Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 15050
Noen som vet hva jobben som ruskonsulent innebærer, eller har egne erfaringer å dele?
Er jobben hans å få deg lagt inn å rusfri, eller funker han som en psykolog som bare lytter å gir tips? Å kan han skrive ut medisiner som eks. antidepressiva eller sovemedisiner?
Ruskonsulent kan være så mangt. Leger er ikke ruskonsulenter. Min ruskonsulent(selv om vi aldri bruker det ordet) er en psykiatrisk sykepleier som jobber i kommunen. Hun hjelper meg med å ringe steder, være med på NAV-møter etc. For å svare litt på det jeg tror du egentlig lurer på, kan å overbevise ruskonsulenten din til å tro at du trenger en viss type medisin, kan han hjelpe deg med å prate med legen din.

Kun leger kan skrive ut medisiner. En psykiater er også en lege, med videreutdanning innen psykologi, spesielt medisinering. Kun psykiatere kan skrive ut Xanor, feks. En psykolog er ikke en lege og kan ikke skrive ut medisiner, men psykologen har også en lang 5-årig utdanning og er svært flinke til å hjelpe deg med problemer.

Forresten, fastlegen din kan søke deg inn på behandling! Etter min erfaring er fastlegen the shit når det gjelder rusproblemer. Kan anbefale en bra fastlege i midt-norge dersom du har en dårlig en fra før.
og dette betaler vi skattebetalere for ? at junkiene skal ha en Ruskonsulent ?... ett hån mot skattebetalerne
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ruskonsulent kan være så mangt. Leger er ikke ruskonsulenter. Min ruskonsulent(selv om vi aldri bruker det ordet) er en psykiatrisk sykepleier som jobber i kommunen. Hun hjelper meg med å ringe steder, være med på NAV-møter etc. For å svare litt på det jeg tror du egentlig lurer på, kan å overbevise ruskonsulenten din til å tro at du trenger en viss type medisin, kan han hjelpe deg med å prate med legen din.

Kun leger kan skrive ut medisiner. En psykiater er også en lege, med videreutdanning innen psykologi, spesielt medisinering. Kun psykiatere kan skrive ut Xanor, feks. En psykolog er ikke en lege og kan ikke skrive ut medisiner, men psykologen har også en lang 5-årig utdanning og er svært flinke til å hjelpe deg med problemer.

Forresten, fastlegen din kan søke deg inn på behandling! Etter min erfaring er fastlegen the shit når det gjelder rusproblemer. Kan anbefale en bra fastlege i midt-norge dersom du har en dårlig en fra før.
Vis hele sitatet...

Vet ikke om jeg missforstod, men fastleger kan også skrive ut Xanor.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og dette betaler vi skattebetalere for ? at junkiene skal ha en Ruskonsulent ?... ett hån mot skattebetalerne
Vis hele sitatet...
For en flåsete kommentar. Hva tror du er best; å hjelpe en rusmisbruker ut av helvete og inn i samfunnet igjen, eller å la dem fortsette i en selvdestruktiv spiral hvor mer kriminalitet er eneste løsningen for å få endene til å møtes?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og dette betaler vi skattebetalere for ? at junkiene skal ha en Ruskonsulent ?... ett hån mot skattebetalerne
Vis hele sitatet...
Det er en del av rehabiliteringen. Skal vi stenge ned alt som har med rusomsorg å gjøre da? Flott samfunn. Hvis man guider uvitende misbrukere fra kriminalitet og ut i jobb kan jo samfunnet tjene på det. Tenk lengre enn nesetippen din.
Sist endret av Spirituell; 4. februar 2014 kl. 21:27.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det er en del av rehabiliteringen. Skal vi stenge ned alt som har med rusomsorg å gjøre da? Flott samfunn. Hvis man guider uvitende misbrukere fra kriminalitet og ut i jobb kan jo samfunnet tjene på det. Tenk lengre enn nesetippen din.
Vis hele sitatet...
En ruskonsulent har ikke hjelpet de junkisene som jeg kjenner... , mindre penger fra nav og lukka rehabsentre hadde nok hjelpi mye mere og arbeid etter fullført rehab.

