Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 19662
Halla

Nå etter jul så begynner jeg med siste halvåret av tredjeklasse på videregående. Hittil, så har tredje klasse vært helt jævlig. Jeg sliter med motivasjon, pugging til prøver, og øving osv.

Til nyttår så vurderer jeg sterkt å bruke ritalin for å forbedre skole-opplevelsen, og forbedre karakterene.

Jeg driver ikke med noe stort av rusmiddel, jeg drikker og røyker cannabis i helgene, men har aldri rotet meg bort i noe sterkere enn dette.

Jeg har kun prøvd ritalin en gang før, der jeg tok 2 piller (20 mg i hver pille? husker ikke) også spilte trommer etterpå... Har aldri spilt så tight før :P

Men uansett, jeg lurer på hva anbefalt dose er når det kommer til skole situasjoner? Hva er farene ved å ta det aktivt? hvor aktivt kan jeg ta det før det blir farlig?

Takk for svar!
Ritalin inneholder vel amfetamin? Synes uansett det er skummelt å bruke slike stoffer til skolegang osv, da jeg vil tippe du kommer til å bli avhengig til en viss grad.

Hele poenget med ritalin er vel at man får bedre konsentrasjon?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ritalin inneholder vel amfetamin? Synes uansett det er skummelt å bruke slike stoffer til skolegang osv, da jeg vil tippe du kommer til å bli avhengig til en viss grad.

Hele poenget med ritalin er vel at man får bedre konsentrasjon?
Vis hele sitatet...
Det inneholder ikke amfetamin, men et liknende stoff kalt Metylfenidat. Til TS: det fungerer.
Sist endret av Spirituell; 12. desember 2011 kl. 21:00.
Nei, det inne holder ikke amfetamin. Derimot inneholder det metylfenidat som kan ha en lignende virkning som amfetamin. Det med bedre konsentrasjon er vel relativt. Jeg ville nok ikke tatt mer enn 20 mg, men dette kommer ann på hva du veier. Farene ved aktivt bruk er fysisk og psykisk avhengighet, samt at langtidsvirkninger av ritalin er heller ukjente. Det er også mulige bivirkninger som du kan sjekke opp med et kjapt søk på google. Hvor lenge du kan ta det aktivt før det blir "farlig" er vanskelig å svare på, kommer også ann på hva du legger i ordet farlig. Men for all del, sier ikke at det ikke fungerer.
Sist endret av ochin; 12. desember 2011 kl. 21:06.
Sitat av ochin Vis innlegg
Nei, det inne holder ikke amfetamin. Derimot inneholder det metylfenidat som kan ha en lignende virkning som amfetamin. Det med bedre konsentrasjon er vel relativt. Jeg ville nok ikke tatt mer enn 20 mg, men dette kommer ann på hva du veier. Farene ved aktivt bruk er fysisk og psykisk avhengighet, samt at langtidsvirkninger av ritalin er heller ukjente. Det er også mulige bivirkninger som du kan sjekke opp med et kjapt søk på google. Hvor lenge du kan ta det aktivt før det blir "farlig" er vanskelig å svare på, kommer også ann på hva du legger i ordet farlig. Men for all del, sier ikke at det ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Er 18 år, veier 85KG er tynn å idiot.
tar 40 - 60Mg ritalin, og skolen blir lettere å følge med, konsentrasjon blir bedre hos meg vertfall.
Buke ikke ritalin daglig, bare noen sjeldene ganger.

Edit: Var ment til TS, hvis du lurte hehe
Sist endret av justastonedhuman; 12. desember 2011 kl. 21:19.
10mg (1 pille om jeg husker rett) er en vanlig brukerdose, den skal du bruke hver 3-4 time.

De 2 første ukene bør du prøve deg frem med bare en halv pille av gangen hver 3-4 time frem til klokken 4-5 på ettermiddagen.

Det er teit å ta mer, spesielt om du ikke har "ADHD", da det ikke nødvendigvis vil fungere slik som du ønsker og det kan fort gå utover søvnmønsteret ditt og kosthold ...

