Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3068
Hei,

dette er min første post på forumet.

Jeg er på jakt etter helt greie hodetelefoner som jeg skal bruke først og fremst til og fra jobb, for å lytte til podcasts og litt musikk. De bør ha bra nok lyd og må ta relativt liten plass i sekken min.
Ser for meg at det bør holde med noe et sted mellom 1000,- og 1500,- men dersom det er tungtveiende grunner til å gå for noe dyrere kan jeg vurdere det.

Tips mottas med takk!

Mvh Kenneth
Sennheiser wireless momentum 2.
Sist endret av SkyMarshal; 22. august 2015 kl. 18:25.
https://www.komplett.no/product/4991...80-hodetelefon

Beste hodetelefonene jeg har brukt. Bruker en amp.
Trådstarter
7 0
Takk for svar!

Den Sennheiser-saken er nok litt i dyreste laget for meg (neste fire tusen kroner), og kanskje litt overkill til mitt bruk?

Beyerdynamic DT770 er faktisk de jeg bruker på jobben (flere av oss som har bruker de i kontorlandskapet). Veldig gode, men innbiller meg at de kanskje er litt store og upraktiske å frakte med seg i sekken. Mulig jeg kunne tenke meg noe litt mindre massive, slik at de var enklere å ta med seg.
Jeg har ikke noe særlig peiling på hodetelefoner, men bare pass på at de ikke spyr ut lyd til alle som sitter rundt deg :-)
Hvilken som helst Bose med aktiv støydemping. Absolutt ikke den beste lyden, men super støydemping. Anbefaler Bose QC25 på salg til 1995kr, et veldig bra kjøp.
Sist endret av sudo; 22. august 2015 kl. 21:33.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Urbanears er eit fint headseat til casual bruk. OK lyd og god støydemping inn og ut, fungerar som handlaus til nokon mobilar og kostar ikkje all verda. Kan pakkast i jakkelomma, men er ikkje in ear plugs akkurat.

https://www.urbanears.com
Okey. De er dyre. Bruk pklyd1504 og Du får 25% på platekompaniet. Du må ha støykanselering på bussen, og du må ha komfort. Da er det ingen som slår disse meg har eid uendelig antall headsett og disse slår alt til portabelt bruk. Jeg kan ikke få. Anbefalt dem nok.

Sry for rettskriving, Eg er full på mobil.
Hvorfor ikke gå før øreplugger istedet? Det finnes mye bra der ute. Selv foretrekker jeg apple sine gamle iPod-øreplugger. De gir god lyd og høyt brukbar bass for kun to grønne.

Min ærlige mening er at hodetelefoner på bussen er litt... Spesielt.
Uansett, for å svare på det faktiske spørsmålet ditt, så vil jeg anbefale merkene Turtle Beach og Logitech med 7.1 surround. Finnes en del modeller i ulike størrelser.
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Hvorfor ikke gå før øreplugger istedet? Det finnes mye bra der ute. Selv foretrekker jeg apple sine gamle iPod-øreplugger. De gir god lyd og høyt brukbar bass for kun to grønne.

Min ærlige mening er at hodetelefoner på bussen er litt... Spesielt.
Uansett, for å svare på det faktiske spørsmålet ditt, så vil jeg anbefale merkene Turtle Beach og Logitech med 7.1 surround. Finnes en del modeller i ulike størrelser.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, ikke for å være frekk, men vær så snill og ikke gi tips om ting du ikke vet så mye om
"7.1" og Turtle Beach er bedritne hodetelefoner, for oss med hodetelefoner som hobby/pendlere/reisere er ikke 2+ par med hodetelefoner noe spesielt. Man vil få mye bedre lydscene, space og luftighet av 2 elementer enn "7.1", noe som i hovedsak ikke går i hodetelefoner (tenk på at det er én sub ).
For bussbruk bør man i all hovedsak gå for lukket design, i stedet for åpent som det er i earPods osv. Dette lekker ikke lyd inn, og heller ikke mye ut. Husk at head-fi er en fin side for basic informasjon, MEN det er mye betalt/korrupt/overdreven info der.

