Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2057
Jeg bor i utlandet og fikk akkurat behov for å ta ut et større beløp i euro (3000€) og så at prisen jeg betaler i feks minibank er 10kr per Euro ca, vet kursen er en del mindre og lurer på om det er noen måte å bli kvitt alle gebyrene eller vertfall deler av den på en grei måte? Har konto i DnB om det skulle ha betydning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kursen du betaler i minibank er kurs + 1.75% stortsett. Billigere enn det er det vanskeleg å få det. På 3000EUR er det 50EUR i gebyr. Om du har venner i landet kan du sjekke avgifta på å overføre ein sum til dei, og be dei ta ut.
Hva med å bare gå i en lokal bank å åpne konto der? Så kan du overføre fra din norske konto til din nye konto i utlandet? Regner med at om du bor utenlands så har du skaffet citizenship der og det er alt du trenger for å åpne konto, samt pass og evt. leiekontrakt og utility bills.
Sist endret av frtoretang; 26. mars 2016 kl. 02:50.
Manuehl's Avatar
Trådstarter
Dette var det jeg trodde også Vidar, da hadde det vert ok. Problemet er bare at med de andre gebyrene som også kommer med betaler jeg ca 5% ekstra i minibanken...

Frtoretang, har også en åpen konto i en bank her nede, vet du hvor mye jeg betaler om jeg legger det over?

Dette var det jeg trodde også Vidar, da hadde det vert ok. Problemet er bare at med de andre gebyrene som også kommer med betaler jeg ca 5% ekstra i minibanken...

Frtoretang, har også en åpen konto i en bank her nede, vet du hvor mye jeg betaler om jeg legger det over?
Sist endret av Manuehl; 26. mars 2016 kl. 09:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prisen varierer nok fra bank til bank. DNB tar 30 kroner for å overføre i Euro til en EU bank. De tar jo også en cut på vekslingskursen ved å underby men det er jo likt for alle banker.

Sjekk med banken din i norge hva de tar. Enten så finner du prisene på nettbanken, eller så får du ringe kundeservice.
Sist endret av frtoretang; 26. mars 2016 kl. 11:53.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Regner med at om du bor utenlands så har du skaffet citizenship der og det er alt du trenger for å åpne konto, samt pass og evt. leiekontrakt og utility bills.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke bytte statsborgerskap for å åpne konto.

Som regel holder det med PASS og utility bill.
Sist endret av nudo; 26. mars 2016 kl. 12:03.
Sitat av nudo Vis innlegg
Trenger ikke bytte statsborgerskap for å åpne konto.

Som regel holder det med PASS og utility bill.
Vis hele sitatet...
Hehe nei du beytter ikke statsborgerskap, du skrives inn i "manntall". Citizenship gir deg personnummer slik at feks skattekontorer, banker og arbeidsgiver vet hvem du er. De finner jo ikke noe om de søker på ditt norske personnummer.

De som kommer til Norge får på samme måte det såkalte D-nummer og kan få skattekort, åpne bankkonto etc.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe nei du beytter ikke statsborgerskap, du skrives inn i "manntall". Citizenship gir deg personnummer slik at feks skattekontorer, banker og arbeidsgiver vet hvem du er. De finner jo ikke noe om de søker på ditt norske personnummer.
Vis hele sitatet...
Citizenship er direkte oversettbart med statsborgarskap i alle samanhengar eg har sett. Om du ser på t.d. wikipedia lenkar citizenship til statsborgarskap, og omvendt. Dei er og lista i ymse ordbøker.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Citizenship er direkte oversettbart med statsborgarskap i alle samanhengar eg har sett. Om du ser på t.d. wikipedia lenkar citizenship til statsborgarskap, og omvendt. Dei er og lista i ymse ordbøker.
Vis hele sitatet...

Jeg vet bare at både i Spania, Italia og Hellas hvor jeg tidligere har jobbet i perioder har det vært citizenship card en måtte få for skatt og alt det andre.

Det er forskjell på citizenship og rescidency og nationality. Citizenship virker som vårt D-nummer. Og det får alle når de viser nødvendige papirer. Det betyr likevel ikke at du er blitt spansk, italiensk eller gresk statsborger. Bare at du har blitt en registrert borger.

Jeg skal ikke starte noen stor diskusjon på grad av riktighet i oversettelse eller hva EU landene bruker av oversettelse men som sagt av egen erfaring så vet jeg at når du kommer til disse EU landene og skal jobbe så er det citizenship card du anskaffer. Og for myndighetene i de landene så er dette kun et personnummer og ingen rett til deres pass eller slikt.

Edit: Er mulig at jeg husker feil her, kanskje det heter citizencard det man får. Og det er jo noe annet
Sånn er det når ting svive sakte i toppen.
Sist endret av frtoretang; 26. mars 2016 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Jeg bor i utlandet og fikk akkurat behov for å ta ut et større beløp i euro (3000€) og så at prisen jeg betaler i feks minibank er 10kr per Euro ca, vet kursen er en del mindre og lurer på om det er noen måte å bli kvitt alle gebyrene eller vertfall deler av den på en grei måte? Har konto i DnB om det skulle ha betydning.
Vis hele sitatet...
Tror jeg bare hadde tatt ut i minibank. Prisen på euro i skrivende stund ligger på 9.59kr. Noe som vil si at du taper 1200kr viss det stemmer at du betaler 10kr for 1 euro i minibanken. Med gebyrer og drit på bankoverføring må du sikkert opp i 1000kr for få pengene uansett avhengig av hvilken bank du bruker.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg vet bare at både i Spania, Italia og Hellas hvor jeg tidligere har jobbet i perioder har det vært citizenship card en måtte få for skatt og alt det andre.
Vis hele sitatet...
Resident card eller employment pass oks green card heter det man får utstedt som regel.
Sist endret av nudo; 26. mars 2016 kl. 16:46.
Sitat av Joey Vis innlegg
Tror jeg bare hadde tatt ut i minibank. Prisen på euro i skrivende stund ligger på 9.59kr. Noe som vil si at du taper 1200kr viss det stemmer at du betaler 10kr for 1 euro i minibanken. Med gebyrer og drit på bankoverføring må du sikkert opp i 1000kr for få pengene uansett avhengig av hvilken bank du bruker.
Vis hele sitatet...

Banken tar jo litt på kursen når en veksler om, men aldri om totalen blir >1000. Billigste er overførsel, og det går også veldig fort. 2-3 dager så er penga på konto i andre EU land.

Vekslingsgebyret kommet jo ts ikke unna, så prisen på overførsel fra norsk bank til EU bank er 30 kr. Billig og bra.
Sist endret av frtoretang; 26. mars 2016 kl. 18:34.
Manuehl's Avatar
Trådstarter
Okey, takk! Da blir det å prøve vanlig overføring. Har bank konto her så det er ikke noe problem, måtte BTW ha med pass og forsikkringsnummer som de kaller det her for å opne bankkontoen.
Sist endret av Manuehl; 26. mars 2016 kl. 18:51.