Jeg vil anbefale deg å ikke røyke hasj eller noe mens du går på ritalin, du blir passe dum av det og jeg tviler på at du klarer å konsentrere deg. men her må du prøve deg frem! det skal mye til før ritalin er spesielt farlig for de fleste men du kan bli passe spaca av de. jeg har adhd og blir helt på trynet av bare vanlig doseringer virker som apedop for meg
Sist endret av ali88; 12. desember 2011 kl. 21:26.
Kain: Det jeg har erfart, som jente på 50 kg i samme alder, er at mitt vippepunkt; fra jeg er konsentrert og fokusert, til jeg blir urolig og skal gjøre 12 ting på en gang, er på 20 mg. Det skal sies at dette er etter over ett års bruk (pga ADD), og at jeg tar depottabeletter med ca. åtte timers virketid. Jeg tror ikke vil være nødvendig for ham å ta mer da han ikke har noen diagnose(?), og ikke har erfaring med det fra før. Det er også viktig med opptrapping og nedtrapping. Som sagt over så er det stor sjanse for at det kommer til å påvirke apetitt og søvnmønster - og dette kan jo igjen påvirke skolearbeid og resultater negativt.
Sist endret av ochin; 12. desember 2011 kl. 21:35.
Sitat av ochin Vis innlegg
Kain: Det jeg har erfart, som jente på 50 kg i samme alder, er at mitt vippepunkt; fra jeg er konsentrert og fokusert, til jeg blir urolig og skal gjøre 12 ting på en gang, er på 20 mg. Det skal sies at dette er etter over ett års bruk (pga ADD), og at jeg tar depottabeletter med ca. åtte timers virketid. Jeg føler det ikke vil være nødvendig for ham å ta mer da han ikke har noen diagnose(?), og ikke har erfaring med det fra før. Det er også viktig med opptrapping og nedtrapping. Som sagt over så er det stor sjanse for at det kommer til å påvirke apetitt og søvnmønster - og dette kan jo igjen påvirke skolearbeid og resultater negativt.
Vis hele sitatet...
20 mg får meg har nesten aldri gitt noen effekt, må yte 40mg før jeg blir konsentret og rolig.
tar 20/40 mg kapsler med ca, 12 timers virketid.
Tar 40 på morgen før jobb, og det holder til at jeg er trøtt på kvelden, men føler når jeg er uten ritalin, så mangler jeg mye energi i kroppen.
Kan ikke si jeg er physisk avhening i ritalin eller fysisk, har vært flere ganger lenge, opptil mnd uten ritalin.
er enkle dager jeg liker og bli konsentret å roligere
Ah ok, takk for svar!

jeg tenker å ikke bruke det så veldig regelmessig, kanskje 1 gang i uka for å øve til prøve, bli ferdig med innlevering osv.
30mg daglig, ville though ikke anbefalt daglig dose, kan få halliser over lang bruk, ikke at for mye, da blir du hyper og hjernen går i 100, det er ekstremt viktig å passe på dosering mens du er på ritalin, da det er veldig fristende å poppe flere, er ekstremt avhengighetskapende, hvis du vil ha det, trenger du det ikke.

HVIS du noen gang skulle tatt overdose, (tegn på overdose er høy puls) skal ikke si det er ikke er farlig, men ville ikke blitt bekymret for dødelig overdose på 70mg, men kommer ann på tolleranse,
Bruk ikke Ritalin
Hvis du er overfølsom (allergisk) overfor metylfenidat eller noen av de andre innholdsstoffene i Ritalin.
Hvis du har angst- og spenningstilstander.
Hvis du, eller noen av dine søsken, har tics (tilbakevendende korte og ufrivillige muskelrykninger).
Hvis du, eller noen i din familie, har Gilles de la Tourettes syndrom (genetisk betinget forstyrrelse med muskulære tics).
Hvis du har grønn stær (glaukom).
Hvis du har en overaktiv skjoldbruskkjertel.
Hvis du har hjerterytmeforstyrrelser eller alvorlig hjertekrampe (angina pectoris).
Hvis du er gravid.
Hvis du ammer.

Vis spesiell forsiktighet ved bruk av Ritalin
Hvis du har høyt blodtrykk (hypertensjon).
Hvis du har noen svakheter i hjertet (f.eks. unormal hjertestruktur).
Hvis du har eller har hatt andre hjerteproblemer.
Hvis du er voksen med diagnosen ADHD, skal du følges opp med regelmessige legekontroller. På disse kontrollene vil det bli tatt blodtrykksmålinger, pulstelling samt årlig EKG (elektrokardiogram brukes for å kontrollere hjertets funksjon) og blodprøver.
Hvis du har epilepsi.
Hvis du er følelsesmessig ustabil (f.eks. legemiddelmisbruker eller alkoholiker).
Hvis du står på langtidsbehandling. I slike tilfeller bør du følges nøye av legen din, og det vil bli tatt regelmessige blodprøver for å kontrollere blodbildet ditt.
Hvis du skal avslutte behandlingen. Det kan være behov for oppfølging over lang tid etter at behandlingen med Ritalin er opphørt.
og for all del, ikke røyk, da må du gå 2 uker før du tar ritalin igjen
Sitat av jegeroveralt Vis innlegg
og for all del, ikke røyk, da må du gå 2 uker før du tar ritalin igjen
Vis hele sitatet...
Hæ? titegn
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Gå for 40 mg om du hadde en fin virkning på det... du burde dog, som andre sier, prøve deg fram. Start på 20 (depot), det hadde jeg gjort (selv om jeg har ADHD og har utskrevet 60mg dagen, etter prøving og feiling).

Jeg husker en episode da jeg først begynte på ritalin igjen i fjor, fikk utskrevet LITT mer enn nødvendig (80mg), første dagen på Ritalinen hadde vi slik en heldagsprøve, jeg skrev 2 og en halv og gikk hjem omtrent 10... (men man blir jævlig urolig om man ikke har noe å gjøre, så Ritalin (i så høye doser) + "foredrag" fra lærere passer dårlig sammen)
Utgangspunktet mitt for spørsmålene er at i denne her eksamensperioden(høst 11') har jeg slitt endel med søvnrytme og sovet altfor mye + hatt vondt i hodet pga det.

Så altså, Effektiviteten i lesinga ble da ræva, og jeg blir litt frustrert.

*må man være nøye med næringsinntak ved ritalin som ved vanlig gate-speed, for å forhindre nedtur/kollaps??

*Blir man virkelig skarpere (kognitivt)??

