Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2402
Hei

Har en tendens til å unngå konflikter generelt, så når det kommer til argumenter gir jeg vanligvis bare etter eller avviser argumentet helt.
Jeg er ikke sammenhengende og ender med å motsi meg selv mye, så det ender noen gang veldig dårlig.

Føler også at jeg aldri er i stand til å overbevise noen om hvorfor mitt syn på en situasjon bør vurderes.

Hvordan lærer jeg å argumentere ordentlig?
Er man dum når man ikke klarer å argumentere?
Psykedelisk bakverk
Hvordan er selvtilliten og selvfølelsen generelt?
Sist endret av FlyvendeVaffel; 23. mai 2020 kl. 17:30.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Hei

Har en tendens til å unngå konflikter generelt, så når det kommer til argumenter gir jeg vanligvis bare etter eller avviser argumentet helt.
Jeg er ikke sammenhengende og ender med å motsi meg selv mye, så det ender noen gang veldig dårlig.

Føler også at jeg aldri er i stand til å overbevise noen om hvorfor mitt syn på en situasjon bør vurderes.

Hvordan lærer jeg å argumentere ordentlig?
Er man dum når man ikke klarer å argumentere?
Vis hele sitatet...
Hvorfor klarer du ikke å overbevise noen om synet ditt? Hvis det er fordi du ikke klarer å sette ord på det du tenker, så er det et spørsmål om verbale ferdigheter. Hvis du bare ikke har noen grunn til å mene det du mener, så bør du jo ikke overbevise noen.

Å diskutere (f eks her) er en fin måte både å trene formuleringsevne, og også å finne ut hvorfor du mener det du mener, eller at du rett og slett tar feil og dermed endrer mening. Poenget i en diskusjon bør ikke være å vinne, men å finne de beste argumentene.
Jeg sliter også veldig med det, har faktisk begynt å argumentere på 9gag for å øve meg. Funker for meg^^
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er du sikker på at du vil det? Hvor ofte syns du folk sine diskusjoner og krangler er interessante, annet enn å gi et lite dopamin rush basert på å se andre hisse seg opp eller komme med "fargerike" utspill.
I mange debatter "vinner" den som fremstår mest som de verdiene man vil støtte, human, smart, saklig etc. Like mye av det som argumentenes vekt.

Veldig mye diskusjon med andre mennesker inneholder en god dose psykologi. Den som ikke argumenterer, eller søker å overbevise, har en helt egen troverdighet som mye markedsføring og spoof bare kan drømme om. Kanskje du skal være mer stolt av din mening, stå mer fast i den, uansett hva andre sier eller hva de argumenterer? I tillegg til å lære "bedre" argumenter.

Å følge diskusjoner og debatter som du synes er gode, har styrke, kraft i sin overbevisning er heller ingen dum idé.
Da gjelder det å finne et forbilde - kanskje flere forbilder - prøve å analysere og emulere hvordan de gjør det.

Mange jurister argumenterer også godt, og etter identifiserbare idealer, som fks: Høy leselighet, påstander dokumenteres og kildebelegges og skal knyttes til fakta og sikre ting som har skjedd. Selvfølgelig variasjon her også.
Sist endret av meaculpaUIO; 23. mai 2020 kl. 17:41.
Trådstarter
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Hvordan er selvtilliten og selvfølelsen generelt?
Vis hele sitatet...
Vel, sliter en del psykisk så jeg ender med å observere og lytte istedet for å dele min egen oppfatning. Blir jeg konfrontert hardt kommer panikk angsten å jeg fryser helt.

Føler at når jeg deler mine tanker så gjentar jeg ting jeg allerede vet så jeg holder kjeft å lytter istedet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvorfor klarer du ikke å overbevise noen om synet ditt? Hvis det er fordi du ikke klarer å sette ord på det du tenker, så er det et spørsmål om verbale ferdigheter. Hvis du bare ikke har noen grunn til å mene det du mener, så bør du jo ikke overbevise noen.

Å diskutere (f eks her) er en fin måte både å trene formuleringsevne, og også å finne ut hvorfor du mener det du mener, eller at du rett og slett tar feil og dermed endrer mening. Poenget i en diskusjon bør ikke være å vinne, men å finne de beste argumentene.
Vis hele sitatet...
Enig i at en diskusjon ikke skal vinnes, for min del er det vel viktigere å få sett saker fra andre sider. Ofte når en diskuterer med andre så kommer det opp argumenter og syn på saken som en kanskje ikke selv har vektlagt i det hele tatt - før en hører det fra andre. Og da har jo diskusjonen er verdi. For da får man testet seg selv og sine meninger. Og kanskje må en justere sitt syn på saken.

