Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 7303
Noen som vet hvordan jeg får denne 24V motoren med 2750rpm til å drive noe med rundt 60 rpm??
http://viewitem.eim.ebay.no/24-VOLT-...348136244/item
vet jeg må ha tannhjul og slikt, men noen kan regne ut hvor stort og hvor mange tenner jeg trenger?

Det er 11 tenner på motoren fra før
46:1 giring, ca.. Hvor du får skaffa det er en annen sak...
Evt. bruke en frekvensomformer, med det koster en del.
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
46:1? du skjønner jeg kan ikke sånne ting :P
derfor jeg spør dere geniene her inne
Sitat av ThaChick Vis innlegg
46:1? du skjønner jeg kan ikke sånne ting :P
derfor jeg spør dere geniene her inne
Vis hele sitatet...
Du spurte om hvordan gir du trengte, han svarte: 46:1
Sist endret av Snålingen; 22. januar 2013 kl. 22:56.
Sitat av eplesin Vis innlegg
46:1 giring, ca.. Hvor du får skaffa det er en annen sak...
Evt. bruke en frekvensomformer, med det koster en del.
Vis hele sitatet...
Du skal bruke frekvensomformer på en DC motor? Eller jeg skal ikkje si sikkert at det er en DC motor, med tanke på at det var veldig lite informasjon om det, men vil tro at det er en DC motor, med tanke på at den er 24V, samt at den har rød og svart kabel.

Sitat av ThaChick Vis innlegg
46:1? du skjønner jeg kan ikke sånne ting :P
derfor jeg spør dere geniene her inne
Vis hele sitatet...
Du må ha et gir system som gjør at du dreier 46 runder på input akslingen for å få 1 omdreining på output akslingen.

EDIT: Input/output aksling var det beste jeg kom på, heter sikkert noe annet, men jeg er ikkje mekaniker.
EDIT 2: Hva skal du bruke denne til? Er det viktig at den ytter maks effekt?
Sist endret av 0xFF; 22. januar 2013 kl. 22:59.
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
men hva betyr det?

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du skal bruke frekvensomformer på en DC motor? Eller jeg skal ikkje si sikkert at det er en DC motor, med tanke på at det var veldig lite informasjon om det, men vil tro at det er en DC motor, med tanke på at den er 24V, samt at den har rød og svart kabel.



Du må ha et gir system som gjør at du dreier 46 runder på input akslingen for å få 1 omdreining på output akslingen.

EDIT: Input/output aksling var det beste jeg kom på, heter sikkert noe annet, men jeg er ikkje mekaniker.
EDIT 2: Hva skal du bruke denne til? Er det viktig at den ytter maks effekt?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke viktig at den yter maks effekt. skal lage en kulemølle for å knuse pulver til enda finere pulver med den, og da trenger jeg rundt 60 rpm
Det er en DC motor, så du kan ikke bruke frekvensomformer. du trenger to tannhjul hvor tann-forholdet mellom de to er 46:1. feks et tannhjul med 460 tenner og et annet med 10 tenner
Tror det blir vanskelig å finne gir til den som har en utveksling på 46:1, tror nok du selv må lage dette.

Hvis du finner 2 tannhjul, der den ene har 46 ganger så mange tenner som den andre. Eller at du girer den over i 2 stegs, der du har første steget 2:1 og neste 23:1, eventuelt så for du ta det i 3 steg.
Sist endret av 0xFF; 22. januar 2013 kl. 23:15.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Bruk denne du...
https://sdp-si.com/eStore/PartDetail...871&GroupID=53

Dele nr 70130 på denne siden er enda nærmere...
Sist endret av Ignifer; 22. januar 2013 kl. 23:51.
Ser flere reagerer på at du ikke kan bruke frakvensomformer på likestrømsmotor, noe som stemmer. Det du evt KAN gjøre er å bruke en PWM (http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation) Noe som gjør at den pulserer strømtilførselen til motoren til den går med rett hastighet. Du mister endel moment tho, og kanskje gear er en bedre løsning. Hvis du ikke finner riktig gear, kan du jo bruke en kombinasjon av disse.
Bruk en slik heller.