*Dosering, ...hvor mye til at ritalin funker bra??

**10 ganger bedre enn kaffe, eller bare litt svakere amfetamin, hva synes dere???
____________
nb: har lest om emnet flere ganger, så jeg godt hva som kan være farlig med stoffet, så vennligst ikke moraliser/advarsel-svar tilbake
Hvis dere som har erfaring, nøytralt sier at det ikke er SÅ bra, så o.k.

det er tross alt en grunn til at ritalin er utbredt blant amerikanske studenter...
Resultatene er det viktigste in the end of the day.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. desember 2011 kl. 13:59.
Man blir mer konsentrert og rolig, hvertfall ble jeg det. Jeg skrev også mye penere og gjorde skoleoppgaver isteden for alt annet tull.

Men til gjengjeld så har ritalin en HAUG med bivirkninger. Blandt annet plutselig hjertestopp, vekstheminger osv. Så vær forsiktig, det er egentlig noe jævla dritt-dop.
Sitat av twixtor Vis innlegg
Men til gjengjeld så har ritalin en HAUG med bivirkninger. Blandt annet plutselig hjertestopp,
Vis hele sitatet...
Plutselig hjertestopp?

Har du kilder på dette?
Sitat av stimmer Vis innlegg
Plutselig hjertestopp?

Har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Han jeg bor med sa det til meg, han går på ritalin. Det står om bivirkninger på pilleboksen.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av stimmer Vis innlegg
Plutselig hjertestopp?

Har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Står blant bivirkningene, da som "plutselig død".
Sitat av stimmer Vis innlegg
Plutselig hjertestopp?

Har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Stimulanter generelt øker sjansen for hertefeil. Det er dog en relativt smal sjanse for et ungt hjerte.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
*må man være nøye med næringsinntak ved ritalin som ved vanlig gate-speed, for å forhindre nedtur/kollaps??
Vis hele sitatet...
Man skal være like nye med næringsinntak nykter som på rusmidler. Prøv å gå 3-4 dager uten mat nykter. Du kollapser da og.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
*Blir man virkelig skarpere (kognitivt)??
Vis hele sitatet...
Ikke skarpere enn man er naturlig, men det hjelper deg å yte maksimum av ditt eget potensiale. Det avhenger selvfølgelig av andre faktorer som næring og søvn.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
*Dosering, ...hvor mye til at ritalin funker bra??
Vis hele sitatet...
Jo mindre, jo bedre. Dosering er veldig individuelt, men poenget er bare at selv om du kanskje føler deg bedre etter en høy dose, betyr ikke dette at du er klarere i toppen. Tvert imot.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
**10 ganger bedre enn kaffe, eller bare litt svakere amfetamin, hva synes dere???
Vis hele sitatet...
Bedre enn kaffe? Ikke faen, kaffe er digg. Sterkere effekt enn kaffe? Ja.

Det er no mindre potent enn amfetamin, men ikke mye. Rusen ligner derimot mer på kokainrus enn amfetamin.

Husk at metylfenidat har en konsentrasjonsøkende effekt i langt lavere dose enn den som produserer en sterk ruseffekt.
Man skal være like nye med næringsinntak nykter som på rusmidler. Prøv å gå 3-4 dager uten mat nykter. Du kollapser da og.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg nevner det er at flere her har skrevet at man kan holde et pågående speed-kjør en_stund_uten for mye_problemer sett at man er påpasselig med at man får i seg mat, vitaminer, væske.. fordi speed antagelig *tømmer kroppen*, derfor den energien under påvirkning.

Så, er det noe av det samme på ritalin? Dreper den appetitten?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av jegeroveralt Vis innlegg
30mg daglig, ville though ikke anbefalt daglig dose, kan få halliser over lang bruk, ikke at for mye, da blir du hyper og hjernen går i 100, det er ekstremt viktig å passe på dosering mens du er på ritalin, da det er veldig fristende å poppe flere, er ekstremt avhengighetskapende, hvis du vil ha det, trenger du det ikke.

HVIS du noen gang skulle tatt overdose, (tegn på overdose er høy puls) skal ikke si det er ikke er farlig, men ville ikke blitt bekymret for dødelig overdose på 70mg, men kommer ann på tolleranse,
Bruk ikke Ritalin
Hvis du er overfølsom (allergisk) overfor metylfenidat eller noen av de andre innholdsstoffene i Ritalin.
Hvis du har angst- og spenningstilstander.
Hvis du, eller noen av dine søsken, har tics (tilbakevendende korte og ufrivillige muskelrykninger).
Hvis du, eller noen i din familie, har Gilles de la Tourettes syndrom (genetisk betinget forstyrrelse med muskulære tics).
Hvis du har grønn stær (glaukom).
Hvis du har en overaktiv skjoldbruskkjertel.
Hvis du har hjerterytmeforstyrrelser eller alvorlig hjertekrampe (angina pectoris).
Hvis du er gravid.
Hvis du ammer.

