Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3182
Folk snakker om abstinens på suboxone som varer i ukesvis. Men det må vel være psykisk? Går ikke stoffet ut av kroppen etter noen dager bare? Jeg tar det 3-4 ganger i uka. De dagene jeg ikke tar merker jeg ikke noe (3-4 dager på rad), men kan jeg regne med en hel haug sv abstinenser om jeg går noen uker uten?
Bruker du det over flere dager, sitter det i en uke ca. og det vil ta ca en uke før abstinensene kommer etter siste inntak og de er kjipe...
Trådstarter
Hvor kjipe da?? :-O

Type at jeg vil vri meg i abstinenser, eller at det "bare" er ubehagelig? Ble skikkelig nervøs nå jeg!
Sist endret av annveig; 8. juni 2016 kl. 08:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er opiat abstinenser, så er ikke en hyggelig forkjølelse man har foran seg. Finnes noen som klarer å fungere så passe, men de fleste blir slått ut.
Trådstarter
Takk for svar... men har du, eller noen andre, noen konkret erfaring om hva jeg har i vente? Jeg har tatt suboxone 3-4 ganger i uka med 3-4 dagers mellomrom veldig lenge... Det har gått greit de dagene uten, men jeg merker hvor utrolig utålmodig jeg blir for å få neste "ladning" av sub. Det er bare 2 mg da..
Både ja og nei. Det er vanlig at abstinenser grunnet buprenorphine(suboxone og subtex) ikke kommer før dag 3-4, dette på grunn av virkestoffet sin ekstremt lange halveringstid. Det står mye forskjellig på nett, men en halveringtid på 24-72 timer er noe som går igjen. Gikk gjennom sub withdrawals for noen uker siden. Følte meg dritt i 8-9 dager, men det som var vanskelig å takle er det å ikke få sove. Jeg og flere får skikkelig RLS (restless legs syndrom) som er den verste abstinensen, det gjør at du må bevege benene konstant når du skal legge deg, og derfor har store problemer med å få sove. Benzo KAN lindre dette, men gjorde ikke stort for meg. Har du dette fra før av, uten å ruse deg kan du hvertfall vente deg kraftig RLS.
Et sikkert tegn på at abstinensene har kommet er diare i noen dager. Det er det første som skjer. Ta noen imodium.

Jeg snortet 1 mg sub i ca. 5 måneder i strekk.
1 mg er en veldig lav dose sub, men abstinensene var der definitivt, men du kan komme deg gjennom dem, men et must er nesten å bli sykemeldt, for det er svært vanskelig å måtte stå opp til jobb etter en hel natt med abstinenser og uten søvn.
Abstinenser kan også forsterkes psykisk ved at du tenker "nå føler jeg meg så jævlig dritt".
Sist endret av pkk1990; 8. juni 2016 kl. 11:28.
Trådstarter
Takk for svar...

hvor lenge varte abstinensene? jeg har en veldig fleksibel jobb og mye jeg kan gjøre hjemmefra, så sånn sett skal det nok gå greit. Er det et veldig sug man merker mest da eller? Eller blir man fysisk syk?
7-10 dager med de fysiske bivirkingene, men de psykiske kan vare i flere måneder (deprimert, lite energi etc.), men det avhenger av mange faktorer, det blir vanskelig å svare på uten mer informasjon.

Her kan du lese deg opp litt:
How long until buprenorphine withdrawal starts?

What does buprenorphine withdrawal feel like? Basically, it feels like a really bad flu. Buprenorphine withdrawal can start in the hours or days after you take your last dose.

Generally, it is recommended that you gradually reduce your doses of buprenorphine over the period of 2-3 weeks before complete cessation so that the withdrawal symptoms are not as severe. Although the physical withdrawal symptoms resolve after a period of 7-10 days, the psychological withdrawal symptoms can last for months or longer. Symptoms of benprenorphine withdrawal include leg restlessness, nausea, and sweating, yawning, pain, anxiety, irritability, insomnia and cold or flu-like symptoms.

