Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2429
Hej og hoppe!

For rundt et halvt år lot jeg ei venninne kjøre mopeden min i fylla, med meg bakpå, og ble selvsagt tatt. Fikk 14 dagers betinget fengsel (2 års prøvetid), bitteliten bot og 1 års tap av førerretten (ikke et års utsettelse som jeg først fryktet. ).

Jeg fyller 18 til sommeren, og i oktober kan jeg begynne oppkjøringen mot billappen. Det er jo ikke så ille, problemet er jo bare at jeg ikke får øvelseskjørt før den tid..

Noen som vet om det er mulig å søke om tillatelse til å øvelseskjøre? I så fall, hvor? Hva vektlegges?
Du har ikke lov til å øvelseskjøre, når du har såkalt "sperrefrist for erverv av sertifikat". Med andre ord: du må nok vente til oktober..
Såvidt jeg husker så kan du ikke øvelseskjøre under sperretiden. Men isåfall så skal nok søknad til politiet skulle jeg mene. PS: Jeg vist ikke at man kunne få straff for å sitte på noen som er beruset.

Edit: uhum var vist hakket kjappere på avtrekkeren.
Sist endret av Vangen; 15. mai 2007 kl. 20:14.
Vet ingenting
Ifølge min bok om teori til billappen så finnes det unntak i sperrefristen, så du kan ta deg en tur til politistasjonen å høre hva de sier om saken.
:-)
Roolfe's Avatar
Trådstarter
Blir vel til at jeg må gjøre det. Bare litt kjipt at de stenger så tidlig på dagen..

Vangen, det var min moped.
Det skader jo ikke å prøve å sende en søknad om øvelseskjøring til veivesenet, politiet eller biltilsynet.
Du kan skrive en søknad til din lokale politistasjon... Dersom du f.eks skal begynne i en jobb til vinteren, hvor sertifikat er et krav.. Vil dette telle til din fordel i deres vurdering...
Finn noen gode grunner for at du trenger sertifikatet i din situasjon...

En kamerat fikk nettopp redusert utsettelse på grunnlag av en liten notis fra arbeidsgiver, så det er fullt mulig...