Vis spesiell forsiktighet ved bruk av Ritalin
Hvis du har høyt blodtrykk (hypertensjon).
Hvis du har noen svakheter i hjertet (f.eks. unormal hjertestruktur).
Hvis du har eller har hatt andre hjerteproblemer.
Hvis du er voksen med diagnosen ADHD, skal du følges opp med regelmessige legekontroller. På disse kontrollene vil det bli tatt blodtrykksmålinger, pulstelling samt årlig EKG (elektrokardiogram brukes for å kontrollere hjertets funksjon) og blodprøver.
Hvis du har epilepsi.
Hvis du er følelsesmessig ustabil (f.eks. legemiddelmisbruker eller alkoholiker).
Hvis du står på langtidsbehandling. I slike tilfeller bør du følges nøye av legen din, og det vil bli tatt regelmessige blodprøver for å kontrollere blodbildet ditt.
Hvis du skal avslutte behandlingen. Det kan være behov for oppfølging over lang tid etter at behandlingen med Ritalin er opphørt.
og for all del, ikke røyk, da må du gå 2 uker før du tar ritalin igjen
Vis hele sitatet...
Nesten alle av dine påstander er usanne. Å røyke påvirker ikke ritalinbruken i det hele tatt. Det er heller ikke "ekstremt" avhengighetsskapende som du påstår.


Til TS: Om du skal bruke ritalin regelmessig, som jeg faktisk kan anbefale deg, må du passe på et par ting. Alltid spis før du tar ritalin, for å unngå bivirkninger som kvalme, magesmerter og så videre. Ta det heller ikke for sent, da det holder deg våken. Du kan røyke under påvirkning av ritalin, men for all del, IKKE drikk alkohol. Da vil du kun bli dårlig.
Kilde: Bruk av ritalin hver dag i 3 år
Ordet smart og dop henger vel neppe sammen!? Mener du det? ja da ønsker jeg deg lykketil med skolegangen din.
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
men for all del, IKKE drikk alkohol. Da vil du kun bli dårlig.
Kilde: Bruk av ritalin hver dag i 3 år
Vis hele sitatet...
det siste du skrev er inviduelt har spist 2 brett ritaline og drukket en liter sprit og ikke blitt dårli men kan sikkert hende noen blir det men er anbefalt av leger and so one at du ikke ska ta ritaline og drikke.. men ser ikke helt problemet med det da folk drar lisse på lisse med cola og amf da de drikker.. (bare pass på "PUMPA" og at du ikke blir overlastet så gåre bra" )

ritaline synes jeg personlig er dårli.. da man stiger rett til vers og er høyt oppe en time og konsentrert en time også daler man rett i bakken.. bedre med equazym eller noe depot som har mere javn stigning og lenger varighet.. ritaline blir for bølgete..
Sist endret av mr-martinss; 5. januar 2012 kl. 07:02.
Jeg går på ritalin daglig ifb med at jeg har ADHD, dosen jeg tar er 30mg kapsel om morgen og 20mg kapsel 6 - 7 timer etter den første.

Ritalin er som sagt en dritt pille med mye bivirkninger men også mye godt for de som sliter med skole og konsentrasjon.
Jeg derimot gikk opp karakterer og fikk orden på livet mitt når jeg begynte på ritalin, etter jeg begynte på ritalin så klarte jeg faktiskt og fungere på skolen.

Du har jo bivirkninger som at du sliter med å sovne om kvelden, mister totalt matlyst og kan føle deg sikkerlig ræva.
Men etterhvert så har birvirkninge daffa av oss meg.

Har du diagnosen ADHD eller ADD så er ritalin eller conzerta et godt valg for å få skolen til å fungere, men det avhenger også at du vil det psykisk og jobber med deg selv.
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Jeg går på ritalin daglig ifb med at jeg har ADHD, dosen jeg tar er 30mg kapsel om morgen og 20mg kapsel 6 - 7 timer etter den første.

Ritalin er som sagt en dritt pille med mye bivirkninger men også mye godt for de som sliter med skole og konsentrasjon.
Jeg derimot gikk opp karakterer og fikk orden på livet mitt når jeg begynte på ritalin, etter jeg begynte på ritalin så klarte jeg faktiskt og fungere på skolen.

Du har jo bivirkninger som at du sliter med å sovne om kvelden, mister totalt matlyst og kan føle deg sikkerlig ræva.
Men etterhvert så har birvirkninge daffa av oss meg.

Har du diagnosen ADHD eller ADD så er ritalin eller conzerta et godt valg for å få skolen til å fungere, men det avhenger også at du vil det psykisk og jobber med deg selv.
Vis hele sitatet...
hørt at ritaline sjeldent brukes lengere.. equazym er visst og skal være mye bedre en ritaline + mindre bivirkninger.. test equazym selv og hadde ikke tatt adhd medisiner på 2 år pga jeg syntes ritaline var for jævelig.. men equazym ga meg en perfekt flyt og konsentrasjon det var noe helt annet en ritaline søppla !
Det fungerer ved at du kan sitte lenge og fokusert, som fetter er inne på. Du blir ikke smart, og du blir ikke motivert. Når det er motivasjonen som mangler vil jeg heller si det fungerer negativt, for plutselig har du tusen andre ting du "bare må gjøre".

Personlig mener jeg at ingen bør bruke stimulanter for vgs. Det er såpass liten arbeidsmengde totalt sett at det uansett ikke er mental utholdenhet som er minimumsfaktoren.
Ritalin gjør deg ikke smartere, det kan gjøre deg mer konsentrert på oppgavene du har, det kan også ha stikk motsatt virkning og gjøre at du gjør alt annet enn det du burde.

