Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 20433
Hei freaks!

Fra deres synspunkt hvor langt unna tror dere Norge
er å legalisere hasj/cannabis?

I de siste årene er det ikke vanskelig å se at debatten om legalisering
har blitt tatt opp mere å mere. nå som rusreformen er i horisonten, er legalisering eventuelt realistisk om bare noen få år, eller er det lengre unna en hva man tror? Kan resultatet av neste stortingsvalg ha en rolle å spille? Skulle likt å høre deres teorier og meninger
Det er ikke godt å si.
Rusreformen er ikke kommet særlig langt i praksis, fordi ingen konkrete forslag har blitt stemt over enda. Så vidt jeg vet har det ikke vært noen forsinkelser, men kort oppsummert er vi ikke lenger enn at det har blitt produsert en utredning.
Kort fortalt betyr det at regjeringen har satt ned et utvalg med mennesker de mener har noe fornuftig å si om hvordan rusreformen burde se ut. Dette utvalget har produsert en oversikt over feltet samt anbefalinger til nye endringer. Dette siste punktet er helt sentralt. De har ikke anbefalt annet enn avkriminalisering, og som alle rusentusiaster vet er ikke dette det helt samme som legalisering. De foreslår at mindre mengder (er en annen tråd her hvor disse mengdene diskuteres) ikke skal straffes.

Det snakkes mye om rusreformen, men det ligger enda ingen konkrete forslag og venter på å bli stemt over av stortinget. Det er vanskelig å si hvordan en eventuell avstemning ville sett ut. Få partier har vært entydige rundt hva de faktisk ønsker å gjennomføre, og utvalgets utredning sier egentlig ingen ting annet enn det man har visst fra før av, nemlig at krigen mot narkotika er et nokså mislykket prosjekt for alle de involverte, bortsett fra politiet som har fått masse utvidet makt i form av hjemler og budsjett. Det er jo påfallende at også folk som Jan Erik «Knuseren» Bresil (for den uinvidde dreier det seg om selveste slangens hode: lederen for norsk narkotikapolitiforening, som i 2016 fikk ros av kongen for å true hasjrøykende ungdom med å knuse inngangsdørene til foreldrene deres hvis de ikke sluttet å nyte syndegresset sporenstreks) har vært en del av diskusjonen (men ikke utvalget!).

Poenget mitt er at alle parter sier det samme som de alltid har sagt. Politiet vil pule folk i rumpa med batong (aka «straff») og Willy Pedersen og andre akademikere synes det er litt fett at man en gang tok seg en blås i slottsparken («reform»). Det er ikke så mye ny kunnskap som har kommet på bordet, den viktigste forskjellen er at det nå står i en Norsk Offentlig Utredning. Det lyder skjønt, men hadde narkotikapolitikk vært et spørsmål om kunnskap så hadde vi ikke vært der vi er nå.

Grunnen til at vi i Norge har hatt så strenge straffer sammenliknet med andre vestlige land er at den norske reptilhjernen fortsatt er dypt protestantisk, ja puritansk til og med. Ola Nordmann er et potetspisende innavlsprodukt som synes alle som liker å ha det godt på feil måte skulle hatt en batong eller ti i ræva, uten noen forståelse for hvorfor noen faktisk kunne velge å ikke være som ham selv.
Dette er selvfølgelig i overkant polemisk, men jeg tror det er noen kvartinger med sannhet i det, og det kan ha ganske alvorlige konsekvenser.

Neste ledd i reformen er som sagt at det vil stemmes over eventuelle forslag som måtte dukke opp. Og før politikerne stemmer så ser de alltid på de som stemmer på dem, dvs. folket. Og folk flest hater fortsatt drøgs sånn passe mye, og ingen utredning signert café lattedrikkende, el-syklende oslo-sosiologer som Pedersen, eller eks-narkomane som Arild Knudsen kan gjøre såååå mye for det. Det tar lang tid å endre. Ikke dermed sagt at det ikke finnes håp, men det er veldig usikkert hva som faktisk vil komme ut av all den praten vi har vært vitne til.

