Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4878
Bare en ide jeg hadde...

De fleste rusmidler får hjernen til å frigjøre store mengder dopamin. da føler man seg happyhappy...

problemet etter mye bruk er bl.a. at dopaminereservoarene i hjernen blir tappet som resulterer i man sliter med å føle bra, eller for å dra det lenger deprimert.

Men er det mulig å lage et legemiddel som istedfor å bare frigjør dopaminet, stimulerer hjernen til å produserer mer dopamine? så kunne man gennerel følt seg bedre uten noen nedtur.

setter pris på all tillbakemelding m. konstruktiv kritikk
Alt som går opp, må til slutt komme ned igjen
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det er sikkert mulig, men alt har som regel en kostnad når det gjelder fysiologi og endring av den.

problemet er at om man tvinger hjernen til å produsere mer dopamin med kjemikaler enn nødvendig, stopper den naturlige produksjonen for å forsøke å kompansere.

skal man forhindre dette må man i så fall stoppe hjernens innebygde forsvar mot overproduksjon, og det går igjen på bekostning av andre kjemiske prosesser.

ingen enkel sak med andre ord.
"Legemiddelet" som stimulerer produksjonen av dopaminet vil nok også miste effekten over tid på lik linje med andre rusmiddler. Hjernen er en mester til å begrense (og øke akitiviteten) i synapsene. Dopamin reseptorene vil nok også i seg selv reduseres da det fortsatt blir overaktivitet i synapsen, igjen på samme måte som rusmidler.

Kan nok funke over en kort periode, men over en lang periode? Nah.

Er nok nesten bare stabiliserende legemiddler som har en slik god effekt over lang tid, siden det verken reduserer eller overaktiverer aktiviteten. Som f.eks litium (tror jeg).
Sist endret av Lacertosus; 3. september 2013 kl. 22:43.
Ikkje for å høres kjip ut, men dersom du har tenkt det er det sikkert noen forskere med grundig kunnskap på området som har tenkt det samme. Forøvrig så behandles parkinson-rammede med levodopa, et stoff som omdannes til dopamin i hjernen, dopamin-agonister som stimulerer de samme reseptorene(men mindre effektivt) samt medisiner som hemmer nedbrytningen av dopamin. Det blir jo gjort nye oppdagelser hele tiden, så kanskje kommer det noe slikt du beskiver en dag og.
Du kan jo sjekke ut denne boka http://www.patrickholford.com/index....ookdetail/183/

Den handler om bruk av kosttilskudd for å dempe abstinenser når man skal slutte med forskjellige rusmidler.

Det står bl.a at kroppen bruker aminosyren L-tyrosin (og B-vitaminer) til å lage dopamin. Teorien er da at hvis du tar L-tyrosin tilskudd (eller mat som inneholder mye av det) så kan du gjøre det lettere for kroppen å lage dopamin.

Jeg testa det ut litt for å hjelpe til med å slutte å røyke, men er usikker på om jeg syns det hadde noe særlig effekt, jeg har ihvertfall ikke klart å slutte å røyke enda...
Du får kjøpt L-tyrosin på (nett)butikker som selger kosttilskudd til bodybuildere osv. Det er andre aminosyrer som også hjelper til å produsere dopamin(og som kanskje er bedre) men de fikk jeg ikke bestilt fra norge tror jeg.

Lenge siden jeg leste den så mulig jeg husker alt feil også, men det er ihvertfall litt i samme gata som det du spør om.

Jeg er litt skeptisk til han fyren som har skrivi boka da han har et eget kapittel(eller var det to) i boka Bad Science av Ben Goldacre. (men ikke mer skeptisk enn at jeg måtte prøve det ut da )

Som sagt, er usikker på om dette er bare vås eller ikke, men det er mulig jeg ikke testa det lenge nok/regelmessig nok osv.

Det er også noe som kalles Dopamine Diet, men det virker også som det er mer for å dempe abstinenser når man vil slutte med ting, og ikke som vidundermiddel for å dempe nedturer.
mye bra tilbakemeldinger her

Fikk det kanskje ikke med i inlegget, men hensikten med legetmiddelet var ikke å bli "rusa", alså ingen dopaminbome.
men heller kanskje å øke nivået litt 30% kanskje?

...bare så jeg ikke blir misforstått
Jeg mener du er inne på noe, og når vi (eh, forskere) forstår hjernen og DNAet vårt bedre tror jeg vi vil genmodifisere mennesker til å være mer glade. Hjernen har stabilisert seg på det dopamin-, serotin-, etc-nivået det er nå da det er det som har vært gunstig for overlevelse de siste millioner årene, men dette er ikke lenger en faktor og jeg ser ingen grunn til at mennesker skal ha kjedelige, eller jævlige liv om vi kan hindre det.
Det du spør etter eksisterer allerede.

Den essensielle aminosyren L-fenylalanin konvertes i kroppen til L-tyrosin, som igjen konverteres til L-DOPA (levodopa), som konverteres til dopamin (dette siste steget forøvrig vha. samme enzym som konverterer 5-HTP til 5-HT, serotonin). Dopamin kan så videre konverteres til noradrenalin og adrenalin.

Ved å supplementere ett av stoffene i denne kjeden kan du øke kroppens dopaminproduksjon. Sitter selv her med en boks N-acetyl-L-tyrosin som jeg har tenkt å prøve ut. Det er en prodrug for tyrosin som igjen blir til dopamin i hjernen. Hvorvidt N-acetyl eller vanlig tyrosin er mest effektivt strides de lærde om. Enkelte rapporter på nettet påstår at du kan få ganske markant effekt av N-acetyl-L-tyrosin, men man skal ikke tro alt man hører. Blir spennende å se om det har noen effekt. Det kostet ikke spesielt mye, så tapet blir ikke stort om det viser seg å være bull. L-tyrosin tror jeg du får du kjøpt på helsekostforretninger i Norge, acetylvarianten kan enkelt bestilles på nett. Fenylalanin skal også gå an å få tak i, men levodopa tror jeg er reseptpliktig i Norge.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne tråden kan være interessant for deg: Noia? Boost serotonin/dopaminnivået!
Panopticon, gi gjerne en raport når du har prøvd deg litt fram

Dodecha, takk for tipset