At noen velger å ødelegge livet sitt skal jo ikke gå utover skattebetalerne.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
At noen velger å ødelegge livet sitt skal jo ikke gå utover skattebetalerne.
Vis hele sitatet...
Ikke glem alle som røyker, drikker, spiser for mye eller dropper treninga. Jeg skal faen ikke betale for dem heller.

Bruk huet kompiss
Jeg er narkis og alkis. Går til ruskonsulent, og derfor lever jeg idag.
Burde jeg ikke gjort det kanskje, Notoneofthem?
Notoneofthem: Du har tydeligvis ikke peiling på politikk, for det er akkurat det en del av skattepengene skal gå til. Om du er uenig i det er en annen ting. Men uansett hvordan du snur og vender på det lever du i et samfunn og hvordan dine medmennesker har det påvirker også deg.
Sitat av EmpireOfTheCats Vis innlegg
Ikke glem alle som røyker, drikker, spiser for mye eller dropper treninga. Jeg skal faen ikke betale for dem heller.

Bruk huet kompiss
Vis hele sitatet...
så betaler nok alle dem du ramser opp noe som heter Skatt.. pengene du får på Nav kommer ikke opp av hatten til en tryllekunstner så du kan sitte hjemme å ruse deg mens Ruskonsulenten din hjelper deg med å heve trygd fra Nav.
Oh du, Notoneofthem, er du jente og ditt navn begynner med K eller H, avhengig av hva jeg kaller deg?
Da er du eksen min
Oy, den er kjip, Crisp.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Notoneofthem: Du har tydeligvis ikke peiling på politikk, for det er akkurat det en del av skattepengene skal gå til. Om du er uenig i det er en annen ting. Men uansett hvordan du snur og vender på det lever du i et samfunn og hvordan dine medmennesker har det påvirker også deg.
Vis hele sitatet...
jo jeg har peiling på politikk... jeg skjønner bare ikke vitsen med en Ruskonsulent.. det hjelper ikke å sy puter under rumpa til Junkisene..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Notoneofthem: Verden består av mer enn din omgangskrets, og det er flere som har hatt godt av tjenestene de tilbyr.
Om du ikke har noe annet å komme med enn dine personlige opplevelser fra din krets må jeg nesten be deg spare deg for tullpratet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Notoneofthem: Verden består av mer enn din omgangskrets, og det er flere som har hatt godt av tjenestene de tilbyr.
Om du ikke har noe annet å komme med enn dine personlige opplevelser fra din krets må jeg nesten be deg spare deg for tullpratet.
Vis hele sitatet...
så kjenner du noen som har blitt Rusfri med hjelp fra en Ruskonsulent ? , Rusomsorgen i Norge er bare tull en stor Vits .. !
Poenget er jo at det er gunstigere samfunnsøkonomisk å rehabilitere rusavhengige enn å la de/oss fortsette. Tenker på vinningskriminalitet osv.
En ruskonsulent kan hjelpe deg i videre behandling. Noen gagner er det et krav før du eventuelt får døgnbehandling på en klinikk over tid.

En ruskonsulent kan være der og gi deg motivasjon når kanskje familie og alle andre har gitt deg opp.

En ruskonsulent kan få hjulpet deg så du får orden på tanngarden som er ødelagt etter et langt liv med rus. En ødelagt tanngard er ikke akkurat det beste du stiller opp med på et jobbintervju.