Tl;DR Vi får se hva som skjer.

Tror legalisering er langt unna. Stortingets sammensetning er avgjørende, men enn så lenge er det ikke helt tydelig hvem som vil stemme hva. Politikerne kjøper seg litt tid og ser an stemningen, lar NOU-en synke inn, debatten gå i avisene så folk igjen kan finne tilbake til skyttegravene, men kan godt hende dette er begynnelsen på slutten på krigen mot narkotika.
Sist endret av Marlboro666; 8. januar 2020 kl. 06:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alle som vil kan tjene enormt med penger på cannabis i norge, i minst 30-40 år til.
Fenriz's Avatar
Trådstarter
Sitat av shalif Vis innlegg
Alle som vil kan tjene enormt med penger på cannabis i norge, i minst 30-40 år til.
Vis hele sitatet...
Er vel store inntekter staten kunne fått in i form av skatter, Norge har investert i cannabisakjser med oljefondet så de vet vel at pengene ligger dær

Sitat av shalif Vis innlegg
Alle som vil kan tjene enormt med penger på cannabis i norge, i minst 30-40 år til.
Vis hele sitatet...
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Det er ikke godt å si.
Rusreformen er ikke kommet særlig langt i praksis, fordi ingen konkrete forslag har blitt stemt over enda. Så vidt jeg vet har det ikke vært noen forsinkelser, men kort oppsummert er vi ikke lenger enn at det har blitt produsert en utredning.
Kort fortalt betyr det at regjeringen har satt ned et utvalg med mennesker de mener har noe fornuftig å si om hvordan rusreformen burde se ut. Dette utvalget har produsert en oversikt over feltet samt anbefalinger til nye endringer. Dette siste punktet er helt sentralt. De har ikke anbefalt annet enn avkriminalisering, og som alle rusentusiaster vet er ikke dette det helt samme som legalisering. De foreslår at mindre mengder (er en annen tråd her hvor disse mengdene diskuteres) ikke skal straffes.

Det snakkes mye om rusreformen, men det ligger enda ingen konkrete forslag og venter på å bli stemt over av stortinget. Det er vanskelig å si hvordan en eventuell avstemning ville sett ut. Få partier har vært entydige rundt hva de faktisk ønsker å gjennomføre, og utvalgets utredning sier egentlig ingen ting annet enn det man har visst fra før av, nemlig at krigen mot narkotika er et nokså mislykket prosjekt for alle de involverte, bortsett fra politiet som har fått masse utvidet makt i form av hjemler og budsjett. Det er jo påfallende at også folk som Jan Erik «Knuseren» Bresil (for den uinvidde dreier det seg om selveste slangens hode: lederen for norsk narkotikapolitiforening, som i 2016 fikk ros av kongen for å true hasjrøykende ungdom med å knuse inngangsdørene til foreldrene deres hvis de ikke sluttet å nyte syndegresset sporenstreks) har vært en del av diskusjonen (men ikke utvalget!).

Poenget mitt er at alle parter sier det samme som de alltid har sagt. Politiet vil pule folk i rumpa med batong (aka «straff») og Willy Pedersen og andre akademikere synes det er litt fett at man en gang tok seg en blås i slottsparken («reform»). Det er ikke så mye ny kunnskap som har kommet på bordet, den viktigste forskjellen er at det nå står i en Norsk Offentlig Utredning. Det lyder skjønt, men hadde narkotikapolitikk vært et spørsmål om kunnskap så hadde vi ikke vært der vi er nå.

Grunnen til at vi i Norge har hatt så strenge straffer sammenliknet med andre vestlige land er at den norske reptilhjernen fortsatt er dypt protestantisk, ja puritansk til og med. Ola Nordmann er et potetspisende innavlsprodukt som synes alle som liker å ha det godt på feil måte skulle hatt en batong eller ti i ræva, uten noen forståelse for hvorfor noen faktisk kunne velge å ikke være som ham selv.
Dette er selvfølgelig i overkant polemisk, men jeg tror det er noen kvartinger med sannhet i det, og det kan ha ganske alvorlige konsekvenser.