EDIT: Ninjaet av Rellativ.
Sist endret av The Great Catsby; 23. januar 2013 kl. 00:01.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Ser flere reagerer på at du ikke kan bruke frakvensomformer på likestrømsmotor, noe som stemmer. Det du evt KAN gjøre er å bruke en PWM (http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation) Noe som gjør at den pulserer strømtilførselen til motoren til den går med rett hastighet. Du mister endel moment tho, og kanskje gear er en bedre løsning. Hvis du ikke finner riktig gear, kan du jo bruke en kombinasjon av disse.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på det samme i sted, men da må du ha en puls modulation på 1:40 e.l. for å få den ned i 60RPM. Med en puls modulation på 1:40 og litt enkel matte:

Kode

300W / 40 pulser * 1 puls = 7.5W
7.5W holder nok ikkje til mer enn å dreie akslingen uten last.
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Men blir det enklere hvis jeg går opp til 80-90 rpm? Og hvis je kobler den til 12v batteri, vil den ikke gå treigare da?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvorfor ikke brukf ett av reduksjonsgirene jeg linker til?
Greit og enkelt det?
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor ikke brukf ett av reduksjonsgirene jeg linker til?
Greit og enkelt det?
Vis hele sitatet...
Joda er enkelt, men koster nesten 160$ :/ og da er hele vitsen vekke med å bygge sin egen kulemølle
Hva med å komme med forslag til motorer som er giret ned? Så vidt jeg har forstått, har ikke TS kjøpt seg noen motor enda. Det han trenger er derfor en motor som allerede leverer 60-80 RPM.

Om jeg har forstått deg feil, må jeg bare unnskylde.
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Sitat av Znerk Vis innlegg
Hva med å komme med forslag til motorer som er giret ned? Så vidt jeg har forstått, har ikke TS kjøpt seg noen motor enda. Det han trenger er derfor en motor som allerede leverer 60-80 RPM.

Om jeg har forstått deg feil, må jeg bare unnskylde.
Vis hele sitatet...
Helt sant, jeg har ikke kjøpt noe motor enda.
og hadde vært hyggelig med en motor som allerede leverer 60-80 rpm
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ikke noe problem å finne riktig motor.
Jeg er på jobb nå, så jeg har ikke tilgang til mine bokmerker.
Vent til i ettermidag så skal jeg finne motor til deg! :-)
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ikke noe problem å finne riktig motor.
Jeg er på jobb nå, så jeg har ikke tilgang til mine bokmerker.
Vent til i ettermidag så skal jeg finne motor til deg! :-)
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha
kan ikke være så dyr da, men er åpen for mange forslag!
Venter i spenning
En enkel løsning jeg brukte en gang:
tok to bor av ulik størrelse, du vet sånne som skjærer ut en hel treskive med et hull inni, sånt her;
http://mybuy.dk/Auction.aspx?aid=1277723
Deretter fant jeg en litt hard treplanke (eik) og boret ut to skiver. Filte et lite hakk rundt ved hjelp av en dreieskive og ei rundfil, festet dem sikkert fast mellom to andre planker og med ei stram reim. Altså omtrent som en rokk;
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Co...ning-wheel.jpg
Funka som bare pokker, det!

Siden omkretsen til en sirkel er 2*pi*r, så vil forholdet bli lineært. Hvis den største skiva di har en diameter på ti centimeter og den minste på fem og du kobler motoren din på denne, så vil den store skiva gå halvparten så fort. Dette er selvsagt ikke et opplegg som er veldig presist, og du kan ikke dra på med veldig mye moment, men det funker overraskende bra jevnt over.
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Den første så fin ut! Men det står at den drar 60rpm uten last så hvor mye tror du den tar med litt last? Er snakk om et kilo eller to
Og hvis den blir kraftig redusert har du noen med 80-90 rpm?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Blir vel ikke tungt å dra en kulemølle?
Det er vel bare en trommel som skal rotere?
Jeg trur nok det skal gå bra.

Den siste motoren klarer det helt sikkert...

Denne gjør nok jobbn den og: http://www.electrokit.com/pghm02-mot...6mm-axel.48709
Drit i tannhjul og bruk strikk/reimdrift. Det kan man enkelt lage selv.
Siden du skal redusere farten med så mye, må du gjøre det i flere omganger med mindre du vil bruke et ENORMT hjul kobla til ett bittebittebittelite et.

