Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2111
Hei,

Jeg spør for å høre om det er noen som har erfaring med å søke jobber i utlandet. Jeg har brukt google, men ikke funnet et godt svar på akkuratt det jeg lurer på.

Jeg har funnet en stilling i utlandet som jeg ønsker å søke på. Jeg forstår at søknad og CV må være på engelsk, men hvordan gjør jeg det med attester?

Skal jeg kontakte tidligere arbeidsgivere om å få en engelsk versjon av attesten, skal jeg oversette den selv, eller skal jeg eksludere attestene og kun føre opp referansene?

Takk for svar og tips.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Viss du skal ha alt på det tørre må attestane vere oversatt av ein godkjent tolk og/eller tidligare arbeidsgivar må skrive ein ny.
Du kan bruke en NOTAR til å oversette attester. Du finner ofte online overettere som er Notarer og det de stempler ansees som gyldig, de går på en måte gode for at det de har levert fra seg er korrekt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du kan bruke en NOTAR til å oversette attester. Du finner ofte online overettere som er Notarer og det de stempler ansees som gyldig, de går på en måte gode for at det de har levert fra seg er korrekt.
Vis hele sitatet...
Feil. Kopiering av attester og vitnemål for skole- eller jobbsøknader til bruk i Norge bekreftes ikke hos notarius publicus. Denne typen kopier må heller attesteres av den eller de som har utstedt dokumentet (skole/arbeidsgiver) eller et kopieringsbyrå. Utenlandske dokumenter bekreftes ikke.

Kilde:
http://www.domstol.no/no/Annet/Notarialbekreftelse/
Til TS:

Hva slags jobber er det du ønsker deg i utlandet?
Jeg har selv jobbet både i Spania og Malta, Spania var det norsk arbeidsgiver så det var aldri noen problem med attester, jobben i Malta satt de heller ikke det med attester så høyt.

Det har nok litt å si hva slags type jobb det er du er ute etter. Har du tanker om hva slags type jobber du ønsker å søke på?
Sitat av nikita Vis innlegg
Feil. Kopiering av attester og vitnemål for skole- eller jobbsøknader til bruk i Norge bekreftes ikke hos notarius publicus. Denne typen kopier må heller attesteres av den eller de som har utstedt dokumentet (skole/arbeidsgiver) eller et kopieringsbyrå. Utenlandske dokumenter bekreftes ikke.

Kilde:
http://www.domstol.no/no/Annet/Notarialbekreftelse/
Vis hele sitatet...

Her skal ts søke jobb i utlandet, hva norske domstoler godtar blir egentlig litt irrelevant. En må forholde seg til hva en møter i det landet en søker jobber. Har selv søkt jobber i forskjellige land og fikk da beskjed om å bruke notar, og å ha med originale dokumenter slik at arbeidsgiver evt. kunne gjøre egne kontroller på original papirer.

Svært mange land benytter natarius publicus i langt større grad enn vi gjør her i landet. Feks spania, italia og helles er eksempler her i europa. Søker du jobber som krever en grad i feks hellas så vil ikke engang stempel fra en notar være nok for de særeste. Da vil kreve at graden din fra norsk høyskole/universitet er blitt godkjent av greske myndigheter. Noe som kan ta skrekkelig lang tid - om man ikke gjør det "korrekt" og har med
fakelaki en sum kontanter uten kvittering.

Så for å søke jobber i utlandet så er det helt vanlig å måtte bruke notar. Igjen vi må forholde oss til hva som er vanlig i det landet vi søker jobber i, og kan helt se bort ifra hva som er vanlig i Norge.

[QUOTE"Nikitas link"]Når trenger jeg notarialbekreftelse?

Skal du bruke dokumenter i utlandet, vil du ofte bli bedt om notarialbekreftelse. Men også i andre sammenhenger kan det være nødvendig å få en offentlig bekreftelse på at et dokument eller en underskrift er gyldig. Som regel vil det være en utenlandsk myndighet, en organisasjon eller et firma som ber om at et dokument må notarialbekreftes før de kan bruke det.[/quote]

Her er fra linken du la ut:

Sitat av Nikitas link
Når trenger jeg notarialbekreftelse?

Skal du bruke dokumenter i utlandet, vil du ofte bli bedt om notarialbekreftelse. Men også i andre sammenhenger kan det være nødvendig å få en offentlig bekreftelse på at et dokument eller en underskrift er gyldig. Som regel vil det være en utenlandsk myndighet, en organisasjon eller et firma som ber om at et dokument må notarialbekreftes før de kan bruke det.
Vis hele sitatet...
Sist endret av frtoretang; 26. august 2015 kl. 08:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.