Neste ledd i reformen er som sagt at det vil stemmes over eventuelle forslag som måtte dukke opp. Og før politikerne stemmer så ser de alltid på de som stemmer på dem, dvs. folket. Og folk flest hater fortsatt drøgs sånn passe mye, og ingen utredning signert café lattedrikkende, el-syklende oslo-sosiologer som Pedersen, eller eks-narkomane som Arild Knudsen kan gjøre såååå mye for det. Det tar lang tid å endre. Ikke dermed sagt at det ikke finnes håp, men det er veldig usikkert hva som faktisk vil komme ut av all den praten vi har vært vitne til.

Tl;DR Vi får se hva som skjer.

Tror legalisering er langt unna. Stortingets sammensetning er avgjørende, men enn så lenge er det ikke helt tydelig hvem som vil stemme hva. Politikerne kjøper seg litt tid og ser an stemningen, lar NOU-en synke inn, debatten gå i avisene så folk igjen kan finne tilbake til skyttegravene, men kan godt hende dette er begynnelsen på slutten på krigen mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Masse god informasjon om rusreformen som jeg ikke visste, takk for det
Sist endret av Fenriz; 8. januar 2020 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjer mye i Nordeuropa for tiden. For meg virker det som om utviklingen bare akselererer. Når vi endelig får en avkriminalisering vil det bare bli tydeligere at skadene først og fremst kommer fra forbudet.
Kristendemokratene i Sverige ønsker nå avkriminalisering og kristendemokratene i Tyskland signaliserer tydelig at de vil ha en ny politikk og snakker om legalisering.

Jeg tror det som er i ferd med å skje i Tyskland kan få stor innvirkning på utviklingen. I Tyskland har man allerde kommet ganske langt. Man har allerede avkriminalisering og noen steder går politiet ganske langt i å regulere hvor og når man kan kjøpe dop.

Når man får en legalisering i Tyskland tror jeg den vil være forskjellig fra hva vi ser andre steder. Mye mer regulert og kanskje først og fremst utsalg av cannabis der handelen med cannabis har skapt store problemer.
Forhåpentligvis vil dette gi et bedre utgangspunkt for å forklare folk hvordan og hvorfor dette er positivt for samfunnet slik at de kan akseptere legalisering også i Norge. Hvis ikke blir det hvertfall et til land i Europa man kan reise hvor det ikke er kriminelle som bestemmer hvilken strain man skal røyke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvor langt unna vi er er vanskelig å si. Men jeg er helt i mot! Jeg skjønner tanken bak, men mener at da må alle rusmidler reguleres og legaliseres.

Flott at det blir stuerent å kunne si til legen eller kolleger at "hasjrøykingen min har gått litt over styr i det siste og trenger hjelp til å trappe ned"blir møtt med forståelse og får et klapp på skulderen, for det er jo tross alt ikke verre enn alkohol.

Mens andre som gjerne vil ha hjelp til å kutte ut amfetaminen de bare bruker i helgene blir fratatt diverse sikkerhetsklasseringer, forsikringer, førerkort ,de sikkert er avhengig av med pendling på jobb, gransket av barnevernet og uglesett på av kolleger og andre. Medisiner med rød trekant kan de se langt etter. For hvordan kan man stole på en som inntar illegale rusmidler?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Hvor langt unna vi er er vanskelig å si. Men jeg er helt i mot! Jeg skjønner tanken bak, men mener at da må alle rusmidler reguleres og legaliseres.

Flott at det blir stuerent å kunne si til legen eller kolleger at "hasjrøykingen min har gått litt over styr i det siste og trenger hjelp til å trappe ned"blir møtt med forståelse og får et klapp på skulderen, for det er jo tross alt ikke verre enn alkohol.