Good luck!
Sist endret av sudo; 23. august 2015 kl. 00:17.
Bose QC 25 er et ypperlig headsett med aktiv støydemping og nydelig lyd, anbefaler ett sånt til ditt bruk.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Unnskyld, ikke for å være frekk, men vær så snill og ikke gi tips om ting du ikke vet så mye om
"7.1" og Turtle Beach er bedritne hodetelefoner, for oss med hodetelefoner som hobby/pendlere/reisere er ikke 2+ par med hodetelefoner noe spesielt. Man vil få mye bedre lydscene, space og luftighet av 2 elementer enn "7.1", noe som i hovedsak ikke går i hodetelefoner (tenk på at det er én sub ).!
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler Turtle Beach ettersom det er min personlige preferanse når det kommer til hodetelefoner. Hvorvidt du syntes headsettene deres er bedritne eller ei, er egentlig svært uinteressant. Lyd er smak og behag. Dessuten så passer Turtle Beach fint til budsjettet, og er etter min mening et merke som supplerer med headset som har mer enn "bra nok" lyd.

Så sett på deg dine 2 elementers headset og ta bussen hjem
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Jeg anbefaler Turtle Beach ettersom det er min personlige preferanse når det kommer til hodetelefoner. Hvorvidt du syntes headsettene deres er bedritne eller ei, er egentlig svært uinteressant. Lyd er smak og behag. Dessuten så passer Turtle Beach fint til budsjettet, og er etter min mening et merke som supplerer med headset som har mer enn "bra nok" lyd.

Så sett på deg dine 2 elementers headset og ta bussen hjem
Vis hele sitatet...
Lyd er absolutt ikke smak og behag. Hvis man aldri har prøvd gode hodetelefoner over tid, eller hodetelefoner som er rettet mot "gamere", har man absolutt ingen rett til å si at lyd er smak og behag.
Noe av det verste jeg ser er folk som tror at "gamingheadsett" og Beats/kjendisheadsett er det beste i verden. Mye av denne pengesløsingen kunne ha blitt unngått hvis folk hadde hatt kunnskap. Anbefaler AKG 518DJ/518LE hvis du skal ha et hodetelefonsett til under 500kr som er mye bedre enn alle gaming/7.1 headsett i verden.

PS: Prøv å få testet en god Sennheiser/Denon/Akg/Beyerdynamic/MrSpeakers etc etc med en god forsterker og DAC, da vil du se hvor useless 7.1 er. Skjønner heller ikke hvorfor du trenger 7.1, da all musikk du hører på kjøres over 2 elementer uansett.
Sist endret av sudo; 23. august 2015 kl. 01:19.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Lyd er absolutt ikke smak og behag. Hvis man aldri har prøvd gode hodetelefoner over tid, eller hodetelefoner som er rettet mot "gamere", har man absolutt ingen rett til å si at lyd er smak og behag.
Vis hele sitatet...
Jeg vil absolutt påstå at lyd er smak og behag. Foretrekker du CD eller vinyl? Et par godt bekjente av meg er over middels interessert i lyd- og musikkutstyr, og de har vidt forskjellige meninger om hvorfor og hva som er "best" innen samme kvalitetsgruppe. Lydkvalitet er et faktum, lyd er smak og behag.
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Jeg vil absolutt påstå at lyd er smak og behag. Foretrekker du CD eller vinyl? Et par godt bekjente av meg er over middels interessert i lyd- og musikkutstyr, og de har vidt forskjellige meninger om hvorfor og hva som er "best" innen samme kvalitetsgruppe. Lydkvalitet er et faktum, lyd er smak og behag.
Vis hele sitatet...
Lyd er absolutt smak og behag, men det blir fortsatt helt feil å anbefale overpriset vræl OP ikke har bruk for. Lyd er smak og behag innen et lite område, jeg kan love deg at ingen av de som har hørt god lyd liker Turtle Beach eller Logitech 7.1.
Det er godt mulig at Turtle Beach er litt overpriset, men noe ræl er det ikke.
Turtle Beach vinner tester i ny og ne, og får gode anmeldelser av utdannede. Det kan virke som om alle har fordommer mot merket, men det er sjeldent snakk om kvaliteten - det er som oftest prisene. Headsettene er litt dyrere, men jeg føler allikevel at man får det man betaler for, i form av lyd, design og komfort.
Sist endret av Knife Freak; 23. august 2015 kl. 03:46. Grunn: skrivefeil
Har selv ett par med Ath m50x å er veldig fornøyd demper utmerket inn og ut.
Forskjellen mellom disse og turtle beach er som natt og dag.
Om man skal bruke headsetet under reise. (Buss, tog, fly...) så vil jeg absolutt anbefale aktiv støydemping. Når det kommer til lyder som f.eks. motodur fungerer det utrolig bra. HVis du i tillegg velger klokkevarianter som Bose QC25, så slipper du å lekke veldig mye lyd ut til naboene på bussen. I tillegg trenger du ikke ha volumet så veldig høyt for å klare å høre hva folk sier i podcastene.

