Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1947
Overskriften sier mye, er det noen som vet om noen skikkelige fancy resturanter i Berlin :-)? Og hoteller? Men likevel ikke veldig dyrt, men veldig fine steder :-)!
Hørt bra ting om Rutz og Lorenz Adlon fra folk jeg stoler på når det kommer til bra mat/drikke.
Og White Trash er visstnok kult om du vil ha noe annet enn gourmet.

Hotel Adlon huser forøverig restauranten Lorenz Adlon, så du kan fort slå to fluer i en smekk om du er den typen.
Ellers så er det mange kompiser som sverger til Zoo Hotel, har aldri vært der selv men sikkert flott.
Personlig sverger jeg til Sofitel i alle byer der dette finnes, har alltid vært storfornøyd med den kjeden; drittbra service, flotte rom og helt fantastisk frokost - sikkert ikke noe annet enn knallbra i Berlin heller.
Om du liker noe litt unormalt foreslår jeg Unsicht Bar i Berlin. Der spiser du i totalt mørke, og menyen består av ord og uttrykk som beskriver maten uten å fortelle konkret hva ingrediensene er. Du blir servert av folk som kan manøvrere seg i mørket og det går dermed folk å knipser rundt deg for manøvrering. Det er også masse andre folk rundt deg som spiser og prater, men du har ingen anelse om hvor du er, hvor folk er eller hvor eller hva maten din er.
Kjempespennende. Kanskje litt dyrt, men jeg syns det var verdt det.
Takk for så mange flotte tips og ideer :-)! Noen som vet hvor langt det er fra flyplass og inn til byen? Aldri vært der før, tenkt å ta en weekend der i desember :-)!
Var der for noen år siden, og flyplassen er nesten i sentrum. Tok buss i 10-15 minutter for jeg var på hotellet. Og det var bare en liten spasertur unna det store tårnet (husker ikke navnet) midt i byen.
Hotell i Berlin er skitbillig, så hvis du vil unne deg luksus så er det kanskje byen å gjøre det i. (For min del har jeg erfart at plassering/kort vei til banen viktigere enn femstjerners i en dyr bydel, men det finnes selvfølgelig sentrale flotte hoteller også.) Bare å boltre seg på hotels.com etc. hvor du også finner kundeanmeldelser.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Solstrålenjeg Vis innlegg
Takk for så mange flotte tips og ideer :-)! Noen som vet hvor langt det er fra flyplass og inn til byen? Aldri vært der før, tenkt å ta en weekend der i desember :-)!
Vis hele sitatet...
Spørs kvar du landar, Schönefeldt eller Tegel. Schönefeldt er litt lenger unna enn Tegel, men kjem an på kvar du skal bu. 30-40 min frå Tegel til Alexanderplatz og 40-50 frå Schönefeldt omtrent. --> bvg.de
Skal faktisk til Berlin selv om ikke så alt for lenge, på en litt lang weekend-tur. Vi bestemte oss for å bo i nærheten av Zoo og Kufursterdamm (handlegata). Vi er der hovedsaklig for shoppinga, julemarked og opplevelsen. Så tenkte det å bo sentralt til shopping var en grei ting.

Sånn sett, så er det ikke så farlig hvor man bor, så lenge man bor i nærheten av u-bahn eller s-bahn. Er vist et utrolig velfungerende og enkelt transportnettverk i Berlin.


Forøvrig så kan du se på tripadvisor etter restauranter. Står mye gode brukeranmeldelser der!

Håper du får en fin tur!
Sitat av Solstrålenjeg Vis innlegg
Takk for så mange flotte tips og ideer :-)! Noen som vet hvor langt det er fra flyplass og inn til byen? Aldri vært der før, tenkt å ta en weekend der i desember :-)!
Vis hele sitatet...
Seriøst? Byen er stor, ingen vet hvor du lander eller hvor du skal bo. Hvordan i alle dager skal noen her kunne svare deg på dette? Bruk Google maps som andre folk.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Seriøst? Byen er stor, ingen vet hvor du lander eller hvor du skal bo. Hvordan i alle dager skal noen her kunne svare deg på dette? Bruk Google maps som andre folk.
Vis hele sitatet...
For en som kanskje ikke vet hvordan Berlin er, så er det egentlig ikke et så dumt spørsmål. Hvis jeg hadde spurt hvor langt det er fra Værnes til Trondheim for eksempel så er det et ganske enkelt svar på det.