Mens andre som gjerne vil ha hjelp til å kutte ut amfetaminen de bare bruker i helgene blir fratatt diverse sikkerhetsklasseringer, forsikringer, førerkort ,de sikkert er avhengig av med pendling på jobb, gransket av barnevernet og uglesett på av kolleger og andre. Medisiner med rød trekant kan de se langt etter. For hvordan kan man stole på en som inntar illegale rusmidler?
Vis hele sitatet...
Ganske spesifikt det siste der...

Er helt enig, beste scenarioet hadde vært om de gjorde som Portugal, men det skjer nok ikke. Kan ikke risikere at barna blir heroinister fordi de tror det er greit pga lovligheten
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Langt unna er nok beste beskrivelse ja.
Nå er det jo nesten 25år siden jeg begynte å røyke. Den gangen snakka folk om at det blei legalisert iløpet av 10år. 10år etter så sa de iløpet av 10år. Så får vel bare si det samme som "de store gutta", det blir legalisert iløpet av 10år
Glem det, det er ingen legalisering i sikte.. Vil du røyke Cannabis fritt uten å ha noia for politi så er Amsterdam byen med mange muligheter. ...sikker flere men det er nok sikreste valg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Fenriz Vis innlegg
Hei freaks!

Fra deres synspunkt hvor langt unna tror dere Norge
er å legalisere hasj/cannabis?

I de siste årene er det ikke vanskelig å se at debatten om legalisering
har blitt tatt opp mere å mere. nå som rusreformen er i horisonten, er legalisering eventuelt realistisk om bare noen få år, eller er det lengre unna en hva man tror? Kan resultatet av neste stortingsvalg ha en rolle å spille? Skulle likt å høre deres teorier og meninger
Vis hele sitatet...

Jeg har noen meninger om det. Jeg har deltatt i debatten i 4 år nå og begynner å bli pent sagt frustrert. Jeg mener vi bare må presse på uavhengig av politiske sammensetninger på Stortinget. Om vi unngår det ut daterte ordet " full legalisering " så er det nå svært mange land som har lovlig gjort cannabis bruk dvs. ved salg/bruk i forskjellige varianter. Med svært mange så inkluderer jeg også Land, Stater, Provinser, og byer med fristat status som har innført/er i ferd med og innføre lovlig cannabis. I tillegg er det også svært mange land som har innført/er i ferd med og innføre medisinsk cannabis som er første skritt til legalisering. Men det toget har gått for Norge dessverre.
Avkriminalisering er også første skritt på vei mot legalisering av cannabis og legalisering av rusmidler mindre skadelig en alkohol. Men avkriminalisering er ingen løsning av mange grunner.

Jeg er medlem av org./foreningene, Foreningen Tryggere Ruspolitikk (FTR), Politiorganisasjonen LEAP-Scandinavia.Norge, Foreningen Human Narkotikapolitikk (FHN), og Normal.Norge. Jeg uttaler meg på vegne av meg selv da.

Andre som støtter cannabis legalisering er Norges Lover i Bergen (200 Jusprofessorer), og de aller fleste ungdoms partiene. Stadig flere medisinske foreninger kommer også.

Norge må innføre Toleranse samfunnet.
Sist endret av Veggen; 29. mars 2020 kl. 17:22. Grunn: Fjernet duplikattekst
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
legalisering er fortsatt årevis unna, men nedkriminalisering av bruk, kan skje mye før.
Får det ut på resept jeg på norske apoteker. Fikk også vite av hun i kassa på apotek1 at dem har eget cannabis Depo i norge. Så alt er mulig den dag i dag.
Sitat av lizardwizard Vis innlegg
Får det ut på resept jeg på norske apoteker. Fikk også vite av hun i kassa på apotek1 at dem har eget cannabis Depo i norge. Så alt er mulig den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Har du lov å kjøre bil, eller å ta sertifikat hvis du ikke har sertifikat?
Sitat av lizardwizard Vis innlegg
Får det ut på resept jeg på norske apoteker. Fikk også vite av hun i kassa på apotek1 at dem har eget cannabis Depo i norge. Så alt er mulig den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Forstått det slik at de er ekstremt strenge for hvem som får, typ skal du ha kreft og/eller MS. Spesielt for å få støtte fra helfo og slippe å betale 50k for 1mnds forbruk må man kunne vise til alvorlig sykdom og at alt annet av medisiner ikke har gitt ønsket effekt?
Tror vi burde se fram til legalisering av peace når nabolandene har kommet så langt pluss et sterkt parti er for dette.