Buprenorphine withdrawal timeline

24 – 72 hours: Buprenorphine withdrawal will usually peak in severity and intensity 72 hours after your last dose and gradually become less intense. During this period, it is common to experience diarrhea, sweating, nausea, dilated pupils, watery eyes and restlessness.

Week 1: In the first week after stopping buprenorphine, week you will probably continue to to feel aches and cramps within the stomach area and in your joints. You may be uncomfortable during this time period and have difficulty sleeping. Mood swings are also common, with bouts of anxiety or depression.


Week 2: After two weeks of buprenoprhine withdrawal, the pain and discomfort of acute withdrawal may not be as severe but you still experience aches. Depression can starts to set in, as well, and you may notice an extreme loss of motivation.

Week 3-4: After three to four week mark, most of the physical withdrawal symptoms will be gone, however you will intense drug cravings may be present for those addicted to buprenorphine. Depression is also common. This time is very important, as you will be very vulnerable to relapse.
How long do buprenorphine withdrawal symptoms last?

Buprenorphine withdrawal symptoms last longer for those who use buprenorphine for longer periods of time or at higher doses. Additionally, those who use buprenorphine other than prescribed (snort, inject, chew) may experience more severe symptoms than someone taking buprenorphine as prescribed. In these cases, physical buprenorphine withdrawal symptoms can last weeks after stopping.

However, psychological withdrawal symptoms can last for many months after cessation. It is recommended that you join a support group or see a psychologist who can help see you through the protracted or post acute withdrawal symptoms (PAWS). Many heavy buprenorphine users experience PAWS. With continued use of buprenorphine, there comes a point where the brain produces in an inadequate amount of neurotransmitters in the body. People going through buprenorphine PAWS manifest long lasting changes in the brain as a result of long term use. These changes are slower to reverse and can persist for many months, depending on the frequency and amount of past dosing.
Buprenorphine withdrawal: How long?

How long buprenorphine withdrawal lasts varies depending on how frequently you used the drug and how large the doses were. If you were a heavy user, burprenorphine withdrawal may be more intense and last longer than someone using buprenorphine for a few months. It is also crucial that your family understands your situation so that they know why you are acting the way you do and can better handle it.
Vis hele sitatet...

Vil anbefale deg å trappe ned, fremfor å gå helt av dem med en gang. Dette vil gjøre abstinensene mildere, og derfor letter å takle.

Trening og et varmt bad kan virkelig gjøre underverker. Varmt bad hjelper bedre enn benzo for min del mot RLS. Hvis du klarer å presse deg til treningssenteret, eller har en "hjemme-workout" som gjør det utslitt er det noe av det beste du kan gjøre for å lette på abstinensene og for å bli raskere frisk.
Sist endret av pkk1990; 8. juni 2016 kl. 22:25.
Trådstarter
Hjertelig takk for at du tar deg tid og bryet med å svare det betyr kjempe mye!

Jeg har jo ikke tatt store dosene og jeg har kun tatt under tunga. Og jeg har jo bare tatt i snitt 1 mb suboxone daglig. altså ca 4 tabletter på 2 mg i uka. Men ganske lenge. Noen år, og fra og til med uker og til og med måneders opphold. men jeg merker mer nå at jeg lengter veldig de dagene jeg ikke har, men det går liksom helt greit også. Men det er jo bare noen dager jeg må vente da sånn 3-8 dager mellom hver gang jeg får skaffa 4 stykker.
Når jeg ikke har tatt har jeg merka en veldig irritabilitet. Men å lese disse abstinensene og det på den lista der var litt skremmende... altså som sagt så er det jo ikke store dosene jeg har tatt... folk tar jo ofte godt over 16 mg og sånn.. ikke er jeg sånn veldig motivert til å slutte heller, men å vikle meg inn i et så stort problem vil jeg virkelig ikke... vanskelig altså..
kan jeg spørre hvor mye du har tatt og hvor lenge og om abstinensene er til å holde ut uten noe hjelp? jeg kommer absolutt ikke til å si det til legen eller noe det kommer ikke på tale.. huff, hva er det jeg har rota meg bort i... jeg ante ikke at det var så ille eller alvorlig... men er det egentlig det, med de små dosene jeg tar? :-S
Det er bare å hive seg ut i det, enten ved nedtrapping eller "cold turkey". Det er ikke vits å gå rundt og grue seg om hvor ille det blir, for så å utsette. Alle er forskjellige, noen merker nesten ikke noe til abstinenser mens andre får veldig harde, til tross for at de har gått på samme mengde virkestoff over en lik tidsperiode.