Noen ganger er det jo faktisk helt ok å diskutere for diskusjonens egen skyld, i litt kjedelig selskap eller om situasjonen gjør at en kjeder seg eller faller litt utenfor. Selv foretrekker jeg muntlige diskusjoner for da trenger jeg ikke fokusere på skrivingen og dysleksien. Men jeg får jo øvd meg også skrivingen her inne så det er jo veldig bra.

Vel, sliter en del psykisk så jeg ender med å observere og lytte istedet for å dele min egen oppfatning. Blir jeg konfrontert hardt kommer panikk angsten å jeg fryser helt.
Vis hele sitatet...
Om du sliter litt med å klare å komme inn i samtaler så kan du forsøke å få snudd litt på samtalene slik at dere kommer innom et emne du kan noe om, eller er interessert i. Hva mener du men å "bli konfrontert hardt"?

Om det er vennene dine som er så brutale at du får angstanfall av måten de snakker til deg på så bør du kanskje forsøke å starte der? Forklare dem at når de gjør sånn og slik så får du angst og om de kan forsøke å ordlegge seg annerledes eller fremstå mindre truende eller skremmende. Kanskje er det kroppsspråket eller fremferden du reagerer på?

Forsøk å trene på å diskutere og stå opp for dine meninger med folk du kjenner godt. Og tenk på at det er ikke nødvendig at dere skal lande på å bli enig i en bestemt sak. En kan fint diskutere sak og likevel forbli uenig. Noen har man jo bare forskjellige synspunkter, og det betyr ikke at en nødvendigvis tar feil.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Vel, sliter en del psykisk så jeg ender med å observere og lytte istedet for å dele min egen oppfatning. Blir jeg konfrontert hardt kommer panikk angsten å jeg fryser helt.

Føler at når jeg deler mine tanker så gjentar jeg ting jeg allerede vet så jeg holder kjeft å lytter istedet.
Vis hele sitatet...
Her er det ingen som vet hvem du er, så så du kan prøve ut litt. Hvis folk synes du er en idiot, så har det ikke noe å si

Å diskutere handler ofte om å teste ut meninger også. Ofte tar partene motsatt standpunkt og argumenterer for det, uten at de nødvendigvis er så skråsikre på at akkurat det standpunktet er det eneste rette. Den eneste måten å virkelig teste ut en mening er å måtte forsvare den mot motargumenter. Enten du ender med å bli enda mer sikker på standpunktet ditt, justere på det eller bytte det helt ut, så har du kommet lenger. Det er ikke noe å være redd for
Sist endret av *pi; 23. mai 2020 kl. 18:07.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du kan jo også gi et eksempel på når meningen din burde vært fulgt, fordi den hadde den beste argumentasjonen eller uansett klart var best, så kan jo andre prøve å vurdere om du tapte sosialt eller om argumentet ditt kanskje var mer hullete og dårlig. Da lærer vi litt om hva du opplever som frustrerende eller feil, og kan gi bedre svar. Ser du gikk inn på det generelt, men generell argumentasjon er på mange måter den mest uinteressante og den vi kan lære minst av.
Sist endret av meaculpaUIO; 23. mai 2020 kl. 18:19.
Trådstarter
Her kom det mye tankevekkende og nyttig info, setter stor pris på det. Jeg får ikke sitert mange i et innlegg så jeg poster normalt. Takk til alle sammen.

Er også enig i att det ikke skal vinnes, når jeg tenker meg om er det vel de verbale ferdighetene og følelser som tar overhånd.
Jeg er i ett forhold med noen som har en familie med psykologer og lektorer.
De er veldig flink til å snakke for seg å bruker fremmede ord jeg ikke forstår til tider, jeg ender da med å stille mye spørsmål om hva det betyr. Dette skaper angst å jeg blir veldig usikker på meg selv å det jeg står for, så jeg holder meg unna folk som har disse ferdighetene
Men nå skal bestille den boken Drperception postet, synes dette er spennende.