Så langt er det uklart
Sist endret av Gizzard_Lizzard; 4. april 2020 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lurifaks1 Vis innlegg
Forstått det slik at de er ekstremt strenge for hvem som får, typ skal du ha kreft og/eller MS. Spesielt for å få støtte fra helfo og slippe å betale 50k for 1mnds forbruk må man kunne vise til alvorlig sykdom og at alt annet av medisiner ikke har gitt ønsket effekt?
Vis hele sitatet...
Det er svær få som får og det er bare noen få lidelser som kvalifiserer.

Men prisene varier veldig fra apotek til apotek. En kan få 50g Bedrocan i Norge til 5000kr.
Man får kun kjøre bil på cannabinoder, altså cbd ikke thc.

Det handler egentlig bare om å treffe rett person i rett stilling.
Jeg får det for ptsd.

Du kan søke om og få tilbakebetalt , men du må betale av egen lomme.
Og det er dyrere enn på gata.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gratulerer alle dere som tar dere en blås og ellers koser dere med ikke-legal sjølmedisinering!
Da har vår kjære Riksadvokat erklært unntakstilstand for narkomane under korona-krisen
og PÅLAGT alle politikamre å IKKE straffeforfølge bruk & besittelse av narko til eget bruk !
(Litt ullent beskrevet om hvor vidt det bare er FENGSELS-straff man fra nå av unnslipper,
eller om bøtelegging/ forelegg også bortfaller enn så lenge...)

Med LITT suksess og ingen narkomisbruk-epedemi i kjølvannet av dette,
så kan vi kanskje håpe påtaleunnlatelse for lettere narkobruk blir stående her i landet..???
Tror denne nye greia med påtaleunnlatelse for narkobruk og besittelse er en slags test i forkant rusreformen, at dem liksom dypper tærne oppi sjøen først et par måneder før dem tørs gjøre dette permanent. Så jeg håper folk ikke begynner å stuke hardt fordi hvis de ser en negativ effekt kan det nok dytte reformen flere år fremover
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For alle som ønsker en raskere legalisering, så handler det om å bedrive effektiv lobbyvirksomhet. Det mest effektive tror jeg er å sikte mot de kommende generasjonene. Kom dere inn steder hvor de frekventerer (nettspill, forum, snapchat/facebook) og gjør det som må til for å påvirke og endre meninger. Bare husk at det er en holdningsendring som er ønskelig, ikke at alle begynner å ruse seg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fenriz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gratulerer alle dere som tar dere en blås og ellers koser dere med ikke-legal sjølmedisinering!
Da har vår kjære Riksadvokat erklært unntakstilstand for narkomane under korona-krisen
og PÅLAGT alle politikamre å IKKE straffeforfølge bruk & besittelse av narko til eget bruk !
(Litt ullent beskrevet om hvor vidt det bare er FENGSELS-straff man fra nå av unnslipper,
eller om bøtelegging/ forelegg også bortfaller enn så lenge...)