Vanlig dose er 10mg per fjerde time.

Ja, "plutselig død" er en bivirkning.

Alkohol og ritalin har jeg selv opplevd. Øl går bra, sprit og vin går til helvette, men det kan hende også at jeg bare ble for full.

Hasj og ritalin går ikke til samme reseptorer ettersom det jeg forstår, og det er ikke farlig og gjøre begge to samtidig. Men rusen kan bli overveldene og ubehagelig.

Just clearing things up.
Nå har jeg ikke lest igjennom alle postene i denne tråden, men jeg, som ikke har blitt diagnosisert med hverken ADHD eller ADD brukte Concerta 56mg (i think) i eksamensperioden og under alle store oppgaver på skolen i sisteåret på VGS. Uten Concerta kan jeg garantere deg at jeg aldri ville oppnådd det karaktersnittet jeg fikk når jeg gikk ut av skolen. Gikk fra og være average til og få sekser etter sekser.

Vil på ingen måte anbefale deg og ta legemidler du ikke har fått utskrevet av legen, men ja, det kan ha en positiv effekt men det forutsetter selfølgelig at du har kunnskap liggende i bakgrunn og bare sliter med og konsentrere deg eller finne arbeidslyst.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg ser det dere skriver, og så klart som en observatør, og fordi jeg ikke har mye annet valg, så tar jeg all informasjon til meg, og deretter formulerer jeg dette til min egen hjerne, for å få et inntrykk, influert av begge sider. Jeg er klar over at denne tråden er fra nyttårsaften 2012, men i henhold til det at medisiner ikke har forandret seg mye fra den tid, til nå, velger jeg å tro på dere, samt gå frem for de utsagn og uttrykk jeg ser på som logisk, altså, "sannheten", som stemmer for "folk flest" :-). Det jeg vil også si, er at jeg Innser at det er forskjell på virkningem av stoff, fra person til person. Fra mentalitet, til kroppsmasse. F.eks, ei jente som er topptrent, på 70 kg, ville ha tålt mer enn en mann på 70kg uten mye livserfaring. Og for å få et bedre inntrykk av min mening, så sier jeg, at per dags dato er jeg 22 år, har allerede vært stefar til ei på 15 år, vært i tungt "mannsarbeid" siden jeg var 17 år, og at jeg lettere tendenser til å være bipolar. Samt at jeg har vært ikke-tilværende for mine følelser de siste 4 årene. Så om jeg snakker ut av ræva, eller rett fra hjertet, får være opp til deg. Min erfaring :Jeg har verken ADHD eller ADD, men jeg er sammen med ei dame som har en av disse "sykdommene", og det er slik jeg har klart å få fatt i "rusmiddelet". All rus, for min del, BØR bli tatt med en klype salt. "Alt med moderasjon""vær ærlig" og "alt til sin tid" har vært slagord som har vært med og formet meg, som person. Jeg kan også si at jeg ikke har hatt et familiebånd siden ung alder, og jeg vil si til de som fortsetter å lese dette innlegget, at jeg tenker med et strategisk sinn om hvordan mennesket og verden i seg selv fungerer mot og for hverandre, og at nettopp du kan kjenne deg igjen(eller flere), og som kanskje har lyst til å utrede noe i Verden, eller iallefall føler at de kan gjøre noe med en kinkig situasjon som vedkommende har støtt på, og mitt håp er, å gbøre.det til noe positivt. Men, poenget og historien min er som følger: Jeg tar ritalin (10mg) kun til fest eller om jeg føler meg mer inneslutta enn vanlig, og har lyst til å dele mitt tenkesett angående hva enn tema det måtte være, med andre. Ritalin har for min del fungert veldig greit. Jeg føler meg 100 ganger mer konsentrert og ikke minst, fysisk aktiv. Og samtidig, føler jeg et overflod av energi, men igjen, som jeg klarer å formiddle skikkelig til poesi, musikk, diverse arbeidsoppgaver, og/eller utdype politiske meninger. Jeg er veldig ukjent med bivirkninger for ritalin, på mennesker som ikke har en type sykdom, hvor de faktisk trenger medisinen.Men, jeg vil tro, at stadig berøring av ethvert substans, (over lengre tid), er farlig. Enten om det gjelder "den følelsen" der og da, eller om det utvikler seg (i noen tilfeller) til ren og skjær eksport og transport for pengenes skyld, vil sosiale spor bli slått sammen, og danne seg til det typiske avhengighestmønsteret, hvor enn dumt det høres ut, så er avhengighet, en avhengighet.
Man avhenger veldig ofte på at trafikken ikke krøller seg under "morgen-rushet" på vei til jobb, for da nettopp å komme presist. Men plutselig en dag, så sitter du der, i rushet, og puster og peser, stillegående, med alle andre tanker i hodet, ennom at du kommer deg løs fra det til slutt. "Men hva skal man gjøre i mellomtiden"? Man kan jo fortsette å vente, tross alt, du kommer deg ut til slutt. Men jeg tror at de fleste som gjør en rus vanedandene, enten kjeder seg i det miljøet de er og at de ikke får nok stimulering på grunn av det, eller at genene dems (faktisk!) tilsier at de trenger et ekstra "kick" i hverdagen for å trives på et personlig, og ikke minst, et sosialt plan. Det er derfor jeg tror mange eks-narkomane både liker ogtrenger fysisk aktivitet, enten om det er å gå en tur i skog og mark, eller om det er noe mer ekstremt, som sky-diving o.l. Så min mening med det hele er, gjør alt med måte, og hvis fu faktisk kommer til et punkt hvor man ikke klarer å kontrollere stoffet selv, så er det lov å rope om hjelp (faktisk) ;-) Og til slutt, FØR du i det hele tatt begynner å leke med tanken om rusmidler, enten om det er for et personlig "gain", eller om det er pga penger, ha alltid hodet med deg, og vær 100% sikker på den avgjørelsen du tar. Ingen kan skru tilbake klokka og la deg gjøre det om igjen. "Kjenn din fiende", var det noen som sa, og rent symbolisk og ikke minst kultutrlt sett er diverse "narkotiske stoffer", ulovlig. Derfor må man være smart angående nevnte, fordi igjen, man kan alltids sitte der i trafikk-rushet og tenke "Hva faen skal jeg gjøre nå?". Og nå som jeg har 2% strøm igjen, vil jeg avslutte med er at ritalin fungerer for meg på mange plan, mest sannsyneligvis fordi jeg leter etter et personlig "gain", men også fordi jeg føler seg at jeg påvirker hverdagen rundt meg, på en positiv måte. Alt i alt, stol på deg selv, ta alt i etterretning, og vær forståelselfull overfor deg selv. Det er bare deg selv som kan skrive din egen historie, slik at andre kan oppleve din personlige suksess. Takk for at du leste.