En ruskonsulent kan hjelpe med så mangt. Ikke bare det jeg nevner ovenfor.
Sist endret av shittrønder; 4. februar 2014 kl. 22:07.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så kjenner du noen som har blitt Rusfri med hjelp fra en Ruskonsulent ? , Rusomsorgen i Norge er bare tull en stor Vits .. !
Vis hele sitatet...
Har du vært innom rusomsorg personlig? Har du vært innlagt?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og dette betaler vi skattebetalere for ? at junkiene skal ha en Ruskonsulent ?... ett hån mot skattebetalerne
Vis hele sitatet...
Du virker som en skikkelig opplyst person, tror du trenger å tørke av svetta fra xbox kontrollen, å komme deg litt ut av huset å lære deg litt respekt for andre mennesker.

Har selv vært i kontakt med en Ruskonsulent gjennom nav når jeg var yngre. Det hjalp meg mye.
Sist endret av EyesWideShut; 4. februar 2014 kl. 22:10.
Sitat av cracklaab Vis innlegg
Noen som vet hva jobben som ruskonsulent innebærer, eller har egne erfaringer å dele?
Er jobben hans å få deg lagt inn å rusfri, eller funker han som en psykolog som bare lytter å gir tips? Å kan han skrive ut medisiner som eks. antidepressiva eller sovemedisiner?
Vis hele sitatet...


Hei du!

Jeg har hatt ruskonsulent i 2-3 år nå.

Ruskonsulenten fungere litt som en hjelpende hånd, han hjelper meg med avtaler, legetimer, osv osv

Han følger også med på om det går bra med meg, han skal vurdere min tilstand, se om jeg har det bra nok til å være hjemme

Jeg har et veldig positivt forhold til rusteamet, mye pga at jeg ikke egentlig ruser meg nå. Han og hun hjelper meg med små ting som gjør dagene litt lettere.

Ruskonsulenten treffer meg 1-2 ganger i uken, har jeg veldig dårlig psyke og trenger ekstra hjelp, hjelper de meg ekstra.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og dette betaler vi skattebetalere for ? at junkiene skal ha en Ruskonsulent ?... ett hån mot skattebetalerne
Vis hele sitatet...
Ja, det er det vi betaler for, at folk lettere kommer seg tilbake til samfunnet og blir skattebetalere og ikke bare trygdeytere. Rart å tenke på, men folk som betaler skatt yter jo godt til samfunnet
Sist endret av Geekfreak; 4. februar 2014 kl. 22:32.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og dette betaler vi skattebetalere for ? at junkiene skal ha en Ruskonsulent ?... ett hån mot skattebetalerne
Vis hele sitatet...


Ruskonsulent hjelper rusmisbrukere bort fra rusen og tilbake til samfunnet.

Staten sparer penger når det blir færre rusmisbrukere.

ett hån mot skattebetalerne? snarer tvert imot. Man ender jo opp med å spare penger? det blir færre rusmisbrukere, når man har Ruskonsulenter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så kjenner du noen som har blitt Rusfri med hjelp fra en Ruskonsulent ? , Rusomsorgen i Norge er bare tull en stor Vits .. !
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg kjenner faktisk flere som har blitt rusfrie med hjelp fra ruskonsulenter.

Jeg regner med at du har kjipe erfaringer fra tjenesten selv, noe som selvfølgelig er leit.
Det er klart at rusomsorgen ikke er perfekt, ingenting er det, men å drive å syte slik over tjenesten som du gjør uten å komme med noe konkret bidrar ingenting.
Sist endret av Dodecha; 5. februar 2014 kl. 00:30.
▼ ... over en måned senere ... ▼
". Kun psykiatere kan skrive ut Xanor, feks. En psykolog er ikke en lege og kan ikke skrive ut medisiner, men psykologen har også en lang 5-årig utdanning og er svært flinke til å hjelpe deg med problemer."