Siden du sier du i størst grad skal høre på podcasts, så vil jeg absolutt prioritert å bruke pengene på å stenge lyder ute fremfor på lydkvalitet.
Sist endret av etse; 23. august 2015 kl. 08:46.
Å si at lyd ikke er smak og behagelig er flåsete. Folk har forskjellig grad av interesse, det starter der. Noen liker mest mulig bass, andre ikke.osv. lydkvalitet derimot, det kan diskuteres.

Jeg har nettopp handlet meg et par klokker. Prøvehørt et utall forskjellige. Alle i prisklassen 2k - 6k. Endte opp med sennheiser momentum 2. Ikke trådløs, ingen aktiv støyreduksjon. Trådløs og aktiv støyreduksjon gikk på bekostning av lyden i mine ører. Kjøpte med en fiio kilimanjaro 2, og er storfornøyd. Klokkene klarer seg fint uten forsterkeren, men når jeg setter meg godt til rette på toget så er det godt med litt ekstra fylde i lyden, uten å måtte plage vettet av naboen med altfor høy lyd.

Det beste tipset du kan få er å ta med kilden din, og prøvehøre.
Sist endret av Yorke; 23. august 2015 kl. 09:12.
Du skal ikke ha 7.1 og mic når du skal på buss og høre podcast. Dette er meningsløst å diskutere.

Dersom du ønsker god lyd når du skal høre på musikk i tillegg vil jeg anbefale AIAIAI sin TMA-serie. Den nyeste, TMA-2, er modulær og kan konfigureres etter budsjett og behov. Lekker ikke særlig mye lyd om du kjøper over-ear-pads, kan spille høyt, lettdrevne og nok trykk i lowend.

Som sagt så er det smak og behag. Dra på en forretning og hør. Hifi-klubben har AIAIAI.
Sist endret av ulldott; 23. august 2015 kl. 11:53.
Se på disse: https://www.hifiklubben.no/hodetelef...hall-major-fx/

er en fin inngang til god lyd.
For å spytte inn: Både Marshall og Urbanears er produseres av Z-sound, og de fokuserer gjerne hakket mer på utseende enn lyd. Jeg har ikke vært imponert over lyden i noen av de, selv om alle modellene deres ser bra ut
Sist endret av ulldott; 23. august 2015 kl. 12:07.
Istedet for å bare komme med alle former for anbefalinger, uten noen begrunnelse, så kan det jo være kjekt å få vite hva TS ønsker og hva TS ikke ønsker?

Headset eller in-ear ørepropper?
Headset: Hvor stor er OK og hvor stort er for stort?

Hvilket transportmiddel bruker du til/fra jobb? Buss, t-bane, tog, fly, bil?
Ved bruk av buss og fly, er aktiv støydemping å anbefale.
Ved bruk av de andre, overlever man fint uten. Siden lydkvaliteten er bedre uten enn med.
Ved bruk av in-ear, så vil man gjerne få en god støydemping samtidig som man beholder den gode lyden.
Trådstarter
7 0
Takk for alle svar. Etter å ha tenkt meg litt om landet jeg faktisk på å gå for in-ear i stedet for ordinære on-ear o.l., og har bestilt en Beyerdynamic MMX 102 iE. Håper jeg blir fornøyd med det.

Takk igjen for alle svar, jeg har fått nyttige innspill.