Og ja, jeg var på ritalin da jeg skrev dette

Og ja, jeg var på ritalin da jeg skrev dette

[quote=Lionbleu;3208157]Jeg ser det dere skriver, og så klart som en observatør, og fordi jeg ikke har mye annet valg, så tar jeg all informasjon til meg, og deretter formulerer jeg dette til min egen hjerne, for å få et inntrykk, influert av begge sider. Jeg er klar over at denne tråden er fra nyttårsaften 2012, men i henhold til det at den type medisiner ikke har forandret seg mye fra den tid, til nå, velger jeg å tro på dere, samt gå frem for de utsagn og uttrykk jeg ser på som logisk, altså, "sannheten", som stemmer for "folk flest" :-). Det jeg vil også si, er at jeg Innser at det er forskjell på virkningen av diverse stoff, fra person til person. Fra mentalitet, til kroppsmasse. F.eks, ei jente som er topptrent, på 70 kg, ville ha tålt mer alkohol enn en mann på 70kg uten mye livserfaring. Men igjen, han kunne ha tålt flere mengder med ecstasy, enn hun. Og for å få et bedre inntrykk av min mening, så sier jeg, at per dags dato er jeg 22 år, har allerede vært stefar til ei på 15 år, vært i tungt "mannsarbeid" siden jeg var 17 år, og at jeg har lettere tendenser til å være bipolar. Samt at jeg har vært ikke-tilværende for mine følelser de siste 4 årene. Så om jeg snakker ut av ræva, eller rett fra hjertet, får være opp til deg. Min erfaring :Jeg har verken ADHD eller ADD, men jeg er sammen med ei dame som har en av disse "sykdommene", og det er slik jeg har klart å få fatt i "rusmiddelet". All rus, etter min mening, BØR bli tatt med en klype salt. "Alt med moderasjon""vær ærlig" og "alt til sin tid" har vært slagord som har vært med og formet meg, som person. Jeg kan også si at jeg ikke har hatt et familiebånd siden ung alder, og jeg vil si til de som fortsetter å lese dette innlegget, at jeg tenker med et strategisk sinn om hvordan mennesket og verden i seg selv fungerer både mot og for hverandre, og at nettopp du kan kjenne deg igjen(eller flere), og som kanskje har lyst til å utrede noe i Verden, eller iallefall føler at de kan gjøre noe med en kinkig situasjon som vedkommende har støtt på, og mitt håp er at folk flest gjør den mest vanskelige situasjon, om til noe positivt, for sin egen del. Men, poenget og historien min er som følger: Jeg tar ritalin (10mg) kun til fest eller på dager som jeg føler meg mer inneslutta enn vanlig, og har lyst til å dele mitt tankesett angående hva enn tema det måtte være, med andre. Ritalin har for min del fungert veldig greit. Jeg har ikke oppdaget noen bivirkninger, og i forhold til marijuhana, får man ikke korttidsminne over en lengre periode hvor man bruker kun ritalin.Jeg føler meg 100 ganger mer konsentrert og ikke minst, føler jeg har nok energi for å både være psykisk og fysisk aktiv. Jeg klarer å gjennomføre diverse oppgaver som er viktig for meg. Og samtidig, føler jeg et overflod av energi, men igjen, som jeg klarer å formiddle skikkelig over disse oppgavene, som poesi, musikk, diverse arbeidsoppgaver på jobb, og/eller politiske meninger, innen debatt. Jeg blir 100% konsentrert. Til tross for positive opplevlser for min del, som egen person, er jeg veldig ukjent med bivirkninger for ritalin, på mennesker som ikke har en viss type sykdom, hvor de faktisk trenger medisinen.Men, jeg vil tro, at stadig berøring av ethvert substans, (over lengre tid), er farlig. Enten om det gjelder "den følelsen" der og da, eller om det utvikler seg (i noen tilfeller) til ren og skjær eksport og transport for pengenes skyld, vil sosiale spor bli slått sammen, og danne seg til det typiske avhengighestmønsteret, hvor du selv vil bli fanget. Den positive siden, hvor enn dumt det høres ut, så er avhengighet, en avhengighet.
F.eks, man avhenger veldig ofte på at trafikken ikke krøller seg under "morgen-rushet" på vei til jobb, for da nettopp å komme presist. Men plutselig en dag, så sitter du der, i rushet, og puster og peser, fortsatt stillegående, med alle andre tanker i hodet, unntatt den tanken om at du kommer deg løs til slutt. "Men hva skal man gjøre i mellomtiden"? Man kan jo fortsette å vente, tross alt, du kommer deg ut, til slutt. Men jeg tror at de fleste som gjør en rus vanedandene, enten kjeder seg i det miljøet de er i og at de ikke får nok hjernestimuli på grunn av det type miljø, eller at genene dems (faktisk!) tilsier og er mer "responsive" for de kjemikaliene de enten får i seg, eller for de som kroppen lager selv (endorfiner o.l) under omstendigheter som vedkommende lager selv, slik at de føler de trenger et ekstra "kick" i hverdagen for å trives på et personlig, og ikke minst, et sosialt plan. Det er derfor jeg tror mange eks-narkomane både liker ogtrenger fysisk aktivitet, enten om det er å gå en tur i skog og mark, eller om det er noe mer ekstremt, som sky-diving e.l. Så min mening med det hele er, gjør alt med måte, gjør det på din måte og hvis du faktisk kommer til et punkt hvor du ikke klarer å kontrollere stoffet og din egen hverdag selv, så er det lov å rope om hjelp (faktisk) ;-) Og til slutt, FØR du i det hele tatt begynner å leke med tanken om rusmidler, enten om det er for et personlig "gain", eller om det er pga penger, ha alltid hodet med deg, og vær 100% sikker på den avgjørelsen du tar. Ingen kan skru tilbake klokka og la deg gjøre det om igjen. "Kjenn din fiende", var det noen som sa, og rent legalt og ikke minst kulturelt sett er diverse "narkotiske stoffer", ulovlig her i Norge. Derfor må man være smart angående nevnte, fordi igjen, man kan alltids sitte der i trafikk-rushet og tenke "Hva faen skal jeg gjøre nå?". Om det er kjedsomheten eller grådigheten som førte deg ditt, kan bare du vite. Og nå som jeg har 2% strøm igjen, vil jeg avslutte med er at ritalin fungerer for meg på mange plan, mest sannsyneligvis fordi jeg leter etter et personlig "gain" for å komme tilbake til mitt gamle jeg, men også fordi jeg føler seg at jeg påvirker hverdagen rundt meg, på en positiv måte. Alt i alt, stol på deg selv, ta alt i etterretning, og vær forståelselfull overfor deg selv. Jeg føler jeg har sagt mye om hvordan man skal leve livet sitt, og det er ikke det jeg vil, men jeg vil si at slik jeg ser på det, har man en fornuftig mening, del den med andre. Det er bare deg selv som kan skrive din egen historie, slik at andre kan lese om din personlige suksess. Takk for at du leste.