Med LITT suksess og ingen narkomisbruk-epedemi i kjølvannet av dette,
så kan vi kanskje håpe påtaleunnlatelse for lettere narkobruk blir stående her i landet..???
Vis hele sitatet...
Veldig bra at noe blir gjort for de som er sårbare, spesielt nå for tiden

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For alle som ønsker en raskere legalisering, så handler det om å bedrive effektiv lobbyvirksomhet. Det mest effektive tror jeg er å sikte mot de kommende generasjonene. Kom dere inn steder hvor de frekventerer (nettspill, forum, snapchat/facebook) og gjør det som må til for å påvirke og endre meninger. Bare husk at det er en holdningsendring som er ønskelig, ikke at alle begynner å ruse seg.
Vis hele sitatet...
Ungdommer er mye mer positiv til legalisering en eldre om jeg ikke tar feil så får håpe etterhvert at pendulumet svinger til legalisering etterhvert som tiden går og unge blir eldre
Sist endret av Fenriz; 28. april 2020 kl. 02:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.aftenposten.no/norge/pol...-skal-straffes

Sånn som jeg har forstått er dette de mengdene man kan ha på seg. Sikkert ikke alle på 1 gang haha
Det er vanskelig å si akkurat hvor lang tid må vente på en legalisering/regulering og hvordan den blir utformet. Rusreformen som snart skal opp til høring i stortinget kommer til å være avgjørende for veien videre. Det har blitt hevdet at de største partiene høyre og arbeiderpartiet valgte gå i motsatt retning i mange år fordi de hadde inntrykk av at majoriteten av befolkningen ikke ønsket en avkriminalisering, noe som er ganske populistisk. Det positive med dette er at faktisk snur seg med vinden, så når majoriteten av folket ønsker legalisering så blir det en legalisering. For øvrig er det viktig å stemme på de partiene som faktisk ønsker å gjennomføre det. Jeg vet at MdG og venstre gjør det. MdG har vært åpne om det lenge, mens venstre avventer med å inkludere i partiprogrammet til rusreformen trer i kraft slik at ikke andre partier stikker kjepper i hjulene. De er avhengig av ekstern støtte fra stortinget da FrP trakk seg. Vi liker å se på oss selv som et foregangsland, noen partier mer enn andre. Hvis dette er viktig for dere anbefaler jeg å stemme på de partiene som fronter politikken, samt å ta del i den offentlige diskursen på en konstruktiv måte. Ikke riv ned meningsmotstandere, men forsøk heller å forklar hvorfor dette gagner dem selv og samfunnet på en fin måte. Debatten oppfattes som polariserende og det er fullstendig kontraproduktivt.
Svina på tinget vil ikke la dette skje. Liberalistene er for legalisering men de kommer nok aldri inn
Tror det er veeeeeeeeeeeldig lenge til.

Jeg vil tro at Norge kommer til å være nest sist blant land vi gjerne sammenligner oss med. Kun Sverige kommer etter...
Avkriminalisering vil på et tidspunkt føre til legalisering av noen stoffer.
Tipper også en avkriminalisering vil gjøre det lettere å få dette på resept.
Det eneste som stopper meg fra å gå til legen min og be om medisin er at førekortet vil ryke.
Drit lei av å sponse de kriminelle som ikke bidrar i samfunnet og bli eksponert for andre stoffer.
Tror også at argumentene for regulere salg vil bli sterke når man da ser hvor mye det svarte markede omsetter for.
Bruk stemmen din under valget og bruk stemmen din i samfunnet.
Spre ordet!
Straff hjelper ingen, hjelp og støtte er det vi trenger.
Støtt organisasjoner som https://www.normalnorge.no/.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Den 01.06 gikk direktivet ut på dato og det kom et nytt direktiv.

Ordlyden har blitt endret til kan gi påtaleunnlatelse.

Riksadvokaten beslutter derfor at det i stedet for forelegg kanilegges påtaleunnlatelse for de minst alvorlige narkotikaovertredelsene, det vil si bruk av narkotika og besittelse/oppbevaring til eget bruk som normalt avgjøres med forelegg. Dette innebærer reelt sett at politidistriktene avgjør på vanlig måte om hva som er mest hensiktsmessig av forelegg eller påtaleunnlatelse på saksfeltet. Politidistriktene må likevel nøye vurdere kapasiteten til domstolene, slik at denne type forelegg ikke bidrar til en negativ utvikling der. Påtaleunnlatelse skal uansett ikke benyttes ved innførsel eller salg.

Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Den 01.06 gikk direktivet ut på dato og det kom et nytt direktiv.

Ordlyden har blitt endret til kan gi påtaleunnlatelsen

Riksadvokaten beslutter derfor at det i stedet for forelegg kanilegges påtaleunnlatelse for de minst alvorlige narkotikaovertredelsene, det vil si bruk av narkotika og besittelse/oppbevaring til eget bruk som normalt avgjøres med forelegg. Dette innebærer reelt sett at politidistriktene avgjør på vanlig måte om hva som er mest hensiktsmessig av forelegg eller påtaleunnlatelse på saksfeltet. Politidistriktene må likevel nøye vurdere kapasiteten til domstolene, slik at denne type forelegg ikke bidrar til en negativ utvikling der. Påtaleunnlatelse skal uansett ikke benyttes ved innførsel eller salg.

Vis hele sitatet...


En kompis ble tatt av politiet med et bikkjebein på seg og 7 andre stoffer på prøven de tok. Fikk påtaleunnlattelse
Tror det er lenge til reell legalisering.

Gjetter på at Norge vil være nest sist i den vestlige verden - bare etterfulgt av Sverige
Anonym bruker
"Stø Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TrashMazta Vis innlegg
Tror det er lenge til reell legalisering.

Gjetter på at Norge vil være nest sist i den vestlige verden - bare etterfulgt av Sverige
Vis hele sitatet...
I'll second that.
Tipper Sverige før Norge da men
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sverige vil nok være sist i verden, stakkars söta bror, debatten der får norsk debatt til å virke klar for legalisering av GHB på 7eleven.
Mye lengre enn noen få år. Snakk om mange tiår minst, antar jeg, om noen gang i vår tid. Avkriminalisering først men sikkert 20 år unna det og.
Jeg tenker meg at Norge vil komme langt etter i en legalisering, og strengt tatt så er jeg imot full legalisering allerede nå. Men når det jo er en trend at flere og flere land legaliserer dette så er det ikke utenkelig at det allmene synet til reisende nordmenn endrer seg i forhold til syn på cannabis og når det er en integrert del av norsk kultur som ikke kun er forbeholdt ''obskure'' undergrupper så er tiden kort til legalisering. Først så må nok våre nære, kjære og trygge naboland som danmark og sverige legalisere. Deretter tar det et par år. Et annet viktig askept her er hvor mye mer utbredt cannabisrøyking er iblant den yngre gruppen av samfunnet, og hvor snevert syn den eldre gruppen av samfunnet har. Det vil nok ha en stor innvirkning når politikere i en naturlig syklus blir byttet ut med folk som godt tar en blås selv i ny og ned.
Sitat av whatismyname Vis innlegg
Svina på tinget vil ikke la dette skje. Liberalistene er for legalisering men de kommer nok aldri inn
Vis hele sitatet...
Og bra er det! Håper ingen er så dumme å stemme på det drittpartiet bare fordi de sikter seg på stonere som ikke gidder å sette seg inn i resten av den kjipe politikken dems (eller den gode til andre partier) .

Det er vel flertall i ungdomspartiene i venstre, mdg og rødt også som er for legalisering.

Men når vi kan anta at det skjer? Hvertfall lenge til!
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Og bra er det! Håper ingen er så dumme å stemme på det drittpartiet bare fordi de sikter seg på stonere som ikke gidder å sette seg inn i resten av den kjipe politikken dems (eller den gode til andre partier) .

Det er vel flertall i ungdomspartiene i venstre, mdg og rødt også som er for legalisering.

Men når vi kan anta at det skjer? Hvertfall lenge til!
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke legalisering det eneste gode Liberalistene står for akkurat..
Det vil bli litt som å si FRP kun bryr seg om å få fjerna utlendinger eller at KRF vil tvinge alle til å bli kristne.
Andre partier har jo også en haug med kjip politikk.

