Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1062
Hei, alle freaks som har peiling på trening. Jeg har vel det som generelt kan kalles en skadet kropp, skulder som popper ut av ledd, og rygg som ikke er i vater.

Ikke greier jeg armhevinger(på grunn av skuldrene), og jeg må samtidig inrømme at jeg er lat.

En ting jeg er komfortabel med er planken. Det er da kun om jeg tar den liggende mave mot gulv og ikke på sidene(det sliter skuldrene med). Om jeg kun trener planken hver dag uten oppvarming og gjerne tar det meste av det jeg klarer 3 ganger til dagen, uten å trene rygg eler noenting som helst annet. Vil det da være skadelig på sikt?
Hei! Så bra at du prøver å finne måter å trene på til tross for div skader. Kjerne øvelser er ting man kan trene hver dag har jeg kommet frem til gjennom en del egen research.

For din del ville det vært fornuftig å kjenne seg litt frem i starten. Skal være trygt det. siden jeg ikke vet hvilke skader du har ville jeg tatt en prat med legen f.eks
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hei! Så bra at du prøver å finne måter å trene på til tross for div skader. Kjerne øvelser er ting man kan trene hver dag har jeg kommet frem til gjennom en del egen research.

For din del ville det vært fornuftig å kjenne seg litt frem i starten. Skal være trygt det. siden jeg ikke vet hvilke skader du har ville jeg tatt en prat med legen f.eks
Vis hele sitatet...

Tusen takk for svar. Det med leger har jeg ellers gitt opp relatert til det problemet. Ellers høres det du sier veldig logisk ut
Hvis du er usikker på trenings øvelser du kan gjøre med tanke på skadene dine. Så kan det være en ide og ta en time med pt? for å få noen tips? Isåfall burde du informere om skadene dine på forrhånd.
Det er flere treningsenteret som tilbyr en gratis time med pt når man starter.

Jeg fikk det når jeg beggynte å trene for mange år siden, fikk et bra grunnlag å jobbe videre med da
Det er sikkert mange flinke PT-er der ute, men det er nok mye rart også. Jeg ville heller hørt med en fysioterapeut for råd. Så kan man heller eventuelt supplere med råd fra PT etterpå.
Pipestilk
Trådstarter
Jeg har prøvd både PT og fyseotereapeut.Det er mulig jeg ikke har truffet på den rette fra noen av delene, men helt ærlig virket begge ganske amatørmessige.I hvertfall i forbinnelse med å trene bort skadene mine.

Men jeg har tenkt på og gi det et nytt forsøk, kun for og få et tilpasset program. Forige gang jeg fikk det av en PT var det så avansert at jeg gikk lei ganske fort. Fyseotereapauten var for opphengt i løse vekter og benkpress bør jeg ungå.
Jeg har knekt en liten bit foran på skulderen slik at min skulder går ut av ledd når jeg tar armen over hodet og presser lett bakover.
Opptreningen var laaang men om du trener en stund med lette vekter og trener hele overkroppen samt gjør øvelser for å få bedre positur så vil du nok merke en kraftig forbedring. Personlig måtte jeg trene ryggen mye, spesielt musklene mellom skulderbladene.

Før jeg hadde skikkelig opptrening gikk skulderen ut av ledd flere ganger pr mnd. Nå er det over ett år siden sist.

Jeg vil nok ikke anbefale pushups og lignende treningsformer med kroppsvekt som motvekt til å begynne med, men øvelser med strikk/lette manualer.

Planken er vel heller ikke regnet som en veldig god øvelse dersom du ikke har behov for akkurat den type styrke.

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/...er-mot-planken
https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/ni...entlig-sa-god/
https://www.aftenposten.no/sport/spr...ssor-oevelsen?
https://aktivtrening.com/trening/sty...du-tar-planken

Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg har prøvd både PT og fyseotereapeut.Det er mulig jeg ikke har truffet på den rette fra noen av delene, men helt ærlig virket begge ganske amatørmessige.I hvertfall i forbinnelse med å trene bort skadene mine.

Men jeg har tenkt på og gi det et nytt forsøk, kun for og få et tilpasset program. Forige gang jeg fikk det av en PT var det så avansert at jeg gikk lei ganske fort. Fyseotereapauten var for opphengt i løse vekter og benkpress bør jeg ungå.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde også jeg var smartere enn mine fysioterapeuter, men det viste seg at de teite øvelsene de ville ha meg til å gjøre var effektive på lang sikt.
Under opptreningen var jeg en liten tur innom et "skulder kurs" hvor vi faktisk lærte å gå riktig. Ja du leste rett, vi lærte å gå riktig.
Det gikk hovedsaklig ut på at når man har hatt skulderproblemer så begynner man ofte å spenne feil muskler for å holde skulderen i sjakk, dette kan gjøre at problemene blir større og gir mindre blodsirkulasjon og kan føre til ytterlige skader rundt skulderleddet. Dermed var det ut å gå utenfor lokalet til man hadde riktige bevegelser i skuldrene/armene.
Sist endret av random105675; 22. mai 2020 kl. 18:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg har prøvd både PT og fyseotereapeut.Det er mulig jeg ikke har truffet på den rette fra noen av delene, men helt ærlig virket begge ganske amatørmessige.I hvertfall i forbinnelse med å trene bort skadene mine.

Men jeg har tenkt på og gi det et nytt forsøk, kun for og få et tilpasset program. Forige gang jeg fikk det av en PT var det så avansert at jeg gikk lei ganske fort. Fyseotereapauten var for opphengt i løse vekter og benkpress bør jeg ungå.
Vis hele sitatet...
Tusen takk. Det der var egentlig veldig nyttig informasjon. Kansje jeg burde tatt turen til legen og fått rekvisisjon for en slik fyseoterapeut. Jeg antar de da vil lage et treningsprogram for meg og fungerer som en PT mye billigere.