Bare tull,fastlegene kan skrive ut hva det måtte være bare medisinen er godkjent i Norge av legemiddeltilsynet.Xanor er ett B-preparat og det sterkeste benzo men såklart legen kan skrive ut resept på dette.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så kjenner du noen som har blitt Rusfri med hjelp fra en Ruskonsulent ? , Rusomsorgen i Norge er bare tull en stor Vits .. !
Vis hele sitatet...
jeg ble rusfri via en ruskonsulent. Hadde i grunn et greit rusproblem å kunne vært lagt inn på behandling, men jeg var såpass flink at jeg faktisk slapp det pga av samtaler, og urinpøver med en ruskonsulent.. Skal også sies at jeg var drittlei av livet som bruker av det ene og det andre av sentralstimulerende midler. Nå i dag kan jeg faktisk røyke meg en bønne i ny å ne, men det skjer sjeldent så syns ikke du skal dra i under en kam! Man kan hvis man vil..
Det er jo også veldig individuelt hvordan person man får som ruskonsulent.
Jeg hadde en i et halvt års tid som lovet gull og grønne skoger, men det ble bare med praten, fikk aldri tak i han når jeg hadde behov, han tok heller aldri kontakt tilbake.

Nå har jeg faktisk TO geniale ruskonsulenter som hjelper meg med det det måtte være, å da mener jeg alt!
Jeg har absolutt ikke blitt rusfri av den grunn, men de har gitt familien min en stor lettelse, å de føler ikke at de må "passe" på meg og hjelpe meg som de gjorde før, å det syntes jeg også er en stor lettelse at familien min ikke skal stå på 24/7 for meg lenger, selvom jeg aldri ba de om det.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
En ruskonsulent har ikke hjelpet de junkisene som jeg kjenner... , mindre penger fra nav og lukka rehabsentre hadde nok hjelpi mye mere og arbeid etter fullført rehab.

At noen velger å ødelegge livet sitt skal jo ikke gå utover skattebetalerne.
Vis hele sitatet...
ruskonsulentene har vært til stor hjelp for mabge jeg kjenner som har hatt store rusproblemer. Ting som å søke støtte fra nav er veldig vanskelig for ressurssvake mennesker - en av mange ting de kan hjelpe med.

Men nå er det jo en gjenganger at du syter på forumet nesten hver gang rusomsorgen diskuteres, skulle tro du ikke mente rusmisbrukere fortjente hjelp til å få et verdig liv.

Og det at du mener mindre penger fra nav og lukkede rehab-senter er veien å gå viser for meg hvor lite innsikg du egentlig har i rusomsorgen. Slike ting hadde økt terskelen for at folk hadde turt å spørre om hjelp.
Sist endret av etse; 11. mars 2014 kl. 11:02.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
En ruskonsulent har ikke hjelpet de junkisene som jeg kjenner... , mindre penger fra nav og lukka rehabsentre hadde nok hjelpi mye mere og arbeid etter fullført rehab.

At noen velger å ødelegge livet sitt skal jo ikke gå utover skattebetalerne.
Vis hele sitatet...
Tror du folk sitter å planlegger at de skal bli narkomane? Som oftest ligger det en hostorie bak det. De fleste starter ikke med narkotika helt uten videre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og dette betaler vi skattebetalere for ? at junkiene skal ha en Ruskonsulent ?... ett hån mot skattebetalerne
Vis hele sitatet...

Ka ihelvete..,betaler du så jævli mye skatt da..? Skjønner ikke ka som er galt med å ha ruskonsulenter som et tilbud til russyke mennesker..? Jeg tror at det kunn er positivt å ha konsulenter/kuratorer i de forkjellige kommuner til hjelp og støtte for rusmisbrukere
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jo jeg har peiling på politikk... jeg skjønner bare ikke vitsen med en Ruskonsulent.. det hjelper ikke å sy puter under rumpa til Junkisene..
Vis hele sitatet...
Du oppfører deg som en usympatisk idiot. Du har tydeligvis aldri vært i det helvete som heter rusavhengighet. Tror du folk går ut for å bli avhengig? Jeg er helt enig i det faktum at det er bare deg selv som kan gjøre en endring i forhold til avhengigheten din, men å fjerne rusomsorgen som FAKTISK har hjulpet flere av mine venner og sikkert fler er helt absurd i utgangspunktet.