Men Berlin er nok litt spesiell med tanke på at den ikke har noe definert sentrum. Det er derimot mange små. Og ikke minst så er jo byen ufattelig stor.
I berlin kan du velge og vrake i fancy resturanter med hvit duk og kelnere med hansker. Kan velge og vrake i stort sett ALT i Berlin. Som KarlsenK sier er det veldig enkelte å komme seg frem i Berlin. Spesielt om du tør å risikere at du ikke havner helt på rett sted de første gangene. Er veldig oversiktlige kart over u-bahn og s-bahn, og det er aldri langt til stasjonene. Henger store kart der du ser hvor du er og hvor stoppene er. Jeg brukte å ha en viss anelse om hvor jeg skulle, talte hvor mange stopper det var til for å være sikker, og heiv meg bare på. Havner du for langt, kan du bare gå av og vente på neste som går andre veien igjen, de aldri er langt unna.
Dessuten er tyskere veldig hjelpsomme, og de blir ekstatiske om du kan et ord tysk eller to. Lær deg noen enkle høflighetsfraser. Danke schön er vanlig måte å si takk på, vielen dank er noe mer uformelt og "ivrig", og bitte schön som betyr "værsegod" eller "bare hyggelig". "Sprechen Sie englisch" er også greit å vite. Litt eldre tyskere er dårlige i engelsk, de yngre er flinke som oss. Men de er ikke like arrogante som mange av feks britene jeg har møtt, der enkelte nesten ikke engang vil forstå hva du sier.. Har spurt mange randoms i Berlin om mye forskjellig og alle jeg møtte der både på barer og overalt var meget hyggelige og lett å bli kjent med. Kan ha vært heldig, men det er lavere terskel der for å prate med ukjente. Det er ikke så uvanlig å snakke med strangers der nede som det er feks i Norge.

Anbefaler å gå etter michelin-resturanter!!!
De trenger ikke å være verkene stivere priset eller mer formelle enn vanlige resturanter, men de kan gjerne være. Du kan høre om antrekk når du reserverer bord, desom du ikke finner det ut på nett. Men de fancy resturantene har begynt å tone ned litt på dresskoder og bestikk og slikt, siden det har blitt mer populært også blant hvermannsen å spise pent. Bare ikke bli skuffa om du ikke finner "biff med bernaise" på menyen på alle sammen, du må tørre å gutse litt når du bestiller - alt er som regel godt. Så ha med deg litt penere sko og en skjorte minst dersom du skal spise på fancy steder. Har spist veldig mye på slike resturanter og de er like forskjellige som andre resturanter, men fellesnevneren er høy service og god mat - har fått servert mye rart, men det har alltid vært velsmakende med noen få unntak. Så IMO er michelin et sikkerstikk.

Google etter berlin michelin, jeg fikk frem masse. Er visst en god del resturanter med 1 michelinstjerne der og også noen med 2 så vidt jeg så. Jeg har spist på et par av dem nede i Berlin, men husker ikke hvilke. Spiste også på andre restuanter, men på michlinresturanter får jeg ofte følelsen av at kelnerne bryr seg mer. På ett sted stod det en til to kelnere og fulgte med hele tiden, og det var på et rom med bare 5 belagte bord. Som sagt, prisene kan være veldig stive og det kan også selve resturantene være, men dette finner du ut veldig fort på google. Beklager at jeg ikke kan gi deg noe konkrete resturanter. Uansett, poenget er at det finnes mange michelinresturanter med helt normale priser og null dresskode og de er ikke noe å være redde for.

Ellers er det mye å se og gjøre i Berlin. Byen lever hele døgnet, syv dager i uka. Føles også relativt trygt å gå alene langs gatene om natten, sammenlignet med en del andre byer som feks Oslo, som er diekte skummel. Men bruk hodet, som alle steder ellers.

God tur, og kos deg!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
For en som kanskje ikke vet hvordan Berlin er, så er det egentlig ikke et så dumt spørsmål. Hvis jeg hadde spurt hvor langt det er fra Værnes til Trondheim for eksempel så er det et ganske enkelt svar på det.

Men Berlin er nok litt spesiell med tanke på at den ikke har noe definert sentrum. Det er derimot mange små. Og ikke minst så er jo byen ufattelig stor.
Vis hele sitatet...
Det er rimelig vanleg når du bikker en million innbyggere eller så. Oslo tenderer mot dt, med bydelssenter, og Bergen har visse tendenser i retninga.

I tillegg vert det fort meir enn ein flyplass og...
Var her forrige gang jeg var i Berlin. Kan absolutt anbefales utrolig god mat, vin og service i dritfete lokaler (nedlagt ølbryggeri/fabrikk). http://lasoupepopulaire.de/en Litt utenfor sentrum da, og kan være man må reservere opp til en måned i forveien.
Sist endret av lor3ntz; 4. november 2015 kl. 20:00.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var i Berlin i desember, og da bodde jeg på Hotel Zoo. Strålende fornøyd. Vi betalte heller ikke så mye for hotellet, så til den prisen vi betalte var det absolutt fancy nok ;-)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dra og spis på restaurant Facil, hvor den landskjente gourmet kokken med 2 michelingstjerner skaper ett flott måltid til deg