Var så snill at jeg tegna opp prinsippet i MS Word (yo!)
Rødt er reimer. Resten er hjul av ulike størrelser.
http://img835.imageshack.us/img835/8189/20130123180919.jpg

Bruk kalkulatorer som denne her for å regne ut hvor stor rpm-reduksjon du får med forskjellige størrelser på hjulene:
http://img713.imageshack.us/img713/2486/20130123181135.jpg
(http://gadi.agric.za/software/renting/pulley_calc.php)

Eksempelet over viser hvor enorm diameteren på det andre hjulet måtte hvert om du hadde et lite hjul på 25 mm og kun skulle hatt én reim og to hjul totalt.
Sist endret av Nougatti; 23. januar 2013 kl. 19:14.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skjønner ikke hvorfor du må gjøre det så vanskelig når det er bare å bruke en motor med riktig rpm....
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du må gjøre det så vanskelig når det er bare å bruke en motor med riktig rpm....
Vis hele sitatet...
60 rpm er latterlig lite og du skal ha en stor motor for å ha noen form for kraft i den uten utveksling.
Utveksling gir større stabilitet i turtallet (svinghjul-effekt) og systemet blir sterkere.
Sist endret av Nougatti; 23. januar 2013 kl. 19:19.
Hvorfor ikke bare kjøpe en kulemølle? Er sikkert like økonomisk, du slipper å bygge den selv, du vet alt fungerer og i tillegg slipper du å lete etter en helt tett beholder.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Nougatti Vis innlegg
60 rpm er latterlig lite og du skal ha en stor motor for å ha noen form for kraft i den uten utveksling.
Utveksling gir større stabilitet i turtallet (svinghjul-effekt) og systemet blir sterkere.
Vis hele sitatet...
Motorer som leverer 60rpm har utveksling, intigrert.
Rotoren i selve motoren roterer med stort rpm, og blir nedgiret før utgående aksel. De motorene jeg linker til har nok kraft til å rotere kulemøllen.
Jeg har selv en motor på 1rpm(til ei klokke) denne er liten, men jeg klarer ikke å holde den igjenn, selv den ville ha vert sterk nok til kulemøllen.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvorfor ikke bare kjøpe en kulemølle? Er sikkert like økonomisk, du slipper å bygge den selv, du vet alt fungerer og i tillegg slipper du å lete etter en helt tett beholder.
Vis hele sitatet...
Det er mye morsomere å lage en å kjøpe!
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvorfor ikke bare kjøpe en kulemølle? Er sikkert like økonomisk, du slipper å bygge den selv, du vet alt fungerer og i tillegg slipper du å lete etter en helt tett beholder.
Vis hele sitatet...
Jo jeg har begynt å vurdere det :P
er så mye styr å kjøpe motor, og måtte begynne å koble det osv.
har isåfall tenkt å kjøpe den fra pyrocreations

motoren er jo helt grei pris på, men så må jeg ha reimer og litt sånn i tillegg :/
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du trenger ikke reimer og sånn da...?

Du trenger en motor, strømforsyning, og en beholder.
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du trenger ikke reimer og sånn da...?

Du trenger en motor, strømforsyning, og en beholder.
Vis hele sitatet...
Må jo koble den på en stang da, sånn at beholderen kan hvile på to stenger
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
jojo, det er klar...
vel, det er opp til deg va du vil gjøre, men det er morsommere å ha noe hjemmelaget?
velvel, du får finne ut hva du vil, men motorene vil funke om du går for å lage...
lykke til
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg og linket til flere aktuelle motorer med rir, men han vil heller kjøpe ferdig maskin..
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg og linket til flere aktuelle motorer med rir, men han vil heller kjøpe ferdig maskin..
Vis hele sitatet...
Neida, jeg har ikke gitt opp helt enda!
fant noen billige motorer i de linkene Wanna-b sendte.
http://www.goodluckbuy.com/large-tor...ed-motor-.html tror du denne er sterk nok?

vurderte også å kjøpe en slagbormaskin til 199kr, men er usikker på om denne blir overopphetet..
Slo meg at du kan bygge ei snekke også, og bruke det.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Worm_Gear.gif
Sist endret av Nougatti; 25. januar 2013 kl. 19:40.
ThaChick's Avatar
Trådstarter
46 6
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Slo meg at du kan bygge ei snekke også, og bruke det.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Worm_Gear.gif
Vis hele sitatet...
Vel, når jeg ser det så tenker jeg at dette blir mye dyrere enn å kjøpe helt ferdig maskin
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trur nok den motoren du linket til der skal klare jobben ja..

Nougatti, hvorfor skal han bygge snekke når han kan kjøpe ferdig girmotor?
En vindusviskermotor til bil er vel egna sånn hastighetsmessig. Ferdig med snekke og greier. Dog er det børstemotorer på dem, så de lever vel ikke for alltid kanskje.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Trur nok den motoren du linket til der skal klare jobben ja..

