Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2075
Er det noen fare med å spise flere egg i løpet av en dag? Hvor mange kan man evt. spise før det blir for mye?
Nei.

Det er ingen anbefalt øvre grense på hvor mange egg man kan/bør spise per dag. Du kan få noe ekstra luft i magen evt.
Før i tiden så var egg litt "fyfy" pga. kolesterol men det er en god stund siden egg sluttet å være "farlig". Spis så mange du gidder med god samvittighet så lenge du er normalt frisk og rask.

Kilse: NHS
Sist endret av Katt; 14. oktober 2020 kl. 14:27.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Produkt (verdier i %) Protein: Fett: Karbo:

Egg, eggeplomme, rå 15,8 27,1 0,2
Egg, stekt uten fett 14 10,9 0,3
Egg, stekt i smør 13,4 14,7 0,4
Egg, stekt i myk margarin 13,3 14,6 0,3
Egg, stekt i uspesifisert fett 13,3 14,9 0,3
Egg, kokt 12,4 10,2 0,3
Egg, rå 12,4 10,1 0,3
Egg, fra frittgående høns, kokt 12 10,2 0,3
Egg, fra frittgående høns, rå 12 10,2 0,3
Eggerøre, stekt uten fett 11,9 9,2 0,3
Eggerøre, stekt i fett 11,3 14 0,3
Egg, eggehvite, rå 10,2 0 0,4
Jeg spiser i perioder 3-5 egg daglig. Det er masse næring i egg. Tror det er mange steg du kan gjøre som er bedre for å fremme helsa di enn å spise mindre egg.
Få ut av hodet ditt sprøytet om at kolesterol er dårlig, testosteron blir laget av kolesterol. Spis 36 egg om dagen så skal jeg love deg mad gains, naturens egen steroidekilde dette. :- )
Sitat av Åsburgerbro Vis innlegg
Få ut av hodet ditt sprøytet om at kolesterol er dårlig, testosteron blir laget av kolesterol. Spis 36 egg om dagen så skal jeg love deg mad gains, naturens egen steroidekilde dette. :- )
Vis hele sitatet...
Kolesterol i seg selv er ikke "dårlig", nei. Blant annet forsterker kolesterol membranen i cellene i kroppen vår ved å holde fosfolipidene sammen. Men leveren produserer det kolesterolet kroppen trenger, og derfor er det ikke noe behov å tilføye det i maten vi spiser.

En studie fra 2019 (Victor Zhong) viser at 3-4 egg per uke (!!) øker risikoen for hjertesykdom og tidlig død. https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2728487

Anbefaler heller andre kilder til protein, for eksempel bønner, linser, nøtter, quinoa, havre, osv.
Sist endret av livermorium; 14. oktober 2020 kl. 15:06.
Nei. Egg derimot er kjempesunt og rikt på proteiner.

Frukt dekker resten av vitamin og mineralbehovet.

Typisk gymrotte mat hvis du kaster en helt dusin med egg i panna :')

Sitat av livermorium Vis innlegg

En studie fra 2019 (Victor Zhong) viser at 3-4 egg per uke (!!) øker risikoen for hjertesykdom og tidlig død.
Vis hele sitatet...
Hm. Hadde alle de 30 000 samme utgangpunkt? Levde de identiske liv der kun egg var forskjellen? Hvis ikke betyr denne ingenting for meg selvom jeg vet det er delte meninger rundt egg.
Sist endret av Superspurv; 14. oktober 2020 kl. 15:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av livermorium Vis innlegg
Kolesterol i seg selv er ikke "dårlig", nei. Blant annet forsterker kolesterol membranen i cellene i kroppen vår ved å holde fosfolipidene sammen. Men leveren produserer det kolesterolet kroppen trenger, og derfor er det ikke noe behov å tilføye det i maten vi spiser.

En studie fra 2019 (Victor Zhong) viser at 3-4 egg per uke (!!) øker risikoen for hjertesykdom og tidlig død. https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2728487

Anbefaler heller andre kilder til protein, for eksempel bønner, linser, nøtter, quinoa, havre, osv.
Vis hele sitatet...
Det finne nok av studier som viser at korn, nøtter og bønner kan være skadelig, spesielt for tarmen.
Egg er rikt på histaminer, så ved stort inntak så kan du få et snev av allergiske reaksjoner, selv om du ikke er allergisk. Selv holder jeg meg til maks 6 egg i en serving, da jeg en gang stekte 7 stk til kvelds og våkna opp morran etter med opphovnet tryne..
Trådstarter
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Egg er rikt på histaminer, så ved stort inntak så kan du få et snev av allergiske reaksjoner, selv om du ikke er allergisk. Selv holder jeg meg til maks 6 egg i en serving, da jeg en gang stekte 7 stk til kvelds og våkna opp morran etter med opphovnet tryne..
Vis hele sitatet...
Da kan du vel motvirke dette ved å spise c-vitaminer som er et naturlig antihistamin.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det finne nok av studier som viser at korn, nøtter og bønner kan være skadelig, spesielt for tarmen.
Vis hele sitatet...
Det hørtes litt rart ut. Kan du komme med noen troverdige kilder på det?
Spiste 7 egg til frokost hver dag i et halvt år. Gikk helt fint det. Induksjonstopp og eggerøre = ekstremt kjapp og god frokost!
Sitat av hippitus Vis innlegg
Spiste 7 egg til frokost hver dag i et halvt år. Gikk helt fint det. Induksjonstopp og eggerøre = ekstremt kjapp og god frokost!
Vis hele sitatet...
På hvilken måte gikk det fint for deg? Det er forsåvidt irrelevant. Jeg kan si at jeg klarte meg fint ved å drikke alkohol hver dag i 6 måneder, det betyr ikke at det er sunt, smart eller funker for alle.
New generation
colakork's Avatar
Til alle som bryr seg om test-nivåer og sånt så har jeg hatt gode resultater i form av selvfølelse og økt libido av å bruke testo boostere (Testex 250 fra gymgrossisten) mens jeg hiver nedpå med egg, ikke mer enn 4 til hvert måltid men, det ga skikkelige resultater.
-Gikk for det meste i Egg, majones, brød crispet opp på pannen, spagettier, gris og storfe.