Skal også prøve å bruke denne plattformen for å trene på å argumentere som dere sier, kan etterhvert prøve meg ut irl.

meaculpaUIO:
Hva mener du når jeg gikk inn på argumentet generelt?
Tenker det er to akademiske innganger til god argumentasjonsteknikk – ved å studere retorikk og/eller logikk. Begge deler kan læres ved nærmeste humanistiske fakultet, og da vil ex.phil. kunne være en god døråpner. Universitetet i Oslo har også en gratis nettvariant av ex.phil, som kan være verdt å sjekke ut – gjerne sammen med noen, så en kan øve seg underveis, om ikke kurset har seminargrupper eller lignende.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Her kom det mye tankevekkende og nyttig info, setter stor pris på det. Jeg får ikke sitert mange i et innlegg så jeg poster normalt. Takk til alle sammen.

Er også enig i att det ikke skal vinnes, når jeg tenker meg om er det vel de verbale ferdighetene og følelser som tar overhånd.
Jeg er i ett forhold med noen som har en familie med psykologer og lektorer.
De er veldig flink til å snakke for seg å bruker fremmede ord jeg ikke forstår til tider, jeg ender da med å stille mye spørsmål om hva det betyr. Dette skaper angst å jeg blir veldig usikker på meg selv å det jeg står for, så jeg holder meg unna folk som har disse ferdighetene
Men nå skal bestille den boken Drperception postet, synes dette er spennende.

Skal også prøve å bruke denne plattformen for å trene på å argumentere som dere sier, kan etterhvert prøve meg ut irl.

meaculpaUIO:
Hva mener du når jeg gikk inn på argumentet generelt?
Vis hele sitatet...
Tror han mener at du forklarte generelt om dine utfordringer i forhold til argumentasjon, men du ga ikke ett konkret eksempel.

F.eks. :"Jeg er for/mot avkriminalisering av narkotika fordi..." og så argumenterer du her for hvorfor du er for/mot dette.
N.B; dette er kun et eksempel fra min side. Hvis du ikke bryr deg om avkriminalisering så kom med et eksempel på noe du som engasjerer deg, og argumenter for hvorfor du mener det du mener.

En god plass å starte, som meaculpaUIO nevner, er å komme med et eksempel "fra virkeligheten". Noe du forsøkte å argumenetere for/mot, eventuelt noe du ønsket å argumentere for/mot. Så skriver du det her.

Da vil det være litt enklere å "spille ball" med deg.

Altså: "Jeg mener sånn og sånn fordi det og det".
Sist endret av stranger; 23. mai 2020 kl. 19:53.
Husk at uansett om noen bruker mye avanserte og ukjente ord i deres argumentene betyr det ikke at deres argument er mer riktig enn ditt.. Det kan fort føles slik ut at man føler argumentene er mindreverdige når man diskuterer med slike folk
Du kastet deg jo relativt fort her, kanskje det kan være et eksempel?

Sitat av makkalatte Vis innlegg
Sitat av *pi Vis innlegg
Greit det. Men da bør du ha mage til å argumentere for dreping av enkelte mennesker som positivt i seg selv, og ikke gjemme deg bak økonomi eller forebygging. Det er nemlig godt tilbakevist.
Vis hele sitatet...
Du kommer med et veldig godt poeng, det må jeg tenke på.

Skjønner nå at jeg ikke er så flink til å stille opp og presentere argumenter.
Vis hele sitatet...
Backet du ut her fordi du ikke turte å argumentere for synspunktet ditt, eller fordi du innså at du ikke egentlig har noen argumenter som holder vann? Hvis det er det siste, så er det ikke dårlig debatteknikk å gi seg, snarere tvert imot.

(Akkurat den tråden der har gått i ti år, så det er mulig du kommer til å bli møtt med litt manglende tålmodighet hvis du kommer med de samme argumentene som har vært tilbakevist tusen ganger før).
"Det er bedre å holde munnen lukket og la alle tro du er en idiot enn å åpne munnen og fjerne all tvil" eller noe i den duren var det vel en vismann som en gang sa.

Veldig få dagligdagse diskusjoner er verdt å kaste bort tiden på, men for all del - det er veldig beleilig å kunne kunsten å diskutere når det først gjelder, spesielt på høyt nivå. Dette er vanskelig.

Eller så kan du ta bol, spise og løfte kiloer til ingen tør å diskutere eller si deg i mot. Dette er enkelt.