Og ja, jeg var på ritalin da jeg skrev dette Og jeg står fortsatt ved det.
Sist endret av Lionbleu; 8. februar 2015 kl. 04:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser det dere skriver, og så klart som en observatør, og fordi jeg ikke har mye annet valg, så tar jeg all informasjon til meg, og deretter formulerer jeg dette til min egen hjerne, for å få et inntrykk, influert av begge sider. Jeg er klar over at denne tråden er fra nyttårsaften 2012, men i henhold til det at den type medisiner ikke har forandret seg mye fra den tid, til nå, velger jeg å tro på dere, samt gå frem for de utsagn og uttrykk jeg ser på som logisk, altså, "sannheten", som stemmer for "folk flest" :-). Det jeg vil også si, er at jeg Innser at det er forskjell på virkningen av diverse stoff, fra person til person. Fra mentalitet, til kroppsmasse. F.eks, ei jente som er topptrent, på 70 kg, ville ha tålt mer alkohol enn en mann på 70kg uten mye livserfaring. Men igjen, han kunne ha tålt flere mengder med ecstasy, enn hun. Og for å få et bedre inntrykk av min mening, så sier jeg, at per dags dato er jeg 22 år, har allerede vært stefar til ei på 15 år, vært i tungt "mannsarbeid" siden jeg var 17 år, og at jeg har lettere tendenser til å være bipolar. Samt at jeg har vært ikke-tilværende for mine følelser de siste 4 årene. Så om jeg snakker ut av ræva, eller rett fra hjertet, får være opp til deg. Min erfaring :Jeg har verken ADHD eller ADD, men jeg er sammen med ei dame som har en av disse "sykdommene", og det er slik jeg har klart å få fatt i "rusmiddelet". All rus, etter min mening, BØR bli tatt med en klype salt. "Alt med moderasjon""vær ærlig" og "alt til sin tid" har vært slagord som har vært med og formet meg, som person. Jeg kan også si at jeg ikke har hatt et familiebånd siden ung alder, og jeg vil si til de som fortsetter å lese dette innlegget, at jeg tenker med et strategisk sinn om hvordan mennesket og verden i seg selv fungerer både mot og for hverandre, og at nettopp du kan kjenne deg igjen(eller flere), og som kanskje har lyst til å utrede noe i Verden, eller iallefall føler at de kan gjøre noe med en kinkig situasjon som vedkommende har støtt på, og mitt håp er at folk flest gjør den mest vanskelige situasjon, om til noe positivt, for sin egen del. Men, poenget og historien min er som følger: Jeg tar ritalin (10mg) kun til fest eller på dager som jeg føler meg mer inneslutta enn vanlig, og har lyst til å dele mitt tankesett angående hva enn tema det måtte være, med andre. Ritalin har for min del fungert veldig greit. Jeg har ikke oppdaget noen bivirkninger, og i forhold til marijuhana, får man ikke korttidsminne over en lengre periode hvor man bruker kun ritalin.Jeg føler meg 100 ganger mer konsentrert og ikke minst, føler jeg har nok energi for å både være psykisk og fysisk aktiv. Jeg klarer å gjennomføre diverse oppgaver som er viktig for meg. Og samtidig, føler jeg et overflod av energi, men igjen, som jeg klarer å formiddle skikkelig over disse oppgavene, som poesi, musikk, diverse arbeidsoppgaver på jobb, og/eller politiske meninger, innen debatt. Jeg blir 100% konsentrert. Til tross for positive opplevlser for min del, som egen person, er jeg veldig ukjent med bivirkninger for ritalin, på mennesker