Ble småfeit av det pga alle kaloriene som fås fra fet mat (+ alt det smøret som gikk i panna til egg, brødcrisp, smør i pastaen, elsker smør) men når jeg kutta ut karb etterpå og levde på proteiner (trente og spiste med broren min) så ble vi begge slanke skummelt fort.

Kan ikke si det gikk særlig over gains men med skummelt fort mener jeg at leveren eller hva det er som fikser proteiner og sånt i kroppen ble jævlig sliten. Gjorde såpass vondt i slutten av eksperimentet at jeg måtte gå tilbake til normalt kosthold. Hadde den typiske stikking i nedre del av rygg som betyr lever/nyre sliter - Husker ikke, orker ikke alttab heller.

Men for å svare på spørsmålet ditt så sleit aldri hjertet eller kroppen min når jeg spiste et normal kosthold ved eggene men det tar sin toll om du ikke er perfekt eller ikke tilpasser til kroppen din sitt behov, tror jeg.

Men hvis du er en normal fyr som ikke pusher grenser så tror jeg du kan gjøre hva du vil så lenge du har litt av alt. Da er det bare bra for deg så lenge du ikke overgjør noe ... Kanskje ? =D
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nei. Egg derimot er kjempesunt og rikt på proteiner.

Frukt dekker resten av vitamin og mineralbehovet.

Typisk gymrotte mat hvis du kaster en helt dusin med egg i panna :')



Hm. Hadde alle de 30 000 samme utgangpunkt? Levde de identiske liv der kun egg var forskjellen? Hvis ikke betyr denne ingenting for meg selvom jeg vet det er delte meninger rundt egg.
Vis hele sitatet...
må si meg enig her. En slik studie sier ingenting med mindre all inntatt mat er identisk med de andre test-subjektene. Dessuten er dette også selv-rapporterte inntak. Det er bevist gang på gang igjen at folk ikke fører opp nøyaktig hva de spiser. Nekter å tro at deltagerne gikk rundt med notatblokk for å føre opp nøyaktig hva de spiste hver eneste dag over 20 år. Mange vil også qv forskjellige årsaker "pynte" på det de fører opp. Dessuten er det mange andre faktorer i bildet, hvor mye rødt kjøtt de spiser osv, men det blir jo ikke tatt med i testen. Den dreier jo seg om egg.
Det kan jo tenkes at de som spiser mye egg også spiser mye rødt kjøtt. Slike tester er egentlig ikke gjennomførbare med mindre noen melder seg frivillig til å bo i ett test senter hvor de er overvåket til alle døgnets tider. Kan tenke meg at vi får någenlunde gode testforhold for ernæring først når vi har etablert en Mars koloni.
Sist endret av Singhell; 14. oktober 2020 kl. 21:51.
Trådstarter
Sitat av livermorium Vis innlegg
Det hørtes litt rart ut. Kan du komme med noen troverdige kilder på det?
Vis hele sitatet...
Lektiner, gluten mm. i tillegg så dannes det mye mugg i korn når det lagres som ikke kroppen har godt av.
Klimafiendtlig troll
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Lektiner, gluten mm. i tillegg så dannes det mye mugg i korn når det lagres som ikke kroppen har godt av.
Vis hele sitatet...
Det har vært et par skriverier om dette i Norge ca 2012, utover dette kommer du ikke akkurat med kilder.

I hvor mange tusen år har mennesker spist skikkelig feiloppbevart korn/nøtter/whatever? Tror ikke man var så utrolig opptatt av mugg da, virker som dette er et litt moderne fenomen?

Hveten har vært nødvendig for å mette folk mange steder i verden. Muggen eller ei.

Uansett. Egg er vel nesten udiskutabelt sunt, med mindre man er allergisk? Kjempefin sammensetning av fett og proteiner, vitaminer og sånt som gjør at folk blir store og sterke.

Ville kanskje ikke spist KUN egg, men prøvd å variere kosten noe. Høyt inntak av nøtter er visstnok en fellesnevner for en del steder der man ellers spiser mye ost, mettet fett og animalske produkter.

Er du redd for mugg er visst økologisk korn noe annerledes behandlet og mindre rammet av mugg.

Spis med god samvittighet
Sist endret av Taert; 15. oktober 2020 kl. 00:54.
Bøtt nedpå du, tok en før og etter kolesterolsjekk hvor jeg i mellomtiden åt 50 egg i uka i 5 måneder (ble drittlei egg i slutten) så og si ingen forandring
Sitat av freebird Vis innlegg
Bøtt nedpå du, tok en før og etter kolesterolsjekk hvor jeg i mellomtiden åt 50 egg i uka i 5 måneder (ble drittlei egg i slutten) så og si ingen forandring
Vis hele sitatet...
Det er fremdeles irrelevant å bruke en personlig opplevelse eller en isolert hendelse som et argument.
Med den logikken kan jo isåfall alt være bra hvis det fungerer for en person, men det kan jo brukes andre veien igjen også.
"Jeg har kuttet ut egg helt og føler meg mye bedre!" eller
"Jeg har røyket 1 pakke om dagen i 10 år og merker ingen forskjell!!"
Poenget er at det ikke er et holdbart argument.