Kan legge til at det å diskutere på nett, hvor du har tid til å tenke over hva motparten og du selv skriver, er noe helt annet enn å diskutere ansikt til ansikt.
Hva med å prøve deg i en debattgruppe? Der øver de vel på slikt.
Sist endret av krystallkongen; 23. mai 2020 kl. 20:56.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Tenker det er to akademiske innganger til god argumentasjonsteknikk – ved å studere retorikk og/eller logikk. Begge deler kan læres ved nærmeste humanistiske fakultet, og da vil ex.phil. kunne være en god døråpner. Universitetet i Oslo har også en gratis nettvariant av ex.phil, som kan være verdt å sjekke ut – gjerne sammen med noen, så en kan øve seg underveis, om ikke kurset har seminargrupper eller lignende.
Vis hele sitatet...
Nei, Trump er president og tror du han vet hva logikk er? Å argumentere det kan du lære ved å studere for eksempel golf, altså alle former for konkurransespill.
Sist endret av Hans Høyhet; 23. mai 2020 kl. 21:05.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kastet deg jo relativt fort her, kanskje det kan være et eksempel?



Backet du ut her fordi du ikke turte å argumentere for synspunktet ditt, eller fordi du innså at du ikke egentlig har noen argumenter som holder vann? Hvis det er det siste, så er det ikke dårlig debatteknikk å gi seg, snarere tvert imot.

(Akkurat den tråden der har gått i ti år, så det er mulig du kommer til å bli møtt med litt manglende tålmodighet hvis du kommer med de samme argumentene som har vært tilbakevist tusen ganger før).
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg hoppet arrogant inn i tråden å lot følelsene snakke istedet for å være rasjonell egentlig.
Men innså fort att jeg dreit meg litt på leggen da jeg fikk noen tankevekkende svar tilbake, så jeg trakk meg istedet for å prøve å utdype synspunktet mitt ja

Nå var det egentlig ikke pga den diskusjonen att jeg laget denne tråden, men ville ha litt tips da jeg tidligere har gått inn for å argumentere for så å snakke meg selv i usikkerhet osv osv.

Skulle vel svart att det er vanskelig for meg å se en gjerningsperson som ett menneske som resten av oss, h*n har jo en historie å fortelle også. Men jeg kjenner noen som er permanent skadet for livet av en grov handling i barndommen, å det å se hvor skadelig det er gjorde meg veldig sinna å skapte en hevn tanke inni meg. Denne personen er nå fri å har ny familie med unger, så jeg tenkte dødsstraff var fortjent istedet for att han skapte ett nytt offer. Men så svart og hvit er det vel ikke.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Hvordan lærer jeg å argumentere ordentlig?
Er man dum når man ikke klarer å argumentere?
Vis hele sitatet...
Første bud er å vite hva man prater om, det er veldig lett å slå hull på argumentet til motparten om man merker at vedkommende faktisk ikke vet hva de prater om, det er bare å stille spørsmål og følge opp med et nytt spørsmål, gjenta dette og til slutt har vedkommende snakket rundt seg selv, akkurat som det du beskriver at du gjør.
Det er ikke alltid man trenger å argumentere, noen ganger trenger man bare poengtere at motparten ikke vet hva de snakker om og det gjør man ved å stille spørsmål til det som blir sagt, vipps så er diskusjonen over.

Skal man argumentere for noe så må man faktisk vite hva man prater om, hvis ikke så vil man bare fremstå som en dust.
Og når jeg sier at man må vite, du vet ikke noe før du kan legge ord på det og forklare det til noen andre slik at de forstår hva du snakker om, om ikke du klarer å legge frem det du vil si på en forståelig måte så har ikke du nok kunnskap om tema til å argumentere for det, enkelt å greit.
Sist endret av Kjelldriver; 24. mai 2020 kl. 03:33.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Nei, Trump er president og tror du han vet hva logikk er? Å argumentere det kan du lære ved å studere for eksempel golf, altså alle former for konkurransespill.
Vis hele sitatet...
Jeg går ut fra at når spørsmålet er «hvordan lærer jeg å argumentere godt» så er ikke formålet å bli lik en demagog som knapt klarer å formulere koherente setninger, langt mindre argumentere saklig for sitt syn, men heller nettopp å bli bedre til å argumentere.

Sagt på en annen måte: Om du vil bli god til å fekte hjelper det ikke å meie ned motstanderen med bil, da blir du bare sett på som en bølle. I likhet med Trump.