Personlig var det ikke veldig vanskelig for meg, selv om det likevell var dritt. Snortet ca. 1mg (ofte litt mindre) daglig i ca. 5 måneder.RLS og det at jeg ikke fikk sove på grunn av det var det verste for min del. Måtte ty til sovepiller eller benzo, etterfulgt av noe cannabis for å klare å slokne noen netter. Såfremt du ikke tar så mye benzo at du blir avhengig av det/får abstinenser når du slutter med det, så vil jeg anbefale benzo hvis alternativet er å gå tilbake til sub. Men, hvis du har en forhistorikk med benzo er dette kanskje ikke veien å gå likevel.

Og så gjelder det å ikke bli redd for alle potensielle abstinenser/bivirkninger det er mulig å få. De som er listet opp her er hva man KAN oppleve. Enkelte av dem som er listet opp er det godt mulig kun 1 av 1000 som får. Du vil finne samme regla på de fleste andre legemiddler.

RLS kom i hovedsak på kvelden og varte utover natten, men det faenskapet spredte seg faktisk opp i både armer og nakke.
Sist endret av pkk1990; 9. juni 2016 kl. 00:36.
Trådstarter
Tusen takk for svar

Når jeg har tatt såpass lite så er det jo omtrent umulig å trappe ned...

Sluttet du uten hjelp fra helsevesenet? Hvor lang tid tok det fra siste gang du tok til du meket abstinenser? Er det suget etter sub, eller er det de fysiske abstinensene, som er verst?
Jeg har sluttet på benzo før, og det gikk greit. Har svært lite sug eller savn etter det nå. Men jeg har forelsket meg litt i sub .........
Sluttet uten hjelp, ja. Jeg får ikke sub lovlig, og hadde uansett aldri tatt sjansen på å miste lappen ved å si fra til legen.
Personlig følte jeg ikke noe ekstremt sug etter sub, eller andre rusmidler for den del, ville bare bli ferdig med det.
Selvsagt, du har lyst å ta for å føle deg bedre, men det er bedre å ri ut stormen. Etter at jeg sluttet tar jeg fortsatt i ny og ne, men ikke så ofte at jeg har opparbeidet meg en toleranse eller risikerer abstinenser når jeg ikke tar. Uansett om det er kaffe, så blir kroppen din vandt og avhengig av ting, om du gir det til kroppen daglig over en lang periode. Å ta i ny og ne krever derimot at du faktisk klarer å ikke skli ut.... noe de aller fleste gjør.
Sist endret av pkk1990; 9. juni 2016 kl. 11:25.
Trådstarter
Tusen takk for svar det betyr veldig mye for meg

hadde du noen spesielle teknikker eller noe verktøy eller noe du brukte gjennom den verste kneika? Hvor lsng tid tok det før det verste var over? er det sånn at man blir forkjøla eller noe?
Trening er det viktig å presse seg til. Selv en liten hjemmetrening eller en joggetur vil hjelpe. Måtte som nevnt ty til andre medikamenter noen dager for å få sove, men det er viktig at du ikke bruker noen form for opioder, gå heller for benzo/sovepiller. Det er også viktig å komme seg ut i fri luft, ikke bare sitte inne fordi man føler seg dritt.

