre e.l. med utsikt. Den må selvsagt også være plassert slik at solen får skint på solcellepanelet.

Det er mange andre faktorer jeg ikke har veldig mye oversikt over enda. F.eks. fukt, kulde, og slike ting.
Sist endret av hieronymus; 23. november 2014 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta kontakt med NetCom, du må bytte APN for å ikke stå bak en brannmur, slik at du kan koble til fra utsiden.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ta kontakt med NetCom, du må bytte APN for å ikke stå bak en brannmur, slik at du kan koble til fra utsiden.
Vis hele sitatet...
vpn.netcom.no har vel vert brukt hos netcom tidligere