som ikke har en viss type sykdom, hvor de faktisk trenger medisinen.Men, jeg vil tro, at stadig berøring av ethvert substans, (over lengre tid), er farlig. Enten om det gjelder "den følelsen" der og da, eller om det utvikler seg (i noen tilfeller) til ren og skjær eksport og transport for pengenes skyld, vil sosiale spor bli slått sammen, og danne seg til det typiske avhengighestmønsteret, hvor du selv vil bli fanget. Den positive siden, hvor enn dumt det høres ut, så er avhengighet, en avhengighet.
F.eks, man avhenger veldig ofte på at trafikken ikke krøller seg under "morgen-rushet" på vei til jobb, for da nettopp å komme presist. Men plutselig en dag, så sitter du der, i rushet, og puster og peser, fortsatt stillegående, med alle andre tanker i hodet, unntatt den tanken om at du kommer deg løs til slutt. "Men hva skal man gjøre i mellomtiden"? Man kan jo fortsette å vente, tross alt, du kommer deg ut, til slutt. Men jeg tror at de fleste som gjør en rus vanedandene, enten kjeder seg i det miljøet de er i og at de ikke får nok hjernestimuli på grunn av det type miljø, eller at genene dems (faktisk!) tilsier og er mer "responsive" for de kjemikaliene de enten får i seg, eller for de som kroppen lager selv (endorfiner o.l) under omstendigheter som vedkommende lager selv, slik at de føler de trenger et ekstra "kick" i hverdagen for å trives på et personlig, og ikke minst, et sosialt plan. Det er derfor jeg tror mange eks-narkomane både liker ogtrenger fysisk aktivitet, enten om det er å gå en tur i skog og mark, eller om det er noe mer ekstremt, som sky-diving e.l. Så min mening med det hele er, gjør alt med måte, gjør det på din måte og hvis du faktisk kommer til et punkt hvor du ikke klarer å kontrollere stoffet og din egen hverdag selv, så er det lov å rope om hjelp (faktisk) ;-) Og til slutt, FØR du i det hele tatt begynner å leke med tanken om rusmidler, enten om det er for et personlig "gain", eller om det er pga penger, ha alltid hodet med deg, og vær 100% sikker på den avgjørelsen du tar. Ingen kan skru tilbake klokka og la deg gjøre det om igjen. "Kjenn din fiende", var det noen som sa, og rent legalt og ikke minst kulturelt sett er diverse "narkotiske stoffer", ulovlig her i Norge. Derfor må man være smart angående nevnte, fordi igjen, man kan alltids sitte der i trafikk-rushet og tenke "Hva faen skal jeg gjøre nå?". Om det er kjedsomheten eller grådigheten som førte deg ditt, kan bare du vite. Og nå som jeg har 2% strøm igjen, vil jeg avslutte med er at ritalin fungerer for meg på mange plan, mest sannsyneligvis fordi jeg leter etter et personlig "gain" for å komme tilbake til mitt gamle jeg, men også fordi jeg føler seg at jeg påvirker hverdagen rundt meg, på en positiv måte. Alt i alt, stol på deg selv, ta alt i etterretning, og vær forståelselfull overfor deg selv. Jeg føler jeg har sagt mye om hvordan man skal leve livet sitt, og det er ikke det jeg vil, men jeg vil si at slik jeg ser på det, har man en fornuftig mening, del den med andre. Det er bare deg selv som kan skrive din egen historie, slik at andre kan lese om din personlige suksess. Takk for at du leste.

Og ja, jeg var på ritalin da jeg skrev dette Og jeg står fortsatt ved det.
Sist endret av Lionbleu; 8. februar 2015 kl. 04:08.