Å komme seg gjennom abstinenser er det skrevet mye om på nett, og mye god informasjon å lese. Ta en titt på de ulike nettsidene her: https://www.google.no/?client=firefo...wals&gfe_rd=cr
Sist endret av pkk1990; 9. juni 2016 kl. 13:06.
Den _ene_ gangen jeg cold-turkeyet på Buprenorfin, da trodde jeg at jeg ikke hadde toleranse i det heele tatt - til dag 4, ganske så nøyaktig - da jeg våknet av at jeg spøy, samtidig som jeg måtte på do.....

Etter 2-3 dager med dette, så ble magen litt bedre. Maten holdt seg, lengre og lengre i begynnelsen, til den ble i magen. Dette spy/diare-vaset ble sakte men sikkert avløst av skjelvinger, varm/kald om hverandre, typisk influensa-fra-helvette-feeling. Og null søvn de første dagene, så på dag 4 som sjuk, og dag 8-ish helt uten Bup, så begynte jeg å kjøpe øl.

Ikke det smarteste jeg gjorde, siden jeg da ble alkoholiker istedet. Men det tok de verste abstinensene der og da, og jeg fikk til å sove noen timer pr. 6'er med øl.
Jeg brukte vel ca 1-2 mg pr dag da, og trodde som sagt alt var fint og flott til dag 4 - da skjønte jeg hva ordet abstinenser betydde.

Har i ettertid ramlet på Sub igjen, og er på god tur ned. Siden jeg hadde så dårlige erfaringer med cold-turkey, så er min løsning miligramsvekt fra Dx og tålmodighet.

Stå på
Trådstarter
Takk for svar folkens!

Må bare få bygd opp litt mer motivasjon så... jeg er flink til og jogge og være ute i friluft. Jeg ante ikke at det kunne være noe problem egentlig... sånn fysisk sett, når jeg har tatt såpass lite.. eller jeg trodde hvertfall at det var lite.... erfaringer med hvor lang tid det tar før det er tilbake til normalen fra abstinensene?

er det forresten farlig å ta valium samtidig som suboxone?
Sist endret av annveig; 9. juni 2016 kl. 23:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke noe problem å ta valium sammen med sub så lenge man ikke overdriver. Spar heller valiumene til du skal slutte på sub, du vil trenge de ;-) . Jeg gikk på 8mg sub i et halvt år. Da jeg slutta tok det ei uke før abstinensene kom, fordi jeg hadde så mye av det i kroppen. Det er litt forskjellig hvor ille folk får abstinenser, men jeg havna på sykehuset et par dager fordi mage krampene var såpass ille..Blir nok ikke så ille i ditt tilfelle, men du må regne med at den første uka blir ganske kjip, så blir gradvis bedre. Har du litt beroligende og kanskje krampestillende medisiner liggende til du skal slutte hjelper det litt.
Trådstarter
JEg har noe orfiril mor kramper. Jeg har bestemt meg for å ta 3 stk på 2 mg neste uke for så å ha opphold og se hvordan det utarter seg i løpet av de neste ukene... jeg kjenner at jeg ikke akkurat gleder meg! Men om jeg da f eks stopper opp på onsdag så kan jeg vente meg abstinenser onsdagen etter det, for så at abstinensene gir deg en del onsdagen etter det igjen? Sånn av deres erfaringer? Jeg har bare vært uten i to dager nå, og jeg merker at jeg har veeeldig lyst på, men det er bare psyken da. Men det går helt "greit" liksom, det går greit sånn de dagene jeg er uten, jeg har aldri merket noe til det fysiske
Sitat av Lallala Vis innlegg
Bruker du det over flere dager, sitter det i en uke ca. og det vil ta ca en uke før abstinensene kommer etter siste inntak og de er kjipe...
Vis hele sitatet...
Nå har jeg brukt 20mg daglig i ca 4 mnd, jeg begynner kjenne abstinensene allerede etter det har gått et døgn jeg. Men har møtt folk som tar det annenhver eller hver 3. dag også så her er det nok veldig individuelt.
Glad det ikke tar flere dager på meg, da glemmer man nesten hva man har i vente.