Ikke at dette er en diskusjon vi nødvendigvis trenger å ta akkurat i denne tråden, men ja.. Å si at ett parti er dritt og sikter seg inn på stonere fordi 1 av veldig mange saker er å legalisere blir litt for dumt.
Ja langt unna av mange grunner. Kun små partier har støttet og det er i ungdomspartiene det store engasjementet ligger. Problemet er på mange nivå. For det første mangel på støtte. Tilogmed venstre har ikke offisielt standpunkt men fristilt medlemmene og laget komité.,meg er for. Andre problemer handler om strenge krav til medisin, da utfordringen ved å få en plante steril og «medisinsk» nok til å bli brukt som medisin. For legalisering vil uansett starte med medisin til noen få, spår jeg

Oioi Mefibon- her er vi helt enig. Folk som stemmer på et parti på bakgrunn av hasj burde bruke stemmeretten sin til å stemme blankt i stedet. Aller helst sette seg inn i litt hovedpunkter, ta noen valgtester og lese litt. Liberalistene har en veldig amerikansk tankegang mtp privatisering. Stendene i Norge eies sb folk og firmaer og stat, men vi kan fritt vandre. Skogene eies sb folk men vi kan høste sopp der. Hadde et parti som liberalistene styrt ville jordeiere har mulighet til å ha gjerder rundt og gjøre hva de vil med norsk skog. Ja rett og slett fakke opp hele allemannsretten..
Sist endret av Patchino420; 17. juni 2020 kl. 05:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sånn bortsett fra å snakke dritt om liberalistene (enn så fristende som det er) så er det et mer spennende spørsmål om legaliseringsspørsmålet ville vært en prioritet for dem om de fikk makt. Eller ville de prioritert andre deler av programmet som å ødelegge velferdsstaten.

Jeg tipper det siste, men det er jo umulig å si på forhånd.

En anna sak er om standpunktet ville overlevd en vekst. FpU er vel for liberalisering, FrP er mot. Om liberalistene skal vokse er det FrP-velgere de må ta i stor grad. De er jevnt over ikke for liberalisering av hasj, alkohol på bensinstasjon er en mye større kampsak der...
Tipper rundt 5år til med pissing i motvind før høyere makter innser at det illegale markedet har en kunstig oppblåst pris som er forårsaket av forbudet og fyller lommene til feil mennesker.. kun for å opprettholde en falsk illusjon om et idealistisk samfunn uten run - dette til tross for at du kan gå 50m ned til butikken for å kjøpe en av de rusmidlene med størst skadepotensial.
I 1945, etter Hiroshima og Nagazaki sa alle som var "in the know" at vi må ikke ligge på lat-siden. Russerne er ikke dumme. Di vil også ha bomben om ca 3 til 5 år.
I 1947 Sa folk det samme. I 1949 sa folk fortsatt det samme. Russerne. Bomba. Tre til fem år. Og så, rett etter sommerferien smalt det. Alle ble tatt på senga.
Så, som atomvåpen som cannabis.
Edit: Motsatt, mener jeg.
(Hæ?)
Sist endret av Arex_x; 17. juni 2020 kl. 14:27.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av lizardwizard Vis innlegg
Man får kun kjøre bil på cannabinoder, altså cbd ikke thc.

Det handler egentlig bare om å treffe rett person i rett stilling.
Jeg får det for ptsd.

Du kan søke om og få tilbakebetalt , men du må betale av egen lomme.
Og det er dyrere enn på gata.
Vis hele sitatet...
Måtte du til spesialist for å få det på resept for ptsd eller fikk du det fra fastlegen din.
Skal være satt et råd i desember om legalisering av CBD. Alt ser ut til at CBD blir lovlig etter det rådet. Husker ikke hvor jeg leste det, men er ett møte i FN(?) som setter presedens for norsk lovgiving.

Ikke samme som cannabis, men litt saklig innslag uansett.