Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2894
Hei, jeg er mann på 19 år som tidligere denne uken ble stoppet i 90 sonen på motorveien hvor jeg lå i 165km/h. Jeg lurer på hva jeg kan vente meg fremover fengsel/fotlenke, bot, og når jeg kan ta lappen igjen. Hvis jeg har valget mellom fengsel og fotlenke velger jeg fotlenke. Hvordan blir det da når jeg er vikar på to arbeidssteder og ikke nøyaktig vet når jeg skal jobbe. Kan få beskjed om å jobbe på dagen eller fler dager før. Jeg må også trene 4 ganger i uken for å trene opp en skade jeg har. Kan jeg gå på jobb og trene også dra hjem igjen? Eller må jeg vente helt til fotlenken kan tas av før jeg kan begynne å trene og jobbe igjen. Lurer også på hvor lenge jeg eventuelt må gå med en slik fotlenke og hvor dyr bot jeg vil få. Takk for svar.
Fotlenke blir nok ikke aktuelt i ditt tilfelle. Di møter opp to ganger i uken hos friomsorgen og setter opp ukeplan hvor inne og utetider settes opp. Ikke noe rom for trening før eller etter, dette må gjøres når du har permisjon som er 5 timer i uken. Så her ser det nok ut som om du må evt sone dersom du får ubetinget dom. Når det gjelder størrelse på bot så er det vanskelig å si.
Jeg kastet et kort blikk på reglementet. Jeg ser for meg at en såpass ustabil arbeidssituasjon vil være til hinder for at du får gjennomføring med elektronisk kontroll. Det skal utarbeides et aktivitetsskjema med fastsatte opphold utenfor hjemmet, noe som selvsagt er litt vanskelig om du får en telefon to timer før du begynner, og i tillegg er det et minstekrav til sysselsetting på 20 timer i uken.

Hva gjelder straffeutmålingen, er det umulig å si uten å kjenner til skjerpende og formildende omstendigheter. Imidlertid forteller litt googling meg at du ikke bør forvente noe mindre enn tre uker.