Nougatti, hvorfor skal han bygge snekke når han kan kjøpe ferdig girmotor?
Vis hele sitatet...
Fordi dette er DIY, for helvete.
Fordi man elsker å utrette noe selv. Å skape noe av verdi og tilegne seg kunnskap samtidig. Fordi det er få ting som er så givende som å gjenoppdage gleden fra barndommen når man har laget noe med egne hender som man er stolt av.

Og du må være enig i at snekkegir er noe sinnsykt fascinerende og magisk.
Sist endret av Nougatti; 25. januar 2013 kl. 22:55.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hehe, så hissig?

Jeg liker å skape ting selv, har laget masse, ol like å lage no nytt, som jeg kan lære litt av

Men når trådstarter sier att han ikke vil bruke alt for mye penger, og ikke har lyst til å bygge for mye selv, så mener jeg att en girmotor er ett godt alternativ.
Det er fortsatt mye han må lage før han har en fungerende kulemølle.
Leste du i det heletatt igjennom tråden?
stjeler tråden litt, noen som vet hvor man kan få kjøpt en motor som kjører på 33,3 omdreininger over disk i kristiansandsområdet?
Jada, jeg er bare kranglete og går gjerne omveier for å lage et overkomplisert, men i mine øyne "vakkert", system.
Må huske at hvis han skal bruke 2 stenger som "tønna" skal hvile på må den stangen som roteres av motoren ha mye høyere RPM enn 60, siden tønna er mye tjukkere enn stanga. hvis f.eks tønna er 10 ganger så tjukk som stanga som er festet på motoren vill RPM'en på tønna være på 6 RPM hvis jeg ikke tar feil. noe som er alt for treigt for ei kulemølle.

Verdt og tenke på at for at kulemølla skal ha noe nytte må man ha mølle media som veier en del, som bly eller noe som er tungt men ikke slår gnister.

ikke det at jeg har så mye erfaring med motorer og slikt men har liten tro på at en motor som trekker 35mA ved 12 volt klarer og rotere en tønne med 1-2 kilo bly + noen hundre gram kjemikalier. jeg prøvde engang med en motor på 40 watt, men fikk det ikke til og fungere skikkelig selv om jeg giret den ned ganske kraftig.
Overskuddsmateriell
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Jada, jeg er bare kranglete og går gjerne omveier for å lage et overkomplisert, men i mine øyne "vakkert", system.
Vis hele sitatet...
Har du noen ide om hvor mye arbeid det er i å lage snekkeskruer selv?
beregninger + maskinering + sveising av hus må du være glad om du klarer på under 15 timer hvis man vil ha et bra resultat. Jeg snakker av erfaring nå...
Sist endret av Bullhill; 26. januar 2013 kl. 08:51.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
60 rpm er latterlig lite og du skal ha en stor motor for å ha noen form for kraft i den uten utveksling.
Utveksling gir større stabilitet i turtallet (svinghjul-effekt) og systemet blir sterkere.
Vis hele sitatet...
Jo lavere rpm, jo mer dreiemoment får du i drivakselen. Så han kan velge seg en mindre og mindre motor etterhvert som han vil ha lavere turtall

Sitat av Nougatti Vis innlegg
Slo meg at du kan bygge ei snekke også, og bruke det.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Worm_Gear.gif
Vis hele sitatet...
En sånn utveksling har som hensikt å endre dreieaksen 90 grader, hva er det godt for her?

Sitat av Herman Hedning Vis innlegg
En vindusviskermotor til bil er vel egna sånn hastighetsmessig. Ferdig med snekke og greier. Dog er det børstemotorer på dem, så de lever vel ikke for alltid kanskje.
Vis hele sitatet...
Men skulle du gått for børsteløs ville du måttet velge en mye større motor fordi dem mangler dreiemomentet til en børstemotor.

Sitat av Nougatti Vis innlegg
Og du må være enig i at snekkegir er noe sinnsykt fascinerende og magisk.
Vis hele sitatet...
Første gang du ser et, kanskje :P
http://www.youtube.com/watch?v=WYcqJ5HdxA4
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Wanna-b: hvordan går det med temp/servo jobben? :-)
Ignifier: Ikke påbegynt, huset står på hodet Sender deg PM snart!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du tar det når du føler att du har tid.. :-)